Tips på lödstation?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Tips på lödstation?

Inläggav PerStromgren » 2023-03-21 20:25

FBK skrev:Jag har bestämt mig för att jag ska lära mig att löda framöver någon gång... :oops: Får väl be någon av de man känner för lite lättare undervisning. Är detta något som duger på lite hobby nivå ? https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 8-w-p40712
Det enda jag hört är att det måste bli tillräckligt varmt...


Jag har en liknande från Kjelle och för mig duger den!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tips på lödstation?

Inläggav Bill50x » 2023-03-21 22:36

Vad som är mycket viktigt när man löder är vad man ska löda- I vissa fall ska man ha relativt låg temperatur (tex vid elekrtroniska komponenter) i andra fall när man löder tex kontakter ska man ha lödkolv med stor reserv av värme. Att ha en lödkolv med låg "reserv" när man löder kontakter med plastisolering är ganska dumt om plasten smälter medan man värmer upp detaljerna till en bra temperatur för lödning.
Det beror alltså helt på hur "omgivningen" ser ut. Jag har tre olika typer av lödstationer att använda. När mycket kraft behövs (inte att förväxla med temeperatur) så behövs en lödspetts med mycket massa. Då använder jag en rejäl 75W lödkolv med stor massa i lödspetsen. Den tappar inte värme även om det är en "tung" produkt du ska löda. För enklare jobb, tex mindre kablar fungerar min 50W Ungar bättre, den är snabbare på att få över värmen.

Och när det gäller elektronik så måste man styra värmen bättre eftersom komponenter är olika känsliga. Men man måste alltid tänka i banorna, vilket är troligast att förstöra mina komponnter, 400 grader i 10 sekunder eller 350 grader i 30 sekunder?

För vad du vill är ju att åstadkomma en lödbar yta där du ska löda. Inte att värma upp en hel komponet som ska lödas - vilket var den gamla goda idéen.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Tips på lödstation?

Inläggav distad » 2023-03-21 22:47

RCA kontakter
Högtalarbanner
Högtalarterminal
Filterkomponenter
Och inget annat alls :!: De två översta kommer bli aktuellt, de andra 2 kanske. Det är det enda som jag skulle våga sätta en lödkolv i.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster