TD-150

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mapem

TD-150

Inläggav mapem » 2005-04-07 07:05

Jag kan komma över en Thorens TD-150 med Shure- pu av okänd modell för inga pengar att tala om. Är det lönt att bära hem den? Spelaren är gammal men sparsamt använd (det vet jag) och i mycket fint skick, som ny. Den har Tandberg-logga på sig, men är helt säkert en TD-150.

Kan den tänkas låta bättre än min nuvarande Ariston Q-deck Pro med AT-95E?

TD-150 är ju flytande upphängd (en av de första vad jag förstår) medan Ariston Pro har en fast tjock platta så att säga.

Är Thorens originalarm nåt att ha? Om jag kommer över en SME 3009, är det overdo på en TD-150? Annat förslag på arm?

Jag har naim-elektronik för övrigt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-04-07 08:12

Jag har en TD150 (modell B, som levererades utan arm) med SME 3009. SME-armen är avsevärt bättre än originalarmen, men huruvida det slår en modern konstruktion är jag tveksam till.

Avsevärt coolare är det dock, givetvis!

En 3009 passar egentligen inte på 150:an, SME:ns bottenplatta ryms inte om man ska ha kvar justeringsmöjligheten i längsled. Min är i bakersta läget och jag har skal (AT) som har justeringsmöjlighet i stället.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-04-07 12:27

Den här är MkII och har Thorens egen arm, med en rund svart klump som motvikt. Du tror inte den matchar en modern konstruktion? Min Ariston Pro, drygt 10 år gammal, är kanske modern jft med en TD 150, men det är en rätt så enkel sak i lägre prissegmentet (2-3000 kr inkl arm och pu på sin tid).

Jag är i och för sig rätt nöjd med min nuvarande skivspelare, men jag tänkte att en "hottad" Thorens kanske kunde ge den en match. Sen gillar jag utseendet på den, särskilt med en SME på, men det är i o f s inte skäl att byta.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-07 18:26

mapem skrev:Den här är MkII och har Thorens egen arm, med en rund svart klump som motvikt. Du tror inte den matchar en modern konstruktion? Min Ariston Pro, drygt 10 år gammal, är kanske modern jft med en TD 150, men det är en rätt så enkel sak i lägre prissegmentet (2-3000 kr inkl arm och pu på sin tid).

Jag är i och för sig rätt nöjd med min nuvarande skivspelare, men jag tänkte att en "hottad" Thorens kanske kunde ge den en match. Sen gillar jag utseendet på den, särskilt med en SME på, men det är i o f s inte skäl att byta.

Personligen skulle jag vara nöjd med Ariston och hellre lägga jobbet på att hålla den i bra skick. Varför lägga ner tid och pengar på något som kanske inte ens når upp till det du redan har?

Men visst, om du lider av svårartade sysselsättningsproblem och understimulans - varför inte? Du kan säkert bränna en helg bara på att få in två likadana pickuper för att på ett rättvist sätt kunna jämföra de två vinylspelarna :-D

/ B

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-04-08 12:45

Jo jag är väl rätt så nöjd med min Ariston, och inte har jag vare sig tid och lust till att ägna en helg åt jämförande lyssningar. Så om ni kunniga på detta forum inte tror att en Thorens skulle vara ett lyft så tror väl inte jag det heller. Det var väl dess rykte som förebild för Linn Sondek LP12 som gjorde att jag började fundera.

Om jag ändå tar hand om den kan den säkert göra god tjänst på landet eller hos sonen, i befintligt skick. Men först ska jag väl ändå höra hur den låter hemma.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-04-08 17:27

Det var väl dess rykte som förebild för Linn Sondek LP12 som gjorde att jag började fundera.

Det borde få dig att fundera på att avstå från köp, om något! LP12 måste vara världens mest överhypade konstruktion. Folk jag litar på har synat den noga, och dömer ut den fullständigt. Snygg? Jovisst. Men det finns billigare skönhet i den branchen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-08 19:10

perstromgren skrev:
Det var väl dess rykte som förebild för Linn Sondek LP12 som gjorde att jag började fundera.

Det borde få dig att fundera på att avstå från köp, om något! LP12 måste vara världens mest överhypade konstruktion. Folk jag litar på har synat den noga, och dömer ut den fullständigt. Snygg? Jovisst. Men det finns billigare skönhet i den branchen.

Mest hypade skivspelaren, LP12? Mjae. Den är jättebra, tidigare var den prisvärd åxå. Det är den inte längre. En fullbestyckad sådan inklusive phonosteg kostar över 100 tusen. I det prisläget är konkurrensen stenhård och det finns en hel del att välja på. Själv har jag uppdaterat min LP12 löpande så att den nu är i nyskick i stort sett. Och den låter alldeles utmärkt! Men om jag idag stått med 100 papp i handen till en skivspelare, och orkat ta mig runt och lyssna, hade det kanske blivit något annat.

Men hur f-n testar man skivspelare? Att prova två olika spelare, Linn och Clearaudio typ, med samma pickup och övrig utrustning, det är inte lätt. Ingen handlare vid sina sinnens fulla bruk lånar hem sådan utrustning som mer eller mindre behöver byggas på plats. Och att hitta samma förstärkeri/högtalare hos olika handlare är ju helt ogörligt.

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-08 19:21

Nån som kommer ihåg vad en Linn Sondek LP 12 kostade de första åren, när modellan var ny?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-04-08 20:05

Om minnet står mig bi.... det är trots allt 30 år eller något sedan den kom, 900 kr utan arm vill jag minnas. Saknade den inte låda också till en början?
En tysk audiotidskrift konstaterade att LP12an helst skulle stå utanför lyssningsrummet för att inte drabbas av återkoppling. En Thorens och en LP12a testades paralellt. Stod båda i lyssningsrummet vid spelning var skillnaden mellan dessa till LP12ans nackdel. Utanför lyssningsrummet kunde ingen skillnad detekteras på dessa skivspelare som var försedda med likadana armar och pickuper. Något tekniskt mästerverk har väl inte LP12an varit, speciellt inte tidiga exemplar.

Återgå till Köpråd