Moderator: Redaktörer
By-tor skrev:Ja, det är nog att den är för ljus. Jag tycker inte jag får någon värme, djup eller bas. Sedan blir man nog färgad när man haft en stärkare man riktigt trivdes med. Det är svårt att ersätta enskilda komponenter i ett system man gillat.. Jag har aldrig kört förförstärkare-slutsteg tidigare, kanske är dags!
Snällt att erbjuda lån, men jag bor i Umeå...
RobotKeso skrev:Cervin Vega är väl lättdrivna högtalare? Skulle det inte räcka med en yamaha a-750 tex?
2-ch skrev:RobotKeso skrev:Cervin Vega är väl lättdrivna högtalare? Skulle det inte räcka med en yamaha a-750 tex?
Jag har haft flera Cervin.
Förvisso är dom lättdrivna, men smiskar man upp dom med mer effekt blir det faktiskt ännu skojigare.
Dock tror jag att By-tor är ute efter det där varma mysiga 70-tals klangen.
Där Kenwooden passade utmärkt till cervin högtalarna.
Men egentligen duger vilken som helst av Pioneer, Sansui, Marantz eller HK från den tiden med motsvarande effekt passar säker bra.
Men se till att de är från före 80-tal. Där någonstans började det gå utför.
ante_77 skrev:2-ch skrev:RobotKeso skrev:Cervin Vega är väl lättdrivna högtalare? Skulle det inte räcka med en yamaha a-750 tex?
Jag har haft flera Cervin.
Förvisso är dom lättdrivna, men smiskar man upp dom med mer effekt blir det faktiskt ännu skojigare.
Men egentligen duger vilken som helst av Pioneer, Sansui, Marantz eller HK från den tiden med motsvarande effekt passar säker bra.
Tonkontroller kan även det kompensera
By-tor skrev:Jag har en gammal pioneer ståendes som skulle behöva lite kärlek, det låter bara ur ena kanalen. En Pioneer SA-9500. Är det bara skräp eller är det värt att lämna in den? Pioneeren följde med ett vinylspelarinköp och har stått då den inte behövdes...
Beakungen skrev:Vad jag vet så är hk 690 extremt kraftig! Har inte den en löjligt fin kub-mätning
så att den inte skulle lämna effekt nog är inte så stor chans
RogerGustavsson skrev:Effekt är inte allt. Det finns förstärkare som låter kraftfullt utan kunna leverera kilowatt. Förstärkare med samma effekt kan också låta olika. Kubmätningar hit och dit, de indikerar möjligen om de passar till ett par tänkta högtalare. Finns liksom ingen anledning att ha 1000 W i 1 ohm tillgängligt om det är högtalare som ligger kring 4 ohm som inte har speciellt låg effektivitet. Det är ju knappast Apogee Scintilla i detta fallet.
Bill50x skrev:ante_77 skrev:2-ch skrev:Jag har haft flera Cervin.
Tonkontroller kan även det kompensera
Nej, det är inte samma sak. Tonkontroller är mer som att salta på smaklösa råvaror. Fylligheten och värmen från rördrivning är något annat.
/ B
By-tor skrev:Jag tror det blir rep av SA-9500, verkar onekligen som om den varit nåt att ha en gång i tiden, och sedan får jag se om den levererar...skulle det bli fel med den med så får jag väl bestämma mig ifall jag ska repa Kenwooden ändå...! Det känns ändå lite roligare att ha en stärkare som är tidstypisk med högtalarna.
By-tor skrev:Jag har en gammal pioneer ståendes som skulle behöva lite kärlek, det låter bara ur ena kanalen. En Pioneer SA-9500. Är det bara skräp eller är det värt att lämna in den? Pioneeren följde med ett vinylspelarinköp och har stått då den inte behövdes...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster