Inköp av budget mätutrustning REW

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Inköp av budget mätutrustning REW

Inläggav Kraniet » 2018-04-26 08:43

XTZ har ju en USB-mätmik för 1190 kr.

Jag hade lite problem nu att få igång mitt usb-ljudkort när jag skulle göra mätningar senast. Kortet funkar men det var nån konflikt med mitt inbyggda ljudkort i datorn tror jag.

Men är USB-mikarna sämre på nåt vis än "vanliga"?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Inköp av budget mätutrustning REW

Inläggav joakimfors » 2018-04-26 10:56

Beror väl som alltid på implementation. Smidigt att få allt i ett. Kör dock själv med en Line Audio OM1 och Focusrite Scarlett Solo för lite mer flexibilitet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22700
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Inköp av budget mätutrustning REW

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-26 17:21

Finns ju även miniDSP UMIK-1 för USB. Vitsen är väl att man får allt kalibrerat mik+elektronik och att det blir smidigt. Separat mik och USB-anslutet ljudkort blir mera komplicerat och det gäller att hålla reda på inställningarna.

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Inköp av budget mätutrustning REW

Inläggav Kralle » 2018-04-26 18:01

Kraniet skrev:XTZ har ju en USB-mätmik för 1190 kr.

Några saker att tänka på om man funderar på att köpa denna mik.
1) Det går inte att göra absolutmätning av nivå med denna mikrofon eftersom kalibreringsfilen inte innehåller sådana data.
2) Kalibreringsfilen som man får ta hem från deras hemsida är inte unik för varje individuell mik, utan generell för den modellen.
3) Det finns ingen teknisk spec varken i manualen eller hemsidan. Troligen är det 16 bit/48 kHz.
4) XTZ tycker inte att de behöver svara på mail. Jag får ingen respons över huvud taget. Första och sista gången jag köper nåt av dem.

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Inköp av budget mätutrustning REW

Inläggav Kraniet » 2018-04-27 11:33

Kralle skrev:
Kraniet skrev:XTZ har ju en USB-mätmik för 1190 kr.

Några saker att tänka på om man funderar på att köpa denna mik.
1) Det går inte att göra absolutmätning av nivå med denna mikrofon eftersom kalibreringsfilen inte innehåller sådana data.
2) Kalibreringsfilen som man får ta hem från deras hemsida är inte unik för varje individuell mik, utan generell för den modellen.
3) Det finns ingen teknisk spec varken i manualen eller hemsidan. Troligen är det 16 bit/48 kHz.
4) XTZ tycker inte att de behöver svara på mail. Jag får ingen respons över huvud taget. Första och sista gången jag köper nåt av dem.


Det lät ju väldigt tråkigt. Då blir det nog inget köp där då..

Kanske får beställa en UMIK ändå. Blir väl typ samma pris, men riktig kalibrering behövs ju.

Hittade denna sida också för de som vill ha en riktigt fin usb-mick.

http://winaudiomls.de/joomla/index.php/ ... ry/view/19

Info om micken här: http://www.dr-jordan-design.de/USB_meas ... ophone.htm
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Inköp av budget mätutrustning REW

Inläggav sladdbarn » 2018-04-27 12:01

Jag har en Umik-1, är nöjd med den.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22700
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Inköp av budget mätutrustning REW

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-27 13:07

Kraniet skrev:
Kralle skrev:
Kraniet skrev:XTZ har ju en USB-mätmik för 1190 kr.

Några saker att tänka på om man funderar på att köpa denna mik.
1) Det går inte att göra absolutmätning av nivå med denna mikrofon eftersom kalibreringsfilen inte innehåller sådana data.
2) Kalibreringsfilen som man får ta hem från deras hemsida är inte unik för varje individuell mik, utan generell för den modellen.
3) Det finns ingen teknisk spec varken i manualen eller hemsidan. Troligen är det 16 bit/48 kHz.
4) XTZ tycker inte att de behöver svara på mail. Jag får ingen respons över huvud taget. Första och sista gången jag köper nåt av dem.


Det lät ju väldigt tråkigt. Då blir det nog inget köp där då..

Kanske får beställa en UMIK ändå. Blir väl typ samma pris, men riktig kalibrering behövs ju.

Hittade denna sida också för de som vill ha en riktigt fin usb-mick.

http://winaudiomls.de/joomla/index.php/ ... ry/view/19



Info om micken här: http://www.dr-jordan-design.de/USB_meas ... ophone.htm



Umik-1 finns även hos Akkelis för den som vill slippa krångel med att köpa utomlands och den är redan kalibrerad, https://www.akkelisaudio.com/akustikfor ... rofon.html

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Inköp av budget mätutrustning REW

Inläggav Kraniet » 2018-04-27 13:57

Okcås här för nån hundring mindre

https://hogtalarshoppen.se/produkt/mini ... on-umik-1/
Mvh
Magnus

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Inköp av budget mätutrustning REW

Inläggav Kralle » 2018-04-27 14:55

Correction
Kralle skrev:1) Det går inte att göra absolutmätning av nivå med denna mikrofon eftersom kalibreringsfilen inte innehåller sådana data.

Man kan göra mätning av absolut ljudnivå förutsatt att man har tillgång till en kalibrerad dB-mätare så man kan kalibrera mätmikrofonen själv. Kan tycka att man borde slippa det momentet när man köper en "kalibrerad" mätmik.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Inköp av budget mätutrustning REW

Inläggav niklasmagnus » 2019-06-09 11:08

Lite summering några år senare om hur jag tycker min utrustning funkar.
Kör Behringer UM22 ljudkort och Dayton EMM-6 micen, samt lite kabel.

Har haft lite problem med drivrutinerna på ljudkortet, svårt med stöd till nyare Win, tror jag körde 7 an när jag köpte kortet och idag kör jag 10an. Men hittade tillslut en som funkade. Detta är väl en nackdel med extra ljudkort i kedjan, och framför allt om produkten är utgången.
När man kör analogt så behöver man även en SPL mätare (extra kostnad) för att kalibrera nivån på de mätningar man gör. Blir även ett extra moment innan man kan börja mäta, måste först ställa in/ dubbelkolla nivån. Men i övrigt är det bara att köra på på samma sätt som med USB mic skulle jag tro.
En fördel med ljudkort i kedjan är loopback funktionen, men har inte lekt jättemycket med den då jag tycker att den varit lite ojämn i resultatet. Har i stället testat den akustiska ref signalen för att kunna kontrollera delay mellan subbarna. Funkar väldigt smidigt och är utvecklad just för USB micen. Finns kanske någon mer extra fördel med loopback signal genom ljudkortet men är utanför min kunskap.

Så summan blir, keep it simple, köp en Minidsp USB mic. Bara tuta och köra.
Har funderar flera gånget på att komplettera med en sådan eller byta ut helt och hållet.

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster