Shure SE 215 (In Ear Monitor)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Shure SE 215 (In Ear Monitor)

Inläggav Belker » 2017-03-30 23:20

Ljudkvaliten i dessa lurar än nästan ointressant för mig. Ok, de måste låta såpass bra att jag inte stör mig på något, och de gör de, men man får ju sätta det hela i kontext. Helt idiotiskt att lägga pengar på nååågot bättre ljud när de sen används vid fysisk aktivitet eller i miljöer med bakgrundsbuller på >60dB. Tycker de är en bra avvägning mellan ljudkvalitet, komfort och inte minst ljudisolering. Och så läcker de inte ut heller, för en ljudinkontinent idiot vill jag verkligen inte vara.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Shure SE 215 (In Ear Monitor)

Inläggav Ted_B » 2017-04-02 00:22

Jag skippade det tänkta köpet av dessa lurar och beställde istället två andra par.
Hifiman RE-400 och MEE audio Pinnacle P1, det blev lite dyrare men jag hoppas jag gillar ena eller båda paren :)
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Shure SE 215 (In Ear Monitor)

Inläggav Fostex » 2017-04-04 18:06

Gillar dem fortfarande! Fjärren (SE215m +spe) är lite bulkig dock, och väsnas när den slår i kragen. Det kan man dock lösa genom att använda det lilla kabelclips som finns för att sammanfoga höger och vänster kabel, så att de löper fritt ned från halsen.

Reflektioner efter 2 veckors bruk:
Ljuddämpningen är svinbra - kollegorna får jobba mer än vanligt för att påkalla min uppmärksamhet. Ljudkvalitén är bra. Basen är lite svagare än vad jag trodde före köp, vilket samtidigt är bra. Då blir jag inte lika sugen på att dunka på så starkt. Efter +50 i och urpluggningar går den biten problemfritt, men första gången var klurig.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Shure SE 215 (In Ear Monitor)

Inläggav shifts » 2017-05-04 09:35

Ted_B skrev:Jag skippade det tänkta köpet av dessa lurar och beställde istället två andra par.
Hifiman RE-400 och MEE audio Pinnacle P1, det blev lite dyrare men jag hoppas jag gillar ena eller båda paren :)


Hur gick det Ted-B, kan du säga något om de lurarna? Hade precis sönder mitt tredje eller fjärde par Sennheiser CX300ii och behöver se mig om efter nytt. Tar lite emot att lägga mer än 5-600 på ett par in-ear-lurar, då jag ofelbart kommer tappa bort eller ha sönder dem så småningom.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Shure SE 215 (In Ear Monitor)

Inläggav Ted_B » 2017-05-06 23:49

Hifiman RE-400 är lite love or hate, första tanken när jag lyssnade med dem var "hur f*n har de här kunnat få så bra recensioner?"
Väldigt tydligt mellanregister, inte alls basiga, väldigt speciella i ljudkaraktären.
Jag lade undan dem omedelbart, lyssnade bara ett par minuter första gången och tänkte att de låter ju inte bättre än vad som brukar levereras med till mobiler.
Efter några dagar provade jag dem igen och använde dem några timmar, vet inte om de behöver spelas in eller om man bara behöver vänja sig vid ljudet men de lät betydligt bättre. Provade många olika silikon- och foam tips och började verkligen uppskatta ljudet i dem, speciellt med comply foam tips.
Väldigt billig förpackning, riktigt dåligt med tips, jag hade svårt att hitta några som passade mig riktigt bra. Ger ett väldigt billigt intryck.
Förstår varför så många ger dem bra betyg i recensionerna men kan inte rekommendera dem utan att provlyssna innan.

Pinnacle-lurarna är helt annorlunda, ganska neutrala men lite varma i ljudet, har provat dessa också med en massa olika tips, med foam blir det lite för mjukt ljud för mig så jag föredrar silikon tips, spinfit eller några av de som följer med lurarna.
Lådan de levereras i ger en en fantastisk känsla av kvalite, ett gäng olika tips följer med, även riktiga comply foams, läderetui med lurarnas serienummer, två olika sladdar, en med och en utan remote till mobiler.
De saknar lite tryck i lägre frekvenser men totalt sett låter de mycket bra, ingen risk för lyssningströtthet, jag gillar dem mer och mer och avstår nu från att köpa några andra som jag tänkt köpa för att prova.
De här kan jag verkligen rekommendera, man lär inte bli besviken på dem om man inte är ute efter ett par bass-head lurar som dunkar på ordentligt.
Ganska dyra, ca 1750 kr fick jag ge men jag är rädd om mina lurar och eftersom det är utbytbar sladd på dem så kommer de nog hålla länge för mig, Hifiman-lurarna kostade ca hälften.
Här är en bra sida med lurar, snabb leverans också.
http://www.hifiheadphones.co.uk/earphones.html
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: Shure SE 215 (In Ear Monitor)

Inläggav Fjonkalicious » 2017-09-02 11:24

Netonnet säljer dessa nu för 699 kr.

Såg även att man på både aliexpress och wish har bluetoothkablar och vanliga kablar med mic för en mycket överkomlig peng som skall passa shures kontakt uppe i luren.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: Shure SE 215 (In Ear Monitor)

Inläggav Fjonkalicious » 2017-12-12 09:47

Fjonkalicious skrev:Netonnet säljer dessa nu för 699 kr.

Såg även att man på både aliexpress och wish har bluetoothkablar och vanliga kablar med mic för en mycket överkomlig peng som skall passa shures kontakt uppe i luren.


Efter att ha ägt ett par i några månader så kan jag tyvärr inte rekommendera dessa hörlurar. God ljudisoleringsförmåga och hög känslighet men de är alldeles för vassa. Jag upplever att de är rejält hissade i diskantområdet och de distar märkbart med vissa "ljud". Hänsynslösa mot samtliga inspelningar, framförallt sämre inspelningar är olidliga. Cymbaler, höga röster, vissa gitarrer bara fräser till i öronen. Nope, it´s a no go.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Shure SE 215 (In Ear Monitor)

Inläggav schmutziger » 2017-12-13 13:20

I mina öron beskriver du typ JBL L65 Jubal :o 8O :D , eller kanske snarare mina upplevelser med SE425, inte Shure se215.
Ta med dom på nästa lunch så gör vi ett test med mina av äldre årgång, så kan vi höra om de ändrat på produkten :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: Shure SE 215 (In Ear Monitor)

Inläggav Fjonkalicious » 2017-12-13 14:05

schmutziger skrev:I mina öron beskriver du typ JBL L65 Jubal :o 8O :D , eller kanske snarare mina upplevelser med SE425, inte Shure se215.
Ta med dom på nästa lunch så gör vi ett test med mina av äldre årgång, så kan vi höra om de ändrat på produkten :)


Absolut, de ligger alltid i jackan!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: Shure SE 215 (In Ear Monitor)

Inläggav Fjonkalicious » 2017-12-19 14:04

schmutziger skrev:I mina öron beskriver du typ JBL L65 Jubal :o 8O :D , eller kanske snarare mina upplevelser med SE425, inte Shure se215.
Ta med dom på nästa lunch så gör vi ett test med mina av äldre årgång, så kan vi höra om de ändrat på produkten :)


Fått hem mina AKG 518 DJ nu. Lyssnar på dessa istället, de är mycket snällare i toppen. Visst, inte lika detaljerade och luftiga och med härligt höjd baskurva. Jag upplever att dessa är mindre lyssningströttande. Dock hade känsligheten fått lov att vara ännu högre, så att det kunde dunka riktigt rejält från telefonen.

Edit: kan vara så att jag ångrar mig med känsligheten, efter ett pass så tog jag av mig lurarna med ett märkbart surr i öronen. Kan det vara så att jag spelar starkare än vad det upplevs som?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Froggy
 
Inlägg: 313
Blev medlem: 2003-10-16
Ort: Paris

Re: Shure SE 215 (In Ear Monitor)

Inläggav Froggy » 2019-09-13 13:28

Någon som provat bluetooth versionen, den med BT1 och kan dela med sig erfarenheter?

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Shure SE 215 (In Ear Monitor)

Inläggav Talspolen » 2020-04-20 18:44

Dynamisk tråd innehållande allt ifrån fekalier till prostitution :lol: Nu är det dock lurarna som intresserar. Är SE 215 fortfarande en vettig lur? Får man med de gula plupparna som finns med till SE425 eller kan man köpa till dessa?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Shure SE 215 (In Ear Monitor)

Inläggav Talspolen » 2020-04-21 07:51

Ni som använder IEM lurar, har ni ökad tendens att få vaxproppar? Tänkte som så att man skyfflar ihop vaxen varje gång man kör in luren. Kanske inget problem.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Re: Shure SE 215 (In Ear Monitor)

Inläggav Empa » 2020-04-21 11:45

Fortfarande nöjd med mina SE215, har provat en massa olika in-ear och dessa har fått stanna :)
Tror att plupparna passar flera olika modeller.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Shure SE 215 (In Ear Monitor)

Inläggav hifikg » 2020-04-21 11:46

Talspolen skrev:Ni som använder IEM lurar, har ni ökad tendens att få vaxproppar? Tänkte som så att man skyfflar ihop vaxen varje gång man kör in luren. Kanske inget problem.


Vad sa du!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Shure SE 215 (In Ear Monitor)

Inläggav Talspolen » 2020-04-21 13:27

Jag sms:ar över ett öronljus åt dig.

Bild
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Shure SE 215 (In Ear Monitor)

Inläggav Talspolen » 2020-04-21 16:32

Empa skrev:Fortfarande nöjd med mina SE215, har provat en massa olika in-ear och dessa har fått stanna :)
Tror att plupparna passar flera olika modeller.


Härligt! Går det att ligga med lurarna, alltså med huvudet ner på huvudkudden. Verkar vara en metalltråd som formas över örat?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Re: Shure SE 215 (In Ear Monitor)

Inläggav Empa » 2020-04-22 10:40

Talspolen skrev:
Empa skrev:Fortfarande nöjd med mina SE215, har provat en massa olika in-ear och dessa har fått stanna :)
Tror att plupparna passar flera olika modeller.


Härligt! Går det att ligga med lurarna, alltså med huvudet ner på huvudkudden. Verkar vara en metalltråd som formas över örat?


Ja det går, men som med alla andra in ear så blir det mycket skrap från kabel som hörs så fort man rör sig.

Användarvisningsbild
Froggy
 
Inlägg: 313
Blev medlem: 2003-10-16
Ort: Paris

Re: Shure SE 215 (In Ear Monitor)

Inläggav Froggy » 2020-07-15 17:00

Froggy skrev:Någon som provat bluetooth versionen, den med BT1 och kan dela med sig erfarenheter?


Köpte istället ett par Creative som inte höll speciellt länge....

Sökte igen efter SE 215 och fann dessa med BT2 för 89€ från amazon.fr
Kombon fungerar bra vid joggning, inga bluetooth problem där jag använder dessa. Dock saknar BT2 mikrofon och med tanke på driftstid om ca 8 timmar så är den rätt klumpig. Räckvidd lite sämre än de Creative jag hade innan. Max en vägg mellan sändare och mottagare.

Jag skulle vilja komplettera med en sladd (3,5mm) med mikrofon som fungerar med en android telefon och tar tacksamt emot tips.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Shure SE 215 (In Ear Monitor)

Inläggav Conan » 2020-07-15 20:44

Jag har faktiskt övergett mina Shure SE-215 till förmån för ett par Sony MDR-EX450. Mindre trassel med sladden, snabbare att sätta i och ur samt mindre slabbiga öronpluppar. Ljudet är lika bra skulle jag säga.

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: DVD-ai och 7 gäster