Köpa oscilloskop

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Köpa oscilloskop

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-26 21:49

Jag skulle behöva ett oscilloskop hemma och tänkte höra om ni har några tips?
Användingsområde är amatörbruk. Bekräfta att blu-ray inte överstyr kanaler. Kontrollera klippning på slutsteg osv.

Jag hade helst tänkt mig något usb-anslutet med avläsning på datorn då jag har börjat få ganska ont om plats med alla prylar här hemma. Tankar om detta?

Prisklass så lite som möjligt, men max 3-4kkr kanske?

Användarvisningsbild
Alexi

Re: Köpa oscilloskop

Inläggav Alexi » 2015-01-26 21:57

Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-26 21:58

Alexi skrev:Har du iPad?
https://www.oscium.com/oscilloscopes

Nepp, men tack för tipset.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-01-27 01:16

Kolla picotech.com.

Tror det finns 8bit alternativ för din budget och under i 2000 och 3000 series hos Pico (olika bandbredd för olika pengar). Ofta med funktionsgenerator och bra probar kan fås till vettigt pris.

Finns 12bit och 16bit också men det kostar lite mer och är oftast inte nödvändigt för att titta på vågformer och överstyrning/klippning.

https://www.picotech.com/oscilloscope/2 ... illoscopes

Har använt två olika scope från Pico och är överlag mycket nöjd.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-27 01:36

Tackar skall kolla där.

Vad tror ni om en NI myDAW?
http://www.ni.com/mydaq/what-is/

EDIT:
Jag känner att jag är ganska dåligt insatt i "vad man behöver" från ett skop. Vill inte stå där i efterhand och ångra att jag inte tog en lite dyrare med mer funktionalitet. Vad är det man betalar för och vad bör man inte vara utan?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-01-27 09:27

NI myDAW verkar vara ett "vanligt" ljudkort med två ut, två in. Samplingshastigheten på 200kS/s ger en bandbredd på under 100kHz vilket räcker för vissa ändamål men ett oscilloscope har traditionellt högre bandbredd och lägre dynamiskt omfång och specialitén är tidsdomän.

Vill du titta på snabba förlopp, överstyrningsbeteenden och ringningar så behöver du mer bandbredd än vad 200kS/s ger.

Jag skulle rekommendera något i stil med 12bit (eller 8bit om budget inte håller för 12bit) och åtminstone 10MS/s.

Eller varför inte ett beggat analogt scope på 20-60MHz för en tusing eller två??

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-27 09:40

Piotr skrev:NI myDAW verkar vara ett "vanligt" ljudkort med två ut, två in. Samplingshastigheten på 200kS/s ger en bandbredd på under 100kHz vilket räcker för vissa ändamål men ett oscilloscope har traditionellt högre bandbredd och lägre dynamiskt omfång och specialitén är tidsdomän.

Vill du titta på snabba förlopp, överstyrningsbeteenden och ringningar så behöver du mer bandbredd än vad 200kS/s ger.

Jag skulle rekommendera något i stil med 12bit (eller 8bit om budget inte håller för 12bit) och åtminstone 10MS/s.

Eller varför inte ett beggat analogt scope på 20-60MHz för en tusing eller två??

Ok tackar. Var en av el-lärarna på universitetet som rekommenderade den.

Ja begagnat är väl som alltid mer prisvärt så det kanske inte är en så dum idé.
Tänkte bara att usb-mätinstrumenten var väldigt smidiga då de tog liten plats. Enkelt att ta med för att mäta hos vänner, vilket efterfrågas oftare än man kan tro.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-01-27 13:03

För enklare audiobruk tycker jag att Vellemans gamla PCSGU250 duger, jag har haft mitt sedan modellen kom ut 2009.
Då fick jag ge iite mer än de 1700-2000 kr man får ge idag.
Det har många funktioner utöver minnesoscilloskopet, bl.a. signalgenerator och spektralanalys, visserligen med medioker upplösning, men ändå...
Att kunna spara skärmbilder är en enorm fördel jämfört med ett fristående begagnat om man ska dokumentera ett problem och diskutera på forum.
Info: http://www.vellemanprojects.eu/products/view/?id=377622
Man får fritt ladda ner mjukvaran och köra den i demo-mode.
Den ställer väldigt små krav på datorn, så jag använder en urgammal IBM Thinkpad med USB1.1

Efterföljaren Velleman PCSU200 har lite färre funktioner men är mycket mindre
Info: http://www.vellemanprojects.eu/products/view/?id=407512

En diskussion om de båda http://forum.velleman.eu/viewtopic.php?f=10&t=12788
De är båda på 12 MHz, Vellemans vassare modeller på 60 MHz är inte prisvärda, tycker jag.
OBS! man kan tro att den nyare PCSU200 med 300 kr lägre pris är billigare än PCSGU250, men till den nya ingår inga probar. Till den gamla ingår i alla fall en.

Exempel på användning av PCSGU250 http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=998786#p998786

Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-27 13:04

AndreasArvidsson skrev:Jag skulle behöva ett oscilloskop hemma och tänkte höra om ni har några tips?
Användingsområde är amatörbruk. Bekräfta att blu-ray inte överstyr kanaler. Kontrollera klippning på slutsteg osv.

Fast det är det inte lite överkurs med ett oscilloskop för att mäta de nivåerna? Blu-ray har ju ett fast tak för signalnivån och slutsteg har i regel en fast förstärkning. Det räcker väl med rätt enkla multimetrar för att fastställa nivåerna? Multiplicera max nivån från Blu-ray-spelaren med slutstegets förstärkning, mer än så blir det väl aldrig?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-27 13:12

RogerGustavsson skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag skulle behöva ett oscilloskop hemma och tänkte höra om ni har några tips?

Fast det är det inte lite överkurs med ett oscilloskop för att mäta de nivåerna? Blu-ray har ju ett fast tak för signalnivån och slutsteg har i regel en fast förstärkning. Det räcker väl med rätt enkla multimetrar för att fastställa nivåerna? Multiplicera max nivån från Blu-ray-spelaren med slutstegets förstärkning, mer än så blir det väl aldrig?

Jo klart det går, men jag vill verkligen se exakt när vågformen deformeras under olika omständigheter.
Också att kunna mäta digital klippning ut från blu-rayen. Där går att mäta och räkna sig fram till mycket, men jag vill verkligen vara säker på att allt står rätt till.
Oppo 105 tex har ju klippning i sin egen DAC om man kör den digitala volymen på 100% enligt MoLT. Jag vill kolla om så också är fallet på min 103a.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-01-27 13:22

Den vetgirige lär sig mycket mer av att se vågformer och tidbas än av att läsa av momentana värden på en multimeter även om de ger ett konkret svar på frågan.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-01-28 00:11

AndreasArvidsson skrev:Tänkte bara att usb-mätinstrumenten var väldigt smidiga då de tog liten plats. Enkelt att ta med för att mäta hos vänner, vilket efterfrågas oftare än man kan tro.

Visst är det så. Och som Lennart skrev, det är värt mycket att kunna spara ner resultaten snabbt och enkelt som man kan göra med ett digitalt scope.

Även Picoscope kan laddas ner och provköras i demo-mode gratis och utan hårdvara.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-01-28 00:37

Picoscope kör Lilltroll med. Det verkar jättebra. :D

Vill man vara lite finare så rekommenderas Tektronix MSO73304DX. Den funkar jättebra tillsammans med Tektronix DSA8300 Digital Sampling Oscilloscope.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-01-28 09:50

USB skåp är behändigt, men inte lika som ett vanligt.
Använder man skåpet ofta vill man gärna ha ett fristående är min uppfattning men smaken är som stereo, två...

Vill du komma billigt undan räcker ett enkelt analogt skåp.. Förvisso får man göra allt räknande själv då (rutnät).brukarbdyka upp på tradera eller blocket.
Du behöver en bandbredd på minst 10 ggr högsta frekvensen du vill visa varför några MHz täcker audioområdet med god marginal.

Ett populärt och billigt skåp är Rigols instegserie. De finns med inbyggda signalgeneratorer och logikanalysatorer (vilket jag inte tror du är ute efter)

Ex Ds1054Z som är mycket poppis..

Köpes på instrumentcenter.se eller batronix.com.

För mera.seriösa ljudmätningar duger inget skåp, utan det skall vara extremljudkort eller dedikerade audiomätsYstem.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-03-01 20:28

Bump

petersteindl skrev:Picoscope kör Lilltroll med. Det verkar jättebra. :D

Vill man vara lite finare så rekommenderas Tektronix MSO73304DX. Den funkar jättebra tillsammans med Tektronix DSA8300 Digital Sampling Oscilloscope.

Mvh
Peter

:lol: :lol: :lol:
Det där kostar 1,5 mille beggat.

Ärligt; Ska man köpa ett äldre Tektronix/HP eller ett nytt kina-skåp med liknande prestanda? Jag är lite svag för iden om miljöpåverkan och återanvändning samt coola och i övrigt överlägsna varumärken. Samtidigt har jag ingen lust att sitta med ett trasigt super-skåp efter nåt år som ingen kan/vill laga...
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-03-01 20:30

Förresten, är oscilloskop känsliga för vilken nätfrekvens man använder? Typ om man köper från USA.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-01 23:49

Moderna digitala scope är oftast som elektronik för övrigt nuförtiden.. switchade nätdelar som glatt tuggar i sig 100-240V och 50-60Hz.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-02 08:41

Damp precis ned ett mejl från Bürklin med detta:

https://www.buerklin.com/default.asp?ev ... VNr(20K882)&l=d&src=2016KW09DE&utm_source=eNews&utm_medium=E-Mail&utm_campaign=2016KW09DEa

Billigt var det kanske inte...

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-03-02 21:08

Ett tillägg till mitt dryga året gamla inlägg. Kom över ett picoscope 2204 (2 kanaler, 100 Msampels/s, 10Mhz analog bandbredd) och förvånad vad jag annvänt det på olika saker iom usb/laptop.

Det hade aldrig gått med mitt analoga..

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-02 22:07

Ja det är trevliga saker det där.

Pico är trevligt på så vis att det är samma mjukvara till alla apparater. Om man behöver mer prestanda hårdvarumässigt så är det bara till att byta upp sig (bandbredd, kanaler, "bitar", AWG) men man använder fortfarande samma mjukvara.

Dom har väl runt 20-30 modeller + loggers. Logprogrammet Picolog lirar tyvärr bara med en del scope.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-03-03 11:49

rikkitikkitavi skrev:Ett tillägg till mitt dryga året gamla inlägg. Kom över ett picoscope 2204 (2 kanaler, 100 Msampels/s, 10Mhz analog bandbredd) och förvånad vad jag annvänt det på olika saker iom usb/laptop.

Det hade aldrig gått med mitt analoga..

Låter ju nice...

Egentligen skulle man, för att täcka in alla eventualiteter i audiosammanhang, ha 25 MHz bandbredd. Det finns ju DSD-tillämpningar med samplingsfrekvenser upp däremot.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-03-04 11:47

Möjligt. Mitt var gratis.

Notera dock att det är en ASIC AD omvandlare som samplar båda kanalerna. Så här fuskar alla leverantörer av low price end segmentet. Även vanliga skåp.

du får alltså max samplingsfrekvens F endast om du kör 1 kanal. Kör du N kanaler är samplingsfrekvensen F/N...

Men den analoga bandbredden påverkas ju inte och mjukvaran/hårdvaran använder säkerligen sinx/x interpollation för att gissa fram en hyfsad kurva.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-04 22:12

rikkitikkitavi skrev:Möjligt. Mitt var gratis.

Notera dock att det är en ASIC AD omvandlare som samplar båda kanalerna. Så här fuskar alla leverantörer av low price end segmentet. Även vanliga skåp.

Ja ofta även en bra bit upp i pris (dvs. över 100kkr).

Men den analoga bandbredden påverkas ju inte och mjukvaran/hårdvaran använder säkerligen sinx/x interpollation för att gissa fram en hyfsad kurva.

Ja Pico ger valet mellan linjär eller sin(x)/x interpolering. Det lirar inte helt hundra på vissa scope dock när man närmar sig nyquist. En stabil sinus kan ritas upp ostabilt som den moduleras redan vid fs/5 eller så. Har inte grävt efter någon förklaring.

Kan vara värt att titta på innan köp alt. begära öppet köp så man får den prestanda man behöver.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-04 22:15

Eller så har jag slarvat med kanalerna (dvs. missat att stänga av de som inte används) och samplingshastigheten har varit halverad.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-03-15 21:51

Många gillar picoscope altså. Då beställer jag minsta sorten. Verkar överkomligt.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2016-03-16 01:15

Vad säger den samlade expertisen om Hantek 6022BE, som verkar rätt omtalat i olika elektro-forum runt om i världen?

Finns för runt 5-hundringen på ebay, t.ex:
http://www.ebay.com/itm/Hantek-6022BE-P ... xy4dNSsWQ2

Återgå till Köpråd