Moderator: Redaktörer

ante_77 skrev:Nu är man inte direkt i något behov av ny TV, men man sneglar ju alltid på något nytt.
murgatroyd skrev:Webhallen Barkarby har 3st brevid varandra, tror det är 65" eller kanske 75" med 4K UHD material.
Bill50x skrev:ante_77 skrev:Nu är man inte direkt i något behov av ny TV, men man sneglar ju alltid på något nytt.
Vem är "man"? Inte jag i alla fall...
Varför skriver du inte "jag" eftersom det troligen handlar om vad du tycker? Eller vill du påstå att även vi andra tycker/borde tycka likadant?
/ B
ante_77 skrev:Jag använder mig ofta av "man" när jag skriver......och kommer och fortsätta med det.Bill50x skrev:Vem är "man"? Inte jag i alla fall...
Varför skriver du inte "jag" eftersom det troligen handlar om vad du tycker? Eller vill du påstå att även vi andra tycker/borde tycka likadant?
Gör det dig sur så är det en bonus.
Bill50x skrev:Men när man skriver "man" inkluderar det andra människor, dvs även mig.
ante_77 skrev:Nu är man inte direkt i något behov av ny TV, men man sneglar ju alltid på något nytt.
Bill50x skrev:Vem är "man"? Inte jag i alla fall...
ante_77 skrev:[Jag använder mig ofta av "man" när jag skriver......och kommer och fortsätta med det.
Gör det dig sur så är det en bonus.
Bill50x skrev:Jag blir inte sur. Men när man skriver "man" inkluderar det andra människor, dvs även mig. Och jag tycker inte som du.
Vågar du inte stå för dina egna åsikter utan måste applicera dem även på andra?
IngOehman skrev:Om du skulle läsa en text skriven av en havande kvinna, som lyder "Nu är man är gravid, och tänker på hur man skall hitta rätt namn åt barnet", skulle du tänka att hon talade om dig då?
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Om du skulle läsa en text skriven av en havande kvinna, som lyder "Nu är man är gravid, och tänker på hur man skall hitta rätt namn åt barnet", skulle du tänka att hon talade om dig då?
Inte alls.
Men varför finns det "jag" och "man"? Jo, därför att det är en skillnad, rent språkligt. Säger/skriver man "man" menar man (!) rent generellt, dvs man inkluderar andra människor/grupper i påståendet. Skriver man "jag" pekar man på sin egen känsla/åsikt. Svårare än så är det inte.
Känn på skillnaden i:
- Man tycker att vädret är dåligt
- Jag tycker att vädret är dåligt
Det första påståendet är att man (!) generellt uppfattar vädret som dåligt, med rätt eller fel. Det andra påståendet är personligt och något man står för. Man bryr sig helt enkelt inte om vad andra tycker utan framför sin egen åsikt.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Om du skulle läsa en text skriven av en havande kvinna, som lyder "Nu är man är gravid, och tänker på hur man skall hitta rätt namn åt barnet", skulle du tänka att hon talade om dig då?
Inte alls.
Men varför finns det "jag" och "man"? Jo, därför att det är en skillnad, rent språkligt. Säger/skriver man "man" menar man (!) rent generellt, dvs man inkluderar andra människor/grupper i påståendet. Skriver man "jag" pekar man på sin egen känsla/åsikt. Svårare än så är det inte.
Känn på skillnaden i:
- Man tycker att vädret är dåligt
- Jag tycker att vädret är dåligt
Det första påståendet är att man (!) generellt uppfattar vädret som dåligt, med rätt eller fel. Det andra påståendet är personligt och något man står för. Man bryr sig helt enkelt inte om vad andra tycker utan framför sin egen åsikt.
/ B
Inte alls.
Bill50x skrev:Men varför finns det "jag" och "man"? Jo, därför att det är en skillnad, rent språkligt.
Bill50x skrev:Säger/skriver man "man" menar man (!) rent generellt, dvs man inkluderar andra människor/grupper i påståendet.
Bill50x skrev:Skriver man "jag" pekar man på sin egen känsla/åsikt. Svårare än så är det inte.
ante_77 skrev:"Säger/skriver man "man" menar man (!) rent generellt, dvs man inkluderar andra människor/grupper i påståendet. Skriver man "jag" pekar man på sin egen känsla/åsikt. Svårare än så är det inte."
Skriver DU "man" så menar du man. Varför blandar du in mig genom att skriva man?
ante_77 skrev:Nästa gång ska jag använda "Vi" så att du känner dig mer delaktig.
Observera att i raden ovanför så kan man inte byta ut "jag" med "man", men i denna rad så går det fint. Varför?
Bill50x skrev:Varför ska man använda jag och man om man menar exakt samma sak?
Bill50x skrev:När jag tycker något skriver jag "jag". Jag skriver inte "när man ska inreda rummet..." om jag menar att JAG ska inreda rummet. Skriver jag "man" menar jag att det betyder att fler är inblandade.
Är detta en så orimlig tolkning? Varför ska man använda jag och man om man menar exakt samma sak? Det är väl att glida på betydelsen.
Skit samma, det var bara ett stickspår i alla fall.
/ B
Foffe skrev:Vilken härlig morgonläsning. Både diskussion om användandet av "man" och lite nyttig fakta kring böjda skärmar.
Min situation är att jag har ett ganska smalt tv rum. Väggen där TVn ska vara är 2,25 m bred och soffan är 2,2 m bred.
Skulle man välja en 65" tv så är det ca 1,45 cm bred. Avstånd mellan TV och soffa är 6 m så ingen riskerar ju att hamna väldigt snett ifrån TVn.
Fördelen med att hitta en TV med bra prestanda vad gäller övriga funktioner är ju att man kan gå ner i antal boxar kring TVn.
Så som jag bor så kommer jag heller inte behöva se TVn från sidan. Så även om den skulle hamna på väggen så kommer jag inte störas av en böjda skärmen.
De tv modeller jag sneglar på just nu är Samsungs 8505 (curved) och 7505 (rak). På 65" skiljer det ca 2000 kr, men 8505:an har även lite bättre processor samt högre "clear motion rate"
Framförallt vill jag ju att den ska kunna skicka vidare DTS och HD DTS ljud till en förstärkare. ÄR lite osäker på om 7505:an fixade det.
Sen är min uppfattning att Samsung har ett bra utbud av appar. Viktigt för mig är att få tillgång till de olika play-tjänsterna, spotify och att den kan spela upp filmer ifrån en enhet i nätverket.
En sak är ju säker. Den böjda skärmen väcker mycket känslor
murgatroyd skrev:Appar på Samsung och andra TV är som att kyssa sin syster vs att köra dedikerad mediaspelare eller XMBC... Jag vet, har alla.
Kan inte ts byta rubrikens xxxx till dålig, snälla.
Bill50x skrev:ante_77 skrev:Nu är man inte direkt i något behov av ny TV, men man sneglar ju alltid på något nytt.
/ B
BORIS skrev:Bill50x skrev:ante_77 skrev:Nu är man inte direkt i något behov av ny TV, men man sneglar ju alltid på något nytt.
/ B
Håller med om att det ser illa ut att använda pronomenet "man" istället för "jag".
Speciellt som i exemplet ovan för att få ett subjektivt påstående att ge sken av att vara objektivt genom att undvika att avvända "jag" och ist skriva "man" när det är uppenbart att det är skribenten som talar om sig själv och ingen/inga andra.
Jag skulle tro att det som styr är en omedveten oförmåga att våga stå för sina egna handlingar.
Eller att skribenten hellre simmar med de andra småfiskarna i stimmet som "man" än att sticka ut som "jag".
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 19 gäster