Curved TV: Bra eller dålig?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Foffe

Curved TV: Bra eller dålig?

Inläggav Foffe » 2014-12-27 16:54

Hej!

Det börjar bli läge att byta ut min 40" samsung LCD från 2006.
Jag gillar Samsungs TV-modeller och funktionerna i dem. Nu börjar ju faktiskt Smart-funktionerna bli så pass bra
att man kan använda TVn som medieaspelare för både film och musik.

Mitt dilemma är dock att ska man välja någon tv bland toppmodellerna så är alla curved.
Är det någon här som äger en böjd modell? hur är den att leva med?
kommer man känna sig som en idiot som "gick på" den flugan om 3 år eller är det något som kommer hålla i sig?

Jag vill gå upp till 55" eller 65" eftersom soffan är ca 6 meter ifrån tvn och jag är inte mogen för en projektor än.
Senast redigerad av Foffe 2014-12-28 15:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Curved TV: Bra eller anus?

Inläggav Nattlorden » 2014-12-27 17:07

Den behöver vara stor för att det skall ha någon bio/teknisk funktion. inte säker på om 65" räcker för det. Det är nog fortfarande mest teknikonani. För stora dukar och (om jag förstått saken rätt) anamorfisk projektion så är saken liten annorlunda. Men att kröka bildytan under 80-100 tum ställer jag mig högst frågande till. Speciellt om det kostar extra.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2014-12-27 18:31

För 75" och uppåt så är det trevligt. Annars så ser det konstigt ut och tycker att dem inte är speciellt snygga när man hänger dem på väggen

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-12-27 18:55

Webhallen Barkarby har 3st brevid varandra, tror det är 65" eller kanske 75" med 4K UHD material.
Bild
'Audiophile in hibernation'

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-12-27 19:26

Hade man haft valet att slippa 3D och curved så hade jag gärna tagit en TV utan sånt.
Därför är man mer eller mindre tvungen att avstå köp av ny TV.
Nu är man inte direkt i något behov av ny TV, men man sneglar ju alltid på något nytt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-27 19:37

ante_77 skrev:Nu är man inte direkt i något behov av ny TV, men man sneglar ju alltid på något nytt.

Vem är "man"? Inte jag i alla fall...

Varför skriver du inte "jag" eftersom det troligen handlar om vad du tycker? Eller vill du påstå att även vi andra tycker/borde tycka likadant?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-27 19:56

murgatroyd skrev:Webhallen Barkarby har 3st brevid varandra, tror det är 65" eller kanske 75" med 4K UHD material.
Bild

Ja, hade den varit så i en enhet utan skarvar och en hel del högre så...

ante_77

Curved TV: Bra eller anus?

Inläggav ante_77 » 2014-12-27 20:00

Bill50x skrev:
ante_77 skrev:Nu är man inte direkt i något behov av ny TV, men man sneglar ju alltid på något nytt.

Varför skriver du inte "jag" eftersom det troligen handlar om vad du tycker? Eller vill du påstå att även vi andra tycker/borde tycka likadant?

/ B

Jag använder mig ofta av "man" när jag skriver......och kommer och fortsätta med det.
Gör det dig sur så är det en bonus.

EDIT:
Sedan borde ni tycka som jag, om ni vill tycka både rätt och bra.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-12-27 20:07

"Man är en beteckning på den fullvuxna människan med biologiskt hankön till skillnad från dels ett barn, en pojke, dels en vuxen hona, som kallas kvinna. Termen "man" används dels avseende manliga biologiska könskaraktäristika, dels för de olika kulturella roller och förväntningar som hör ihop med manskönet, och ofta i båda betydelserna samtidigt."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-27 20:16

ante_77 skrev:
Bill50x skrev:Vem är "man"? Inte jag i alla fall...

Jag använder mig ofta av "man" när jag skriver......och kommer och fortsätta med det.

Jag blir inte sur. Men när man skriver "man" inkluderar det andra människor, dvs även mig. Och jag tycker inte som du.

Vågar du inte stå för dina egna åsikter utan måste applicera dem även på andra?

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-27 20:37

Bill50x skrev:Men när man skriver "man" inkluderar det andra människor, dvs även mig.

Håller inte med. "man" på det viset betyder att man själv kanske, eller kanske inte ingår i gruppen och att det högst troligen finns fler i gruppen. Finns ingen anledning för dig att känna dig träffad, du är säkert ett besynnerligt unikum. :wink: :wink: :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-12-27 21:08

På 60-talet hade man filmer inspelade med Cineramaformat, filmade med tre kameror och projicerade med tre projektorer och svängd duk.
Nån som kommer ihåg Vinterpalatset i Stockholm?
Men på vanligt inspelad film med planhållen 70mm film eller digitalt med plan bildsensor så blir naturligtvis geometrin fel med böjd bildskärm.
En ren gimmic alltså.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-27 21:33

Bill50x skrev:Vem är "man"? Inte jag i alla fall...

ante_77 skrev:[Jag använder mig ofta av "man" när jag skriver......och kommer och fortsätta med det.

Bill50x skrev:Jag blir inte sur. Men när man skriver "man" inkluderar det andra människor, dvs även mig. Och jag tycker inte som du.

Vågar du inte stå för dina egna åsikter utan måste applicera dem även på andra?

Jag förstår inte din invändning eller ditt påstående att "man" såsom ante_77 använde det inkluderar ALLA andra människor.

Vad baserar du det påståendet på?

Det enda man (=vem som helst, men inte nödvändigtvis alla) nog kan vara ganska säker på när någon skriver "man" på det där sättet är att de talar om sig själva och möjligen även inbjuder andra som är i samma situation att känna sig delaktiga, om de är det. Det är ju liksom en inbjudan till igenkännande. Jag tror det finns flera än ante_77 som inte behöver en ny TV men som sneglar på nytt. Men gör det inte det så får vi nog ändå tro honom på hans ord att han är i den situationen/är sådan/gör det.

Om du skulle läsa en text skriven av en havande kvinna, som lyder "Nu är man är gravid, och tänker på hur man skall hitta rätt namn åt barnet", skulle du tänka att hon talade om dig då?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-27 22:06

IngOehman skrev:Om du skulle läsa en text skriven av en havande kvinna, som lyder "Nu är man är gravid, och tänker på hur man skall hitta rätt namn åt barnet", skulle du tänka att hon talade om dig då?

Inte alls.

Men varför finns det "jag" och "man"? Jo, därför att det är en skillnad, rent språkligt. Säger/skriver man "man" menar man (!) rent generellt, dvs man inkluderar andra människor/grupper i påståendet. Skriver man "jag" pekar man på sin egen känsla/åsikt. Svårare än så är det inte.

Känn på skillnaden i:
- Man tycker att vädret är dåligt
- Jag tycker att vädret är dåligt

Det första påståendet är att man (!) generellt uppfattar vädret som dåligt, med rätt eller fel. Det andra påståendet är personligt och något man står för. Man bryr sig helt enkelt inte om vad andra tycker utan framför sin egen åsikt.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-27 22:10

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Om du skulle läsa en text skriven av en havande kvinna, som lyder "Nu är man är gravid, och tänker på hur man skall hitta rätt namn åt barnet", skulle du tänka att hon talade om dig då?

Inte alls.

Men varför finns det "jag" och "man"? Jo, därför att det är en skillnad, rent språkligt. Säger/skriver man "man" menar man (!) rent generellt, dvs man inkluderar andra människor/grupper i påståendet. Skriver man "jag" pekar man på sin egen känsla/åsikt. Svårare än så är det inte.

Känn på skillnaden i:

Det första påståendet är att man (!) generellt uppfattar vädret som dåligt, med rätt eller fel. Det andra påståendet är personligt och något man står för. Man bryr sig helt enkelt inte om vad andra tycker utan framför sin egen åsikt.

Nej, det kan betyda något så enkelt som att frun eller övriga familjemedlemmar tycker det, men man vill inte skriva ut det åt explicit.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-12-27 22:19

Bill50x skrev:

Inte alls.

Känn på skillnaden i:

/ B

Nu blev det lite fel

"Säger/skriver man "man" menar man (!) rent generellt, dvs man inkluderar andra människor/grupper i påståendet. Skriver man "jag" pekar man på sin egen känsla/åsikt. Svårare än så är det inte."

Skriver DU "man" så menar du man. Varför blandar du in mig genom att skriva man?

Nästa gång ska jag använda "Vi" så att du känner dig mer delaktig.
Observera att i raden ovanför så kan man inte byta ut "jag" med "man", men i denna rad så går det fint. Varför?

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-12-27 22:25

Bild

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2014-12-27 22:37

Good grief, det här är ju värre än en feministisk soffgrupp! Svenska Akademien har dokumenterat bruket av "man" enligt följande:

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 8/158.html

Observera att detta alltså är DOKUMENTATION av hur ordet de facto används, och därmed bör förstås. Tog mig en halv minut att hitta.

Tillbaka till topic: böjd skärm känns som en fluga, ja. MEN, precis som med högtalare: varför inte testa på öppet köp och se om det är något för dig?
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-27 23:20

Ja så kan man förstås göra, men jag är inte överförtjust i öppet köp när det gäller sådär stora och otympliga saker.

Hur som helst är jag smått förvånad över att så många har försökt antyda att den böjda skärmens poäng har med bildstorlek att göra, och att det därför är en bra ide i biografer - alltså när bilden är stor. :o

Jag är inte entydigt av motsatt uppfattning storleksmässigt, men väl med avseende på biografer. Och i allra högsta grad med avseende på att så många verkar tycka att det finns enkla tumregler som säger när det är bra eller inte bra, som t ex att det är bra när bilden är stor. Det kan verkligen ifrågasättas - både att det är en enkel storleksfråga och att det passar med böjd duk på biografer...

- - -

Det jag menar det detta är att en biograf med projektor och duk har en egenskap som gör att böjd skärm kanske inte är en jättebra ide - nämligen att duken är passiv. Den är vit och lyser bara genom att reflektera ljus från projektorn. Och när man böjer en passiv duk så lyser den på sig själv och ljusa delar av bilden lyser på de som borde ha varit svarta. :? En aktiv skärm, t ex en TV drabbas inte alls på samma sätt och kan därför böjas massor utan att de ljusa partierna i bilden fräter ut de mörka.

Sen kan man dessutom vända på steken och påstå att böjda skärmar framför allt är meningsfullt om skärmen är så liten att man riskerar att sitta utanför den. Och orsaken till detta är att man då kan minska den geometriska distorsionen av bilden, i varje fall horisontellt. Se skiss:

Bild

Som synes kan man med en lagom böjd skärm skapa en TV-bild som även vid mycket sned tittning gör att den vänstra och de högra delen av bilden blir lika stora.

Dock kommer höjdmåttet på den närmare delen av bilden (i detta fall den vänstra) bli högre. Så att sitta mycket snett är aldrig en fördel.

Vilken sorts bildförvrängning man föredrar när man gör det, blir lite av en smaksak vilket man föredrar.

Sitter man rakt framför en bild så spelar det mindre roll om den är rak eller böjd.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bill50x skrev:

Inte alls.

Bra. Dåså.

Det var en sådan typ av formulering som ante_77 gjorde.

Bill50x skrev:Men varför finns det "jag" och "man"? Jo, därför att det är en skillnad, rent språkligt.

Ja, självklart är det det.

"Jag" berör bara en själv, "man" öppnar för att man (den som skriver det) ser sig som en del i en tänkbar grupp. Vilka som är med i den framgår inte alltid.

Bill50x skrev:Säger/skriver man "man" menar man (!) rent generellt, dvs man inkluderar andra människor/grupper i påståendet.

I varje fall möjligheten av det. Men är det skäl för dig att säga åt ante_77 att han inte skall skriva "man"?

Du verkade upprörd och påpekade att den han skrev inte gällde för dig, men det hade han väl inte sagt heller? Lika lite som tjejen påstått att du är gravid.

Bill50x skrev:Skriver man "jag" pekar man på sin egen känsla/åsikt. Svårare än så är det inte.

Är det någon som har antytt att detta skulle vara svårt? Det har jag inte sett. Det jag sett är att du sade åt ante_77 att han skulle skriva "jag" och inte "man". Du har fortfarande inte klargjort varför. Han borde väl rimligen veta vad han menade? Om han menade man så var det väl bra att han skrev det, det vill säga att han inte exkluderade andra.

ante_77 skrev:"Säger/skriver man "man" menar man (!) rent generellt, dvs man inkluderar andra människor/grupper i påståendet. Skriver man "jag" pekar man på sin egen känsla/åsikt. Svårare än så är det inte."

Skriver DU "man" så menar du man. Varför blandar du in mig genom att skriva man?

Ah... Du tar upp fajten med Bills eget vapen. Klurigt. ;)

Ja, menar Bill att alla menar det när han skriver "man", eller menar han bara att det är hans egen uppfattning...

ante_77 skrev:Nästa gång ska jag använda "Vi" så att du känner dig mer delaktig.
Observera att i raden ovanför så kan man inte byta ut "jag" med "man", men i denna rad så går det fint. Varför?

Därför att "man" är ett allmännare begrepp (ehuru inte synonymt med "alla"), och du kan veta och berätta om vad du ska använda. Ordet ska är ledtråden.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-12-28 00:12, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-27 23:30

När jag tycker något skriver jag "jag". Jag skriver inte "när man ska inreda rummet..." om jag menar att JAG ska inreda rummet. Skriver jag "man" menar jag att det betyder att fler är inblandade.

Är detta en så orimlig tolkning? Varför ska man använda jag och man om man menar exakt samma sak? Det är väl att glida på betydelsen.

Skit samma, det var bara ett stickspår i alla fall.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-27 23:48

Bill50x skrev:Varför ska man använda jag och man om man menar exakt samma sak?

Det gör man ju inte...

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2014-12-27 23:49

Anus.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-12-28 11:29

Bill50x skrev:När jag tycker något skriver jag "jag". Jag skriver inte "när man ska inreda rummet..." om jag menar att JAG ska inreda rummet. Skriver jag "man" menar jag att det betyder att fler är inblandade.

Är detta en så orimlig tolkning? Varför ska man använda jag och man om man menar exakt samma sak? Det är väl att glida på betydelsen.

Skit samma, det var bara ett stickspår i alla fall.

/ B

Det mest anmärkningsvärda var att du inte reflekterade över det språkliga fördärvet i det första inlägget.

Nåväl, vad är tillverkarnas poäng med böjd skärm?
Själv skulle jag helst köpa en ren skärm och processor och annan elektronik i en separat box. Det är inga problem så länge man håller sig till datorskärmar, men när det blir större så börjar det bli dyrt.

Användarvisningsbild
Foffe

Inläggav Foffe » 2014-12-28 12:50

Vilken härlig morgonläsning. Både diskussion om användandet av "man" och lite nyttig fakta kring böjda skärmar.
Min situation är att jag har ett ganska smalt tv rum. Väggen där TVn ska vara är 2,25 m bred och soffan är 2,2 m bred.
Skulle man välja en 65" tv så är det ca 1,45 cm bred. Avstånd mellan TV och soffa är 6 m så ingen riskerar ju att hamna väldigt snett ifrån TVn.

Fördelen med att hitta en TV med bra prestanda vad gäller övriga funktioner är ju att man kan gå ner i antal boxar kring TVn.
Så som jag bor så kommer jag heller inte behöva se TVn från sidan. Så även om den skulle hamna på väggen så kommer jag inte störas av en böjda skärmen.

De tv modeller jag sneglar på just nu är Samsungs 8505 (curved) och 7505 (rak). På 65" skiljer det ca 2000 kr, men 8505:an har även lite bättre processor samt högre "clear motion rate"
Framförallt vill jag ju att den ska kunna skicka vidare DTS och HD DTS ljud till en förstärkare. ÄR lite osäker på om 7505:an fixade det.
Sen är min uppfattning att Samsung har ett bra utbud av appar. Viktigt för mig är att få tillgång till de olika play-tjänsterna, spotify och att den kan spela upp filmer ifrån en enhet i nätverket.

En sak är ju säker. Den böjda skärmen väcker mycket känslor :P

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-12-28 12:53

Hur är det med Samsung, har dom fått till så deras mottagare är helt kompatibla med SVT Play nu?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-12-28 13:16

Appar på Samsung och andra TV är som att kyssa sin syster vs att köra dedikerad mediaspelare eller XMBC... Jag vet, har alla.

Kan inte ts byta rubrikens xxxx till dålig, snälla. 8)

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-12-28 13:21

Foffe skrev:Vilken härlig morgonläsning. Både diskussion om användandet av "man" och lite nyttig fakta kring böjda skärmar.
Min situation är att jag har ett ganska smalt tv rum. Väggen där TVn ska vara är 2,25 m bred och soffan är 2,2 m bred.
Skulle man välja en 65" tv så är det ca 1,45 cm bred. Avstånd mellan TV och soffa är 6 m så ingen riskerar ju att hamna väldigt snett ifrån TVn.

Fördelen med att hitta en TV med bra prestanda vad gäller övriga funktioner är ju att man kan gå ner i antal boxar kring TVn.
Så som jag bor så kommer jag heller inte behöva se TVn från sidan. Så även om den skulle hamna på väggen så kommer jag inte störas av en böjda skärmen.

De tv modeller jag sneglar på just nu är Samsungs 8505 (curved) och 7505 (rak). På 65" skiljer det ca 2000 kr, men 8505:an har även lite bättre processor samt högre "clear motion rate"
Framförallt vill jag ju att den ska kunna skicka vidare DTS och HD DTS ljud till en förstärkare. ÄR lite osäker på om 7505:an fixade det.
Sen är min uppfattning att Samsung har ett bra utbud av appar. Viktigt för mig är att få tillgång till de olika play-tjänsterna, spotify och att den kan spela upp filmer ifrån en enhet i nätverket.

En sak är ju säker. Den böjda skärmen väcker mycket känslor :P

Rent generellt så brukar jag gilla Philips bild bättre än Samsung eller övriga fabrikats apparater.
Till Philips nackdel är väl att deras smart-tv lösning inte är den bästa och kanske det krävs en del att ställa in innan bilden är ok.

Det som är synd är att även Philips nu kör hårt med kant-LED, men dom kanske har fått till det bättre än det var tidigare.
Har idag en Samsung 8005:a (55") och smartfunktioner eller 3D är inget jag nyttjar mig av. Nu är jag inte den som ser på TV direkt ofta, men ungarna och frun gillar det och TV'n är väl en snygg möbel.

Roligt med en ny TV i några veckor, men efter det så känns det inte något märkvärdigt.

Användarvisningsbild
Foffe

Re: Curved TV: Bra eller dåligt?

Inläggav Foffe » 2014-12-28 15:23

murgatroyd skrev:Appar på Samsung och andra TV är som att kyssa sin syster vs att köra dedikerad mediaspelare eller XMBC... Jag vet, har alla.

Kan inte ts byta rubrikens xxxx till dålig, snälla. 8)

Du menar alltså att min vision om att minska ner antalet apparater i vardagsrummet inte kommer gå i uppfyllelse?
Jag har tidigare haft åsikten att Smartfunktionerna inte kunnat ersätta en riktig dator. Men eftersom prestandan blir allt bättre
så trodde jag faktiskt att vi nu uppnått en så pass bra nivå att Spotify, playkanaler, netflix fungerade bra att köra via TVn.

DVS att TVn inte längre bara är en bildskärm utan en mediadator!

Kanske var naivt tänkt.....

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-12-28 18:31

Bill50x skrev:

/ B

Håller med om att det ser illa ut att använda pronomenet "man" istället för "jag".
Speciellt som i exemplet ovan för att få ett subjektivt påstående att ge sken av att vara objektivt genom att undvika att avvända "jag" och ist skriva "man" när det är uppenbart att det är skribenten som talar om sig själv och ingen/inga andra.

Jag skulle tro att det som styr är en omedveten oförmåga att våga stå för sina egna handlingar.
Eller att skribenten hellre simmar med de andra småfiskarna i stimmet som "man" än att sticka ut som "jag".

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-12-28 19:13

BORIS skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Håller med om att det ser illa ut att använda pronomenet "man" istället för "jag".
Speciellt som i exemplet ovan för att få ett subjektivt påstående att ge sken av att vara objektivt genom att undvika att avvända "jag" och ist skriva "man" när det är uppenbart att det är skribenten som talar om sig själv och ingen/inga andra.

Jag skulle tro att det som styr är en omedveten oförmåga att våga stå för sina egna handlingar.
Eller att skribenten hellre simmar med de andra småfiskarna i stimmet som "man" än att sticka ut som "jag".

Jag hade lika gärna kunnat byta ut "man" mot "en".
Vette fan om jag är den som simmar med de andra småfiskarna.

Tror att Bill50x är lite putt för att jag inte simmat med honom i några andra inlägg.
Att han inte blev upprörd när "han kände sig lurad" i första inlägget.
Citat: "kommer man känna sig som en idiot som "gick på" den flugan om 3 år eller är det något som kommer hålla i sig?"

Där skriver ju foffe att Bill50x, mer eller mindre, är en korkad och lättlurad typ - enligt Bill50x förmåga att tolka innebörd av text.
Och då är det inte konstigt att Bill50x brusar upp när han återigen blir utsatt i denna tråd.

Nästa

Återgå till Köpråd