Shure SE 215 (In Ear Monitor)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Folob
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2010-07-25

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav Folob » 2014-10-16 17:37

Kul att läsa att fler gillar Shure SE-serien :) Har själv ett par SE-215 som numer mest ligger på hyllan efter uppgradering till JH Audio JH5 Pro. Skulle inte ha bytt om det inte vore för att shure-lurarna är så jobbiga att få in i öronen då man använder foam-plupparna (överlägset bäst isolering med dem). En riktigt grym feature är är de är kontakterade! Om hörlurar ger upp är det allt som oftast i sladden och då är det billigt att bara byta sladden. För de som vill använda dem med mobilen kan jag tipsa om ebay om man inte vill köpa dyra kablar från Shure. Finns lite olika alternativ och kostar kring hundringen :) Exempel nedan.

iPhone: http://www.ebay.com/itm/Replacement-cable-with-Remote-Mic-connect-iphone-to-SHURE-SE535-SE425-SE315-215-/311127232040?pt=US_MP3_Player_Cables_Adapters&hash=item4870a0ce28
Typ alla andra: http://www.ebay.com/itm/Samsung-Galaxy-S3-Android-Mic-Remote-Control-Talk-Cable-Shure-SE535-SE425-SE315-/261427000844?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cde43760c

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav Conan » 2014-10-16 17:40

Kabeln med fjärr till Shures in-ear-lurar är mig veterligen inte nåt att ha då den saknar den sista, styvare biten på kabeln som gör att sladden går bakåt runt örat.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav _Fredrik_ » 2014-10-16 18:15

Folob, bra tips med tredjepartssladdarna!

Jag tycker att jag redan på ett dygn har blivit snabb på att sätta in foamplupparna, alltså dom som sväller.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav _Fredrik_ » 2014-10-16 18:19

Conan skrev:Kabeln med fjärr till Shures in-ear-lurar är mig veterligen inte nåt att ha då den saknar den sista, styvare biten på kabeln som gör att sladden går bakåt runt örat.

Tycker inte jag, skulle nästan säga tvärtom faktiskt. headset kablen hänger fint bakom örat tycker jag. Dock är det den jag använt mest, så jag kanske skulle vara mer nöjd med originlakabeln om jag använde den mer. En anna grej är att mick/fjärkabeln har en lite böj som inte originalkablaget inte har, och som gör det mer gynnsamt för kabeln att ligga bakom örat.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav Fjonkalicious » 2014-10-16 21:32

Låter dom fortfarande bra _Friedrich_?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav _Fredrik_ » 2014-10-16 21:47

Fjonkalicious skrev:Låter dom fortfarande bra _Friedrich_?

Ännu bättre. Jobbar kväll och tog en paus i soffan, lyssnade först P2 live Stockholm jazzfestival 2014 och sen lite Prefab Sprout. Alltså dom är helt fantastiska. Men det är alltså Shure SE535 som kostar runt 3 lök. Men SE 215 för 900:- är nog bättre för typ P1 eller tal (streamat), då dom är lite snällare i tonkurvan.

Fjonk, du är ju stilig, om jag var du skulle jag sälja mig lite snabbt i en park och sen gå på Shure SE 535, det var iaf så jag gick tillväga, hade bara pengar till SE 215.

Tycker lurarna, förlåt IEM, är som gjorda för att ligga och halvsova med, gillar att lyssna på P1 tills jag somnar.

Ta vantar om du kör parkgrejen ikväll.


Shure SE 535 - 10/10
Shure SE 215 - 8/10
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav _Fredrik_ » 2014-10-16 21:59

Kolla det här, jag har förstås tvingat min kollegor att lyssna på min prat om dessa lurar. När jag låg i soffan kom min kollega in och spelade in den här filmen.
http://we.tl/tFbRWvuENw
:D
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav Fjonkalicious » 2014-10-16 22:31

_Fredrik_ skrev:Kolla det här, jag har förstås tvingat min kollegor att lyssna på min prat om dessa lurar. När jag låg i soffan kom min kollega in och spelade in den här filmen.
http://we.tl/tFbRWvuENw
:D


HAHAHA!

Så jävla bra. Skall ta en vända i parken. Vi ses!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav _Fredrik_ » 2014-10-16 23:53

Min kollega som tog idag över mina SE 215 och skickade just ett sms med utlåtandet: enastående. Han jobbar också med ljud. :) så fjonk, köp!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav schmutziger » 2014-10-17 09:51

Cyklade till jobbet i hällregn med mina IEM:s, helt otroligt, det var precis lika bra ljud som en ljummen maj-dag ute i Genarp alt. Bokskogen! 8O :o KÖP!

*Hoppas dock att se215:s kabel är mer köldtålig än den som användes i mina förra lurar e2c. den blev stel vid +10 och smulade sönder sig i minusgrader...

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav _Fredrik_ » 2014-10-17 13:11

schmutziger skrev:Cyklade till jobbet i hällregn med mina IEM:s, helt otroligt, det var precis lika bra ljud som en ljummen maj-dag ute i Genarp alt. Bokskogen! 8O :o KÖP!

*Hoppas dock att se215:s kabel är mer köldtålig än den som användes i mina förra lurar e2c. den blev stel vid +10 och smulade sönder sig i minusgrader...

Ja det där läste jag nån annanstans också. Dock så är "fjärrsladden" som jag har lite mindre styv från början.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
NirreFirre
 
Inlägg: 286
Blev medlem: 2013-12-07
Ort: Sthlm

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav NirreFirre » 2014-10-17 13:20

Folob skrev:Kul att läsa att fler gillar Shure SE-serien :) Har själv ett par SE-215 som numer mest ligger på hyllan efter uppgradering till JH Audio JH5 Pro. Skulle inte ha bytt om det inte vore för att shure-lurarna är så jobbiga att få in i öronen då man använder foam-plupparna (överlägset bäst isolering med dem). En riktigt grym feature är är de är kontakterade! Om hörlurar ger upp är det allt som oftast i sladden och då är det billigt att bara byta sladden. För de som vill använda dem med mobilen kan jag tipsa om ebay om man inte vill köpa dyra kablar från Shure. Finns lite olika alternativ och kostar kring hundringen :) Exempel nedan.

iPhone: http://www.ebay.com/itm/Replacement-cable-with-Remote-Mic-connect-iphone-to-SHURE-SE535-SE425-SE315-215-/311127232040?pt=US_MP3_Player_Cables_Adapters&hash=item4870a0ce28
Typ alla andra: http://www.ebay.com/itm/Samsung-Galaxy-S3-Android-Mic-Remote-Control-Talk-Cable-Shure-SE535-SE425-SE315-/261427000844?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cde43760c

Folob; jag fnular själv på om cIEM är nåt att investera i och just JH Audio verkar ju vara referensfirman om man ska tro head-fi, innerfidelity.com och andra. Är pengarna vettigt investerade (jmf med t ex SE535) enligt dig om man troligen kommer använda dem dagligen, i tunnelbana och oftare än ens hemmarigg med Objective O2, HD650 etc?

1964 Ears, svenska CosmicAudio m fl ser ut att ligga lite lägre i pris för liknande bestyckning, har du provat fler än just JM5? Silikonmodeller eller funkar akryl bra i alla lägen?

Ursäkta om jag flikar in ett sidospår i tråden men kan kanske vara intressant för de som gillar IEMs att höra hur ägare av customlurar resonerat.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav _Fredrik_ » 2014-10-17 18:30

Nirrefirre, rocka på, det är bara trevligt. Vi som kör IEM måste stötta varandra.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Folob
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2010-07-25

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav Folob » 2014-10-19 16:12

schmutziger skrev:*Hoppas dock att se215:s kabel är mer köldtålig än den som användes i mina förra lurar e2c. den blev stel vid +10 och smulade sönder sig i minusgrader...


Jag har som sagt ett par SE215 liggandes som jag använt en hel del innan uppgradering. Dessförinnan hade jag och också ett par e2c. Fick problem med att kabeln gick sönder där de kröks runt öronen vilket gjode att de nu ligger långt ner i någon låda med andra trasiga hörlurar. SE215 har bra mycket tåligare kablar som enkelt går att byta då de är kontakterade.

_Fredrik_ skrev:Folob; jag fnular själv på om cIEM är nåt att investera i och just JH Audio verkar ju vara referensfirman om man ska tro head-fi, innerfidelity.com och andra. Är pengarna vettigt investerade (jmf med t ex SE535) enligt dig om man troligen kommer använda dem dagligen, i tunnelbana och oftare än ens hemmarigg med Objective O2, HD650 etc?


Det är ganska mycket pengar för ett par JH5, totalt 4700 kr med mobilkabel för mig. Jag är nöjd med inköpet men skulle nog satsa på en fetare modell, typ JH16, om jag hade chans att göra om köpet. Inte för att jag tycker att lurarna låter dåligt men vetskapen att det finns något bättre är ju alltid lite jobbig :wink: Främsta anledningen till att jag satsade på custom är att jag med shure bara kan använda foam sleeves (klämma ihop och trycka in) för att det inte ska låta som att det slagit lock för höger öra (underlig hörselgång i guess). Jag tyckte att det vara för jobbigt att hålla på att knåda och fippla med lurarna efter att man tagit ut dom för att exempelvis prata med kassören/kassörskan på ica och liknande. De formgjuta i akryl (eller vad det nu är för hård plast) går mycket enkelt att sätta in och ta ur samt att de ger en helt galen isolering :D

Jag har inte provat andra custom IEM-lurar än än JH5 så jag kan inte uttala mig om dessa. Jag valde JH Audio just för att det är så många som skriver gott om dem samt att man kan sätta ett eget tryck på lurarna! Bild på mina nedan. Skulle nog valt ett enklare tryck då man kan se kanten på mandelbrotmängden samt att färgerna inte blev så snygga som jag hoppats på.
Bilagor
DSC_0356.jpg
DSC_0356.jpg (113.69 KiB) Visad 8412 gånger

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav _Fredrik_ » 2014-10-19 22:45

Asså jag tycker det här ämnet så jäkla intressant, då jag gett upp helt och hållet med vanliga högtalare, eftersom det är så otroligt svårt att få ett till ett bra rum som man dessutom måste vara i. Vanliga öppna lurar känns också för bergränsande och otympliga. Att lägga mer pengar på nåt man alltid kan ha med sig och som isolerar ljud riktigt bra känns som det enda rätta om man bor i en stad, eller där det finns oljud.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav Fjonkalicious » 2014-10-26 23:17

Hur känns det i öronen _Friedrich_?

Är det någon bas i lurarna när du lyssnar på denna? http://open.spotify.com/track/4bSQ3npD0eilk6cOBycxlu

Det är viktigt.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav _Fredrik_ » 2014-10-26 23:32

Fjonkalicious skrev:Hur känns det i öronen _Friedrich_?

Är det någon bas i lurarna när du lyssnar på denna? http://open.spotify.com/track/4bSQ3npD0eilk6cOBycxlu

Det är viktigt.

Dom är heeeelt grymma på alla sätt, fortfarande, inga ömma öron. Enda nackdelen är att dom är lite krångligare att ta på sig än andra, men det är ju för att dom ska isolera och stänga ut skit som maskerar tex bas.

Ja det är mycket distad bas i låten, men också rätt mycket sibilans (stavas det så?), men jag förstår vad du menar, hör man inte basen blir det jävligt jobbigt. Jag tycker dom jag har har en neutral tonkurva typ ner till 30 hz. Modellen under, SE425, ska vara rakare i tonkurvan.

Men alltså, det bästa med dessa lurar är ju tveklöst dämpningen och det ger ju även SE215 som kostar typ 900:-.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav BORIS » 2014-10-27 12:03

Mina Bose MIE2i börjar bli kassa. Har varit helnöjd med dessa och dom används fortfarande dagligen. Har hängt med flera år och utstått en tvätt i tvättmaskin och allmänt vårdslöst handhavande. Men börjar alltså bli slitna i skarvar mellan kabel o öronsnäcka.

Problemet är annars att mina små öron är väldigt delikata. Vanliga pluggar som man stoppar långt in i öronen funkar i en halvtimme max sen är jag så irriterad att jag måste ta av dom. På det sättet har Boselurarna med dom där "vingarna" varit toppen, kan sitta i hur länge som helst utan irritation.

Så jag har alltså tvingats inse att det absolut viktigaste är hur dom sitter inte hur dom låter

Men säger du, _Fredrik_ att dom är heelt grymma på alla sätt litar jag såklart på det och kommer att testa ett par så fort jag kan

Användarvisningsbild
NirreFirre
 
Inlägg: 286
Blev medlem: 2013-12-07
Ort: Sthlm

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav NirreFirre » 2014-10-27 13:42

Boris: låter ju lite som att custom från t ex JH Audio skulle kunna vara nåt för dig? Passform och användande i flera timmar i sträck sägs ju vara utan skav. Finns svenska ÅF förresten.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav BORIS » 2014-10-27 14:28

Ja det skulle absolut kunna vara ett alternativ.
Dom kostar ju en slant men med tanke på dagligt användande i ett par timmar så kanske det är värt det. Jag vet inte, har aldrig hållit i ett par.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav schmutziger » 2015-02-04 21:48

har nu haft mina IEM:s (shure se215) ute i den hemska skånska vintern, dock så borde det kallas för vind o regnperiod.
kabeln blir lite stelare men men är fortfrande mjuk o formbar, inte alls som på e2c

det negativa är att jag använder de mjuka plupparna och de krymper o blir lite stelare när tempen blir +2C så basen och ljudisoleringen blir inte lika imponerande.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav _Fredrik_ » 2015-02-05 21:27

schmutziger skrev:har nu haft mina IEM:s (shure se215) ute i den hemska skånska vintern, dock så borde det kallas för vind o regnperiod.
kabeln blir lite stelare men men är fortfrande mjuk o formbar, inte alls som på e2c

det negativa är att jag använder de mjuka plupparna och de krymper o blir lite stelare när tempen blir +2C så basen och ljudisoleringen blir inte lika imponerande.

Har märkt det också, men inte fattat att det var tempen. Kanske gå upp en storlek då här års.

Men visst är det grymma lurar?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav petersteindl » 2015-02-06 01:56

Forumets bästa tråd :)

Måste lyssna på Shure InEar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav _Fredrik_ » 2015-02-06 10:42

petersteindl skrev:Forumets bästa tråd :)

Måste lyssna på Shure InEar.

Mvh
Peter

:D

Det borde du verkligen. Nu när nyhetens behag har lagt sig kan jag ärligt säga att det är ett par riktigt bra lurar. Dessutom upplever jag dom som väldigt hållbara, bra konstruktion typ.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav schmutziger » 2015-02-06 16:11

_Fredrik_ skrev:
schmutziger skrev:har nu haft mina IEM:s (shure se215) ute i den hemska skånska vintern, dock så borde det kallas för vind o regnperiod.
kabeln blir lite stelare men men är fortfrande mjuk o formbar, inte alls som på e2c

det negativa är att jag använder de mjuka plupparna och de krymper o blir lite stelare när tempen blir +2C så basen och ljudisoleringen blir inte lika imponerande.

Har märkt det också, men inte fattat att det var tempen. Kanske gå upp en storlek då här års.

Men visst är det grymma lurar?

Verkligen! Används var dag!
Sen att de slits lite fräsigt är ju bara en bonus
shure.jpg
Shu bortslitet på ena sidan och re på andra :)
shure.jpg (72.35 KiB) Visad 8020 gånger

Användarvisningsbild
jeff_belowski
 
Inlägg: 1879
Blev medlem: 2011-11-23

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav jeff_belowski » 2015-02-16 15:40

Bild
http://www.thomann.de/se/sennheiser_ie_4.htm

Jag använder (fortfarande) ett par Sennheiser IE 4 som jag är mycket nöjd med. Luren
skickas tydligen med Sennheisers trådlösa monitor-system. Kostar runt 600 kr paret.
De har tjänat mig i flera år nu och jag tycker att de fortfarande levererar. Det skulle
vara behändigt om det gick att plocka ut och grundligt rengöra metallnätet som skyddar
drivern då det blir igensatt av härlig öronsmet med tiden. Kanske vågar mig på att
pilla ut dem någon gång...

Den här tråden har fått mig riktigt sugen på ett par Shure SE-215! Kanske blir ett par
nästa gång!

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav BORIS » 2015-02-16 16:33

Nån som testad dessa? Dunu alpha1

Mina Bose MIE2i håller fortfarande ihop men det är hög tid att skaffa ett nytt par.
Dessa har en liknande vinge som Bose MIE2i som jag varit nöjd med mtp passform.


Bild
http://www.lendmeurears.com/dunu-alpha-1/

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav _Fredrik_ » 2015-02-16 21:06

Är Bose verkligen nåt för en gottegris som du Boris?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav BORIS » 2015-02-17 15:09

Har tvingats inse att passform måste gå före ljudkvalité när det kommer till IEMs. Har ännu inte hittat nån lur jag inte blir sjukt irriterad i örongången av, förutom Bose då. En vanlig rund plugg i örat ger nåt eksemliknande kli i örat efter bara en kort stund. Ohållbart då jag i snitt har lurar på i kanske en-två timmar/dag.

Borde nog inte ha IEMs alls men tycker det är lite bökigt att ta med med stora lurar överallt. Så, letar alltså efter en lur som sitter säkert och bra utan att stoppas långt in i örongången. En ekvation som inte är helt lätt att lösa, iaf inte om man har lite krav på bibehållen ljudkvalitet, framförallt då basen. Bose MIE2i med den där vingen är det bästa jag hittat hittills men är helt klart sugen på en annan lur nu. Dunu alpha1 ser ut att ha liknande yttre uppbyggnad som Bose men alla förslag på vad som kan funka tas tacksamt emot.

Edit: sugen på att testa Vsonic GR07 också
http://www.lendmeurears.com/vsonic/

eller ett par custom JH Audio-lurar

Användarvisningsbild
audioslave
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: Malmö

Re: Shure SE 215 (in ear lurar)

Inläggav audioslave » 2015-02-22 15:26

Har själv haft dessa (SE 215) i ett par år (sen de släpptes) och är mycket nöjd, har inte så mycket att jämföra med, men för de pengarna finns det inget att klaga på. Skulle behöva byta kabeln då ståltråden som man formar efter örat har gått av och kabeln inte gärna vill ligga kvar bakom örat längre, tänkte prova att lägga ny ståltråd och krympslang så hänger de förhoppningsvis med ett tag till.

Stor tumme upp!

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster