Pluggar (Shure E2c) vs (halv)öppna lurar?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dumbo

Pluggar (Shure E2c) vs (halv)öppna lurar?

Inläggav dumbo » 2005-02-14 19:13

Jag har precis beställt en MP3-spelare för att ersätta min gamla MD-spelare, som jag tycker är lite bökig att spela in/föra över musiken till. :-)
Till MD:n har jag idag ett par Denon AH-D350. Inte några lurar i världsklass, men rätt okej och den bästa kompromiss jag kunde hitta till ett vettigt pris när jag var på jakt efter lurar.
De är ju emellertid en aning klumpiga och otympliga som alla "vanliga" lurar och jag har därför, när jag ändå är i köptagen, funderingar på att ersätta dem med pluggar istället. Även möjligheten att nästan helt stänga ute kringljud lockar ju, såklart.
Tidigare har jag testat pluggar som varit lite billigare (upp till 300kr typ) och även om en del låtit rätt okej så har det alltid kännts lite "instängt". Det låter mycket större och luftigare med ett par "riktiga" (halv)öppna lurar.

Nu undrar jag hur det förhåller sig med de lite dyrare pluggarna (jaja E2c är ju inte jättedyra men...). Låter dessa åxå instängt, eller har man där lyckats få det att låta lite mer åt det håll jag vill?

Finns det andra pluggar i omkring den prisklassen jag bör kolla in?
Efter tester och åsikter jag hittat på nätet så verkar dessa mycket bra för sitt pris och har en tämligen neutral återgivning.

Om någon har allmänna reflektioner vad gäller just E2c så är det välkommet.
Om någon vet något ställe i Gbg där man kan provlyssa dem vore det alldeles utormodentligt. :-)

Tack på förhand! :-)

Elusive

Inläggav Elusive » 2005-02-15 19:20

Själv har jag provat E2c, E3c och E5c.

Vi börjar med de positiva aspekterna med dessa "pluggar".

Alla modeller isolerar oerhört bra. Att sitta på en spårvagn och lyssna på musik via en Ipod eller liknande är obeskrivligt. Lurarna har mkt bra ljud, iallafall om man jämför med andra vanliga "pluggar".

Vad är då skillnaden mellan modellerna?

Största skillnaden finner man mellan E2c och E3c. Diskanten är mycket grumligare hos E2c och basen inte alls lika kontrollerad. I fallet mellan E2c och E3c måste jag erkänna denna dubbla prislappen faktiskt är motiverad.

Skillnaden mellan E3c och E5c är inte lika stor och kostnaden för kvalitetsskillnaden är svår att motivera. Lite enkelt kan man säga att man får en tightare ljudbild och än mer kontrollerad bas.

Bas. Tja, där är problemet med dessa lurar. Om man inte får en tillräckligt bra isolation i örat blir basen obefintlig. Även vid fullgod isolering blir baskänslan inte speciellt fysisk. För någon som tidigare lyssnat via t.ex. Koss Porta Pro kan det bli konstig uppgradering. Man får naturligtvis mycket bättre ljud, Porta Pron är ju inte speciellt tight utan grumlar lätt ljudet ihop pgr av basen. Å andra sidan är Porta Pro i mitt tycke "roligare" att lyssna på.

När jag köpte min Ipod använde jag min Porta Pro ett tag. Jag ville gärna ha en isolerande lur och investerade i E3c efter att ha provlyssnat modellerna. Jag var väl nöjd, men kom aldrig riktigt kommer över känslan att ljudet kommer "inifrån huvuvdet". Samtidigt så saknade jag den fysiska basen som får en att vilja stampa takten.

Så jag har satt ut annons på mina E3c och återvänt till Porta Pro. Jag är medveten om ljudet är sämre än från E3c eller mina AKG därhemma. Fast nu lyssnar jag på musik igen.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-15 20:45

Vad kostar E3c ungefär?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-16 10:46

Elusive, mycket bra beskrivning av lurarnas ljudkaraktärer! Tänk om alla kunde beskriva så bra som du.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Elusive

Inläggav Elusive » 2005-02-16 16:11

Tack Johan!

Här i Sverige kostar väl E3c runt 1500:-

Ett tips är dock att man handlar Ebay, finns en mängd "säljare" med egna "butiker" som kan erbjuda riktigt bra priser.

Ex. iDealSound

http://stores.ebay.com/iDealSound

(Gå inte så mycket efter priserna som är listade på hemsidan, skicka ett mail som får man reda på de "riktiga" priserna.)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-16 16:14

Tackar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till Köpråd