Moderator: Redaktörer
bensnake skrev:Komorok skrev:Jag hoppas att du känner dig införstådd med min inställning till rörsteg nu också.
Jadå, för fan. Poin taken. Jag var iofs inte helt obekant med den sedan tidigare... Det du håller på med är mig fullständigt fjärran. Att kunna återge en infrabaston under givet ljudtrycks- och lågdistorsionskrav är, som isolerat mål i sig, för mig HELT obegripligt. Det handlar i min värld om något annat än musikupplevelse, även om du hävdar att "det ena leder till det andra...".
Icke desto mindre, är jag ganska fascinerad. Och mycket imponerad av din anläggning som sådan.
Johan_Lindroos skrev:Kronkan skrev:Komorok!
För mig är det inte det viktigaste att känna till din eller andras inställning till rörförstärkare. Det är mycket intressantare att förstå din och andras anläggning såsom du eller den gjort och det ljudande resultatet. I detta ligger min lärdom och eventuella utveckling.
Alltså det finns alltid en sådan möjlighet. Till och med drastiska förändringar.
Men själv har jag ju mestadels kommit tillbaka till tvåvägssystem med relativt effektsvaga saker som man försöker att låta bra (naturligt och realistiskt). Sällan heller helt traditionella lösningar utan något horn eller elektrostat. Några vingar på väggen och ännu mera otraditonella metoder. Men anläggningen spelar en bra bit under 20 Hz på eller över nivå. Detta med maxeffekten 60 watt och hyggligt små element. Ett rejält undantag i och för sig. Rör också på de senare åren. Och inte de riktiga toppgrejerna heller och säkert några lite mera watt kanske vore önskvärt. Men 2kw. Det är ju inte min väg.
Hittills.
Om man spelar musiken i mindre skala än verkliga ljudnivåer, så håller jag med om att det för många personer räcker med ganska små högtalare. Om man däremot vill kunna spela lika starkt som t.ex. ett trumset eller en trumpet låter i verkligheten, så behövs avsevärt större högtalare och även effektbehovet sticker iväg för att kunna återskapa transienterna utan klippning. Med den dynamikprocessade musik som är så vanlig i dagens utgivningar, har man inte heller så stora ljudtrycksbehov för musiken är ganska misshandlad på mediet. Vad jag vill komma till är att ett mindre antal inspelningar kan behöva väldigt mycket bättre grejor än "normalanvändarens" prylar för att låta autentiskt vid autentiska ljudnivåer.
Har man väl hört ett trumset återges i en väldigt ljudtryckskapabel anläggning och på riktigt, och sedan hör samma inspelning i en "vanlig" anläggning (kan även innefatta rätt stora doningar), tycker man bara att det lät ungefär som "ingenting" eller "ett litet plopp bara". Många audiofiler har inte dessa referensramar eftersom de inte har hört sådana anläggningar. Vem som helst kan höra detta om de få uppleva det, inte bara nördiga audiofiler. ...Kan ju vara bra om man hört ett trumset på riktigt också, så man vet ungefär hur det låter. Många vanliga instrument låter starkt iverkligheten.
Kronkan skrev:Men det är ingen absolut sanning att du behöver 2kw för att spela djupare bas.
Johan_Lindroos skrev:Kan ju vara bra om man hört ett trumset på riktigt också, så man vet ungefär hur det låter.
bakerman22 skrev:Bensnake. Jag tycker att du ska ta en tripp hem till Komorok. Han är mycket trevlig och lättsam, och dej har jag ju också träffat vid ett tillfälle och vet att du också är det.
Så får du en uppfattning om vad det är han är ute efter. Du har säkert lyssnat på många olika riggar med olika storlekar, men såna extrema riggar finns det nog inte speciellt många av, i alla fall inte inom rikets gränser. Man MÅSTE inte spela så att öronen blöder, även att man kan om man vill.
Ni bor väl i samma by?
IngOehman skrev:bensnake skrev:Komorok skrev:Jag hoppas att du känner dig införstådd med min inställning till rörsteg nu också.
Jadå, för fan. Poin taken. Jag var iofs inte helt obekant med den sedan tidigare... Det du håller på med är mig fullständigt fjärran. Att kunna återge en infrabaston under givet ljudtrycks- och lågdistorsionskrav är, som isolerat mål i sig, för mig HELT obegripligt. Det handlar i min värld om något annat än musikupplevelse, även om du hävdar att "det ena leder till det andra...".
Icke desto mindre, är jag ganska fascinerad. Och mycket imponerad av din anläggning som sådan.
Men är det verkligen så obegripligt?
Är det inte lite som att man vill gå längre än att putsa fönsterrutan - genom att helt sonika försöka ta bort den helt så att man kan titta ut obehindrat? Jag gillar att öppna fönster.
Att jämföra detta med att aldrig öppna fönstret utan bara köpa en massa obskyra glas att titta genom och jämföra med varandra, i jakten på det som ger "bäst upplevelse" av det man ser därbakom fönstret. Det kan man också göra, och det går väl bra det också.
Men är det lättare att förstå?
Missförstå mig inte, jag är ingen motståndare till att man kan tycka det är spännande att titta genom olika färgande glas och att jämföra dem med varandra, och kanske också blunda för chansen att titta hur det verkligen ser ut med fönstret öppet - men nog är Komoroks inställning ändå rätt så lätt att förstå?
Jag tycker både idéerna är lätta att förstå. Typ lika lätta.
Vh, iö
Komorok skrev:bensnake skrev:Komorok skrev:PS. Jag är också imponerad av min anläggning . Att sätta ord på hur nöjd jag är med den går knappt.
Det är nästan rörande...
Göteborg...
bensnake skrev:Att kunna återge en infrabaston under givet ljudtrycks- och lågdistorsionskrav är, som isolerat mål i sig, för mig HELT obegripligt.
IngOehman skrev:Men är det verkligen så obegripligt?
bensnake skrev:Johan_Lindroos skrev:Jag har ingen aning om vilken erfarenhet du har av detta men ett trumset låter ALDRIG likadant på ett fonogram som det gör live, alldeles oavsett anläggningens beskaffenhet.
bensnake skrev:bakerman22 skrev:Bensnake. Jag tycker att du ska ta en tripp hem till Komorok. Han är mycket trevlig och lättsam, och dej har jag ju också träffat vid ett tillfälle och vet att du också är det.
Så får du en uppfattning om vad det är han är ute efter. Du har säkert lyssnat på många olika riggar med olika storlekar, men såna extrema riggar finns det nog inte speciellt många av, i alla fall inte inom rikets gränser. Man MÅSTE inte spela så att öronen blöder, även att man kan om man vill.
Ni bor väl i samma by?
Det vore skitkul. Jag tror inte att vi bor i samma by, dock.
KarlXII skrev:
Nu får du det att låta som om anläggningen ifråga, med högtalare av ditt eget fabrikat, är fullkomligt ofärgande. Det är den naturligtvis inte.
Den kan spela mycket starkt utan att dista störande, den låter mycket vackert, men den låter Ino - vad det nu är - på samma sätt som rör låter rör...vad det nu är.
bensnake skrev:bensnake skrev:Att kunna återge en infrabaston under givet ljudtrycks- och lågdistorsionskrav är, som isolerat mål i sig, för mig HELT obegripligt.IngOehman skrev:Men är det verkligen så obegripligt?
Ja.
KarlXII skrev:Nu får du det att låta som om anläggningen ifråga, med högtalare av ditt eget fabrikat, är fullkomligt ofärgande. Det är den naturligtvis inte.
Den kan spela mycket starkt utan att dista störande, den låter mycket vackert, men den låter Ino - vad det nu är - på samma sätt som rör låter rör...vad det nu är.
bakerman22 skrev:Bor du i grannbyn då?
Trodde att du var fjollträskare?
bakerman22 skrev:bensnake skrev:bensnake skrev:Att kunna återge en infrabaston under givet ljudtrycks- och lågdistorsionskrav är, som isolerat mål i sig, för mig HELT obegripligt.IngOehman skrev:Men är det verkligen så obegripligt?
Ja.
Har du någonsin hört ett riktigt kapabelt infrabassystem?
Det är svårt att klanka ner på något man aldrig har upplevt.
Det tycker i alla fall jag.
bensnake skrev:KarlXII skrev:Nu får du det att låta som om anläggningen ifråga, med högtalare av ditt eget fabrikat, är fullkomligt ofärgande. Det är den naturligtvis inte.
Den kan spela mycket starkt utan att dista störande, den låter mycket vackert, men den låter Ino - vad det nu är - på samma sätt som rör låter rör...vad det nu är.
Du har, naturligtvis, helt rätt. Mitt intryck efter lyssning är att Ino-soundet är rätt trevligt. Inget haksläpp emellertid, vilket brukar förklaras av att "det är så det ska låta - egentligen". Och det är möjligt. Det är bara det att "det är så det ska låta" inte riktigt stämmer överens med vare sig min yttre eller inre referens. Men ett trevligt sound var det. Onekligen.
Min teori i förstone var att det var NAD 208:an som satte sin prägel på presentationen men jag har förstått, så här i efterhand, är detta är en omöjlighet. Det måste således vara högtalarna, eftersom rummet var synnerligen omsorgsfullt akustikreglerat.
Jag har dock full förståelse att många gillar det de hör.
sprudel skrev:bensnake skrev:KarlXII skrev:Nu får du det att låta som om anläggningen ifråga, med högtalare av ditt eget fabrikat, är fullkomligt ofärgande. Det är den naturligtvis inte.
Den kan spela mycket starkt utan att dista störande, den låter mycket vackert, men den låter Ino - vad det nu är - på samma sätt som rör låter rör...vad det nu är.
Du har, naturligtvis, helt rätt. Mitt intryck efter lyssning är att Ino-soundet är rätt trevligt. Inget haksläpp emellertid, vilket brukar förklaras av att "det är så det ska låta - egentligen". Och det är möjligt. Det är bara det att "det är så det ska låta" inte riktigt stämmer överens med vare sig min yttre eller inre referens. Men ett trevligt sound var det. Onekligen.
Min teori i förstone var att det var NAD 208:an som satte sin prägel på presentationen men jag har förstått, så här i efterhand, är detta är en omöjlighet. Det måste således vara högtalarna, eftersom rummet var synnerligen omsorgsfullt akustikreglerat.
Jag har dock full förståelse att många gillar det de hör.
Det handlar ju om smak, hur man vill ha det, och i långa loppet. Har lyssnat på många ljudkamraters omsorgsfullt hopknåpade anläggningar och de låter alla bra, men på olika sätt. Musiken går fram, och jag tror man anpassar sig efter sin setups presentation av musiken och får tillgång till musikens innersta väsen via den kontext man anpassat sig till.
Vad som tilltalar mig med Ino är ett intryck av oförfalskat, inga onödiga tillägg, extra lyster eller skimmer och det är ståpäls så byxorna står ut med bra inspelningar, röster och stråkar framför allt. Så upplever jag det, andra kanske inte alls så, och det har jag all respekt för. Mångfald före enfald är en god devis.
bensnake skrev:bakerman22 skrev:Bor du i grannbyn då?
Trodde att du var fjollträskare?
Int' ä' ja" dä' int''.
bensnake skrev:Jag tror att du missförstår mig en smula. Fan, jag som brukar vara så tydlig...
bakerman22 skrev:bensnake skrev:Jag tror att du missförstår mig en smula. Fan, jag som brukar vara så tydlig...
Jag kanske missförstår dej helt..
Jag trodde att det för dej var helt obegripligt hur någon kunde vilja jaga att kunna återge, säj fem Hz vid 115 dB+?
bensnake skrev:bakerman22 skrev:bensnake skrev:Jag tror att du missförstår mig en smula. Fan, jag som brukar vara så tydlig...
Jag kanske missförstår dej helt..
Jag trodde att det för dej var helt obegripligt hur någon kunde vilja jaga att kunna återge, säj fem Hz vid 115 dB+?
Äh, du har nog inte missförstått...
IngOehman skrev:bensnake skrev:Komorok skrev:Jag hoppas att du känner dig införstådd med min inställning till rörsteg nu också.
Jadå, för fan. Poin taken. Jag var iofs inte helt obekant med den sedan tidigare... Det du håller på med är mig fullständigt fjärran. Att kunna återge en infrabaston under givet ljudtrycks- och lågdistorsionskrav är, som isolerat mål i sig, för mig HELT obegripligt. Det handlar i min värld om något annat än musikupplevelse, även om du hävdar att "det ena leder till det andra...".
Icke desto mindre, är jag ganska fascinerad. Och mycket imponerad av din anläggning som sådan.
Men är det verkligen så obegripligt?
Är det inte lite som att man vill gå längre än att putsa fönsterrutan - genom att helt sonika försöka ta bort den helt så att man kan titta ut obehindrat? Jag gillar att öppna fönster.
Att jämföra detta med att aldrig öppna fönstret utan bara köpa en massa obskyra glas att titta genom och jämföra med varandra, i jakten på det som ger "bäst upplevelse" av det man ser därbakom fönstret. Det kan man också göra, och det går väl bra det också.
Men är det lättare att förstå?
Missförstå mig inte, jag är ingen motståndare till att man kan tycka det är spännande att titta genom olika färgande glas och att jämföra dem med varandra, och kanske också blunda för chansen att titta hur det verkligen ser ut med fönstret öppet - men nog är Komoroks inställning ändå rätt så lätt att förstå?
Jag tycker både idéerna är lätta att förstå. Typ lika lätta.
Vh, iö
KarlXII skrev:Nu får du det att låta som om anläggningen ifråga, med högtalare av ditt eget fabrikat, är fullkomligt ofärgande. Det är den naturligtvis inte.
Den kan spela mycket starkt utan att dista störande, den låter mycket vackert, men den låter Ino - vad det nu är - på samma sätt som rör låter rör...vad det nu är.
bakerman22 skrev:När man har full macka ner till under tio Hz så känner man det.
Det finns liksom ingen vits med att sätta på en sinus vid tio Hz och dra upp gainen på stegen och tycka att man har bas under tio Hz.
För att få behållning av det måste det ju hänga med hela vägen.
Om du aldrig har hört ett infrakapabelt system så har du missat nåt Bensnake.
Om du skulle lyssna på det så skulle du förstå vad vi jagar, och i förlängningen förstå att det inte räcker med små pluttburkar med små effektsvaga rörsteg.
Jag har haft folk här som har blivit helt panikslagna när jag demat film. Givetvis utvalda klipp där jag vet att det är lite imponatorfaktor, precis som AAAAAAAALLA andra gör när dom demar.
Det behöver egentligen inte vara speciellt starkt, men givetvis åker imponatorfaktorn upp desto starkare man spelar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster