Trigger till slutsteg som inte har triggeringång.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Trigger till slutsteg som inte har triggeringång.

Inläggav darkg » 2014-10-28 12:22

UrSv skrev:
darkg skrev:Men när enheten på första porten slås av är det svårt att stänga av någonting annat innan, i alla fall sekunder innan; förstår du hur jag menar?


Inte alls. Det går utmärkt. Man väljer bara att sätta nåt i uttag 1 som inte direkt är en del av ljudkedjan som i mitt fall TVn. Eller så startar jag scenen manuellt via telefon, padda eller dator om jag bara skall lyssna på musik.


Ja, då går det förstås bra :-) men det är på eller över gränsen för vad som är master-slave!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Trigger till slutsteg som inte har triggeringång.

Inläggav genstruktur » 2014-11-04 19:04

Om man nu inte kan bygga själv och nöjer sig med ett "vanligt" master/slave uttag. Är det någon som vet om det finns ett uttag med ett masteruttag, ett slaveuttag och en cirka 5-7 vanliga uttag som är på jämnt? De jag hittar har så många uttag som är slave. Vill inte sätta på/av tv, xbox, cd, mediaspelare,router varje gång jag stänger av och sätter på receivern.


Här finns ett gäng master/slave om någon är intresserad:
http://www.conrad.se/Grenuttag.htm?webs ... eningsdosa
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Trigger till slutsteg som inte har triggeringång.

Inläggav Tarzan » 2015-01-29 17:26

Jag har en närbesläktad fråga, även om den kanske inte passar helt till ämnet.

Jag har precis skaffat ett master-slave-grenuttag, men det visar sig att strömbrytaren på slutsteget till topparna inte gör någonting om den inte har ström. När den får ström förblir slutsteget alltså avstängt tills man tryckt på knappen, detta oberoende av hur många gånger man försökt sätta på det utan elen inkopplad.

Men! Jag har en trigger på slutsteget (proton aa-1660) som är på 5V, och jag hittade detta när jag googlade runt:
That's what I did and it worked fine. Used a 9V power supply off an old cordless phone and plugged it into the switched socket on my receiver to power up my Parasound amp.


Kan jag alltså använda en ställbar nätadapter, typ den här fast moddad kontakt till 3,5mm, kopplad i ett slave-uttag? Då får ju slutsteget 5VDC på triggeringången hela tiden när den är på. Är det skadligt, ofarligt, eller så det ska vara?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Trigger till slutsteg som inte har triggeringång.

Inläggav PerStromgren » 2015-01-29 17:36

Har du kollat handboken, det kanske står där?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Trigger till slutsteg som inte har triggeringång.

Inläggav Xenod » 2015-01-29 18:00

Kan slutstegen ta skada om man alltid har dem påslagna men sedan bryter/slår på spänningen i uttaget? Kanske beror på hur de är konstruerade?

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Trigger till slutsteg som inte har triggeringång.

Inläggav Tarzan » 2015-01-29 18:13

Xenod skrev:Kan slutstegen ta skada om man alltid har dem påslagna men sedan bryter/slår på spänningen i uttaget? Kanske beror på hur de är konstruerade?

Det är nog precis som du säger, att det beror på konstruktionen. Jag kan bara svara (tror jag) för behringer inuke-slutsteget jag har. Det startar i alla fall på precis samma sätt som när man använder strömbrytaren – först lyser dioderna rött och det kommer inget ljud, men när dom någon sekund senare blir orangea kommer ljudet.

Om slutstegets av/på-knapp fungerar precis som en strömbrytare innan någonting annat i kretsen (hur vanligt det är vet jag inte) så kan jag inte tänka mig att
steget skulle kunna ta skada.
PerStromgren skrev:Har du kollat handboken, det kanske står där?

Jag hittar ingen handbok eller manual... :? Jag tänkte att någon här kanske vet hur trigger-signaler normalt fungerar, om det bara rör sig om en impuls, eller om den är konstant.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Trigger till slutsteg som inte har triggeringång.

Inläggav darkg » 2015-01-29 23:12

Rimligen är signalen kontinuerlig och är på när apparaten (mastern) är på och av när densamma är av. Det är i så fall inte en "triggande" funktion, alls.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Trigger till slutsteg som inte har triggeringång.

Inläggav Tarzan » 2015-01-30 00:21

darkg skrev:Rimligen är signalen kontinuerlig och är på när apparaten (mastern) är på och av när densamma är av. Det är i så fall inte en "triggande" funktion, alls.

Dumt att kalla det trigger då... Tack förresten! Och ja, jag kom fram till det med på lite äventyrlig väg genom att koppla hej vilt med ställbar nätadapter, 3,5mm till rca-adapter, lödtråd och eltejp. Var lite rädd när jag kopplade in det på prov, men nu funkar det precis som det ska och hela anläggningen går igång samtidigt (nja, lite efter) receivern.

Är verkligen nöjd med master/slave grenuttaget!

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Trigger till slutsteg som inte har triggeringång.

Inläggav rqu » 2015-01-31 10:34

Tarzan skrev:Jag har en närbesläktad fråga, även om den kanske inte passar helt till ämnet.

Jag har precis skaffat ett master-slave-grenuttag, men det visar sig att strömbrytaren på slutsteget till topparna inte gör någonting om den inte har ström. När den får ström förblir slutsteget alltså avstängt tills man tryckt på knappen, detta oberoende av hur många gånger man försökt sätta på det utan elen inkopplad.

Men! Jag har en trigger på slutsteget (proton aa-1660) som är på 5V, och jag hittade detta när jag googlade runt:
That's what I did and it worked fine. Used a 9V power supply off an old cordless phone and plugged it into the switched socket on my receiver to power up my Parasound amp.


Kan jag alltså använda en ställbar nätadapter, typ den här fast moddad kontakt till 3,5mm, kopplad i ett slave-uttag? Då får ju slutsteget 5VDC på triggeringången hela tiden när den är på. Är det skadligt, ofarligt, eller så det ska vara?
Jag gjorde en liknande lösning, fungerade utmärkt! Se tråden här: http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=11820

Användarvisningsbild
mn12
 
Inlägg: 421
Blev medlem: 2012-03-13
Ort: Typ Stockholm

Re: Trigger till slutsteg som inte har triggeringång.

Inläggav mn12 » 2019-07-09 11:13

Jag letade efter en sån här grej till mitt kompaktsystem i vardagsrummet - en Yamaha WXC-50 med triggerutgång till en Quad 306 som inte har det, Jag blev lite förvånad när jag hittade den här tråden men ingen hade hittat en färdig manick.

Efter lite rotande hittade jag den här: https://www.audiophonics.fr/en/power-su ... 10661.html

Jag har kört den i en vecka och den gör det den ska. Den är specad till 230V 5A så den är nog inte lämplig för monsterstärkare men till min lilla Quad verkar det funka.

Det finns även en variant som styrs av 5V USB: https://www.audiophonics.fr/en/power-su ... 13244.html
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Trigger till slutsteg som inte har triggeringång.

Inläggav niklasmagnus » 2019-07-11 14:49

UrSv skrev:
darkg skrev:
UrSv skrev:
Skit också. Då har jag gjort nåt fel...


Berätta gärna :-) jag har haft fel förr. Med rätt timing menar jag att apparat 1 ska slå på innan och stänga av efter apparat 2.


Jag har en nätlist med 6 switchade uttag (Greenwave Powernode 6 med effektmätning på alla uttag) där jag via min hemautomation styr inkoppling i valfri ordning med valfri fördröjning (just nu 1-3 sekunder beroende på enhet). Jag har en sekvens när det slås på och i princip den omvända när det slår av. Det sker automatiskt och är baserat på strömförbrukning i den första porten som kör startsekvensen när förbrukningen överstiger 5 W och stoppsekvensen när förbrukningen går under 5 W.


Den där Powernode 6 listen finns inte längre att köpa men borde gå lika bra med enstycks plugar med effektmätning. Ett av de billigare lösningarna borde vara Telldus Tellstick Znet Lite v2 och deras plug-in strömbrytare med effektmätning. Ca 1000 kr + 350kr/st

Användarvisningsbild
matsen
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2007-11-25
Ort: Uppsala

Re: Trigger till slutsteg som inte har triggeringång.

Inläggav matsen » 2019-07-14 01:12

mn12 skrev:Jag letade efter en sån här grej till mitt kompaktsystem i vardagsrummet - en Yamaha WXC-50 med triggerutgång till en Quad 306 som inte har det, Jag blev lite förvånad när jag hittade den här tråden men ingen hade hittat en färdig manick.

Efter lite rotande hittade jag den här: https://www.audiophonics.fr/en/power-su ... 10661.html

Jag har kört den i en vecka och den gör det den ska. Den är specad till 230V 5A så den är nog inte lämplig för monsterstärkare men till min lilla Quad verkar det funka.

Det finns även en variant som styrs av 5V USB: https://www.audiophonics.fr/en/power-su ... 13244.html


230V 10 A säger ju specen. Den borde ju funka för de flesta.

Jag har också letat efter liknande lösning men kör master /slave lösningen tills vidare. Mest för att jag hade ett sådan grenuttag redan.

Men ovanstående lösning är ju lovande, synd att mitt slutsteg har IEC c20 kontakt och inte c14 som ovanstående stödjer.

Användarvisningsbild
mn12
 
Inlägg: 421
Blev medlem: 2012-03-13
Ort: Typ Stockholm

Re: Trigger till slutsteg som inte har triggeringång.

Inläggav mn12 » 2019-07-14 20:29

matsen skrev:230V 10 A säger ju specen. Den borde ju funka för de flesta.


Jag kollade aldrig specen (min stärkare är ju inget effektmonster). Tryckt på apparaten står det däremot 5A (syns även på bilderna på sidan) så ligger man över det bör man dubbelkolla med dom så 10A inte är ett tryckfel.

Med en sådan här adapter https://www.audiophonics.fr/en/power-ad ... -7537.html så kan man koppla in allt som har vanlig väggkontakt.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Trigger till slutsteg som inte har triggeringång.

Inläggav Mirage » 2019-07-15 11:16

I samband med att jag (en elektriker) bytte elcentral hemma för några år sen så installerades en box med styrning från triggerutgången på försteget för att slå på och av slutstegen. Dvärgbrytare 16 A i centralen, EKLK 3G2,5 till lådan med reläna och sen ett uttag CEE 16 A 1-fas. Köpte en grendosa som klarar 3500 W och monterade en stickpropp för uttaget på den.

Det fanns inget relä för 16 A 240 V som gick att styra direkt med den svaga strömmen från försteget (12 V max 100 mA). Därför sitter det ett litet relä som styrs av 12 V som i sin tur slår till det större relät. Har fungerat bra i snart fyra år. Slutsteget från Dynamic Precision beter sig precis som när man slår på brytaren på framsidan, det går igång och sen tar det ett par sekunder innan ljudet kommer. De andra slutstegen har jag inte studerat hur de beter sig, men de funkar bra.

Bild

DSC07051.JPG
Reläer för tillslag av slutsteg från triggerutgång 12 V max 100 mA
DSC07051.JPG (370.54 KiB) Visad 2368 gånger

Fler bilder finns här: viewtopic.php?t=64012#p1866230

Innan jag hade denna lösning körde jag med ett fjärrstyrt grenuttag från Nexa. Funkade också bra, men krävde en extra knapptryckning för att få igång.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Trigger till slutsteg som inte har triggeringång.

Inläggav peterh » 2019-07-15 12:38

Helt vanliga halvledarrelän kan styras med 4-25V 30mA , finns för upp till 40A 220V AC
En fördel med dessa är att de sluter och bryter i nollgenomgångarna, så man undviker pops
Finns tom på kjell:

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 5-a-p90764
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Trigger till slutsteg som inte har triggeringång.

Inläggav Mirage » 2019-07-15 13:57

Bra tips peterh! "Min" elektriker kände väl inte till dessa, och jag lät honom själv välja komponenter till något som fungerade bara.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: doppler och 10 gäster