Ersätta Pioneer 668?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav genstruktur » 2018-09-20 18:41

Tangband skrev:Jag tror dendär spelaren är riktigt bra


Jag hoppas det också! :)

Tså, idag fick jag lite tid att lyssna. Svårare att få tid till seriös hifi-lyssning som nybliven småbarnsförälder helt klart :).

Drog på rejält och satt här och njöt som fasen av Cambridgen i säkert en timme. Spelade lite blandade välljudande fonogram. Det låter bra, inget snack om det.

Har dock inte lyssnat på pioneer seriöst på säkert två månader så lite tidigt att säga något om eventuella skillnader. Allt som rapporteras av mig kommer även vara helt subjektivt tyckande. Jag har ingen möjlighet att göra kontrollerade jämförelser.

Jag har ju noterat att mekaniken låter lite mer på Cambridge. När släden åker in/ut men så även vid uppspelning av cd. Ett tickande kan höras, det kan det på pioneer också men det är lägre. Idag noterade jag även att cambridgen vibrerar när den spelar upp en cd, känns tydligt om man lägger handen på den. Jämförde med pioneer, känns inget alls när man lägger handen på den med en cd skiva spelandes.

Även en annan användare har noterat detta med Cambridge:

Bild



Satte i ethernetkabeln med idag i cambridgen och noterade att senaste firmware redan var installerad.

Jag hoppas får mer tid till att lyssna framöver.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav genstruktur » 2018-09-21 22:30

Fick återigen kanske 30 minuters cd-lyssnande idag, låter fortsatt bra :)!

Nu på kvällskvisten spelade jag några blurays. Verkar fungera fint, så när som på en sak. Spelaren låter en del när blurayskivan åker in i släden och laddas(är väl ok). Sen låter den en del när kapitel 1 avspelas, vid kapitel 2 är nog ljudet halverat och vid kapitel 3 hör jag ingenting så länge jag inte har örat 20 centimeter från spelaren. Som ett sus hörs, skivan som snurrar låter det som. Från kapitel 3 och framåt är det föredömligt tyst. Märkligt beteende :). Läses en bluray innifrån och ut? Innerspårsdistorsion? 8)

Vill minnas att min gamla Panasonic dmp 55 (kan den hetat så?) lät lite den med iofs.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Bill50x » 2018-09-21 23:18

genstruktur skrev:Fick återigen kanske 30 minuters cd-lyssnande idag, låter fortsatt bra :)!

Nu på kvällskvisten spelade jag några blurays. Verkar fungera fint, så när som på en sak. Spelaren låter en del när blurayskivan åker in i släden och laddas(är väl ok). Sen låter den en del när kapitel 1 avspelas, vid kapitel 2 är nog ljudet halverat och vid kapitel 3 hör jag ingenting så länge jag inte har örat 20 centimeter från spelaren. Som ett sus hörs, skivan som snurrar låter det som. Från kapitel 3 och framåt är det föredömligt tyst. Märkligt beteende :). Läses en bluray innifrån och ut? Innerspårsdistorsion? 8)

Vill minnas att min gamla Panasonic dmp 55 (kan den hetat så?) lät lite den med iofs.

CD läses inifrån och ut, jag förmodar att samma sak gäller BR. Därför snurrar skivan med högre varvtal i början men hastigheten sjunker vartefter. Alltså i motsats till vinyl som ju har konstant rotationshastighet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav genstruktur » 2018-09-22 10:28

Ja just ja, det är ju 33 eller 45 varv på vinyl :oops:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav genstruktur » 2018-10-24 16:42

Har lyssnat på Cambridge Azur 650bd ett tag nu. Det blir inte lika många hifi-stunder med en lite knod där hemma, men jag har hunnit med ett par tillfällen då volymen har åkt upp och man kunnat sitta och njuta :) . Jag tycker det låter bra, trevligt och fint! Får för mig att Cambridgen har en lite mer artikulerad bas och lite bättre svärta samt tydlighet än Pioneer 668. Skall bli intressant att byta tillbaka till Pioneer 668 om ett tag och se om upplevelsen består, har inte gjort det än.

En sak som jag kan konstatera är väl att jag skulle kunna leva med Cambridge Azur 650bd ljudmässigt och vara riktigt nöjd.

Jag kan nog tycka att handhavande är lite bättre med Pioneer 668. Pioneer är lite tystare, känns stabilare och verkar vara mer välbyggd på något sätt tycker jag. En sak som inte fungerar på Cambridge tex är att starta en cd genom att trycka på ett spår på fjärren, man måste trycka play först och sen välja spår. Det leder till att man oftast måste höra någon sekund av första låter innan den byter. På Pioneer går det utmärkt att trycka på tex spår 5, och sen börjar den spela cd-skivan från spår 5 direkt. Lite småstörande saker med Cambridgen som inte gör att den kan få full pott.

Jag kör både Cambridge och Pioneer analogt kopplat för cd.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav genstruktur » 2018-11-28 19:09

genstruktur skrev:Har lyssnat på Cambridge Azur 650bd ett tag nu. Det blir inte lika många hifi-stunder med en lite knod där hemma, men jag har hunnit med ett par tillfällen då volymen har åkt upp och man kunnat sitta och njuta :) . Jag tycker det låter bra, trevligt och fint! Får för mig att Cambridgen har en lite mer artikulerad bas och lite bättre svärta samt tydlighet än Pioneer 668. Skall bli intressant att byta tillbaka till Pioneer 668 om ett tag och se om upplevelsen består, har inte gjort det än.

En sak som jag kan konstatera är väl att jag skulle kunna leva med Cambridge Azur 650bd ljudmässigt och vara riktigt nöjd.

Jag kan nog tycka att handhavande är lite bättre med Pioneer 668. Pioneer är lite tystare, känns stabilare och verkar vara mer välbyggd på något sätt tycker jag. En sak som inte fungerar på Cambridge tex är att starta en cd genom att trycka på ett spår på fjärren, man måste trycka play först och sen välja spår. Det leder till att man oftast måste höra någon sekund av första låter innan den byter. På Pioneer går det utmärkt att trycka på tex spår 5, och sen börjar den spela cd-skivan från spår 5 direkt. Lite småstörande saker med Cambridgen som inte gör att den kan få full pott.

Jag kör både Cambridge och Pioneer analogt kopplat för cd.


Har nu kopplat tillbaka till pioneer och jag tycker intrycken i inlägget består. Jag utnämner härmed Cambridgen till en ersättare för pioneer :).

Kan väl nämna också att Cambridgen vibrerade lite mindre nu med sd - fötter under sig.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Bill50x » 2018-11-28 20:30

genstruktur skrev:Har nu kopplat tillbaka till pioneer och jag tycker intrycken i inlägget består. Jag utnämner härmed Cambridgen till en ersättare för pioneer :).

Förvånar mig inte alls. De få gånger jag har lyssnat på 668 har den framstått som synnerligen tråkig.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Morello » 2018-11-28 21:38

Bill50x skrev: De få gånger jag har lyssnat på 668 har den framstått som synnerligen tråkig.

/ B


Vad betyder det i termer av återgivning?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Bill50x » 2018-11-28 22:50

Morello skrev:
Bill50x skrev: De få gånger jag har lyssnat på 668 har den framstått som synnerligen tråkig.

Vad betyder det i termer av återgivning?

Att det låter "korrekt" när det gäller klang men att jag saknar lust och liv i återgivningen. Som en gentleman i snygga moderiktiga kläder, snygg som fan, men synnerligen tråkig så fort han öppnar munnen. :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Morello » 2018-11-28 22:58

Problemet med "tråkigt" är att det inte säger någonting alls om återgivningens kvalitet.
Så, vad menas? Mörkt? Ljust? Beslöjat? Distorderat? Brusigt? Odynamiskt?

-Hur är bilden på Er nya televisionsapparat?
- Rolig!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Laila » 2018-11-28 23:12

Morello skrev:...
-Hur är bilden på Er nya televisionsapparat?
- Rolig!

:mrgreen:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
pinnen
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2005-03-18
Ort: HCBS

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav pinnen » 2018-11-29 12:36

Bill äger om jag förstått det rätt Linn bla. Då ska det vara kul att lyssna. Så kul att man inte kan sitta still. Det behöver inte alls lira korrekt. Tvärtom kanske ;)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Bill50x » 2018-11-29 14:28

Morello skrev:Problemet med "tråkigt" är att det inte säger någonting alls om återgivningens kvalitet.
Så, vad menas? Mörkt? Ljust? Beslöjat? Distorderat? Brusigt? Odynamiskt?

Jodå, det säger visst något om återgivningens kvalitet. Jag har då inga problem med att förstå ordet tråkigt. Jag minns en gång en demo på Åkeshovs slott för många år sedan. Stora och dyra slutsteg samt panelhögtalare. Pris lång över miljonen Lät fantastiskt vackert, stort, rent, brett frekvensomfång. Efter några minuter började jag gäspa och bara ville ut. Tråkigt? Javisst. Men vilka hifi-termer jag ska använda vet jag inte. Kanske odynamiskt kommer närmast?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav gopnik » 2018-11-29 14:35

Försök hitta några tekniska termer i stället. Jag håller med Morello om att sammanvägda, värderande totalomdömmen blir väldigt svåra att relatera till då de är för individuella. Det en tycker är tråkigt kan den andre gå i spin över. Och det går inte säga mycket om apparatens faktiska ljudpåverkan på det viset.
Tråkig är i och för sig ett ganska bra dåligt ord. HiFi-floskler som att stampa takten, skimmer, intertransient tystnad och annat blidder-bludder som vissa tidningar skriver är ofta ännu värre.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Morello » 2018-11-29 15:13

Bill50x skrev:
Morello skrev:Problemet med "tråkigt" är att det inte säger någonting alls om återgivningens kvalitet.
Så, vad menas? Mörkt? Ljust? Beslöjat? Distorderat? Brusigt? Odynamiskt?

Jodå, det säger visst något om återgivningens kvalitet. Jag har då inga problem med att förstå ordet tråkigt. Jag minns en gång en demo på Åkeshovs slott för många år sedan. Stora och dyra slutsteg samt panelhögtalare. Pris lång över miljonen Lät fantastiskt vackert, stort, rent, brett frekvensomfång. Efter några minuter började jag gäspa och bara ville ut. Tråkigt? Javisst. Men vilka hifi-termer jag ska använda vet jag inte. Kanske odynamiskt kommer närmast?

/ B


Kanske var musiken inte i din smak helt enkelt?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav genstruktur » 2018-11-29 15:48

Bill50x skrev:
genstruktur skrev:Har nu kopplat tillbaka till pioneer och jag tycker intrycken i inlägget består. Jag utnämner härmed Cambridgen till en ersättare för pioneer :).

Förvånar mig inte alls. De få gånger jag har lyssnat på 668 har den framstått som synnerligen tråkig.

/ B


Jag har haft Pioneern ett tag och gillat den. Föredrog den framför en Denon dcd-520 som jag hade hemma för något år sedan (har för mig den hette så). Men jag gillar Camrbidgen än bättre! :)
Och skall man säga något om trådens utveckling så är det väl roligare att lyssna genom Cambridgen nu, då jag föredrar den. Och kanske tråkigare genom Pioneer då? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav goat76 » 2018-11-29 17:42

Jag förstår mycket väl vad Billx50 menar med tråkigt och varför det med teknisk beskrivning är så svårt att sätta ord på vad det är som egentligen saknas.
När man analyserar varje isolerad beskrivning som de Morello nämner som mörkt, ljust, beslöjat, distorderat, brusigt eller odynamiskt så behöver det inte nödvändigtvis vara något som tydligt sticker ut eller saknas, men ändå i sin helhet låter oengagerande.
Kanske är det en marginell avsaknad av balans mellan flertalet av dessa aspekter som inte riktigt sitter där och därmed saknar musikalisk trovärdighet?

Ni som inte förstår det Billx50 säger utan en teknisk förklaring kanske saknar lite på det musikaliska planet? :lol: :lol: :lol:

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Tangband » 2018-11-29 17:50

goat76 skrev:Jag förstår mycket väl vad Billx50 menar med tråkigt och varför det med teknisk beskrivning är så svårt att sätta ord på vad det är som egentligen saknas.
När man analyserar varje isolerad beskrivning som de Morello nämner som mörkt, ljust, beslöjat, distorderat, brusigt eller odynamiskt så behöver det inte nödvändigtvis vara något som tydligt sticker ut eller saknas, men ändå i sin helhet låter oengagerande.
Kanske är det en marginell avsaknad av balans mellan flertalet av dessa aspekter som inte riktigt sitter där och därmed saknar musikalisk trovärdighet?

Ni som inte förstår det Billx50 säger utan en teknisk förklaring kanske saknar lite på det musikaliska planet? :lol: :lol: :lol:


Jag tror att det går att konstruera kompletta anläggningar som ger synergi i sammansättningen, omän med viss sameness.
Därmed kan man inte till 100% säga att en viss spelare återger musiken bättre än en annan, det hela beror på väldigt mycket. Framförallt kan det ibland bero på hur övriga anläggningen ser ut. En cd-spelare är bara en del i en kedja av apparater. De som gjort de seriösaste testerna är nog ljudtekniska sällskapet. Och där märker de som testar att så fort något görs blint så blir det ofta ganska svårt att skilja normal-bra cd-spelare eller dacar från varandra.

Jag tycker det är ganska kul att lyssna till olika spelare blint- då kan man få samma eller helt andra resultat.
Och resultaten vad man föredrar kan dessutom bli olika i olika anläggningar.
Jag tycker spelar-debatten i mycket påminner om kabeldebatten. Ibland låter det bättre- ibland inte. Det beror dels på hela anläggningens sammansättning, enligt min åsikt. Och humöret . Och skillnaderna , om inte apparaterna är trasiga, är ofta mindre än mellan olika förstärkare. Något man kan se tydligt på mätningar i tex stereophile.

Jag tycker ofta långtidslyssningar ger mera säkra resultat med avseende på hur lätt det är att ta till sig musiken.
Och det resultatet, i sin tur, gäller bara den anläggningen och den uppställningen och rummet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Almen » 2018-11-29 22:32

goat76 skrev:Jag förstår mycket väl vad Billx50 menar med tråkigt och varför det med teknisk beskrivning är så svårt att sätta ord på vad det är som egentligen saknas.

Fast vad som menas är att det inte går att säga att en enskild komponent är "tråkig" så länga man inte isolerat just den och utförligt blindtestat. I en anläggning kan det vara rummets akustik, ens humör, själva musiken, den remastrade utgåvan, högtalarna, slutsteget...

Men går man in i en lyssning med inställningen att "den där CD-spelaren (än värre - en DVD-spelare!) som bara kostar an tiondel av de bästa CD-spelarna kan naturligtvis inte spela i närheten av dem" så får man naturligtvis det Linn-doftande resultat man förväntar sig: omusikaliskt och tråkigt.

Ni som inte förstår det Billx50 säger utan en teknisk förklaring kanske saknar lite på det musikaliska planet? :lol: :lol: :lol:

Och ni andra kanske saknar lite på det intellektuella planet? :lol: :lol: :lol:
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Bill50x » 2018-11-29 22:51

Almen skrev:Men går man in i en lyssning med inställningen att "den där CD-spelaren (än värre - en DVD-spelare!) som bara kostar an tiondel av de bästa CD-spelarna kan naturligtvis inte spela i närheten av dem" så får man naturligtvis det Linn-doftande resultat man förväntar sig: omusikaliskt och tråkigt.

Så kan det förstås vara. Men jag har bra erfarenheter av Pioneer CD-spelare, den senaste var en PD-S507 (med skivtallrik), som spelade jämnt skägg med en Linn Mimik som var mer än dubbelt så dyr (nypriser). 668:an känns däremot mer som en avslagen pilsner, dvs smakerna finns där men det är inget man längtar efter. För den som önskar fokusera på enskilda ljud i återgivningen är säkert 668 ett bra val.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav gopnik » 2018-11-29 22:55

goat76 skrev:Jag förstår mycket väl vad Billx50 menar med tråkigt

Jag gör inte det. Jag känner igen upplevelsen, men huruvida jag skulle dela Bills upplevelse av objektet har jag ingen aning om. Jag kan inte förstå någonting om objektet utifrån de intryck han delger. De är för generella och har ingen given koppling till apparatens signalpåverkan. Eller brist därpå. För några, faktiskt många, kan omdömmet tråkig betyda 'saknar tiodecibelshelf vid 200 hz' så som tonkontrollerna på deras bilstereo alltid står...
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav goat76 » 2018-11-30 00:59

Almen skrev:
goat76 skrev:Jag förstår mycket väl vad Billx50 menar med tråkigt och varför det med teknisk beskrivning är så svårt att sätta ord på vad det är som egentligen saknas.

Fast vad som menas är att det inte går att säga att en enskild komponent är "tråkig" så länga man inte isolerat just den och utförligt blindtestat. I en anläggning kan det vara rummets akustik, ens humör, själva musiken, den remastrade utgåvan, högtalarna, slutsteget...

Men går man in i en lyssning med inställningen att "den där CD-spelaren (än värre - en DVD-spelare!) som bara kostar an tiondel av de bästa CD-spelarna kan naturligtvis inte spela i närheten av dem" så får man naturligtvis det Linn-doftande resultat man förväntar sig: omusikaliskt och tråkigt.


Nu vet vi ju inte om Billx50 hörde pioneer-spelaren i en anläggning han i övrigt hade god kännedom om, kanske lät andra spelare mycket bättre i samma anläggning?

Jag tror nog ditt ogillande av Linn lyser igenom här mer än något annat, för nu handlade väl detta om Pioneer vs Cambridge i ungefär samma prisklass?

Ni som inte förstår det Billx50 säger utan en teknisk förklaring kanske saknar lite på det musikaliska planet? :lol: :lol: :lol:

Och ni andra kanske saknar lite på det intellektuella planet? :lol: :lol: :lol:[/quote]

Ha ha ha! Den var jag värd! :D :D :D

Det skulle vara trevligt om du nu kunde nämna en CD-spelare som du genom ett utförligt blindtest kommit fram till är dålig, sen får du gärna beskriva varför på det intellektuellta planet. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav goat76 » 2018-11-30 01:28

gopnik skrev:
goat76 skrev:Jag förstår mycket väl vad Billx50 menar med tråkigt

Jag gör inte det. Jag känner igen upplevelsen, men huruvida jag skulle dela Bills upplevelse av objektet har jag ingen aning om. Jag kan inte förstå någonting om objektet utifrån de intryck han delger. De är för generella och har ingen given koppling till apparatens signalpåverkan. Eller brist därpå. För några, faktiskt många, kan omdömmet tråkig betyda 'saknar tiodecibelshelf vid 200 hz' så som tonkontrollerna på deras bilstereo alltid står...


Han nämde väl odynamiskt som närmaste beskrivning.

Här är en annan tråd på 46 sidor med titeln Pioneer 668: En tämligen medioker CD-spelare!
viewtopic.php?t=3541

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav gopnik » 2018-11-30 01:31

goat76 skrev:Han nämde väl odynamiskt som närmaste beskrivning.

Ja, det är en teknisk egenskap med ett antal olika tänkbara definitioner. Sannolikt menades inga av dem.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav goat76 » 2018-11-30 01:38

gopnik skrev:
goat76 skrev:Han nämde väl odynamiskt som närmaste beskrivning.

Ja, det är en teknisk egenskap med ett antal olika tänkbara definitioner. Sannolikt menades inga av dem.


Han fick ett antal svarsalternativ av Morello där odynamiskt var ett av alternativen. Han vale det. :)

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav gopnik » 2018-11-30 01:42

Ja, men det betyder återigen inte att de nödvändigtvis är överens om vad det betyder. Än mindre vi. Samma problem, alltså.
Som teknisk egenskap, alltså SNR, spänningssving eller kompression, är det något annat än en upplevelse av musiken som odynamisk. Eller tråkig. Eller tror du Bill menar att 668 har dåligt SNR? :wink:
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Bill50x » 2018-11-30 08:44

gopnik skrev:Ja, men det betyder återigen inte att de nödvändigtvis är överens om vad det betyder. Än mindre vi. Samma problem, alltså.
Som teknisk egenskap, alltså SNR, spänningssving eller kompression, är det något annat än en upplevelse av musiken som odynamisk. Eller tråkig. Eller tror du Bill menar att 668 har dåligt SNR? :wink:

Nej, det tror jag inte att Bill menar ;-)

Jag kan hålla med om att "tråkig" återgivning kan betyda olika saker för olika lyssnare. Det är ju enklare att beskriva en sak som man kan sätta en siffra på. Men förmodligen är "tråkig" en räcka av olika parametrar, man skulle kunna benämna det cocktaileffekt. Dvs att de ingående parametrarna var för sig är mycket små men att de tillsammans spelar roll.

Tråkig är ju motsatsen till livfull, spännande, engagerande. Vilka tekniska fördelar kan bidra till detta?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Morello » 2018-11-30 11:21

Jag tycker begrepp som rolig, tråkig etc passar bättre för att beskriva hur musiken upplevs - alltså sådant som inte har med återgivningen att göra.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Bill50x » 2018-11-30 11:46

Morello skrev:Jag tycker begrepp som rolig, tråkig etc passar bättre för att beskriva hur musiken upplevs - alltså sådant som inte har med återgivningen att göra.

Ja, jooo. Men två cd-spelare med ganska lika spec kan ju låta olika på just det sättet som man beskriver musiken. Dvs hur man upplever musiken påverkas av spelaren. Jag jämförde min spelare, en Linn Ikemi, med en kamrats Sony (har ej modellbeteckning men i samma prisklass, runt 26-27000) och det var ingen skillnad i klangfärg osv mellan dem. Och i huvudsak ingen skillnad i hur man uppfattade musiken. Utom på en CD, en gammal jazzplatta från typ slutet av 50-talet. Där var det rent kaos i musiken på Sonyn, mycket mer ordning och man fattade mycket bättre vad musikerna höll på med genom Ikemin. Självklart har detta tekniska orsaker men jag vet då inte vilka parametrar som styr. Dist kanske? Kanske tillsammans med något annat? "Kaos" är ju knappast en vedertagen parameter i mätsammanhang och vi kan säkert lägga in olika betydelser av ordet. Men om jag sa att det var en kombination av dist över 2 kHz i kombination med fasvridning på y antal grader över x Hz, tillsammans med en liten höjning över 15kHz - skulle någon bli klokare av det?

Det är ju faktiskt musiken man återger, en analogi är ju att man inte kan separera mental och fysisk (o)hälsa och se på kroppen som en maskin. Allt hänger ihop.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Tangband » 2018-12-01 16:06

Bill 50x , jag betvivlar inte alls att den där ikemi spelaren är jättebra men har du jämfört med andra bra multibitare i tex naimspelare eller mer moderna sigmadelta spelare som tex Sabre dac som sitter i Yamaha wxc50?
Jag tror du skulle bli förvånad. Ikemi har ju förstås en massa feelgood företräden som metall släde och det är inte att förakta :)

http://www.lampizator.eu/lampizator/REF ... loDAC.html

"From the first note - ESS DAC impressed me a lot. The sound was so good that I was speechless. ABSOLUTELY FANTASTIC! So many details, so much wealth, background information, new instruments, new microphones at the recording venue, I sat and I felt like I was there at the recording. My room disappeared and turned into the real musical event, with all the vibrations, reverb, sound reflections, all nuances, background notes , and above all - the MUSIC.
This DAC paints such beautiful picture it is beyond words. Immediately I knew I had a gem at home. I knew this DAC is the best one I know. The feeling of learning a well known recording as new - was sensational. "

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster