Moderator: Redaktörer
oa51 skrev:Jag har ett par Stax Lambda som jag tidigare drev med trafo SRD7. Bytte nyligen till en rörförstärkare SRM T-1 som gav ett klart lyft.
Jag har jämfört med HD600 och tycker att Stax låter friare, öppnare men med tunnare bas. För "finlyssning" av akustisk musik tycker jag mina Stax är helt perfekta.
xeizo skrev:Angående jämförelsen med HD600 så är HD600 verkligen inte sista ordet i hög upplösning - på den parametern bör dom inte ha mycket chans mot Stax.. Däremot är dom galet välbalanserade, dom ger en korrekt "klang" på i stort sett allt, och är vad man kan kalla mycket "musikaliska".
Laila skrev:Lyssnade på ett "par" Stax "state of the art"*( på den tiden) 1978(1979?)
på en mässa(Star hotell invid Älvsjömässan) . . . efter detta så har inga andra lurar(som jag provat(inte så värstens många!)) ens nöjaktigt kommit i närheten** . . . . vilket medfört att mitt intresse för musikavlyssning via lurar
blivit/varit/är något begränsat, tyvärr . . . typ.
*Kommer inte ihåg modellbeteckningen, men de kallades "Ear-phones"
redan då.
**De var tyvärr ganska så dyra.
U1 skrev:Tack för all feedback!
Kul att så många gillar dem men ingen äger dem samt som de är väldigt svåra att hitta i Sverige.
Jag har läst på lite och förstått att det inte skiljer så mycket på lurarna, från 207-507 är det bättre kabel och andra mindre detaljer. I ett test var de osäkra på om de kunde höra skillnad på 307/407, har dock inte sett någon jämförelse mellan 207 och 307, den skulle vara intressant för min del.
Drivern ska dock skilja en del, främst mellan rör och trissor.
Tyvärr så är hoppet mellan SRS-3107 och SRS-2107 nästan 5000:-, jag skulle gärna testat kombon skillnaderna men tror att jag drar i bromsen och nöjer mig med det lilla systemet. Det ända som kommer att reta mig är utseendet på drivern som känns mycket mer gedigen i större paketet.
Vad skulle ni välja? Motivera gärna
paa skrev:LTS hade en otroligt genomarbetad test i MoLT om hörlurar för några år sedan.30 hörlurar i test. Av Gustav Orest
Lurar från AKG, Beyer, Creative, Etymotic, Grado, Koss, Philips, Sennheiser, Sony och Stax i osedvanligt noggrant och heltäckande hörlurstest.
Att mäta på hörlurar. Av Ing Öhman
Förklaring av bakgrund till kompletterande mätningar på hörlurar, vilket kräver en annorlunda ansats och analys än för mätningar av högtalare. Ingvar Öhman redogör för de svårigheter som uppstår.
Urvalsprocessen till hörlurstestet. Av Johan Lindroos
Nr 4 2003, försök att få tag på det numret på något bibliotek om du inte har det redan.
U1 skrev:Paa: Tack för tipset, tyvärr vill Malmö bibliotek inte kännas vid MoLT, har försökt med dem tidigare...
Ingen som har artikeln och kan scanna och skicka på PM eller mail? Kan betala LTS för 1 år som kompensation för att vi knycker artikeln
Alexi skrev:Jag hade de lurarna som testades i Molt, innan testet, det var SR-303, SR-404, med förstärkaren SRM-006t, jag hade även STAX SRM-007 hemma för jämförelse mot 006:an och 007:an klippte snyggare. Min enda kritik mot Stax är att ljudet läcker friskt så man stör en del och att det vid väldigt dynamisk musik inte går att spela tillräckligt starkt, inte ens med SRM-007, när jag och Johan testade 006 mot 007 satt vi hela tiden och lyssnade med volymratten i botten och det var bara vid extremt komprimerad musik som det kändes för starkt. Har också ett vagt minne av att vissa kraftiga bastoner kunde få dem att ge ifrån sig ett brummande oljud, men någon (Johan?) för gärna rätta mig om jag minns fel.
paa skrev:När jag lyssnade på lite olika dyr-lurar på förra high end mässan tyckte jag att sådana lurar med till synes hög upplösning generellt gav mer mitt-i-huvet ljud än t.ex mina Audio Technica lurar. Ta det inte som en sanning, utan ta det som en parameter att lyssna närmare på.
U1 skrev:Paa: Tack för tipset, tyvärr vill Malmö bibliotek inte kännas vid MoLT, har försökt med dem tidigare...
Ingen som har artikeln och kan scanna och skicka på PM eller mail? Kan betala LTS för 1 år som kompensation för att vi knycker artikeln
ChristianAndersson skrev:U1 skrev:Paa: Tack för tipset, tyvärr vill Malmö bibliotek inte kännas vid MoLT, har försökt med dem tidigare...
Lunds folk(/huvud)bibliotek vill, vet inte hur långt tillbaks i tidskrifterrna dock.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster