Förresten så gjorde jag ungefär samma resa själv för drygt ett år sedan. Började med att jag ännu tidigare köpte en integrerad förstärkare hos HiFi Consult i Sävedalen. Det blev en Bladelius Tyr Novitas. Den lyfte de gamla högtalarna rejält men ganska snart började jag känna att förstärkaren kan nog mycket mer med ett par bättre högtalare.
Så jag dundrade runt i göteborgstrakten och lyssnade. Var ett tag inne på Bethoven baby grand SE hos HiFi Consult men sansade mig lite. De lät bra o trevligt men inte direkt så att man imponerades. Det är ju ändå en hel del pengar och jag tycker nog att man ska få lite haksläpp för de pengarna.
Tyckte att en hel del högtalare hamnade i "för vassa-högen", t ex Audiovector, Canton, Monitor Audio och några till. Sen är det många högtalare som rullar av tidigt i basen, runt 35-40 Hz. pi60 går ju ner mot 20Hz. Men Dynaudio och Larsen gillade jag, Focal är trevliga, KEF ok men lite mjuka... Mina subjektiva omdömen alltså.
Länk till Vienna hos HiFi Consult:
http://www.hificonsult.se/sv/artiklar/b ... -se-6.htmlLänkar inför högtalarköpet och efter.
viewtopic.php?f=20&t=56783viewtopic.php?f=20&t=57100Så småningom blev det alltså pi60s. Jo, de har den där magin. Inte wow, va fränt, utan att de återger inspelningen, varken mer eller mindre. Framförallt inte mindre! Första intrycket blev att den djupa basen som finns på många inspelningar tillåts komma fram samt klarheten i mellan- och diskantregistret. Efterhand inser man också att frånvaron av färgning och distorsion kanske är det som mest uppskattas. Det blir bara bättre och klarare ju mer man höjer volymen!
Många högtalarmärken är ju enormt påkostade utseendemässigt och visst är det en del av tillfredsställelsen med nya högtalare. Men man kan ju undra hur stor del av priset som ligger på designen, när man ser vissa fantastiskt fint ovalt formade, superlackade och fint utsmyckade fronter etc. Jag gillar Öhmans idéer om att all utvecklingskostnad lagts på ljudet och minimalt på formen.
Intryck efter en tids lyssning, samt bilder finns i denna tråd:
viewtopic.php?f=20&t=58562