Vilken pickup till min skivspelare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
iselsewhere

Vilken pickup till min skivspelare?

Inläggav iselsewhere » 2005-03-05 14:39

Hej! Jag är ny på forumet och till hifi-världen.

Eftersom jag precis skaffat mig nya högtalare (wharfedale anniversary diamond) som är tusen gånger mer detaljerade än skräpet jag hade innan, hör jag plötsligt hur dåligt vinylljudet är.

Så det blir till att uppgradera min Dual 721 med en ny pickup. Jag har 70-tals orginalet sitter i och jag antar att det kan låta mycket bättre så..

Budget=under 1000 kr. Vore skönt att komma undan med 500-700..

http://www.lpgear.com finns AT, Shure och Ortofon pickuper till bra pris. Annars har jag tittat på GRADO Prestige Red, GRADO Gold, Rega Bias och Sumiko Oyster.

Vilken modell bör jag satsa på och vad skiljer dem åt i ljud? Jag lyssnar på 60-70 tals vinyl typ Kinks, Stones, Dylan, Jefferson Airplane, Buffalo Springfield etc... Jag är ju nybörjare på detta men jag tror att jag vill ha en pickup som ger lite extra tryck och liv till plattorna och gärna lite punch i basen (min nuv pickup känns lite klen). Det behöver alltså inte vara alldeles analytiskt och korrekt utan den får gärna ge lite "extra".

Tacksam för alla tips!´

mvh Tim

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-05 18:18

För länge (länge!) sedan lekte jag mycket med pickuper, och mina favoriter då var Grado och Sumiko.
Båda har också fått bra kritik i hifi-pressen (för vad det nu kan vara värt) och borde även passa i din http://www.compassnet.com/concept/tables/721.htm
Ska man vara riktigt petig så bör man kolla upp kompliansen i pickupen (hur "mjukt" nålen sitter upphängd) och stämma av det med tonarmens rörliga massa så man får resonansfrekvensen på rätt nivå. Men detta är en hel vetenskap och jag har glömt det mesta om de teoretiska uträkningarna.
När jag lekte som värst brukade jag utgå från en något för styv pickup, och sedan gradvis lasta ner pickuphuvudet på tonarmen (och varje gång balansera om för rätt nåltryck förstås) till pickupen spårade mina värstingskivor.
Men vem orkar hålla på så numera?
Men dom som säljer pickuperna bör kunna råda dig....

/ B

Användarvisningsbild
iselsewhere

Inläggav iselsewhere » 2005-03-06 11:17

Aj då, det låter knepigare än jag trodde. Men jag får väl ta det som överkurs antar jag. Finns det ännu mer saker som ska stämma än vikt, "mount" (och nåltryck?) när man väljer pickup?

Har inte hört så mycket om Sumikos Oyster pickup, är det någon som vet hur den är jämfört med andra i sin prisklass? Sen undrar jag över skillnaden mellan GRADO prestige Series Red och GRADO:Gold, de kostar lika mycket på vinylbutiken.com.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-06 21:27

iselsewhere skrev:Aj då, det låter knepigare än jag trodde. Men jag får väl ta det som överkurs antar jag. Finns det ännu mer saker som ska stämma än vikt, "mount" (och nåltryck?) när man väljer pickup?

Har inte hört så mycket om Sumikos Oyster pickup, är det någon som vet hur den är jämfört med andra i sin prisklass? Sen undrar jag över skillnaden mellan GRADO prestige Series Red och GRADO:Gold, de kostar lika mycket på vinylbutiken.com.

Men behöver inte krångla till det så mycket som jag gjorde på den tiden :-) Normalt ska grejorna passa ihop, de pickuper som du nämner bör samtliga funka i din spelare/tonarm. Men eftersom det alltid finns förbättringar att hämta med att "fippla" med inställningarna är det förstås frestande att skruva....

Skillnaderna mellan de olika, men lika prissatta, Grado-pickuperna bör handlaren kunna svara på. Jag har inga erfarenheter av dagens pickuper av de märken du nämner.

/ B

Återgå till Köpråd