NAD 375 BEE

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-02-27 11:36

Å andra sidan har den inbyggt delningsfilter precis som en hemmabioreciver har. Frågan är om sub ut är i stereo eller i mono.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Inläggav Stranne » 2013-02-27 12:05

Emanuelgbg skrev:Å andra sidan har den inbyggt delningsfilter precis som en hemmabioreciver har. Frågan är om sub ut är i stereo eller i mono.

Har den?
Var läser du det? Det verkar inte stå nåt om detta på HifiKlubbens sida?
Den har preout som kan användas till SW om man vill, men då kräver det ju att subben har ett inbyggt LP-filter (som väl de flesta på marknaden har iofs). Om man använder preout till SW så kan man ju köra i stereo om man har två eller fler subbar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2013-02-27 12:21

Nattlorden skrev:Om den ena delen är usel så kan den inte räddas av den andra. Så den sämsta delen måste vara så bra som helheten är, den bästa kan däremot vara bättre.


Så är det.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-02-27 12:28

Stranne skrev:
Emanuelgbg skrev:Å andra sidan har den inbyggt delningsfilter precis som en hemmabioreciver har. Frågan är om sub ut är i stereo eller i mono.

Har den?
Var läser du det? Det verkar inte stå nåt om detta på HifiKlubbens sida?
Den har preout som kan användas till SW om man vill, men då kräver det ju att subben har ett inbyggt LP-filter (som väl de flesta på marknaden har iofs). Om man använder preout till SW så kan man ju köra i stereo om man har två eller fler subbar.


Menade HK990

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: NAD 375 BEE

Inläggav hifikg » 2013-02-27 12:33



Mycket intressant att två "seriösa" hifi-blaskor kommer fram till så totalt olika resultat. Läser man övriga kommentarer verkar det överlag vara positiva tongångar

" This is basically a high-end wolf priced as sheep. staggering amounts of power and reserve. Total control. The class A modules make an audiable difference smooth and detailed in low volumes. High volume punch and dynamic. Sound is so realistinc it's jaw dropping."

Är det en modern 208-a, kanske? Sicket fynd isåfall.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-02-27 12:47

Nja, det var den lite för enkel att detektera för LTS för att kunna jämföras med 208an. Löst slutsteg 275 vet vi inget om, det kan ju vara den bättre halvan.

Men det skall svåra högtalare och kräsna öron till om den inte skall duga åt någon. Var själv lite så där tveksam till att lyssna på 802D från en integrerad, men resultatet talade för sig själv.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Inläggav Stranne » 2013-02-27 12:59

Emanuelgbg skrev:
Stranne skrev:
Emanuelgbg skrev:Å andra sidan har den inbyggt delningsfilter precis som en hemmabioreciver har. Frågan är om sub ut är i stereo eller i mono.

Har den?
Var läser du det? Det verkar inte stå nåt om detta på HifiKlubbens sida?
Den har preout som kan användas till SW om man vill, men då kräver det ju att subben har ett inbyggt LP-filter (som väl de flesta på marknaden har iofs). Om man använder preout till SW så kan man ju köra i stereo om man har två eller fler subbar.


Menade HK990

Ah, ok!

Användarvisningsbild
marlan
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2003-10-23
Ort: Kungälv

Inläggav marlan » 2013-02-27 23:19

xeizo skrev:Intressant förstärkare, synd bara att i USA går den att köpa ny i butik för 5-6000Kr här kostar den 12300Kr!!! Om den nu är så bra är man ju dum om man köper den av dyrklubben ...


Jag skall till USA nästa vecka. Var hittar man en NAD 375 BEE för 5-6000kr i USA? Eller kanske mer aktuellt ett NAD 275 BEE till bra pris?

Det pris jag har hittat är 1500 dollars på Crutchfield vilket är betydligt dyrare:
http://www.crutchfield.com/S-y1o8JAmOiRc/p_745C375BEE/NAD-C-375BEE.html

Användarvisningsbild
Schimpans-AB
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2011-03-03
Ort: Ugglebo

Inläggav Schimpans-AB » 2013-02-28 11:07

Köpte den för några år sen för 11000. Den för 1300 mer levereras med DAC-modulen.
Men var i hela US köper man den för 5-6000sek. Det vill jag veta!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-02-28 11:15

För att det skall vara intressant så behöver man ju veta om den själv, eller man själv manuellt, fixar spänningsbyte. Effektförstärkning vill man ju inte köra via spänningsomvandlare...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2013-02-28 11:24

Nattlorden skrev:För att det skall vara intressant så behöver man ju veta om den själv, eller man själv manuellt, fixar spänningsbyte. Effektförstärkning vill man ju inte köra via spänningsomvandlare...


Exakt, inte det lättaste att köpa tunga slutsteg i USA, en kapabel spänningsomvandlare kostar antagligen lika mycket som slutsteget typ ... skall man importera måste det bli från länder som kör 220-240V ...

Användarvisningsbild
Schimpans-AB
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2011-03-03
Ort: Ugglebo

Inläggav Schimpans-AB » 2013-02-28 12:45

Jodå...
När jag köpte för några år sedan var lägsta priset i US 1300USD utan DAC.
Vid transport och bruk i Svea Rike tillkommer nätdel, transport av närmare 20kg?, moms, tullavgift, var väl det mesta. Förutom garantiproblem vid eventuella fel. (Vid köp av DAC-modulen råkade jag ut för detta, HiFi-klubbenfixade detta efter jag dunkat dem i huvudet ett antal gånger, inte så imponerad..men de fixade det).
Jag tror jag har en viss kunskap om import från US.
Nåväl HiFiklubben blev det och nu påstås att man kan köpa NADen i USA för 5000Sek/777USD till 6000Sek/932USD.
Min släkt i US är MYCKET INTRESSERADE.
KÖPA VAR DÅ? För tredje gången....ska väl inte vara så svårt att klämma ur sig?
Hmmmmmmmmmmmm

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2013-02-28 13:11

Nja, när jag kollade reviews så hade flera ägare köpt den för 1000$ men det verkar inte vara något pris som gäller längre, 1500$ it is numera afaik = 10.142Kr med dagens kurs.

Inget jätteklipp vad det verkar ...

Användarvisningsbild
Schimpans-AB
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2011-03-03
Ort: Ugglebo

Inläggav Schimpans-AB » 2013-02-28 13:31

RESPEKT:-)

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Inläggav boom » 2013-02-28 14:20

xeizo skrev:Nja, när jag kollade reviews så hade flera ägare köpt den för 1000$ men det verkar inte vara något pris som gäller längre, 1500$ it is numera afaik = 10.142Kr med dagens kurs.

Inget jätteklipp vad det verkar ...

6.27 står dollarn i just nu.

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2013-02-28 15:05

boom skrev:
xeizo skrev:Nja, när jag kollade reviews så hade flera ägare köpt den för 1000$ men det verkar inte vara något pris som gäller längre, 1500$ it is numera afaik = 10.142Kr med dagens kurs.

Inget jätteklipp vad det verkar ...

6.27 står dollarn i just nu.


Ok, Forex kurs då, om vi skall vara petiga ...

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-02-28 15:55

Rydberg skrev:
IngOehman skrev:NADen är ett förbaskat bra verktyg för musiklyssningen, för varje tvåkanals-
entusiast helt enkelt!

Jag känner inte till några direkt konkurrerande produkter.


Vh, iö


Skulle inte Harman/Kardon HK 990 kunna vara en konkurrerande produkt, verkar hygglig på pappret.

http://www.stereophile.com/content/harm ... asurements

Ja, kanske det. Jag kände inte till den.

Är det någon som vet, kanske du, om den är uppbrytbar på riktigt? Jag kunde
läsa mig till att den har HT-bypass (HT = home theatre) men kan tänka mig att
det bara tillgängliggör slutstegen. Finns det förstegsutgångar också?

I övrigt är ju effekten skapligt hög och kanske är priset lågt också? (Jag vet
inte vad den kostar.)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-02-28 16:03

IngOehman skrev:
Rydberg skrev:
IngOehman skrev:NADen är ett förbaskat bra verktyg för musiklyssningen, för varje tvåkanals-
entusiast helt enkelt!

Jag känner inte till några direkt konkurrerande produkter.


Vh, iö


Skulle inte Harman/Kardon HK 990 kunna vara en konkurrerande produkt, verkar hygglig på pappret.

http://www.stereophile.com/content/harm ... asurements

Ja, kanske det. Jag kände inte till den.

Är det någon som vet, kanske du, om den är uppbrytbar på riktigt? Jag kunde
läsa mig till att den har HT-bypass (HT = home theatre) men kan tänka mig att
det bara tillgängliggör slutstegen. Finns det förstegsutgångar också?

I övrigt är ju effekten skapligt hög och kanske är priset lågt också? (Jag vet
inte vad den kostar.)


Vh, iö


Du läser väl MoLt?! :wink: :D

HK990 testades i MoLt nr 4 2009.

Pre-out finns.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2013-02-28 16:21


Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-03-01 15:38

Jamen då är den ju redan testad i varje fall, så vi tyckte uppenbart att den
var intressant nog att skriva om. :)

(Nej jag läser inte MoLt annat än ytterst sporadiskt.)

Det som gör att jag tycker att NAD-förstärkaren är så intressant är väl just
uppbrytbarheten, att den är väldigt välåtergivande och förstås att den är så
kraftfull.

2 x 250 watt i 8 ohm (dynamisk effekt – IHF)
2 x 410 watt i 4 ohm (dynamisk effekt – IHF)
2 x 600 watt i 2 ohm (dynamisk effekt – IHF)

...är inte data man snyter ur näsan.

Det finns ju även möjlighet att skaffa slutsteget i den separat och brygga.
Då får man...

800 watt i 8 ohm (bryggkopplat, dynamisk effekt – IHF)
1200 watt i 4 ohm (bryggkopplat, dynamisk effekt – IHF)

Med externt slutsteg kan man förstås även driva basmoduler.

- - -

Däremot tycker jag den är rätt så ful. Fast ändå snyggare än vissa apparater
som anses snygga.

- - -

Kan tillägga att jag alltså föreslog förstärkaren för test, var med och testade
det. och före denna tråd så hade jag inte ens en aning om att det fixats fram
något LTS-erbjudande som hade med apparaten att göra.

Som kommentar till den tråkiga antydningen tidigare i tråden att det skulle
finnas något korrumperat i det hela. Erbjudanden har ordnats många gånger
i historien, men då LTS finns till för sina egna medlemmar är ju ett sådant er-
bjudande bara till nytta och glädje för alla inblandade, så jag har svårt att se
vad någon han ha för invändningar mot att sådana diskuteras fram. Om LTS
hittar en bra apparat så är det väl bara bra om det går att göra en överens-
kommelse så alla blir nöjda med?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6692
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Inläggav ChristianAndersson » 2013-03-01 19:18

"Skulle inte Harman/Kardon HK 990 kunna vara en konkurrerande produkt, verkar hygglig på pappret."

Jo Rydberg, intressant produkt, men
lite grovhugget ljud enligt Hifi&Musik.

Annan resension

"Det saknas lite öppenhet i de allra ljusaste anslagen, plus att vi tycker att ljudbilden är lite endimensionell. " enligt Ljud och Bild;

http://www.ljudochbild.se/test/harmankardon-hk-990

Men jag vill ändå ha en :)
Shatterer of words

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NAD 375 BEE

Inläggav genstruktur » 2016-04-03 15:52

Vad var det som sas om NAD 375 i den där MoLT:en en gång i tiden?

Lite småsugen på att prova c275 slutsteget nämligen, någon som kört dem bryggat?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: NAD 375 BEE

Inläggav boom » 2016-04-03 19:00

genstruktur skrev:Vad var det som sas om NAD 375 i den där MoLT:en en gång i tiden?

Lite småsugen på att prova c275 slutsteget nämligen, någon som kört dem bryggat?

Kör ett sånt i bryggat läge till centerkanalen.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NAD 375 BEE

Inläggav genstruktur » 2016-04-03 21:22

Aha, spännande. Vad är det för center?
Jag funderar på om det skulle kunna gå att använda två bryggade till Ino pi60+bs60 nämligen
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: NAD 375 BEE

Inläggav boom » 2016-04-03 22:06

genstruktur skrev:Aha, spännande. Vad är det för center?
Jag funderar på om det skulle kunna gå att använda två bryggade till Ino pi60+bs60 nämligen

Ett gammalt hembygge.
varför skulle det inte gå att köra 2 bryggade 275 till pi60.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NAD 375 BEE

Inläggav genstruktur » 2016-04-03 22:10

boom skrev:
genstruktur skrev:Aha, spännande. Vad är det för center?
Jag funderar på om det skulle kunna gå att använda två bryggade till Ino pi60+bs60 nämligen

Ett gammalt hembygge.
varför skulle det inte gå att köra 2 bryggade 275 till pi60.


Vet inte riktigt, tänkte om impedansen sjönk för mycket för c275 kanske. Har läst att Ino pi60 +bs60 går som lägst till 3 Ohm.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
chrillo
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2008-09-05

Re: NAD 375 BEE

Inläggav chrillo » 2016-04-04 14:26

genstruktur skrev:
boom skrev:
genstruktur skrev:Aha, spännande. Vad är det för center?
Jag funderar på om det skulle kunna gå att använda två bryggade till Ino pi60+bs60 nämligen

Ett gammalt hembygge.
varför skulle det inte gå att köra 2 bryggade 275 till pi60.


Vet inte riktigt, tänkte om impedansen sjönk för mycket för c275 kanske. Har läst att Ino pi60 +bs60 går som lägst till 3 Ohm.


Driver mina B&W 683 s2 med Nad C275 och Nad C165 (pre-amp). 683orna svänger ner till 2-3 Ohm och är generellt ansedda som svårdrivna. Hanteras dock galant av Nad-stärkaren.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: NAD 375 BEE

Inläggav Fostex » 2016-04-04 16:58

Dock blir det ännu lite svårare i bryggat läge, då pi60s och bs60 går ned under 4 ohm. Det betyder att varje förstärkarkanal ser en last under 2 ohm. Den nämnda B&W-modellen dippar ned till 2,5 ohm, och ger förstärkaren en lite lättare match.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: NAD 375 BEE

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-04-04 17:17

Värt att notera är att trots att bs60+pi60s går lägre i impendans än bara pi60s ensam så är bs60+pi60s inte en svårare last för förstärkaren pga att verkningsgraden i samma register är så pass mycket högre att effekuttaget trots allt blir lägre.

Hur effektuttaget förhåller sig beror ju på hur du rattat in kontrollboxen, men om du har den på kl12 så har du ca -6dB vid 80Hz och -6dB motsvarar 1/4 av effekten. Halvering av impedansen ger +3dB(dubbla effekten) ut från förstärkaren. Summan av detta är att förstärkaren inte behöver ge mer än 1/2 effekten ut i basområdet med bs60+pi60s jämfört med pi60s ensam. Därav är kombinationen med bs60 än lättare last. Ställer du dock kontrollboxen på max så blir det så klart en annan situation.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: NAD 375 BEE

Inläggav IngOehman » 2016-04-04 18:40

AndreasArvidsson skrev:Värt att notera är att trots att bs60+pi60s går lägre i impendans än bara pi60s ensam så är bs60+pi60s inte en svårare last för förstärkaren pga att verkningsgraden i samma register är så pass mycket högre att effekuttaget trots allt blir lägre.

Hur effektuttaget förhåller sig beror ju på hur du rattat in kontrollboxen, men om du har den på kl12 så har du ca -6dB vid 80Hz och -6dB motsvarar 1/4 av effekten. Halvering av impedansen ger +3dB(dubbla effekten) ut från förstärkaren. Summan av detta är att förstärkaren inte behöver ge mer än 1/2 effekten ut i basområdet med bs60+pi60s jämfört med pi60s ensam. Därav är kombinationen med bs60 än lättare last. Ställer du dock kontrollboxen på max så blir det så klart en annan situation.

Oj, det där är ett sådant där påpekande som jag nästan väntar mig att jag själv skrivit om jag hittar ett. :)

Dock med några ytterligare påpekanden inkluderade.

- - -

Och framförallt vill jag då att resonemanget om den där saken skall ha förlusteffekten i slutsteget i fokus snarare än den uteffekt som förstärkaren levererar.

Skälet är att en förstärkare som är säg på 100 W (28,3 V RMS-sinus, 40 V peak) och leverarar 25 W i 4 ohm ju går mycket varmare än om samma slutsteg levererar 25 W i 8 ohm. Så riktigt så enkelt som att man kan titta på levererad effekt är det inte.


För enkelhetens skull säger vi att vi spelar fyrkantvåg, och förstärkaren levererar 25 W i 4 ohm. Det är 10 volt det och 30 faller då över förstärkarens effekttransistorer. Samtidigt går det 2,5 A genom samma transistorer, och effekten 75 W utvecklas i slutsteget.

Spelas det 25 W i 8 ohm (fortfarande fyrkantvåg) så går det åt 14,14 V och då faller 25,86 V över transistorerna, samtidigt som det går 1,77 A genom dem. Produkten blir då 45,71 W. Alltså klart mindre än då man matar ut 25 W i 4 ohm. Kvoten 75/45,71 = 1,64, gäller bara för just den vågformen och det effektuttaget (1/4 av förstärkarens 8-ohmseffekt).

Tittar man på situationen då man driver pi60 eller pi60+bs60 så blir uteffekten (det som går till högtalarna) i det senare fallet mindre än hälften (eftersom impedansen är större än halva när systemen är parallellkopplade) för ett givet ljudtryck vid lägre frekvenser - men trots det blir förstärkarens effektförluster nästan faktiskt samma (eftersom strömmen är samma) när nivån är mycket svag. Förstrkaren går bara lite, lite kallare när man spelar pi60+bs60.

Ökar man sedan nivån således att en mera märkbar spänning förloras över lasten, så blir det tvärtom - förstärkaren går istället kallare av att spela pi60 till ett givet ljudtryck, än när den spelar pi60+bs60 till samma ljudtryck. Det beror på att en större andel spänning faller över sluttrissorna med pi60+bs60, som ju har mycket större känslighet och därför kan få mindre spänning.

Den situation (fortfarande utgår jag ifrån fyrkantvåg för att inte komplicera frågan i onödan) där störst effekt utvecklas i sluttransistorerna är då halva matningsspänningen spelas, det betyder 20 V om förstärkaren är på 100 åttaohmswatt.

Växlar man i det läget till pi60+bs60 så kommer förlusten i effekttrissorna att öka med mellan 25 och 30%, vilket förvisso kanske inte är så farligt om man förväntat sig att förlusten skall dubblas på grund av att impedansen nästan halveras då man lägger till bs60.

Men egentligen är det efter det som det intressanta händer, nämligen att man istället för att ha bara 6 dB till klippning, med pi60+bs60 får 12 dB till klippning! Det är en signifikant vinst som motsvarar att förstärkaren fyrdubblats. Så klarar förstärkaren lasten (min = 3,5 ohm för pi60+bs60 istället för cirka 6 ohm för pi60 ensam) så har man massor att vinna.


Idag finns det många högtalare på marknaden som specificeras om åttaohmshögtalare trots en min impedans om 3 ohm eller lägre, så att pi60+bs60 som lägst går ned till 3,5 ohm tillsammans (men med en mycket högre medelimpedans) gör att de snarare är en ganska lätt last än motsatsen. Alltså om man jämför. Högtalare som specificeras lägre än 8 ohm kan gå mycket lågt i impedans. Jag känner i varje fall till några exempel på högtalare som går ned till i storleksordningen 0,8 ohm.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster