Kraftfull förstärkare!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

By-tor

Kraftfull förstärkare!

Inläggav By-tor » 2015-10-19 22:02

Hej!
Inser att jag har på tok för dålig koll på Vintage-hifi för att veta vad jag ska göra så jag vänder mig till er experter för råd. Jag har Cerwin Vega högtalare i min "man cave" och har hittills haft min tonårsstärkare, en Kenwood KA-8100 som drivit dem. Något den gjort alldeles ypperligt i mitt tycke men under försommaren fick den tydligen nog och dog. Jag fick panik och rådfrågade en bekant som föreslog en HK som skulle vara strömstark och prisvärd. Det kanske den är men den räcker inte till på långa vägar för mina högtalare som nu inte låter i närheten lika behagligt som de gjorde. Så, vad göra? Marknaden flödar inte precis över av gamla Kenwood-stärkare...

Högtalarna: 2st CV 316R och 2st D6

Jag spelar mest Rock och hårdrock på vinyl

Prisklass: upp till 4000...

Tack på förhand!

ninecats

Re: Kraftfull förstärkare!

Inläggav ninecats » 2015-10-19 22:14

Kan det vara så att Hk-spelaren inte är inspelad? Fått för lite speltid?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-10-19 22:23

Nu växer de ju inte på träd, men en begagnad NAD 3100/3400 (7100/7400 som receiver) tror jag skulle fixa det alldeles utmärkt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

By-tor

Inläggav By-tor » 2015-10-19 23:05

Hk:n är begagnad så nog borde den vara inspelad. Vad gäller Nad så gillade jag dem på 80-talet, har dock inte drivit något lika "stort" med Nad förut. Lite rädd att det blir som med HK'n...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-10-19 23:28

Kenwooden var väl på 75W?

By-tor

Inläggav By-tor » 2015-10-20 00:10

Osäker på spexen på den men den levererade, jag var nästan rädd för volymratten på den...jag tror HK:n rent teoretiskt borde spöa Kenwooden men så är det inte, inte ens nära!

By-tor

Inläggav By-tor » 2015-10-20 07:50

Nuvarande stärkare är en HK 690

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2015-10-20 08:50

Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

By-tor

Inläggav By-tor » 2015-10-20 10:22

Ja jag såg den, är det en bra deal? Har du erfarenhet av dessa? Thx är inte det för bioljud?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-10-20 11:00

THX-märkning på slutsteg är en standardisering av förstärkningsnivå, så man kan byta mellan olika märken utan att behöva kalibrera om. Dessutom är det till viss mån en kvalitetsstämpel då vissa krav behövde uppfyllas. (Vilket det tummats lite på i de modernare THX-märkningarna, men på den tiden var det så). Mer än så betyder det inte.

By-tor

Inläggav By-tor » 2015-10-20 11:12

Ok kanon, tack för infon!

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2015-10-20 12:22

Jag har drivit Canton RC-L med den något mindre 2100. Det var inga som helst problem att spela högt. Med det inte sagt att det fungerar problemfritt för dig.
Edit: jag har en 7100, som har samma effektsteg som 2100. Bor du i närheten får du gärna låna och prova.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2015-10-20 13:09

Är det både ljudkvalitet och ljudkvantitet du har problem med?
Det lilla jag hört om HK 690 är att den är ljus i klangen, vilket kanske kan vara anledningen till att du inte tycker att den är behaglig.

Med vänlig hälsning Åke
Denon AVR-3313, Denon DBT-3313UD, Epson EH-TW 2900, Högtalare Diy
Thorens TD 320 Mk II Pickup ZYX R50, Riaa: Tom Evans.
Förstärkare: Gato DIA-250 Amp/Dac, mediaspelare Pioneer N50, Diy högtalare.

By-tor

Inläggav By-tor » 2015-10-20 13:38

Ja, det är nog att den är för ljus. Jag tycker inte jag får någon värme, djup eller bas. Sedan blir man nog färgad när man haft en stärkare man riktigt trivdes med. Det är svårt att ersätta enskilda komponenter i ett system man gillat.. Jag har aldrig kört förförstärkare-slutsteg tidigare, kanske är dags!

Snällt att erbjuda lån, men jag bor i Umeå...

ante_77

Kraftfull förstärkare!

Inläggav ante_77 » 2015-10-20 15:52

By-tor skrev:Ja, det är nog att den är för ljus. Jag tycker inte jag får någon värme, djup eller bas. Sedan blir man nog färgad när man haft en stärkare man riktigt trivdes med. Det är svårt att ersätta enskilda komponenter i ett system man gillat.. Jag har aldrig kört förförstärkare-slutsteg tidigare, kanske är dags!

Snällt att erbjuda lån, men jag bor i Umeå...

Har en gammal Denon 5.1 analog historia (i Umeå) som du skulle kunna prova.
Jag är dessvärre på väg ut i böljan blå och är inte hemma för än 5:e eller 6:e november.

För mig var den svår att ersätta med något som motiverade kostnad och effekt.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-10-20 20:01

Cervin Vega är väl lättdrivna högtalare? Skulle det inte räcka med en yamaha a-750 tex?
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-10-21 09:42

RobotKeso skrev:Cervin Vega är väl lättdrivna högtalare? Skulle det inte räcka med en yamaha a-750 tex?

Jag har haft flera Cervin.
Förvisso är dom lättdrivna, men smiskar man upp dom med mer effekt blir det faktiskt ännu skojigare.

Dock tror jag att By-tor är ute efter det där varma mysiga 70-tals klangen.
Där Kenwooden passade utmärkt till cervin högtalarna.
Men egentligen duger vilken som helst av Pioneer, Sansui, Marantz eller HK från den tiden med motsvarande effekt passar säker bra.
Men se till att de är från före 80-tal. Där någonstans började det gå utför.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2015-10-21 09:52

Har du kollat varför Kenwooden "dog"? Vad hände, felsökning o.s.v

By-tor

Inläggav By-tor » 2015-10-21 18:51

Henrik: jo jag lämnade in den hos en kille. Han trodde det skulle landa på cirka 3800 då mycket var trasigt...han trodde den någon gång fått in vatten under de senaste åren... Jag tyckte det var lite väl för en gammal stärkare men börjar nästan ångra mig!

By-tor

Inläggav By-tor » 2015-10-21 18:57

Jag har en gammal pioneer ståendes som skulle behöva lite kärlek, det låter bara ur ena kanalen. En Pioneer SA-9500. Är det bara skräp eller är det värt att lämna in den? Pioneeren följde med ett vinylspelarinköp och har stått då den inte behövdes...

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-10-21 20:54

2-ch skrev:
RobotKeso skrev:Cervin Vega är väl lättdrivna högtalare? Skulle det inte räcka med en yamaha a-750 tex?

Förvisso är dom lättdrivna, men smiskar man upp dom med mer effekt blir det faktiskt ännu skojigare.

Men egentligen duger vilken som helst av Pioneer, Sansui, Marantz eller HK från den tiden med motsvarande effekt passar säker bra.

Tonkontroller kan även det kompensera

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-10-21 21:11

ante_77 skrev:
2-ch skrev:

Nej, det är inte samma sak. Tonkontroller är mer som att salta på smaklösa råvaror. Fylligheten och värmen från rördrivning är något annat.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2015-10-21 22:08

Vad jag vet så är hk 690 extremt kraftig! Har inte den en löjligt fin kub-mätning :)

så att den inte skulle lämna effekt nog är inte så stor chans :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-22 07:21

Effekt är inte allt. Det finns förstärkare som låter kraftfullt utan kunna leverera kilowatt. Förstärkare med samma effekt kan också låta olika. Kubmätningar hit och dit, de indikerar möjligen om de passar till ett par tänkta högtalare. Finns liksom ingen anledning att ha 1000 W i 1 ohm tillgängligt om det är högtalare som ligger kring 4 ohm som inte har speciellt låg effektivitet. Det är ju knappast Apogee Scintilla i detta fallet.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-10-22 07:26

Varför prata om rör när ingen av dessa förstärkare är av den konstruktionen?
Självklart ska tonkontrollerna användas om man vill det.

By-tor skrev:Jag har en gammal pioneer ståendes som skulle behöva lite kärlek, det låter bara ur ena kanalen. En Pioneer SA-9500. Är det bara skräp eller är det värt att lämna in den? Pioneeren följde med ett vinylspelarinköp och har stått då den inte behövdes...

SA-9500 var en mycket fin förstärkare. Den är gissningsvis väldigt nära din Kenwood rent ljudmässigt.
Personligen skulle jag kolla upp vad det skulle kosta att få den i funktionsdugligt skick. Skulle du inte bli nöjd så är priserna på beg. marknaden för Pioneer högre än för Kenwood av någon konstig anledning.
Kenwood är obegripligt nog en av de mer underskattade fabrikaten från den tiden. Så att lägga 3800:- på reparation av den skulle inte jag göra.
Om du nu inte av nostalgiska skäl tycker det är värt det förståss.

Beakungen skrev:Vad jag vet så är hk 690 extremt kraftig! Har inte den en löjligt fin kub-mätning :)

så att den inte skulle lämna effekt nog är inte så stor chans :)

Du har helt rätt.
Men i det här fallet tror jag inte det är effekten i sig som By-tor är ute efter. Utan mer soundet som gamla vintageförstärkare ger.
Jag körde mina CV med 2x30w och det fungerade riktigt bra. Med 2x120 blev det ännu skojigare :)
Senast redigerad av 2-ch 2015-10-22 08:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-10-22 07:34

RogerGustavsson skrev:Effekt är inte allt. Det finns förstärkare som låter kraftfullt utan kunna leverera kilowatt. Förstärkare med samma effekt kan också låta olika. Kubmätningar hit och dit, de indikerar möjligen om de passar till ett par tänkta högtalare. Finns liksom ingen anledning att ha 1000 W i 1 ohm tillgängligt om det är högtalare som ligger kring 4 ohm som inte har speciellt låg effektivitet. Det är ju knappast Apogee Scintilla i detta fallet.

Exakt, effekt är inte allt.
Jag inbillar mig att det är det lite mjukare ljudet som är målet. Att lyssna på hårdrock med den uppsättningen By-tor har är en fröjd.
Det är inte alltid fallet med mer analytiska högtalare och förstärkare.

Vill minnas att de flesta Pioneer från den tiden angav effekt vid 6 och 8 Ohm inte 4 som hans högtalarna är på.
Men jag har aldrig haft något problem att driva det med gamla förstärkare.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-10-22 08:16

Bill50x skrev:
ante_77 skrev:
2-ch skrev:Jag har haft flera Cervin.

Nej, det är inte samma sak. Tonkontroller är mer som att salta på smaklösa råvaror. Fylligheten och värmen från rördrivning är något annat.

/ B

Hur hade du tänkt mickla dit rör i den gamla Kenwooden?
Känns högtalarna vassa i diskanten så kan man justera det med tonkontroll.
Optimalt kanske det inte är. Men CV är sällan optimalt det heller, om än väldigt partyvänliga

By-tor

Inläggav By-tor » 2015-10-22 17:49

Jag tror det blir rep av SA-9500, verkar onekligen som om den varit nåt att ha en gång i tiden, och sedan får jag se om den levererar...skulle det bli fel med den med så får jag väl bestämma mig ifall jag ska repa Kenwooden ändå...! Det känns ändå lite roligare att ha en stärkare som är tidstypisk med högtalarna.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-10-23 09:24

By-tor skrev:Jag tror det blir rep av SA-9500, verkar onekligen som om den varit nåt att ha en gång i tiden, och sedan får jag se om den levererar...skulle det bli fel med den med så får jag väl bestämma mig ifall jag ska repa Kenwooden ändå...! Det känns ändå lite roligare att ha en stärkare som är tidstypisk med högtalarna.

Kul! Ja SA-9500 är en höjdare från den tiden.
Men tänk på att det kan bli dyrt. I en så gammal förstärkare behöver elektrolytkondensatorerna bytas ut.
Det tillsammans med reparationen...

j_vorhees

Inläggav j_vorhees » 2015-10-30 14:37

By-tor skrev:Jag har en gammal pioneer ståendes som skulle behöva lite kärlek, det låter bara ur ena kanalen. En Pioneer SA-9500. Är det bara skräp eller är det värt att lämna in den? Pioneeren följde med ett vinylspelarinköp och har stått då den inte behövdes...

Lämna in den, det är bra grejer. Alternativt sälj den till mig :mrgreen:

Vill man ha nya grejer som driver på bra med rörljud kan jag rekommendera Vincent SV-236Mk II/SV-237 rörhybrid, jag har en som används varje dag, och låter fruktansvärt bra.

Nästa

Återgå till Köpråd