Sugen på Stax hörlurar

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
U1
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 2004-12-16

Sugen på Stax hörlurar

Inläggav U1 » 2013-10-28 22:34

Mina Sennheiser HD580 är nu efter 15 års användning färdiga för pension. Jag har börjat snegla på Stax och då främst SRS-2170 eller SRS-3170. Någon som har erfarenhet av dessa eller Stax över lag? Jag spelar varken starkt eller bastung musik.

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Inläggav Hotspur » 2013-10-28 22:49

Har lyssnat på Stax och tycker på rak arm att det var det bästa jag någonsin hört! Minns inte modellen men det var en med tillhörande Stax-förstärkare. Bättre än Orpheus alltså, iaf enligt mitt minne.

Överraskande överkomligt!
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2013-10-28 23:16

Medhåll. Det bästa hörlursljud jag hört var med ett par lånade Stax-lurar med tillhörande förstärkning. Jag minns Iggy Pop's "TV Eye 1977", en skramlig liveplatta med mycket tunt ljud i högtalare, lät så realistiskt så det var skrämmande. Vilken modell det var minns jag dock inte men de kostade åtskilliga tusenlappar redan i början på 80-talet och det var en rund modell, likt "vanliga" lurar.

/ B

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Inläggav Hotspur » 2013-10-28 23:34

Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2013-10-29 08:38

Jag har ägt ett par Stax Lambda från tidigt 80-tal. Dessa bytte jag mot ett par Sennheiser HD600 för några år sedan (tack Olit!). Jag tycker inte att jag förlorade speciellt mycket. Stax har ett renare mellanregister, men jag fick så mycket flexibilitet med Sennheiser, som ju kan drivas från närmaste mobiltelefon, om så skulle behövas, att jag tog det.

Brasklappar.

1. Både HD600 och Stax Lamda är gamla modeller.
2. Stax drevs med trafo (SRD6), inte anpassad förstärkare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Inläggav oa51 » 2013-10-29 15:32

Jag har ett par Stax Lambda som jag tidigare drev med trafo SRD7. Bytte nyligen till en rörförstärkare SRM T-1 som gav ett klart lyft.
Jag har jämfört med HD600 och tycker att Stax låter friare, öppnare men med tunnare bas. För "finlyssning" av akustisk musik tycker jag mina Stax är helt perfekta.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2013-10-29 15:54

oa51 skrev:Jag har ett par Stax Lambda som jag tidigare drev med trafo SRD7. Bytte nyligen till en rörförstärkare SRM T-1 som gav ett klart lyft.
Jag har jämfört med HD600 och tycker att Stax låter friare, öppnare men med tunnare bas. För "finlyssning" av akustisk musik tycker jag mina Stax är helt perfekta.


Jag håller med om ditt intryck, jag har samma.

Hur tusan fick du tag i en SRM T1? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2013-10-29 15:59

Angående jämförelsen med HD600 så är HD600 verkligen inte sista ordet i hög upplösning - på den parametern bör dom inte ha mycket chans mot Stax.. Däremot är dom galet välbalanserade, dom ger en korrekt "klang" på i stort sett allt, och är vad man kan kalla mycket "musikaliska".

Såpass att det mesta är lyssningsbart, även riktigt kassa inspelningar, och dom skalar fint ju bättre inspelningar man matar dom med. Eller ju bättre anläggning man använder. Dessutom är dom mycket sköna att ha på sig, även länge. Det är svårt att finna några fel förutom att dom inte är absolut "bäst". Men möjligen är dom absolut mest allround av alla lurar.

Vill man mest ha bara bäst så är definitivt Stax ett av märkena man skall kolla närmare på.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Inläggav Hotspur » 2013-10-29 21:24

Mest allround tror jag inte att Stax är men för finlyssning på framförallt akustiska välgjorda inspelningar, är de sannerligen "bäst"!
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2013-10-29 22:12

xeizo skrev:Angående jämförelsen med HD600 så är HD600 verkligen inte sista ordet i hög upplösning - på den parametern bör dom inte ha mycket chans mot Stax.. Däremot är dom galet välbalanserade, dom ger en korrekt "klang" på i stort sett allt, och är vad man kan kalla mycket "musikaliska".

Jag håller med dig i stort, dock inte när det gäller att förmedla det musikaliska. De låter lite "grå", det är liksom ingen fart och fläng över återgivningen. Inte så det låter dött och trist men jag får inte den där ståpälsen som jag kan få av andra lurar som kanske inte är lika korrekta men bra mycket roligare. Jag tänker då tex på Grado och AKG men även en så enkel lur som Koss Porta Pro. Trots det skulle jag inte vilja vara utan mina HD650 men ibland rockar jag loss med Koss :-)

Pioneer 668 tycker jag lider av precis samma sak som HD650, dvs jag saknar det där drivet som riktigt bra CD-spelare har. Men nu handlar det om hörlurar...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2013-10-29 23:40

Lyssnade på ett "par" Stax "state of the art"*( på den tiden) 1978(1979?)
på en mässa(Star hotell invid Älvsjömässan) . . . efter detta så har inga andra lurar(som jag provat(inte så värstens många!)) ens nöjaktigt kommit i närheten** . . . . vilket medfört att mitt intresse för musikavlyssning via lurar
blivit/varit/är något begränsat, tyvärr . . . typ. :(

*Kommer inte ihåg modellbeteckningen, men de kallades "Ear-phones"
redan då.

**De var tyvärr ganska så dyra.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Inläggav HenrikTornquist » 2013-10-30 00:44

Laila skrev:Lyssnade på ett "par" Stax "state of the art"*( på den tiden) 1978(1979?)
på en mässa(Star hotell invid Älvsjömässan) . . . efter detta så har inga andra lurar(som jag provat(inte så värstens många!)) ens nöjaktigt kommit i närheten** . . . . vilket medfört att mitt intresse för musikavlyssning via lurar
blivit/varit/är något begränsat, tyvärr . . . typ. :(

*Kommer inte ihåg modellbeteckningen, men de kallades "Ear-phones"
redan då.

**De var tyvärr ganska så dyra.

Var det möjligen den som var som ett par mindre skokartonger på huvudet? Som en parantes bor jag på det hotellet i veckorna.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2013-10-30 01:49

Det var säkert Signatur Lambda. Jag har själv ett par som jag än idag tycker låter förträffligt.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2013-10-30 14:41

Så kan det ha varit ja, skokartongsliknande Signatur Lambda verkar bekant . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Inläggav HenrikTornquist » 2013-10-30 15:03

Om jag inte minns fel hette den största (fysiskt) Sigma.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
U1
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 2004-12-16

Inläggav U1 » 2013-10-30 16:18

Tack för all feedback!

Kul att så många gillar dem men ingen äger dem samt som de är väldigt svåra att hitta i Sverige.

Jag har läst på lite och förstått att det inte skiljer så mycket på lurarna, från 207-507 är det bättre kabel och andra mindre detaljer. I ett test var de osäkra på om de kunde höra skillnad på 307/407, har dock inte sett någon jämförelse mellan 207 och 307, den skulle vara intressant för min del.

Drivern ska dock skilja en del, främst mellan rör och trissor.

Tyvärr så är hoppet mellan SRS-3107 och SRS-2107 nästan 5000:-, jag skulle gärna testat kombon skillnaderna men tror att jag drar i bromsen och nöjer mig med det lilla systemet. Det ända som kommer att reta mig är utseendet på drivern som känns mycket mer gedigen i större paketet.

Vad skulle ni välja? Motivera gärna :)

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Inläggav HenrikTornquist » 2013-10-31 00:47

Jag har haft skokartongerna, och jag ångrar mig nåt djävulskt att jag gjorde av med dem. Jag har försökt att köpa tillbaka dem flera gånger, men han bara skrattar. Drivna med en Musical Fidelity klass A är detta nog det mest välljudande jag haft hemma.
http://www.head-fi.org/t/663479/stax-sigma-how-many-owners-are-left-out-there/15
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-10-31 11:27

U1 skrev:Tack för all feedback!

Kul att så många gillar dem men ingen äger dem samt som de är väldigt svåra att hitta i Sverige.

Jag har läst på lite och förstått att det inte skiljer så mycket på lurarna, från 207-507 är det bättre kabel och andra mindre detaljer. I ett test var de osäkra på om de kunde höra skillnad på 307/407, har dock inte sett någon jämförelse mellan 207 och 307, den skulle vara intressant för min del.

Drivern ska dock skilja en del, främst mellan rör och trissor.

Tyvärr så är hoppet mellan SRS-3107 och SRS-2107 nästan 5000:-, jag skulle gärna testat kombon skillnaderna men tror att jag drar i bromsen och nöjer mig med det lilla systemet. Det ända som kommer att reta mig är utseendet på drivern som känns mycket mer gedigen i större paketet.

Vad skulle ni välja? Motivera gärna :)



Jag äger, och kan väl säga att Stax äger! I alla fall när det gäller hörlurar...

Jag har SR-404 + rördriver SRM-006t. Kombon såldes även som paket och kallades då för SRS-4040.


Stax är numera diffusfältskompenserade vilket inte de äldre lurarna var (som hade för mycket diskant). Klangen är mycket neutral. Andra har synpunkter på HD600 och jag håller med om att de har trist klang (de är inte diffusfältskompenserade), grovt sett har de en bulle i övre basregistret och felatktig frekvensgång för alla normala inspelningar som inte är gjorda för binaural avlyssning.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Inläggav idea » 2013-10-31 11:33

Var förbi HiFi Stället i Gbg och såg ett par Stax SRS-4170. Om du vill lyssna innan du bestämmer dig. Inga lågprisprodukter direkt...
http://www.hifistallet.se/hifi/horlurar/stax-srs-4170
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
U1
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 2004-12-16

Inläggav U1 » 2013-10-31 14:28

@Johan_Lindroos: Kul med någon som äger dem och är nöjd. Du har inte haft tillfället att testa de mindre systemen? Har du någon kännedom vad som skiljer mellan lurarna? Drivern är väl mest det som gör mig osäker på mitt val mellan 2170 & 3170, skulle det cisa sig att även lurarna skiljer så går jag nog på det större paketet (3170).

@Idea: Tyvärr bor jag i Malmö och jag är mest intresserad av de 2 mindre systemen. Dock väldigt kul att de finns i butik för avlyssning.

@penke62: Förstår att du grämmer dig men det går att köpa nya ;)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-10-31 14:32

Jag citerar mig själv från en gammal tråd:
paa skrev:LTS hade en otroligt genomarbetad test i MoLT om hörlurar för några år sedan.

30 hörlurar i test. Av Gustav Orest

Lurar från AKG, Beyer, Creative, Etymotic, Grado, Koss, Philips, Sennheiser, Sony och Stax i osedvanligt noggrant och heltäckande hörlurstest.

Att mäta på hörlurar. Av Ing Öhman

Förklaring av bakgrund till kompletterande mätningar på hörlurar, vilket kräver en annorlunda ansats och analys än för mätningar av högtalare. Ingvar Öhman redogör för de svårigheter som uppstår.

Urvalsprocessen till hörlurstestet. Av Johan Lindroos


Nr 4 2003, försök att få tag på det numret på något bibliotek om du inte har det redan.


Jag tror det testades fyra olika Stax-lurar plus några olika Stax lurförstärkare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
U1
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 2004-12-16

Inläggav U1 » 2013-10-31 15:14

Paa: Tack för tipset, tyvärr vill Malmö bibliotek inte kännas vid MoLT, har försökt med dem tidigare...

Ingen som har artikeln och kan scanna och skicka på PM eller mail? Kan betala LTS för 1 år som kompensation för att vi knycker artikeln :)

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2013-10-31 16:01

Jag hade de lurarna som testades i Molt, innan testet, det var SR-303, SR-404, med förstärkaren SRM-006t, jag hade även STAX SRM-007 hemma för jämförelse mot 006:an och 007:an klippte snyggare. Min enda kritik mot Stax är att ljudet läcker friskt så man stör en del och att det vid väldigt dynamisk musik inte går att spela tillräckligt starkt, inte ens med SRM-007, när jag och Johan testade 006 mot 007 satt vi hela tiden och lyssnade med volymratten i botten och det var bara vid extremt komprimerad musik som det kändes för starkt. Har också ett vagt minne av att vissa kraftiga bastoner kunde få dem att ge ifrån sig ett brummande oljud, men någon (Johan?) för gärna rätta mig om jag minns fel.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-10-31 16:16

U1 skrev:Paa: Tack för tipset, tyvärr vill Malmö bibliotek inte kännas vid MoLT, har försökt med dem tidigare...

Ingen som har artikeln och kan scanna och skicka på PM eller mail? Kan betala LTS för 1 år som kompensation för att vi knycker artikeln :)



Gamla MoLt finns att beställa från LTS hemsida www.lts.a.se. Man betalar in via postgiro enligt instruktionerna och väntar.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-10-31 16:18

Alexi skrev:Jag hade de lurarna som testades i Molt, innan testet, det var SR-303, SR-404, med förstärkaren SRM-006t, jag hade även STAX SRM-007 hemma för jämförelse mot 006:an och 007:an klippte snyggare. Min enda kritik mot Stax är att ljudet läcker friskt så man stör en del och att det vid väldigt dynamisk musik inte går att spela tillräckligt starkt, inte ens med SRM-007, när jag och Johan testade 006 mot 007 satt vi hela tiden och lyssnade med volymratten i botten och det var bara vid extremt komprimerad musik som det kändes för starkt. Har också ett vagt minne av att vissa kraftiga bastoner kunde få dem att ge ifrån sig ett brummande oljud, men någon (Johan?) för gärna rätta mig om jag minns fel.



Jag minns inte riktigt. Det är inget jag kommer ihåg i alla fall.

Angående nivåerna kanska man bör kolla upp så att insignalen till hörlursförstärkaren också är tillräckligt stark.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Sugen på Stax hörlurar

Inläggav Strmbrg » 2020-07-05 10:25

Jag tror att jag hittat "tricket" med mina Stax-lurar nu. Det är ett par STAX SR-L700 MK II för övrigt, men det spelar inte så stor roll tror jag.
Tricket är att inte dra på för mycket utan att vänja sig vid att spela på sansad volym. Dessa lurar är ju av kategorin öppen typ, men jag vill ändå betrakta dem som slutna i ett avseende, nämligen eftersom kudden sluter tätt runt örat. Det blir en inneslutning som alltså utgörs av skallen - kudden - membranet. Om jag lättar lite på lurarna så att det blir en luftspalt mellan kudden och skallen, så går det att spela högre utan att det låter "tjockt". Med andra ord så kanske det vore intressant att prova att byta de täta läder/plast-kuddarna mot något slags skumkant.
Ty, att det saknas kåpa/kavitet utanför membranet betyder såklart inte alls att membranet spelar "fritt" från inverkan av en tät kavitet. Membranet spelar ju i inverkan av en tät kavitet mellan sig och skallen!
Nåväl, det går utmärkt att vänja sig vid en lite lägre volym, varvid lurarna låter riktigt bra. Det förutsätter såklart att man lyssnar i en hyfsat störningsfri miljö, dvs ungefär som när man lyssnar på högtalare.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Sugen på Stax hörlurar

Inläggav paa » 2020-07-05 14:20

När jag lyssnade på lite olika dyr-lurar på förra high end mässan tyckte jag att sådana lurar med till synes hög upplösning generellt gav mer mitt-i-huvet ljud än t.ex mina Audio Technica lurar. Ta det inte som en sanning, utan ta det som en parameter att lyssna närmare på.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sugen på Stax hörlurar

Inläggav Tangband » 2020-07-07 06:59

paa skrev:När jag lyssnade på lite olika dyr-lurar på förra high end mässan tyckte jag att sådana lurar med till synes hög upplösning generellt gav mer mitt-i-huvet ljud än t.ex mina Audio Technica lurar. Ta det inte som en sanning, utan ta det som en parameter att lyssna närmare på.


Vilken audio technica lur har du ?

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6693
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re:

Inläggav ChristianAndersson » 2020-07-07 11:03

U1 skrev:Paa: Tack för tipset, tyvärr vill Malmö bibliotek inte kännas vid MoLT, har försökt med dem tidigare...

Ingen som har artikeln och kan scanna och skicka på PM eller mail? Kan betala LTS för 1 år som kompensation för att vi knycker artikeln :)


Lunds folk(/huvud)bibliotek vill, vet inte hur långt tillbaks i tidskrifterrna dock.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Re:

Inläggav goat76 » 2020-07-07 11:11

ChristianAndersson skrev:
U1 skrev:Paa: Tack för tipset, tyvärr vill Malmö bibliotek inte kännas vid MoLT, har försökt med dem tidigare...

Ingen som har artikeln och kan scanna och skicka på PM eller mail? Kan betala LTS för 1 år som kompensation för att vi knycker artikeln :)


Lunds folk(/huvud)bibliotek vill, vet inte hur långt tillbaks i tidskrifterrna dock.


Visst vet du att du svarar på en fråga ställd för 7 år sedan?
Men det är klart, ifall U1 fortfarande väntat på svar ända tills nu så blir han nog väldigt glad. :D

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster