Råd vid köp av Vinylspelare!!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

visions

Råd vid köp av Vinylspelare!!

Inläggav visions » 2005-03-28 22:01

Hejsan alla!! jag har precis reggat mig på detta forum och hoppas nu att jag kan få lite hjälp!! Jag går i valet å kvalet över att införskaffa mig en vinylspelare och börja samla på lite vinylskivor.. problemet är att jag inte kan ett dyft om dessa prylar och därför skulle jag vilja ha lite hjälp. Hoppas att ni kan hjälpa mig!

Vinylspelaren skall alltså ENDAST vara för hemmabruk och ingenting annat! Det behöver inte vara något "flashigt" överhuvud taget, det viktiga är att den är funktionell och spelar opp skivorna bra! Design osv är inte heller viktigt.. har ingen plats att ha den ståendes framme utan jag kommer ändå att ställa undan den när jag inte använder den. Det viktiga är att man kan koppla den enkelt till en vanliga förstärkare, försärkaren jag äger idag är en sony str-de495 http://www.braljudbild.se/bilder/16241609.jpg
Jag är egentligen inte villig att betala mer än 1000:- för den.

Den enda jag hittat hitentills är denna; http://194.132.118.17/item_img/se/large/l099642.jpg
Vinylskivspelare 33 1/3 och 45 v av halvautomatisk typ i midi storlek.
Remdriven med autostop.
Inbyggd RIIA-förstärkare för enkel inkoppling i t ex kompaktstereo med AUX-ingång.
230 volts drift.
Mått (BxDxH) i mm: 360x330x94
Vikt: 2,4 kg

Är den något att ha för en amatör som jag?

Tänk på att jag är total nybörjare på detta område!!

Finns det något annat man ska tänka på?

väldigt tacksam för hjälp!! :)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-28 23:48

SJÄLVKLART SKA DU HA EN SKIVSPELARE! 8)

Du har ju alltid en Pro-Ject debut för 2900:- inkl riaa. Brukar spela 'singlar av intresse' på en sådan i den lokala skiv/hifibutiken. Det funkar bra.

http://www.vinylbutiken.com/article.asp ... 0&view=yes

Ska du gå ett snäpp till?
Rega! 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-03-28 23:59

Kan bara skrika lika samma som herr Ranis! Pro-jects billiga låter fint. :)

Och så kan man få dem iolikafärger!:D

REGA är ju rätt heta också (har själv en P3) om jag får säga så! De kanske också komma med olika färgalternativ, och sånt är ju också kul! :D

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-03-29 00:39

Ja justja.. du ville ju inte pröjsa så mkt pengar.. Nej då är det beggat som är din stajl!

Mvh Jocke
admin

visions

Inläggav visions » 2005-03-29 10:21

tack för hjälpen grabbar!! ska kika på lite begagnade!!
finns det något mer man skall tänka på? jag tänkte med med nålar å så där? finns det alltid att köpa nya eller är det speciella nålar till speciella spelare, så att det kanske inte går att få tag på nålar till gamla spelare? vill ju inte köpa en beggad spelare å sen inte hitta nya nålar!!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-03-29 10:40

Här en lista på vad som finns till Ortofon:
http://www.ortofon.dk/html/profile.asp? ... _styli.asp
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-03-29 10:56

svalander .se har alla möjliga och omöjliga nålar och pickuper

/Stefan

visions

Inläggav visions » 2006-05-13 19:36

Är Numark TT 1650 nått bra?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-05-14 03:22

Jag kan ju inget om vinylspelare så jag undrar var tusan jag kan ha hört
någonstans att Dual CS 5000 ska vara bra? Kanske här på Faktiskt?! :?

Den verkar ju spräcka din budget ordentligt (liksom Ranefjords förslag),
men om den är väldigt bra så kanske ...?

http://cgi.ebay.co.uk/Dual-Plattenspieler-CS-5000-Geraet-des-Jahres_...

Är det någon här som har en sådan, tro?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-05-14 08:10

Visions:

Dj-spelare kan nog funka rätt bra. Det finns lite billigare med remdrift som fortfarande är hyggliga. Var noga med att testa dem så mkt det bara går. Lyssna tex om den låter ngt om motor och tallrikslager. De skall vara knäpptysta.

Billigare spelare från Siba och liknande är inte värst prisvärda. Mina föräldrar köpte en sony-plasthistoria och den svajade fruktansvärt! Det blev till sist en Technics SL-bd22. Skall man jämföra med de billigaste ProJect till exempel så blev den inte billigare. Den låter ok, men den har problem med ljudläck från motor.

Mitt tips är att titta efter begagnade spelare. Thorens är mkt populära, de kan betinga några kronor, trots att de kan vara uppåt 30 år gamla. Åldern är inget bekymmer på dessa, de går aldrig sönder och om det trots allt skulle vara problem så finns reservdelar att skaffa och de är mkt lättmekade. Oftast rör det sig bara att justera fjädring och att byta olja i lagret. Instruktionsböcker finns på nätet. Sonabs skivspelare från 70-talet är också riktigt bra, lite billigare begagnade än Thorens, tunga och rejäla. Rega är också ett bra märke, dock lite mer otroligt att hitta under tusenlappen. Håll dock utkik efter modellerna planar 2 (p2) och p3; synnerligen lyckade modeller.

Tips ang pickup är att köpa en Ortofon om10s och en nål till en om40. Det är nämligen samma hus på om10s och om40s. Audio Technica at95e är också mkt pickup för pengen. Grado, Sumiko och Rega gör mkt bra pickuper också, men då lite dyrare.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-20 15:58

Om du är i Göteborg så kan du titta in i skivhandeln på andra långgatan, de har en hel del beggade skivspelare ståendes till salu på en hylla.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-05-20 18:28

Ekeponken:

Såg faktiskt en Sonab 67:a där med dynavector-puppa.. synd att man hade dåligt med pengar. Den skulle vara ett fynd för puppans skull.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-20 19:16

Det finns ju massor av gamla märken och modeller. Vilka är bra och vilka är dåliga?

Thorens TD150 har jag hört är en bra modell, men är det bara efter att man har modifierat den? och hur är det med andra Thorens modeller?

För att hålla sig till tråden: Om man har tänkt flytta på skivspelaren ofta så är en spontan tanke att s.k dj-spelare troligen är lite mera robust byggda, så rent praktiskt vore den kanske bättre.
Har du (vision) funderat på om du vill att nät- och/eller signalkabel skall vara avtagbar? (kanske iofs en nackdel ur slitage synpunkt).

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-05-21 10:06

Jag har en omoddad TD 150 med en gammal Shure- pickup med ny nål (M 75 HE). När jag tog över den surrade motorn kraftigt men surret försvann efter att jag vickat lite på den. Jag har bytt rem och smort lite. Det är allt.

Det är ett sant nöje att lyssna på musik med denna spelare.

Återgå till Köpråd