Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:NI myDAW verkar vara ett "vanligt" ljudkort med två ut, två in. Samplingshastigheten på 200kS/s ger en bandbredd på under 100kHz vilket räcker för vissa ändamål men ett oscilloscope har traditionellt högre bandbredd och lägre dynamiskt omfång och specialitén är tidsdomän.
Vill du titta på snabba förlopp, överstyrningsbeteenden och ringningar så behöver du mer bandbredd än vad 200kS/s ger.
Jag skulle rekommendera något i stil med 12bit (eller 8bit om budget inte håller för 12bit) och åtminstone 10MS/s.
Eller varför inte ett beggat analogt scope på 20-60MHz för en tusing eller två??

AndreasArvidsson skrev:Jag skulle behöva ett oscilloskop hemma och tänkte höra om ni har några tips?
Användingsområde är amatörbruk. Bekräfta att blu-ray inte överstyr kanaler. Kontrollera klippning på slutsteg osv.
RogerGustavsson skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag skulle behöva ett oscilloskop hemma och tänkte höra om ni har några tips?
Användingsområde är amatörbruk. Bekräfta att blu-ray inte överstyr kanaler. Kontrollera klippning på slutsteg osv.
Fast det är det inte lite överkurs med ett oscilloskop för att mäta de nivåerna? Blu-ray har ju ett fast tak för signalnivån och slutsteg har i regel en fast förstärkning. Det räcker väl med rätt enkla multimetrar för att fastställa nivåerna? Multiplicera max nivån från Blu-ray-spelaren med slutstegets förstärkning, mer än så blir det väl aldrig?
AndreasArvidsson skrev:Tänkte bara att usb-mätinstrumenten var väldigt smidiga då de tog liten plats. Enkelt att ta med för att mäta hos vänner, vilket efterfrågas oftare än man kan tro.
petersteindl skrev:Picoscope kör Lilltroll med. Det verkar jättebra.![]()
Vill man vara lite finare så rekommenderas Tektronix MSO73304DX. Den funkar jättebra tillsammans med Tektronix DSA8300 Digital Sampling Oscilloscope.
Mvh
Peter
rikkitikkitavi skrev:Ett tillägg till mitt dryga året gamla inlägg. Kom över ett picoscope 2204 (2 kanaler, 100 Msampels/s, 10Mhz analog bandbredd) och förvånad vad jag annvänt det på olika saker iom usb/laptop.
Det hade aldrig gått med mitt analoga..
rikkitikkitavi skrev:Möjligt. Mitt var gratis.
Notera dock att det är en ASIC AD omvandlare som samplar båda kanalerna. Så här fuskar alla leverantörer av low price end segmentet. Även vanliga skåp.
Men den analoga bandbredden påverkas ju inte och mjukvaran/hårdvaran använder säkerligen sinx/x interpollation för att gissa fram en hyfsad kurva.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 20 gäster