Tips på lödstation?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3642
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Re: Tips på lödstation?

Inläggav aisopos » 2015-09-04 17:30

Jag löder alltid med hög temp och ultrakort tid istället.
Ofta runt 375-400° på stationen. Då gör man en vanlig komponentlödning på en liten hålmonterad komponent på ca 2/10 sekunder, hinner inte bli någon värme att tala om som sprider sig in i komponenten.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Tips på lödstation?

Inläggav AndersP » 2015-09-04 18:45

2 tiondels sekund!!! Då är du inte långsam precis. :lol:

Jag tror att de flesta av mina komponenter tål en del värme. Allt kisel sitter i socklar. Däremot har jag haft oflyt med pläterade hål ett par gånger. Allt går att lösa, men jag vill att det ska se lite stiligt ut oxo.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
flathead
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 2010-12-12

Re: Tips på lödstation?

Inläggav flathead » 2015-09-14 20:24

Finns inte en komponent som inte tål 4 sek uppvämning med normal temp.
Metcal måste man nog vänja sig vid...har en med avlödning på golvet nånstans.
Kör en Pace 3vägs strömkälla och penna/avlödning/tång.

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3642
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Re: Tips på lödstation?

Inläggav aisopos » 2015-09-14 20:36

AndersP skrev:2 tiondels sekund!!! Då är du inte långsam precis. :lol:

Ja, jag tog väl i lite när jag högg till på en siffra. :D

Men det går nog för det mesta på under en sekund i alla fall.
Men ställer jag tempen på lödstationen bara lite över smältpunkten tar det ju nästan hur lång tid som helst. ;)

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Tips på lödstation?

Inläggav Lasse- » 2015-09-14 21:46

Jag jobbade på ett företag ett par kvarter ifrån hemmet och vi hade en Pace avlödningsstation med vakumpump
och det gick i princip att plocka bort alla hålmonterade komponenter i dubbelsidiga mönsterkort med genompläterade
hål .

Jag lånade hem apparaten ibland och plockade bort komponenter ifrån moderkort till datorer .Det är i stort
sett omöjligt med en vakumpenna den orkar inte med att rensa hålen ifrån tenn.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
murgatroyd
 
Inlägg: 3014
Blev medlem: 2012-01-18
Ort: Metropolis

Re: Tips på lödstation?

Inläggav murgatroyd » 2015-09-14 23:40

PACE, ja rackarns vilken maskin, fick med mig en sådan då jag slutade inom elektronikindustrin 1985, still going strong!

Liknande den här:
Bild
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Tips på lödstation?

Inläggav darkg » 2015-09-15 00:18

En fördel med gas är att de ibland går att ha även som en behändig brännare för krympslang och annat.

Jag har en liten Ersa-kolv som jag tycker om, och en ouppackad Xytronic-station som Elfa kampanjade.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Tips på lödstation?

Inläggav Michael » 2015-09-15 10:04

Det är stor skillnad på lödstationer. Det fick jag uppleva för ca 20 år sedan när jag lödde lite på jobbet. En bra kan hålla värmen vid lödningen. En dålig gör det inte och så får man kompensera genom att dra på temperaturen lite extra. För att det vid lödning skall finnas värme energi i lödspetsen.

Tidigare i år så köpte jag Xytronic LF-1600 och LF-3200. Funkar rätt bra, men är lite märkligt med toleranserna mellan värme källan och lödspetsen. Det glappar rätt ordentligt, flera tiondelsmillimeter luft. Det stora problemet är lukt. Jag kan inte ha LF-1600 i huset, p.g.a. stanken från den (lådan). Har den i garaget. Första veckan luktade det riktigt ordentligt när jag öppnade garageporten. Lukten har minskat, främst efter några dagar i 70 grader värme. Nu känner jag inte direkt någon stank, men efter flera dagar i mitt labb så känner jag det. Så den är nu åter i garaget. Funderar på att ge upp med den. Det är också en irriterande långt till spetsen från handtaget, blir lite skakit. Den är heller inte så bra med värmen, men det kanske främst beror på den lilla spetsen och att den är lång. Den stora maskinen luktade också i början, men inte så mycket (det var annan typ av lukt).

Behöver två och där den ena måste vara liten och smidig för att löda små ytmonterade komponeneter. Har kollat runt lite och det är otroligt vilka priser det kan vara på en lödstation. Just nu har jag spanat in ERSA i-CON NANO, men tycker den är lite dyr (e228). Jag vet inte hur liten kolven/pennan är. Finns många spetsar, men säljarna säljer inte alla.

//Michael

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Tips på lödstation?

Inläggav darkg » 2015-09-15 10:25

Min Xytronic heter visst LF-389D. 60W, switchande nätdel annars rätt lik LF-1600 tror jag.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Tips på lödstation?

Inläggav Michael » 2015-09-15 15:08

I min är det trafo. Tror det är den som luktar. 389'an har 230V direkt till värmekällan i kolven (om vi kan lita på info på internet).

//Michael

Användarvisningsbild
flathead
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 2010-12-12

Re: Tips på lödstation?

Inläggav flathead » 2015-09-15 16:58

Jag gillar inte tunna spetsar för dom kan inte lagra nog värme för en bra lödning.
Bred mejselspets bara att köra på högkant när det är smått.
Till ytat för att få det bra gäller fluss mera fluss och ytterligare lite fluss :lol:
Och blyfritt tenn ska vi inte ens diskutera...tillhör inte favoriterna.

swirve
 
Inlägg: 324
Blev medlem: 2005-10-14

Re: Tips på lödstation?

Inläggav swirve » 2015-09-15 20:56

Köpte precis en jbc kombo (penna och lödpincett) till jobbet, underbar station men kanske lite dyr för hemmabruk. Beggad welller är ett säkert kort! Angående temperatur skulle jag säga 300-320 till blyat och typ 340-380 grader till blyfritt, lite beroende på typ av blyfritt.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Tips på lödstation?

Inläggav nuffe » 2015-09-17 09:05

Fick denna lödstation i present, har använt den regelbundet i 7 år nu. Är mycket njöd, funkar utmärkt med blyfritt lod också.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsn ... 000016783/

Henrik

PS vet att Biltema har mycket av tvivelaktig kvalitet men det finns gukdkorn i sortimentet, denna är en.
Nu går den väl sönder bara för det...... :twisted:

Användarvisningsbild
Wictor
 
Inlägg: 327
Blev medlem: 2008-09-11
Ort: Göteborg

Re: Tips på lödstation?

Inläggav Wictor » 2015-09-17 17:20

Lasse- skrev:Hej begangnade Weller lödstationer brukar man hitta på Tradera ibland under olika kattegorier visar det sig
när man letar där.mvh Lasse-


Hej snubblade över en annons med följande! "Weller PU81 + WSP80 lödstation och lödkolv med stativ. Pris: 1500:-" Någon som vet om det är bra pris och nått att ha? Lödstationen är på 80W

Mvh victor

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Tips på lödstation?

Inläggav 2-ch » 2015-09-18 07:11

Weller är väl ett av toppmärkena när det kommer till lödning. Klart den är bra.

Användarvisningsbild
Wictor
 
Inlägg: 327
Blev medlem: 2008-09-11
Ort: Göteborg

Re: Tips på lödstation?

Inläggav Wictor » 2015-09-18 13:11

Ja det är ju så! Var bara lite fundersam för de har ju så många olika modeller och priser. Men den här verkar ha kostat runt 3800:- ny, och så har den ett vred för steglös temperatur inställning. Så det blir nog kalasbra, har mejlat så vi ser vad som händer.

Mvh

Användarvisningsbild
flathead
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 2010-12-12

Re: Tips på lödstation?

Inläggav flathead » 2015-09-18 13:37

Beror helt på hur skicket på pennan är...
Är den i bra skick så kommer du bli kalasnöjd.
Är pennan slut och du behöver köpa en ny direkt så blir det inte så billigt.
Kolla vad den haft för liv tidigare så får du nog grepp om hur slitet det är.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Tips på lödstation?

Inläggav Lasse- » 2015-09-23 21:31

Hej hur är det med Weller magnastat lödpennor ?kan man ha sönder komponenter med dom när lödpennan slår
till och ifrån så det blir transienter eller?

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
flathead
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 2010-12-12

Re: Tips på lödstation?

Inläggav flathead » 2015-09-24 09:40

Ska ju sitta en konding över kontakten i den som ska släcka gnistan.
Men inte skulle jag ge mig på några riktigt känsliga kretsar med den.
Dra en extra jordtamp från spetsen till samma punkt du jordar arbetsyta/ esdband kanske skulle hjälpa upp det...

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Tips på lödstation?

Inläggav AndersP » 2015-09-24 17:22

Haha, jag impulsköpte ny lödstation precis. På tok för dyr och bra för mina behov :oops:, men är så trött på min gamla från Classe. Några till frågor:
- Har inte startat stationen än. Det står att man ska förtenna spetsen som är aldeles blank. Behöver man flussmedel då?
- Vilken sorts flussmedel ska man ha till hålmonterat?
- Hur bär man sig åt för att löda av "exklusiva" hålmonterade komponenter? (Motstånden klipper jag och löder av benen ett i taget.)
- Använder man avlödningsutrustning med varmluft till hålmonterat eller krävs vacuum också?
- Torkmojjen är typ mässingsull. Är det bättre med svamp?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Tips på lödstation?

Inläggav Lasse- » 2015-09-24 17:43

Jag hittade en trasig Sony cd spelare en gång i en sopkontainer och spelaren var ifrån ES serien med dubbla
tda 1541a daccar men släden var sönderslagen så jag stoppade undan korten och väntade på att jag skulle
få tillgång till en vakumsug när jag jobbade på värmeverken och det vart tillfälle till det så att jag kunde använda
daccretsarna till min aya diy dac

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Tips på lödstation?

Inläggav Eri » 2015-09-24 17:51

AndersP skrev:Haha, jag impulsköpte ny lödstation precis. På tok för dyr och bra för mina behov :oops:, men är så trött på min gamla från Classe. Några till frågor:
- Har inte startat stationen än. Det står att man ska förtenna spetsen som är aldeles blank. Behöver man flussmedel då?
- Vilken sorts flussmedel ska man ha till hålmonterat?
- Hur bär man sig åt för att löda av "exklusiva" hålmonterade komponenter? (Motstånden klipper jag och löder av benen ett i taget.)
- Använder man avlödningsutrustning med varmluft till hålmonterat eller krävs vacuum också?
- Torkmojjen är typ mässingsull. Är det bättre med svamp?


Ett bra lödtenn innehåller det tenn som behövs för en normal lödning. Normalt skall inget extra fluss behövas. Är själv emot överdrivet användande av extra fluss. Om man använder extra fluss skall man vara medveten om att mönsterkortet måste tvättas efteråt.
För av-lödning av hålade komponenter använder man normalt tenn-sug och avlödnings-fläta.
Varmluft används till av-lödning av ytade kretsar.
Mässingsull är bättre än fuktad svamp då denna gärna får ett lågt ph-värde som inte är bra för lödspetsen. Om man använder svamp är det viktigt att skölja den ofta och inte ha den för våt, krama ur så mycket vatten som möjligt. Den skal vara lagom fuktig.
Lödspetsen skall alltid vara förtent. Det är en god regel att alltid lägga på lite extra tenn på spetsen efter varje lödmoment när lödkolven står i sitt ställ, det förlänger livslängden på spetsen.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Tips på lödstation?

Inläggav AndersP » 2015-09-24 18:19

Man får tacka för svaren. :D
Coolt med proffs att få råd av.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Tips på lödstation?

Inläggav Eri » 2015-09-24 20:53

Varsågod. Blev visst fel i första meningen. Tyvärr kan man inte rätta till sina misstag i efterhand längre. Här är i alla fall den rätta formuleringen.
Ett bra lödtenn innehåller det fluss som behövs för en normal lödning.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
flathead
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 2010-12-12

Re: Tips på lödstation?

Inläggav flathead » 2015-09-24 22:46

Har man reparerat lite så gillar man extra fluss :)
Särskilt med flerbeningar lödda med blyfritt tenn.
Behövs ju inget mera tenn egentligen utan bara att få eländet att fästa igen...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tips på lödstation?

Inläggav Perfector » 2015-09-25 00:13

Går det bra med halsfluss då eller? :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3642
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Re: Tips på lödstation?

Inläggav aisopos » 2015-09-25 00:33

Perfector skrev:Går det bra med halsfluss då eller? :-)

Inget vidare när man bara ska festa ... ;)

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Tips på lödstation?

Inläggav Eri » 2015-09-25 16:39

flathead skrev:Har man reparerat lite så gillar man extra fluss :)
Särskilt med flerbeningar lödda med blyfritt tenn.
Behövs ju inget mera tenn egentligen utan bara att få eländet att fästa igen...


Man kan väl göra på olika sätt. Om jag skall byta ut en ytad krets så gör jag rent noga från gammalt tenn och tvättar rent noga innan jag löder den nya kretsen med nytt tenn. De gånger jag använder extra fluss är vid lödning av ytade kretsar med många och tunna ben och anledningen är då att kunna löda hela benraden i ett svep. Det kräver lite övning men ger snygga lödningar. Blyfritt är i sig inget problem enligt mig. Kräver bara lite tillvänjning.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Tips på lödstation?

Inläggav AndersP » 2015-09-25 18:51

Vad tvättar du med?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Tips på lödstation?

Inläggav Eri » 2015-09-25 19:14

Isopropanol.
Medlem i MEK

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster