Marshall Hanwell!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Marshall Hanwell!

Inläggav Mirage » 2021-03-21 11:16

petersteindl skrev:
Mirage skrev:Nja, det är det inte på min i alla fall. I så fall hade det varit lite tydligare hur det funkar, men de går så där lagom trögt å fint! :D


Piotr berättade också att Kineserna inte alltid köpte materialet enligt BOM Bill of Materal.

Å jag som trodde att det inte var "konventionellt Kinabös" i den här! :D

Tack för förklaringen, men vi använder ofta den engelska förkortningen för stycklista även på mitt jobb.

En liten anekdot apropå detta: Företaget jag jobbar på köpte skruvar från Kina. Vid leveransen konstaterades att de inte var märkta med hållfasthetsklass, varför leverantören kontaktades. Deras svar var: "Vilken märkning vill ni ha?" :?
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Marshall Hanwell!

Inläggav Morello » 2021-03-21 13:16

petersteindl skrev:
Mirage skrev:Nja, det är det inte på min i alla fall. I så fall hade det varit lite tydligare hur det funkar, men de går så där lagom trögt å fint! :D


Piotr berättade också att Kineserna inte alltid köpte materialet enligt BOM Bill of Materal.


Frågan är om piotr hade berättat det om han vetat att det skulle bli allmän kännedom. 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Marshall Hanwell!

Inläggav petersteindl » 2021-03-21 14:41

Morello skrev:
petersteindl skrev:
Mirage skrev:Nja, det är det inte på min i alla fall. I så fall hade det varit lite tydligare hur det funkar, men de går så där lagom trögt å fint! :D


Piotr berättade också att Kineserna inte alltid köpte materialet enligt BOM Bill of Materal.


Frågan är om piotr hade berättat det om han vetat att det skulle bli allmän kännedom. 8)


Ser du något konstigt i detta? Att man i Kina väljer att frångå BOM till förmån för billigare delar i produktion är i princip skåpmat. Det är legio i sammanhanget.
Gör man det med finess så är produkten fortfarande ok. Så verkar det ju vara, av Mirage vittnesbörd som konsument att döma.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Marshall Hanwell!

Inläggav pLudio » 2021-03-21 14:50

Mirage skrev:En liten anekdot apropå detta: Företaget jag jobbar på köpte skruvar från Kina. Vid leveransen konstaterades att de inte var märkta med hållfasthetsklass, varför leverantören kontaktades. Deras svar var: "Vilken märkning vill ni ha?" :?

Boken "Poorly Made in China" är underhållande men man skall ju inte tro att man får mer än vad man betalar för.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Marshall Hanwell!

Inläggav petersteindl » 2021-03-21 14:57

Mirage skrev:
petersteindl skrev:
Mirage skrev:Nja, det är det inte på min i alla fall. I så fall hade det varit lite tydligare hur det funkar, men de går så där lagom trögt å fint! :D


Piotr berättade också att Kineserna inte alltid köpte materialet enligt BOM Bill of Materal.

Å jag som trodde att det inte var "konventionellt Kinabös" i den här! :D

Tack för förklaringen, men vi använder ofta den engelska förkortningen för stycklista även på mitt jobb.

En liten anekdot apropå detta: Företaget jag jobbar på köpte skruvar från Kina. Vid leveransen konstaterades att de inte var märkta med hållfasthetsklass, varför leverantören kontaktades. Deras svar var: "Vilken märkning vill ni ha?" :?


Som konstruktör jobbar man med de delar som står till buds. Ibland har man fria händer, ibland inte. Piotr valde potentiometrarna med omsorg och alla andra ingående delar också, speciellt slutstegen och högtalarelementen. Produkten blev väldigt bra. Om man t.ex. tillverkar mer än en batch av en produkt, så kan det diffa på vissa komponenter mellan olika batcher. Det är inte enbart speciellt för produktion i Kina. Det gäller nog det mesta i produktionsväg oavsett land. Det kan finnas många olika orsaker till det. Ett exempel som gäller för tillfället är att AKM-fabriken brunnit ner. Då måste ersättare fram om man som tillverkare inte har köpt på sig stora lager av chips från AKM. Så vitt jag förstår drabbar det vissa bilmodeller rätt hårt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Marshall Hanwell!

Inläggav petersteindl » 2021-03-21 15:10

pLudio skrev:
Mirage skrev:En liten anekdot apropå detta: Företaget jag jobbar på köpte skruvar från Kina. Vid leveransen konstaterades att de inte var märkta med hållfasthetsklass, varför leverantören kontaktades. Deras svar var: "Vilken märkning vill ni ha?" :?

Boken "Poorly Made in China" är underhållande men man skall ju inte tro att man får mer än vad man betalar för.


Det kan diskuteras. I normala fall med likartade förutsättningar gäller detta. Men ofta finns det olika förutsättningar i olika länder. Statliga subventioner är en sådan. Vilka marginaler som man som företag måste ha i olika länder varierar högst betänkligt. Om en tillverkande underleverantör i Sverige behöver 50 % i marginal så kan det i Kina istället handla om 10-20 % i marginal. Är det flera tillverkningsled så slår detta mycket hårt.

Det kan t.ex. både bli billigare och gå fortare att köpa gjutverktyg från Kina inklusive transport än att fräsa verktygen själv in house. Då är det något fel som är knasigt. Då kan det vara så att råmaterialet subventioneras i Kina. Elektroniska produkter är subventionerade i Kina.

Det finns många olika fallgropar. I Sverige subventioneras mejeriprodukter på ett eller annat sätt. I Frankrike subventioneras spannmål, I Tyskland subventioneras. . . öl kanske? osv.

Olika typer av skatter i olika länder snedfördelar balans inom tillverkningsindustri och tullar mellan länder gör det likaså.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Marshall Hanwell!

Inläggav Baffel » 2021-03-21 15:23

Missnöjd med en leverantör så byt till en annan. Eller skulle det vara så svårt just med produkter som köps/ tillverkas ( på uppdrag) från Kina?

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Marshall Hanwell!

Inläggav pLudio » 2021-03-21 15:35

Det kan ta lång tid att byta leverantör, oavsett land.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Marshall Hanwell!

Inläggav petersteindl » 2021-03-21 15:46

Baffel skrev:Missnöjd med en leverantör så byt till en annan. Eller skulle det vara så svårt just med produkter som köps/ tillverkas ( på uppdrag) från Kina?


Rent allmänt sett är det inte så enkelt som man kan tro. I fallet med Hanwell så var det knappast aktuellt eftersom de levererade bra produkter. Ingen har varit missnöjd vad jag vet, snarast tvärtom.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Marshall Hanwell!

Inläggav Baffel » 2021-03-21 15:57

Det har ni ju rätt i . Byta leverantör gör man väl inte i en handvändning. Allt man byggt in in affärsrelationen. Att börja utvärdera ny leverantör och med det undersöka vad de kan prestera/ skapa, utrustning, flexibilitet, kompetens, leveransförmåga, nya kontrakt, juridik, förhandling priser osv osv. Pust.

Om Hanwell är bra så finns det ju ingen anledning. :) Eller var , vet ej vad de är aktiva med nu.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Marshall Hanwell!

Inläggav petersteindl » 2021-03-24 21:01

Senaste nytt från Hanwell konstruktören - Piotr.

Mittklicket i potten som jag skrev tidigare var ett missförstånd. Det var enbart första inledande prototyp som hade mittklick, en pott som fanns till hands.
I produktion var det pott med mycket hög kvalitet, typ Bourns. Hanwell levererades från Kina exakt enligt beställning och BOM genom hela produktionen.
Case closed.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Raukman
 
Inlägg: 624
Blev medlem: 2005-05-12
Ort: Gotland

Re: Marshall Hanwell!

Inläggav Raukman » 2021-03-27 19:59

Roligt att höra.

För övrigt så saknar jag Piotr här på forat! Vill han inte va med å leka längre?

/Peder

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster