NAD 375 BEE

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NAD 375 BEE

Inläggav genstruktur » 2016-04-04 18:58

Nu blev det en smula tekniskt avancerat :).

Vet inte om jag missförstår men det kan fungera att brygga c275 till pi60+bs60? Är det så man skall tolka det hela?

Var inne på hifiklubben idag och det kommer ett steg på onsdag förhoppningsvis som jag köp-lånar och utvärderar. Om jag gillar det så behåller jag det! Tills dess kanske det också har framkommit om dem går att brygga eller ej. Hade iofs känts mer framtidssäkert om det gick bra att brygga :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NAD 375 BEE

Inläggav genstruktur » 2016-04-04 21:32

Fostex skrev:Dock blir det ännu lite svårare i bryggat läge, då pi60s och bs60 går ned under 4 ohm. Det betyder att varje förstärkarkanal ser en last under 2 ohm. Den nämnda B&W-modellen dippar ned till 2,5 ohm, och ger förstärkaren en lite lättare match.


IngOehman skrev:Men egentligen är det efter det som det intressanta händer, nämligen att man istället för att ha bara 6 dB till klippning, med pi60+bs60 får 12 dB till klippning! Det är en signifikant vinst som motsvarar att förstärkaren fyrdubblats. Så klarar förstärkaren lasten (min = 3,5 ohm för pi60+bs60 istället för cirka 6 ohm för pi60 ensam) så har man massor att vinna.



Tolkar jag det rätt som att två bryggade NAD c275 måste klara att driva 3.5 ohm/2= 1.75 ohm, eftersom förstärkaren ser halva lasten vid bryggat?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: NAD 375 BEE

Inläggav Michael » 2016-04-05 09:41

Varje kanal (de fyra) kommer att (vid vissa frekvenser) belastas med 1,75 ohm.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NAD 375 BEE

Inläggav genstruktur » 2016-04-05 10:25

Michael skrev:Varje kanal (de fyra) kommer att (vid vissa frekvenser) belastas med 1,75 ohm.


Och det är rätt saftigt (svårhanterligt) av vad jag förstår? Hmmm undras om det fungerar....
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NAD 375 BEE

Inläggav genstruktur » 2016-04-06 15:45

Spännande! :)

Då ligger ett NAD C275 och väntar på mitt lokala postutlämningsställe. Skall gå förbi efter kneget idag och hämta det tänker jag. Hifi-kväll! :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NAD 375 BEE

Inläggav genstruktur » 2016-04-06 16:16

chrillo skrev:
genstruktur skrev:
boom skrev:Ett gammalt hembygge.
varför skulle det inte gå att köra 2 bryggade 275 till pi60.


Vet inte riktigt, tänkte om impedansen sjönk för mycket för c275 kanske. Har läst att Ino pi60 +bs60 går som lägst till 3 Ohm.


Driver mina B&W 683 s2 med Nad C275 och Nad C165 (pre-amp). 683orna svänger ner till 2-3 Ohm och är generellt ansedda som svårdrivna. Hanteras dock galant av Nad-stärkaren.


Kod: Markera allt
The 683 S2 is specified as having a sensitivity of 89dB/W/m; my estimate of its voltage sensitivity was slightly lower, at 87.7dB(B)/2.83V/m. The impedance, specified as 8 ohms, drops below 4 ohms in the lower midrange and in the top audio octave (fig.1), with a minimum magnitude of 2.92 ohms at 124Hz, very close to B&W's specified minimum of 3 ohms.
Read more at http://www.stereophile.com/content/bowers-wilkins-683-s2-loudspeaker-measurements#PuTeMmCXbq0ql8R3.99


http://www.stereophile.com/content/bowe ... V7TMMW4.97

Kul att det fungerar bra för dig! Tyvärr kommer dock Ino pi60+bs60 att bli ännu svårare för slutsteget att driva.

I vilket register sjunker impedansen för Ino pi60+bs60 som lägst?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NAD 375 BEE

Inläggav genstruktur » 2016-04-06 20:42

Då har man ett NAD C275 inkopplat och spelandes här hemma.

Är inget imponerande bygge rent utseendemässigt, men det är väl inte NAD kända för. Och jag skall främst inte titta på steget :).
Jag noterar en lite irriterade blå lampa på framsidan som indikerar att steget är på och i drift. Terminaler för anslutningar känns seriöst byggda och av kvalité.

Fortsättning följer.....
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
chrillo
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2008-09-05

Re: NAD 375 BEE

Inläggav chrillo » 2016-04-07 08:46

genstruktur skrev:Då har man ett NAD C275 inkopplat och spelandes här hemma.

Är inget imponerande bygge rent utseendemässigt, men det är väl inte NAD kända för. Och jag skall främst inte titta på steget :).
Jag noterar en lite irriterade blå lampa på framsidan som indikerar att steget är på och i drift. Terminaler för anslutningar känns seriöst byggda och av kvalité.

Fortsättning följer.....


Köpte mitt C275 begagnat med den stora fördelen att den blå LEDen var det enda som inte funkade :) (dock visar den orange färg i standby-läge).

Hur låter det då? :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NAD 375 BEE

Inläggav genstruktur » 2016-04-07 10:39

chrillo skrev:
genstruktur skrev:Då har man ett NAD C275 inkopplat och spelandes här hemma.

Är inget imponerande bygge rent utseendemässigt, men det är väl inte NAD kända för. Och jag skall främst inte titta på steget :).
Jag noterar en lite irriterade blå lampa på framsidan som indikerar att steget är på och i drift. Terminaler för anslutningar känns seriöst byggda och av kvalité.

Fortsättning följer.....


Köpte mitt C275 begagnat med den stora fördelen att den blå LEDen var det enda som inte funkade :) (dock visar den orange färg i standby-läge).

Hur låter det då? :)


:), ja den där får jag nog tejpa över om jag behåller steget.

Lyssnade ett tag igår och första intrycket var att det lät bra tycker jag. Får lyssna mer och utvärdera lite närmare allt eftersom.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NAD 375 BEE

Inläggav genstruktur » 2016-04-07 18:15

När jag kom hem välkomnade mig en liten blå lysande lampa i vardagsrummet, jag lät slutsteget stå på under dagen idag.
Eftersom det är helt nytt tänkte jag att det kan väl inte skada, även om jag inte kanske tror att det gör någon skillnad att hifi-elektronerna nu har lagt sig rätt ;).

Sitter, efter middagen, med en kopp nybryggd java handen och njuter av Opeth :D.


Vad driver du med ditt Chrillo?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NAD 375 BEE

Inläggav genstruktur » 2016-04-08 21:48

Bra kontroll i basen till pi60+bs60 tycker jag.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NAD 375 BEE

Inläggav genstruktur » 2016-04-11 17:54

Jag fortsätter min monolog.....

Den här blå lampan har börjat kännas som en kompis som välkomnar mig hem. Inte lika kul som katten vi hade förr :cry: , men ändå.

En trevlig bekantskap det här med NAD C275. Steget ser sannerligen inte mycket ut för världen, men det kan man ju ordna om man nu skulle vilja det :lol: .
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: NAD 375 BEE

Inläggav Kalejdokom » 2016-04-11 20:47

Tråkigt med monologer. Jag kan göra dig sällskap en stund :) .

Har själv ett C275 som än så länge bara fått motionsköras för att bevisa att det lever och mår väl. Inom en hyfsat snar framtid ska det få driva mina nya dipolbasar; 3 st XLS-10 per kanal (4 ohm/st). Jag har ännu inte bestämt om jag ska köra i stereo och seriekoppla respektive kanal till 12 ohm eller brygga steget och då belasta med 6 ohm. Enligt specen kan ju steget leverera 50A vid 1 ohms last och frågan är om det alltså är ok att köra med så låg impedans?

Beträffande blå dioder och aspekter på utseende så har jag löst det problemet genom att ställa steget i en garderob i rummet bredvid lyssningsrummet, där jag alltså bara har högtalare och en IR-förlängare till alla fjärrkontroller (all elektronik sitter bakom en glasdörr i en garderob i rummet bredvid.

Om NAD har jag bara gott att säga. Alla steg jag haft har varit något av en ulv i fårakläder. Jag har haft/har 3 st gamla 3020 original från ca 1984, en 3240PE från 90-tal och nu två nya steg för att driva pågående dipolbyggen; ett C275 till basarna och ett C245BEE (4x35W) till topparna. Även det senare har otroliga effektresurser. Jag har kört det bryggat (2x70W/8ohm) till två Scanspeak 2-vägare - och de skakar om ordentligt 8) .

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NAD 375 BEE

Inläggav genstruktur » 2016-04-12 08:55

Kul, en kompis! :)

B&W 683 S2, med 2.92 ohm som lägst, är väl det lägsta som någon här i tråden kör i alla fall. Det verkar fungera bra.....
Själv är jag inte så tekniskt bevandrad så att jag kan bedöma dessa saker fullt ut.

Jo NAD C275 verkar vara stark :evil: , har inte märkt att det skulle tappa orken fortare jämfört med RB991 som jag har haft innan.
Tror inte att effekten är något problem för mig. Men det är väl som man läst i alla år att NAD är lite försiktiga i sina effekt-angivelser?

Utseendet och lampan är petitesser egentligen, ljudet är det viktiga. I framtiden tror jag också att jag kommer satsa på att dölja apparaturen på något snyggt sätt. Och den där dioden går alltid att tejpa över ;).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: NAD 375 BEE

Inläggav Kalejdokom » 2016-04-12 12:01

Kontrollen blinkar blå, en signal för det säkra
Kontrollen blinkar blå, då är allt som det ska.

Adolphson & Falk

8) :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NAD 375 BEE

Inläggav genstruktur » 2016-04-12 16:01

8O

De kör också NAD C275 alltså.


Är väl superkvalité på deras skiva? Säger väl allt om NAD:en då :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NAD 375 BEE

Inläggav genstruktur » 2016-04-12 21:11

Hur kommer detta sig?

The distortion measured in the C 275BEE’s left channel was quite a bit better than in the right.
The rise in distortion with frequency in the right channel is quite pronounced. Chart 3A shows the same measurement taken for the left channel.


http://www.soundstagenetwork.com/index. ... Itemid=154
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: NAD 375 BEE

Inläggav IngOehman » 2016-04-16 23:37

genstruktur skrev:
chrillo skrev:
genstruktur skrev:
Vet inte riktigt, tänkte om impedansen sjönk för mycket för c275 kanske. Har läst att Ino pi60 +bs60 går som lägst till 3 Ohm.


Driver mina B&W 683 s2 med Nad C275 och Nad C165 (pre-amp). 683orna svänger ner till 2-3 Ohm och är generellt ansedda som svårdrivna. Hanteras dock galant av Nad-stärkaren.


Kod: Markera allt
The 683 S2 is specified as having a sensitivity of 89dB/W/m; my estimate of its voltage sensitivity was slightly lower, at 87.7dB(B)/2.83V/m. The impedance, specified as 8 ohms, drops below 4 ohms in the lower midrange and in the top audio octave (fig.1), with a minimum magnitude of 2.92 ohms at 124Hz, very close to B&W's specified minimum of 3 ohms.
Read more at http://www.stereophile.com/content/bowers-wilkins-683-s2-loudspeaker-measurements#PuTeMmCXbq0ql8R3.99


http://www.stereophile.com/content/bowe ... V7TMMW4.97

Kul att det fungerar bra för dig! Tyvärr kommer dock Ino pi60+bs60 att bli ännu svårare för slutsteget att driva.

I vilket register sjunker impedansen för Ino pi60+bs60 som lägst?

Vill börja med att fråga vad påståendet om att pi60+bs60 kommer att bli värre baseras på?

Min uppfattning är den motsatta, av detta skäl: Deras lägsta impedans är ungefär 3,5 ohm - tillsammans (vilket ju är snällare än 2,92 ohm). Och detta dessutom i ett register där den har en känslighet om hela 94 dB (vilket är väsentligt högre än 87,7 dB!).

Värt att notera är också att kombinationen i normalfallet då också matas med kraftigt dämpad signal (eftersom det är vad bc60 gör) och för en given lyssningsnivå så kommer därför inte en större ström att gå in i pi60+bs60 än vad som hade varit fallet för pi60 - ensamma. Det är lite av poängen med pi60+bs60.

Med det sagt vill jag lite försiktigt fråga om bryggkoppling verkligen behövs?

Jag är frågande inte för att lasten är exceptionellt svår (det är den inte) utan för att förstärkaren är så påtagligt kraftfull även utan att vara bryggad och det finns dessutom skäl att tro att den upp till klippning kommer att ha lägre distorsion i obryggat skick*.

- - -

Nu är det självklart så att jag inte kan avgöra hur starkt som den som äger en anläggning bedömer sig behöva kunna spela. Men redan konceptet med pi60+bs60 gör att man får en utnivåkapacitet som motsvarar vad man får från en 4 gånger större förstärkare, om effekten domineras av ljud i registret under sisådär 150 - 200 Hz.

Så redan utan bryggning så kommer de 250 dynamiska watt som NAD 275 kan leverera, att i lågfrekvensområdet motsvara vad man skulle ha fått från uppåt 1000 W (typ 800 W) in i en pi60, när den senare kompletteras med bs60...

Bara så ingen missförstår - 800 W in i pi60 i lågfrekvensområdet är ingen bra ide.

200 8-ohmswatt in in pi60+bs60 kan dock gå alldeles utmärkt. :)


Vh, iö

- - - - -

*Lite förenklat kan man säga att en förstärkare uppvisar distorsion av två sorter, spänningsdistorsion och strömdistorsion. Spänningsdistorsionen är den man ser man man kör förstärkaren helt olastad, och strömdistorsionen ser man som funktion av lasten, och den beror (igen lite förenklat) på att man kan se utimpedansen som någonting med olinjäriteter, som syns mer och mer ju högre utimpedansen är i förhållande till lastimpedansen. Då olinjäriteterna även är amplitudberoende (utom i rätt så sällsynta specialfall) så kan man inte säkert veta att en förstärkare som arbetar bryggad för en given nivå distorderar mera.

En tredje källa till mätbar distorsion på förstärkaren utgång finns, nämligen den som genereras av högtalarens olinjära distorsion i själva impedansen.

Det skall dock sägas att även om det ger en distorsion som är mätbar på förstärkarens utgång är det långt ifrån säkert att en förstärkare som till följd av högre utimpedans ger högre mätbar distorsion, kommer att ge högre systemdistorsion. Motsatsen är vanligare än jag tror de flesta skulle gissa...
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NAD 375 BEE

Inläggav genstruktur » 2016-04-17 13:07

Åhå, en kompis till!:)

Det baserades väl på att personen inte bryggkopplade sina bowers-wilkins-683-s2 och då blev lasten 2.92 ohms at 124Hz.
Om jag skulle använda två stycken NAD 275 och bryggkoppla Ino pi60+bs60 är lasten i vanliga fall 3.5 ohm, men eftersom jag då skulle bryggkoppla skulle lasten ibland bli cirka 1.75 ohm? Men jag kanske har förstått det hela fel och är ute och cyklar? Det är inte första gången i så fall :lol: . Det här en teknisk nivå lång över mitt kunnande....


Men som du också är inne på, jag är själv tveksam till om bryggkoppling behövs. Det hade väl mest varit lite skönt att veta att jag kunde hänga på ett NAD 275 till om behov skulle finnas.

Ja för så är det väl typiskt att förstärkare distar med vid bryggkoppling? Har du förresten någon förklaring till varför NAD 275 distar betydligt mer i ena kanalen en i andra, enligt mätningen jag länkade till ett par inlägg innan?

Så redan utan bryggning så kommer de 250 dynamiska watt som NAD 275 kan leverera, att i lågfrekvensområdet motsvara vad man skulle ha fått från uppåt 1000 W (typ 800 W) in i en pi60, när den senare kompletteras med bs60...
8O , jäklar!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

hammarn_2
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2016-02-15

Re: NAD 375 BEE

Inläggav hammarn_2 » 2016-05-10 20:57

Vilka styrkor skulle ni säga NAD 375 BEE har jämfört med Rotel RA-1570?

Den har något högre specad effekt i 8 ohm, 150 W istället för 120 W. NAD:en levererar bra vid lägre impedanser, men det ska RA-1570 också göra om man kan tro på den här kubmätningen från hifi&musik. Effekt är inte ens jätteviktigt för mig, just nu. Men jag köper gärna prylar och har dom länge snarare än att böka med att köpa/sälja/byta, så det är det ju bra om man täcker så många baser som möjligt.

Det jag gillar främst med Rotel är att den har en display så man enkelt* kan läsa av volymen. Finessen med inbyggd DAC skulle kunna vara smutt om min cd-spelare pajar, annars vetekatten hur mycket det är värt.

Nackdelen är att den är lite dyrare, även om LTS-rabatten hos hifikit är tillämpbar. Jag är kluven...

*enklare iaf, särskilt i dåligt ljus

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NAD 375 BEE

Inläggav genstruktur » 2016-11-01 11:32

Så här 6 månader senare har jag kvar NAD C275 och tycker steget är trevligt. Skönt med triggerfunktion också. Har inte riktigt släppt tanken med att någon gång prova två i bryggat läge :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Sanny_X
 
Inlägg: 6114
Blev medlem: 2003-10-12
Ort: Göteborg

Re: NAD 375 BEE

Inläggav Sanny_X » 2022-07-03 17:36

Jag hittade en NAD 375, och använder den som försteg: :D

Utsignalen går till en Behringer Ultradrive.

Toppar från Ultradriven till en Behringer A500, basar till aktiva subbar.

Vore det bättre att använda slutsteget i 375 till topparna?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: NAD 375 BEE

Inläggav juanth » 2022-07-03 21:32

Sanny_X skrev:Jag hittade en NAD 375, och använder den som försteg: :D

Utsignalen går till en Behringer Ultradrive.

Toppar från Ultradriven till en Behringer A500, basar till aktiva subbar.

Vore det bättre att använda slutsteget i 375 till topparna?


Prova och lyssna hur du upplever det hela vettja. Det kan mycket väl låta bättre.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: NAD 375 BEE

Inläggav distad » 2022-07-04 04:22

Men tanke på hur bra 275Bee låter så lär 375:an vara bra. Jag kommer nog köpa ett 275Bee någon gång igen då det är ett förbannat bra steg...
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: NAD 375 BEE

Inläggav Kalejdokom » 2022-07-05 13:59

Sanny_X skrev:Jag hittade en NAD 375, och använder den som försteg: :D

Som att ha en Koenigsegg men bara rulla på friläge... 8O
Jag har själv NAD275Bee till mina subbar - en ulv i ulvkläder! :D

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster