Missade sista Brik i Sverige!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav darkg » 2016-08-18 11:34

RogerGustavsson skrev:
darkg skrev:
genstruktur skrev:
Jo de sa så när jag var där med. Men är det verkligen säkerställt att det är exakt samma prestanda?


"Brik Hifi-förstärkare", "Roxcore Hifi-förstärkare" och "Roxcore A32 Integrerad förstärkare" är alla olika specade.



Frågan är om specifikationen för någon är att lita på? IÖ gjorde väl mätningar på Brik? Brik är bra mycket dyrare i andra länder, rätt ovanligt.


Sant. Det är i vilket fall klart tveksamt om ersättaren har samma prestanda. Den nya (A32) borde mätas på. Den kanske är bättre, lika bra eller bara lite sämre...
... även om den nog kan befaras visa sig vara ointressant. Den är ännu billigare.
Don’t just do something, sit there.

dannybrascoe
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2015-11-13

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav dannybrascoe » 2016-08-18 18:31

RogerGustavsson skrev:
darkg skrev:
genstruktur skrev:
Jo de sa så när jag var där med. Men är det verkligen säkerställt att det är exakt samma prestanda?


"Brik Hifi-förstärkare", "Roxcore Hifi-förstärkare" och "Roxcore A32 Integrerad förstärkare" är alla olika specade.



Frågan är om specifikationen för någon är att lita på? IÖ gjorde väl mätningar på Brik? Brik är bra mycket dyrare i andra länder, rätt ovanligt.


Men vem är det som sitter och tolkar specar på Kjell?
Kan man lita på den/dom?

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav DanNorman » 2016-08-19 15:49

Jag har oxå gjort mätningar av brik:en. Här är en diskant mätt med dels brik och dels en Yamaha RX-V440RDS.
När jag mätte filter till en högtalare jag bygger märkte jag att simuleringarna stämde dåligt överrens med mätningarna vid användande av brik:en. Den verkar inte gilla låga impedanser, typ under sex ohm. Junk med andra ord.
Blå Yamaha, röd brik.

brik vs yamaha.png
brik vs yamaha.png (23.25 KiB) Visad 11118 gånger
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav ChristianAndersson » 2017-04-21 10:11

Roxcore "2x25w" säljs ut för 400:-
hoppas något nytt, vitt och fräscht kommer i höst,
gärna bryggkopplingsbar, monoknapp, blåtand osv?

Bild

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/pa-ljud-underhallning/forstarkare/roxcore-hifi-forstarkare-p22142
Shatterer of words

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav Tangband » 2017-12-25 17:32

B33D08D9-2FD6-43A9-AD0A-948FE8E5795B.jpeg
Någon som vet mer hur bra denna efterföljare till BRIK:en är ?

Roxcore a32 på Kjell/kompany ( deras bild visar konstigt nog a20 )

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav Elfsberg » 2017-12-25 20:44

Om någon med kunskap och utrustning kan mäta upp en sån där så betalar jag för den.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav NADifierad » 2017-12-26 14:26

ChristianAndersson skrev:Roxcore "2x25w" säljs ut för 400:-
hoppas något nytt, vitt och fräscht kommer i höst,
gärna bryggkopplingsbar, monoknapp, blåtand osv?
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/pa-ljud-underhallning/forstarkare/roxcore-hifi-forstarkare-p22142

Och fjärrkontroll för volymreglering... 8)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-26 16:28

Även Brik har fjärrkontroll men jag har aldrig använt den.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav NADifierad » 2017-12-26 16:47

RogerGustavsson skrev:Även Brik har fjärrkontroll men jag har aldrig använt den.

Jag såg ingen sensor på fronten.
Klart smutt med fjärr. Mina föräldrar behöver en smidig ljudanläggning till sin gamla Platt-TV.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Fiatelist
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2013-01-13

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav Fiatelist » 2017-12-27 13:00

Brik utan fjärr och A32 verkar vara i princip samma burk, lite annan kortlayout eftersom av/på har flyttat till baksidan.

Har tittat i båda och det är samma chip. Främsta skillnaden verkar vara högre matningsspänning och plastkondensatorer som kopplingskondensatorer ( typ 3 stycken i serie från RCA till ingången på chippet).

Tycker nog att A32 låter kanske något lite bättre än Briken enbart grundat på första intryck, kan också vara ren placebo. :D

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav Tangband » 2017-12-27 14:04

Fiatelist skrev:Brik utan fjärr och A32 verkar vara i princip samma burk, lite annan kortlayout eftersom av/på har flyttat till baksidan.

Har tittat i båda och det är samma chip. Främsta skillnaden verkar vara högre matningsspänning och plastkondensatorer som kopplingskondensatorer ( typ 3 stycken i serie från RCA till ingången på chippet).

Tycker nog att A32 låter kanske något lite bättre än Briken enbart grundat på första intryck, kan också vara ren placebo. :D


Om det stämmer så är det goda nyheter :) är det A32 som har plastkondingarna samt den högre matningspänningen, eller är det Briken ?

Fiatelist
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2013-01-13

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav Fiatelist » 2017-12-27 18:19

Det är A32 som har plastkondingar och högre matningsspänning. 24VDC på A32 och 20VDC på Brik. Har inte kollat om det går att köra Briken på 24VDC, kan ju finnas något som inte uppskattar mer spänning. Moddning av Briken kan ju vara ett lagomt kvälls projekt, nya kondningar, mer spänning och rationalisera bort den analoga switches för val av ingång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-27 18:51

Högre matningsspänning kanske ger samma resultat som på konventionella förstärkare, alltså gynnar effekt vid högre impedanser? Nu verkar det vara just låga impedanser som dessa småförstärkare kan få problem med och då är det kanske bra att ligga på en lägre matningsspänning?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav paa » 2017-12-27 18:51

dannybrascoe skrev:
RogerGustavsson skrev:
darkg skrev:
"Brik Hifi-förstärkare", "Roxcore Hifi-förstärkare" och "Roxcore A32 Integrerad förstärkare" är alla olika specade.



Frågan är om specifikationen för någon är att lita på? IÖ gjorde väl mätningar på Brik? Brik är bra mycket dyrare i andra länder, rätt ovanligt.


Men vem är det som sitter och tolkar specar på Kjell?
Kan man lita på den/dom?

I vilket fall verkar Roxcore vara Kjells eget märke.
Det betyder väl i princip att kinafabriken klistrar Kjells Roxcore-märke på apparaten, men om apparaten är som den är, eller om Kjell kan påverka specen är väl en annan fråga?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav Nattlorden » 2017-12-27 18:56

paa skrev:
dannybrascoe skrev:
RogerGustavsson skrev:

Frågan är om specifikationen för någon är att lita på? IÖ gjorde väl mätningar på Brik? Brik är bra mycket dyrare i andra länder, rätt ovanligt.


Men vem är det som sitter och tolkar specar på Kjell?
Kan man lita på den/dom?

I vilket fall verkar Roxcore vara Kjells eget märke.
Det betyder väl i princip att kinafabriken klistrar Kjells Roxcore-märke på apparaten, men om apparaten är som den är, eller om Kjell kan påverka specen är väl en annan fråga?


Skulle ha svårt att tro att Kjell skulle bry sig om att ändra spec:en. Att byta namnet gör att den inte går att köpa billigare på annat håll däremot. Precis som jag uppfattar att delar av vitvaruhandeln gör genom intrikata produktkoder... (Njae... det är nästa samma kylskåp som vårt, men inte samma produktkod, så vi är fortfarande billigast...)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav Tangband » 2017-12-27 19:09

DE022129-3752-4A23-ABEF-1DFAED865A0A.jpeg
Nattlorden skrev:
paa skrev:
dannybrascoe skrev:
Men vem är det som sitter och tolkar specar på Kjell?
Kan man lita på den/dom?

I vilket fall verkar Roxcore vara Kjells eget märke.
Det betyder väl i princip att kinafabriken klistrar Kjells Roxcore-märke på apparaten, men om apparaten är som den är, eller om Kjell kan påverka specen är väl en annan fråga?


Skulle ha svårt att tro att Kjell skulle bry sig om att ändra spec:en. Att byta namnet gör att den inte går att köpa billigare på annat håll däremot. Precis som jag uppfattar att delar av vitvaruhandeln gör genom intrikata produktkoder... (Njae... det är nästa samma kylskåp som vårt, men inte samma produktkod, så vi är fortfarande billigast...)


Fast de HAR ju ändrat spec på förstärkaren. 24 volt istället för 20 , plastkondingar i ingången. Den kanske låter bättre också ? :)

Bild på gamla BRIKen

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav Nattlorden » 2017-12-27 19:12

Tangband skrev:
Nattlorden skrev:
paa skrev:I vilket fall verkar Roxcore vara Kjells eget märke.
Det betyder väl i princip att kinafabriken klistrar Kjells Roxcore-märke på apparaten, men om apparaten är som den är, eller om Kjell kan påverka specen är väl en annan fråga?


Skulle ha svårt att tro att Kjell skulle bry sig om att ändra spec:en. Att byta namnet gör att den inte går att köpa billigare på annat håll däremot. Precis som jag uppfattar att delar av vitvaruhandeln gör genom intrikata produktkoder... (Njae... det är nästa samma kylskåp som vårt, men inte samma produktkod, så vi är fortfarande billigast...)


Fast de HAR ju ändrat spec på förstärkaren. 24 volt istället för 20 , plastkondingar i ingången. Den kanske låter bättre också ? :)


Vem har ändrat det? Kjell... eller dem de licensierar ifrån?

Riktigt snygg inuti, i vilket fall som. Har en Brik själv till att köra mina högtalare i garaget när jag skall sitta och pyssla med något, så jag är INTE anti-brik, ok?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav Tangband » 2017-12-27 19:15

Baksidan på nya roxcore
Vore kul om någon kunde ta av locket och ta ett photo hur det ser ut inuti.

Fiatelist
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2013-01-13

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav Fiatelist » 2017-12-27 22:57

Insidan på A32
Bilagor
A32.jpg
A32
A32.jpg (1.09 MiB) Visad 9696 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav Nattlorden » 2017-12-28 09:25

Så pass lik att det nog inte kan råda tvivel om att det kommer från samma ställe - men inte identisk.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav ChristianAndersson » 2017-12-28 11:33

Shatterer of words

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-28 12:09

Bilden på Brik visar den lite äldre utgåvan utan fjärr. Nu kanske den är identisk inuti med Roxcore? Lite märkligt att Brik är så mycket dyrare i andra länder än hos oss. Kostar t.ex. i Tyskland runt 1900 kr och Frankrike 1600 kr. Brukar vara tvärtom.

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav Tell » 2017-12-28 15:33

I vissa trådar så duger klass D inte alls, en i andra så har folk fastnat för nån billig grej på kjell co, hur ska ni ha det? :P

Kan annars rekommendera TPA3118 plus nån laptop-strömförsörjning o lite meck, mer prisvärt förstärkare går nog inte att få!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav Nattlorden » 2017-12-28 17:02

Tell skrev:I vissa trådar så duger klass D inte alls, en i andra så har folk fastnat för nån billig grej på kjell co, hur ska ni ha det? :P


För min del beror det på var det skall nyttja... i bion och vardagsrumsstereron - inte... I tvrummet duger klass D i min Pioneer ( B&O ) bra... och om jag skall pyssla i garaget så duger Brik... Den faller sönder om jag skall spela samma nivåer som de andra anläggningarna, men det gör jag ju inte där... så då räcker det.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav Tangband » 2017-12-28 18:32

Fiatelist skrev:Insidan på A32


Tack för bilden !

Plastkondingar :) så det ser ut som denna kanske är ett klipp till köket :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav Tangband » 2017-12-28 18:36

Tell skrev:I vissa trådar så duger klass D inte alls, en i andra så har folk fastnat för nån billig grej på kjell co, hur ska ni ha det? :P

Kan annars rekommendera TPA3118 plus nån laptop-strömförsörjning o lite meck, mer prisvärt förstärkare går nog inte att få!


Ska det vara extrema prestanda även i diskanten duger inte klass D.
Men...

Jättebilliga klass d steg har ofta lägre förvrängning än kraftigare och dyrare modeller. Den äldre BRIKen är dessutom ovanligt bra för att vara en klass D historia, nästan lika bra som en vanlig billig klass AB. Men det är trevligt med små förstärkare i tex köket då det ska slölyssnas lite. Det kanske är svårt att hitta nåt bättre för 795:-

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav Tangband » 2017-12-28 21:12

IMG_6580.JPG
Inspirerad vad som stod på kretskortet i nya roxcore , nämligen DINA t20 plus så gjorde jag en sökning- denna dök upp, finns vissa likheter förutom priset på 399 dollar

Användarvisningsbild
johannesk
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2010-07-24

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav johannesk » 2017-12-28 22:05

TDA7492 enligt 6moons.

Kommer kanske härifrån:
https://www.taiwantrade.com/company/bri ... 21001.html

Fiatelist
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2013-01-13

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav Fiatelist » 2017-12-28 22:36

A32an verkar vara en relativt trogen implementation av referens designen till TDA7492, dock med lite olika värden för utgångs filtret.

Trevor Marchall har en del intressant info om filter design för class D samt länkar till mer info http://www.trevormarshall.com/class-d-tutorial/

Jag kommer kanske att labba lite med min Brik, Byte till plast kondningar, bypass av ingångsväljaren och något högre spänning på någon av elektrolyterna så jag kan köra 24V matning(eller 26V som verkar vara max enligt databladet). Borde kunna utföras med en plundring av komponent förrådet i garaget :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav paa » 2017-12-28 23:59

johannesk skrev:TDA7492 enligt 6moons.

Kommer kanske härifrån:
https://www.taiwantrade.com/company/bri ... 21001.html

Briks egna hemsida ligger här:
http://www.brik-audio.com/
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster