Köpråd, högtalare ca 40.000SEK

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SRe

Köpråd, högtalare ca 40.000SEK

Inläggav SRe » 2015-01-02 22:39

Har haft min anläggning ganska orörd de senaste 12 åren. Efter att jag flyttade till hus för snart sju år sedan med tillhörande gillestuga tappade jag nästan sugen då ljudet var helt eländigt. Fick mycket stora förbättringar med absorbenter bakom soffa och lokalt i taket vid lyssningsposition. Därefter adderades subwoofer och en DSP från antimode vilket är ett fantastisk verktyg för att kontrollera baspucklar. Tyvärr är ljudet fortfarande tröttande och trumpet. Sitter just och njuter streamat material på datorn via en meridian Direct dac till musical fidelity x-can V3 och Sennheiser HD 600 för en bråkdel av pengarna. Här är ljudet superupplöst och lent. Har provat massor av positioner på högtalarna, provat med absorbenter för första reflex och lekt en del med DSP'n för att förbättra ljudet men inget biter. Nu misstänker jag att det är högtalarna som är boven? Har lyssnat en del på nya Audiovector Si3 med riktigt bra Naim elektronik och visst låter det bra men de är lite tröttande. Lyssnade och förfördes av deras Heil-diskanter i avantgarde modellerna men när jag backade till signaturmodellen med soft dome diskant slappnade jag av mer igen. När jag surfar runt på nätet verkar många uppleva lyssningströtthet med Audiovector så de är kanske deras ljudprofil som är fel för mig? Kanske kan det vara så att elektroniken åldrats och behöver nya kondensatorer eller bytas men jag tvivlar...?
Jag gillar naturligtvis upplösning och allt det hörlurarna ger men går det att att lösa för rimliga pengar?

Golvare som verkar sunda
KEF R900. Har testat mot Audiovector SI3 Signatur. KEF var bättre men störde mig samtidigt på resonanser som inte Si3 uppvisade? För dåliga lådor eller otur med elektronik-matchning?
Sonus Faber Venere 3.0.
Dynaudio Focus 260 alt 340
Dali Rubicon 8
B&W

Funderar även på riktigt bra stativare för samma pengar då jag har subwoofer
Tex Dali Epicon 2 har fått riktigt bra recesioner.

Tar gärna emot förslag från er med egna erfarenheter.
/S

Nuvarande anläggning
Sonos
DSPeaker Core 2.0
Naim NAC150 + NAIM HI-CAP
NAIM NAP 150
Audiovector M3 Signatur
XTZ 99W12.18 ICE

Rum ~40kvm
~7kvm, 50mm takabsorbenter
~3.5kvm, 200mm absorbent bakom soffan
STARE

ante_77

Re: Köpråd, högtalare ca 40.000SEK

Inläggav ante_77 » 2015-01-02 23:09

Spendor D7

Användarvisningsbild
jannew

Inläggav jannew » 2015-01-03 00:42

Ino Audio pi60s

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-01-03 00:55

Bestäm dig inte utan att provlyssna Peters ägg också!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2015-01-03 01:25

Tackar för intressanta förslag :)
Spendor skall jag defenitivt lyssna på. Ågrens i Göteborg kanske har dem och säljer också Audiovector så man kan jämföra bättre.
Ino Audio Pi60s är tveklöst intressant men har inte haft förmånen att provlyssna. Verkar finnas viss mystik kring Ino i Forumet som jag gärna själv vill syna (svor jag i kyrkan nu...?). Kan mycket väl tänka mig en byggsats men av förklarliga skäl verkar leveranstiden lång och osäker..?
Antar att "Peters Ägg" är Bremen 3D8. Jag är tyvärr förvisad till ena halvan av ett avlångt rum så att hänga högtalarna på sidoväggarna blir tokigt (vrida lyssningsriktningen 90 grader vore teoretiskt ok men blir väldigt opraktiskt...) . Är ju förstås ett problem för ljudnirvana
/S
STARE

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2015-01-03 01:59

Finns ett par QRS Neptunus i grannkommunen för 22. Det hade iaf jag lyssnat på. http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.a ... sID=127714

Användarvisningsbild
Johansthlm

Inläggav Johansthlm » 2015-01-03 09:59

Testa Kef Reference 201/2.
Är supernöjd själv!

http://www.ljudochbild.se/test/kef-reference-2012

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-01-03 10:04

ante_77 skrev:Spendor D7

Dessa skulle jag gärna vilja lyssna på. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-03 10:37

sprudel skrev:
ante_77 skrev:Spendor D7

Dessa skulle jag gärna vilja lyssna på. :)

Nu är jag inte den som hört på flest antal högtalare på forumet. Men en hel del, både billiga och dyra högtalare har jag lyckats lyssna på.
Solklar favorit är Spendor D7. En besvikelse är KEF Blade

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-01-03 10:45

Absorbenter bakom och ovanför lyssningsplats kan också vara en del av problematiken.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-03 11:47

shifts skrev:Absorbenter bakom och ovanför lyssningsplats kan också vara en del av problematiken.

Precis, diffussorer brukar vara en bättre lösning än absorbenter bakom lyssningsplatsen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2015-01-03 11:54

Beggat är vägen att gå tror jag bestämt!

Hade jag haft pengar så hade jag köpt dessa.

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=127729

Dock ska sägas att då behövs rejäla slutsteg 4-kanaler. Du behöver minst 250w stabil effekt som gärna dubblas neråt i impedans! Men jag misstänker också att köper man den högtalaren så sitter man väldigt lycklig!

Jag har hört epsilon som är lite nyare men med en 12tums bas jämför med denna och en diskant mindre. Redan i det skicket den (trasig) så lät den otroligt bra på de delarna som fungerade. Jag ser verkligen fram emot att få höra den hel. Jag tror det kan vara bland det bästa i högtalarväg man kan äga! :)

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2015-01-03 16:07

Ser ut som att det är samma säljare till Qrs och Infinity burkarna. Bara att åka och lyssna :)

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-01-03 19:23

Försök åka hem till olika forumsmedlemar och lyssna på deras olika anläggningar (rum). Då kan du nog få en massa tips.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-01-03 19:38

Jag håller med om att Audiovector har ett "skarpt" ljud. Det är ganska längesen jag lyssnade på ett par, kan ha varit samma modell som du har. Men jag kommer ihåg att det var lite jobbigt att lyssna på. Jämförde den gången med Amphion 3L som lät väldigt mycket mer behagligt.

Jag skulle vilja tipsa om Elac också som låter riktigt bra.

Personligen är jag även rätt nyfiken på Revel Performa 3

edit: men rent realistiskt hade jag nog skaffat Ino om det ska ut sådana pengar.
Men Bremenäggen är väldigt intressanta, något jag verkligen vill provlyssna.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2015-01-03 20:44

Jag skulle definitivt lista XTZ Divine, även om jag aldrig hört dem;)
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2015-01-03 21:19

Tack för alla förslag :)
Ang rumsakustiken,
Började som sagt med nakna betongväggar med soffan mot väggen på ena långsidan. Hemskt ljud och stora problem med reflexer från bakvägen. dessutom kraftiga resonanser i lågbasområdet. Efter att plöjt massa text om akustikbehandling som alla hade sina sanningar fastnade jag för att dämpa väggen bakom soffan då många varnade för diffusorer nära lyssningspositionen. allstå In med 100mm tjock absorbent bakom soffan med 100mm distans till väggen vilket dämpar ned under 500hz. DSPeaker tar ned resonanstopparna under 500 Hz och balanserar basnivån mot det nu dämpade området däröver. väldigt stor förbättring men hamnade för nära absorbenten så att minsta vridning på huvudet påverkade ljudbilden. Lyfte då ut soffan 30 cm så nu är örat ca 60cm från vägg. Fortfarande ekotendenser så jag adderade takabsorbenter. Den låga takhöjden (215cm) upplevdes nu högre och djupet i ljudbilden ökade. Eftersom jag tyvärr måste sitta så nära bakväggen behövs troligen absorbent men Kanske skall jag addera en smula diffusorer bakom soffan? Någon som har tips på vettiga diffusorer som tål dagsljus? Helt klart kan rumsakustiken bli bättre men då jag haft anläggningen i fyra olika rumsmiljöer och testat närfältslyssning tror jag fortfarande en stor del av problemet kan tillskrivas högtalarna och ev elektroniken.
/S
STARE

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2015-01-03 21:25

Larsen 8
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-01-04 20:59

Focal Aria lät väldigt bra för de ca 30.000 de kostade när jag hörde dem på Stockholmsmässan förra året.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-01-05 08:26

Mitt förslag är att du hör dig för på Ino-delen på forumet om det inte finns någon i din del av landet som vill dema pi60 för dig mot att du tar med dig fika. Om du ska lägga ut de pengarna vore det en miss att inte ha hört dessa högtalare, och jag skulle själv för 40 000:- inte tänka annat än begagnade pi60s.

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2015-01-05 09:34

Jag har lyssnat runt ganska mycket i den prisklassen och då är favoriten just nu monitor audio gx300, sedan rubicon 8

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2015-01-05 12:07

Eftersom jag gillar vackra saker skulle jag välja Sonus faber, ljudkvalite får du på köpet.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-01-05 12:10

Bort med dämpningen kring soffan, prova med diffusorer där istället. Låna hem om du kan. Dämpning nära lyssningsplats (bakom framför allt) ger en mycket obehaglig effekt av ljud inne i huvudet tycker jag. Rent ut sagt fruktansvärt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-01-05 13:26

Conan skrev:Mitt förslag är att du hör dig för på Ino-delen på forumet om det inte finns någon i din del av landet som vill dema pi60 för dig mot att du tar med dig fika. Om du ska lägga ut de pengarna vore det en miss att inte ha hört dessa högtalare, och jag skulle själv för 40 000:- inte tänka annat än begagnade pi60s.

Håller med om detta. Det gäller förvisso alla högtalare du är intresserad av, men Ino är ju svårare att hitta i butikerna... Då kan du ju också se hur man löst problem med akustiken.

Det finns ett gäng i göteborgsområdet, det är bara att höra av sig. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-01-05 16:13

Lyssna är bra!

Amphion 3L samt ev Spendor finns på Ågrens

Revel och Dynaudio finns ev på Hifistället.

Focal och Martin Logan på Akkelis

Brukar även gå att köpa på öppet köp eller låna hem från dessa butiker

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2015-01-05 22:38

Tackar för alla förslag. Verkar som det finns många intresserade:)
Nu ett alldeles för långt inlägg men det gick tydligen inte att bifoga .docx, .doc. .pdf, .rtx etc.

Idag ägnades en heldag för att leta högtalare. Jag besökte 4 butiker och lyssnade på totalt elva högtalare. Alla butiker har dedikerade ljudrum men naturligtvis olika förutsättningar. Alla gav bra support och var måna om att ta reda på mina förutsättningar. Jag tycker det är svårt eller nästan omöjligt att jämföra högtalare mellan butiker men försöker ändå summera mina intryck. Priserna är ungefärliga från prisjakt.
HIFI Klubben, Skånegatan Göteborg
• Dali Rubicon 8, 38.000kr
• Dali Epicon 2, 40.000kr
• B&W CM10 S2, 32.000kr
Jag upplevde att Rubicon 8 hade låg distorsion med ett högupplöst och fritt ljud. Det var väldigt lätt att uppfatta sång och tal men samtidigt var röstområdet ljust och kanske lite tunt.
B&W hade mer kropp i röstområdet men upplevdes något grötigare och det var svårare att följa texter. På något sätt skönare klang men jobbigare att hänga med…
Dali Epicon 2 är en stativhögtalare och klangen påminde mest om Dali Rubicon. Den gav en fantastiskt ren, självklar och luftig ljudbild men samtidigt mer homogen med naturligare röståtergivning. Basen var exakt och kändes aldrig ansträngd men naturligtvis inte lika kraftig som golvarna. Av dessa tre skulle jag troligen välja Epicon 2 och ev komplettera med en subwoofer (som jag ju redan har…)

Ågrens, Göteborg
• Audiovector SR3 Signature, 38.000kr
• Naim Ovator 400, 46.500kr
Äger idag Audiovector M3 Signatur så det var intressant att lyssna på den senaste motsvarigheten SR3 Signature. Den nya SR serien har fylligare bas och något nedtonad diskant vilket jag tycker är helt i rätt riktning då föregångarna (S och Si) kändes lite tunna och påstridiga. Tyckte faktiskt de lät riktigt bra.
Naim Ovator 400 kändes oerhört homogen och det fanns egentligen inget särskilt att anmärka på. Så där direkt efter Audiovector kändes den mer ”rätt” men efter ett tag lite oengagerad och ”grå”. Vilken skulle jag välja av dessa två? Vet inte vilket kanske betyder ´leta vidare´ ?
Hade hoppats få lyssna till Spendor D7 men de hade bara D1 hemma.

HIFI Stället, Göteborg
• Dynaudio Contur 1.4
Med all heder erbjöds ingen specifik lösning då det beror så mycket på miljön den hamnar i. Vi diskuterade förutsättningar och vilka alternativ som borde passa för test i min hemmamiljö. Här framhölls Dynaudio Focus 160 (stativare), Focus 340 men särskilt Contur 1.4. Sonus Faber Venere 2.5 låg också bra till. Som smakprov lyssnade vi på Dynaudio Contur 1.4 som överraskade. Här erbjöds mycket kropp och dynamik men ändå fin upplösning. Kändes klart större än den såg ut. Den måste absolut vara med för vidare utvärdering! De drevs dock av dyr och kraftig elektronik från McIntosh vilket säkert gynnar Dynaudio som sägs behöva kraftigt elektronik för att blomma ut.

Hemmabioconsult, Stenkullen
• Focal Aria 936, 24.000kr
• Audiovector SR3 Signature, 38.000kr
• KEF R900, 35.000kr
• ButterWater Audio Z6, 40.000kr
• SA Pandion 2, 24.000kr

Började med Focal Aria 936 som jag upplevde för påstridig och mer splittrad än övriga men den är också den billigaste golvhögtalaren jag testat idag. Den har en wow faktor som säker imponerar på kort sikt.
Audiovector SR3 Signatur gav generellt ett tydligt lyft mot Focal men också en mer tillbakadragen ljudbild. Här upplevdes basen mullrigare än hos Ågren men detta rum led generellt mer av resonansproblem än alla de övriga som var förvånande bra.
Vidare till KEF R900 som gav lite större ljudbild och ännu bättre sammanhållen än Audiovector. Samtidigt myndigare bas som tyvärr förvärrade rumsresonanserna men kanske är fantastisk i andra bättre åtgärdade rum? Man kan tycka att det då bara är att välja R700 eller kanske R500 istället. Mina tidigare erfarenheter är att R900 faktiskt är bättre balanserade än R700 som upplevs väldigt ”basig”. R500 har jag inte testat. Frågade då om det finns mer intressant att prova och då drog de fram en helt ny högtalare från trakten. En hög smal skapelse med två 6” basar och en Air Motion Transformer diskant. Något skeptisk körde vi igenom några låtar och fick troligen höra dagens bästa ljud! Särskilt strängade instrument lät alldeles fantastiskt trovärdigt. Ljudet var väldigt upplöst men samtidigt balanserat och korrekt utan att bli ansträngt eller hårt. Basen var slankare än framförallt KEF och gick inte riktigt lika djupt men den hade grym kontroll utan att låta överkontrollerad eller ansträngd. Kan bäst beskrivas som en riktigt bra stativhögtalare fast utan den ansträngda bas som ofta blir följden.
Avslutade med att plocka in System Audio Pandion 2 som är en påkostad men ganska liten stativhögtalare. Först då förstod jag hur bra ButterWater spelat. SA är bra med skön klang med god upplösning och framförallt utan hårdhet men fjuttig. Troligen har man pressat basen för långt?
Summering
Summerar jag dagen går följande till kvartsfinal:
• Dali Epicon 2
• Dynaudio Contur 1.4
• KEF R900
• ButterWater Z6
Andra som skall undersökas är Dynaudio Focus 340, Spendor D7, Ino Audio pi60s, KEF Referens 201/2, Sonus Faber Venere 2.5
STARE

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-01-05 23:03

Vilken rolig resa du håller på med. Lycka till, och se till att låna hem den du är mest intresserad av. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-05 23:03

Härlig sammanfattning!

Sedan får du inte glömma att låna hem "finalisterna" för att ta dig en slutavgörelse.

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2015-01-06 01:49

Kul läsning. Antar att du har med egen musik så att du lyssnar på samma låtar överallt? Vore intressant att veta vilken musik detta i så fall är och vad du normalt lyssnar på.

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2015-01-06 03:15

Förresten så gjorde jag ungefär samma resa själv för drygt ett år sedan. Började med att jag ännu tidigare köpte en integrerad förstärkare hos HiFi Consult i Sävedalen. Det blev en Bladelius Tyr Novitas. Den lyfte de gamla högtalarna rejält men ganska snart började jag känna att förstärkaren kan nog mycket mer med ett par bättre högtalare.
Så jag dundrade runt i göteborgstrakten och lyssnade. Var ett tag inne på Bethoven baby grand SE hos HiFi Consult men sansade mig lite. De lät bra o trevligt men inte direkt så att man imponerades. Det är ju ändå en hel del pengar och jag tycker nog att man ska få lite haksläpp för de pengarna.
Tyckte att en hel del högtalare hamnade i "för vassa-högen", t ex Audiovector, Canton, Monitor Audio och några till. Sen är det många högtalare som rullar av tidigt i basen, runt 35-40 Hz. pi60 går ju ner mot 20Hz. Men Dynaudio och Larsen gillade jag, Focal är trevliga, KEF ok men lite mjuka... Mina subjektiva omdömen alltså.
Länk till Vienna hos HiFi Consult:
http://www.hificonsult.se/sv/artiklar/b ... -se-6.html
Länkar inför högtalarköpet och efter.
viewtopic.php?f=20&t=56783
viewtopic.php?f=20&t=57100

Så småningom blev det alltså pi60s. Jo, de har den där magin. Inte wow, va fränt, utan att de återger inspelningen, varken mer eller mindre. Framförallt inte mindre! Första intrycket blev att den djupa basen som finns på många inspelningar tillåts komma fram samt klarheten i mellan- och diskantregistret. Efterhand inser man också att frånvaron av färgning och distorsion kanske är det som mest uppskattas. Det blir bara bättre och klarare ju mer man höjer volymen!
Många högtalarmärken är ju enormt påkostade utseendemässigt och visst är det en del av tillfredsställelsen med nya högtalare. Men man kan ju undra hur stor del av priset som ligger på designen, när man ser vissa fantastiskt fint ovalt formade, superlackade och fint utsmyckade fronter etc. Jag gillar Öhmans idéer om att all utvecklingskostnad lagts på ljudet och minimalt på formen.
Intryck efter en tids lyssning, samt bilder finns i denna tråd:
viewtopic.php?f=20&t=58562

Nästa

Återgå till Köpråd