Ersätta Pioneer 668?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Ersätta Pioneer 668? = Audiolab8200CD!

Inläggav RMA » 2016-01-17 14:16

Efter att Audiolaben fått stå på några dygn var det dags att testa lite till.
Nu hade vågskålen tippat över till Audiolabens fördel! Nu låter den något öppnare och klarare än Pioneeren.
Så totalt sett med Pre25 och Audiolaben så låter det nu betydligt öppnare och klarare än förr, det mesta är Pre25:ans förtjänst
men Audiolaben tog ett steg i samma riktning. Även basen har blivit betydligt öppnare och nu hör man detaljer man missat förr, innan kunde vissa skivor bli lite väl bastunga och nästan jobbiga. Nu hör man vad som pågår i basen med bättre kontroll.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav sprudel » 2016-01-17 14:54

Ett bra försteg spelar roll alltså.
Hände det något med ljudbilden tycker du? 3D-perspektiv osv.
Ljudkaraktär, varmare, eller samma där?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Rydberg » 2016-01-17 15:48

Har du blindtestet? *duckar* :wink: :oops:

Skämt åsido, kul att det låter bra! Jämförde själv 668 med en Arcam för många år sedan och Arcam spelade klarare, föredrog den i den anläggning.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav RMA » 2016-01-17 20:20

sprudel skrev:Ett bra försteg spelar roll alltså.
Hände det något med ljudbilden tycker du? 3D-perspektiv osv.
Ljudkaraktär, varmare, eller samma där?

Något bättre men ganska lika, den stora förbättringen ligger i klarheten, man hör tydligare vad som pågår i inspelningarna.
Det mejslas ut bättre och det kanske man kan kalla bättre 3D perspektiv. Och framförallt så behålls detta oberoende vilken volym man har, går att spela på minsta möjliga volym och allt är lika utmejslat. I basen är det betydligt lättare att höra olika instrument, mer kontroll. Vissa skivor hade en tendens att bröla innan. Allt detta med bibehållen värme och fyllighet.
Större skillnad på olika skivor dessutom, man hör skivornas olika karaktär lättare.
Nu har jag inte hunnit lyssna så jättemycket men det är ganska tydliga skillnader. Speciellt kombinationen Pre25 med Audiolab mot Pioneer Denon.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav sprudel » 2016-01-17 20:41

Rydberg skrev:Har du blindtestet? *duckar* :wink: :oops:
.


Hehe!
Bara att blunda och njuta av nytillskottet. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 371
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav imac » 2016-01-17 23:17

RogerGustavsson skrev:
imac skrev:På 8200CDQ går det iallafall att välja analog eller digital volym, vet inte om det är samma på 8200CD. Har du inte fått med någon manual till den?


Hur väljer man volym i CDQ?


Kollat något i manualen, står mycket skoj i den :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-18 09:08

imac skrev:Kollat något i manualen, står mycket skoj i den :wink:


Fast manualen är inte jättetydlig med hur det fungerar eller vad apparaten gör. Har även servicemanualen. Har på sistone fått något strul ibland där startvolymen stått på max när USB-ingången använts. Dessbättre har högtalarna klarat sig. Får väl gå igenom alla inställningar en gång till. Någonstans finns det en bypass av volymen och den kan jag av misstag kommit åt.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav RMA » 2016-01-18 09:16

Läste min manual igår, tyvärr hittade inte jag heller någon info om hur volymen är kopplad. Kanske går att skicka ett mail till Audiolab?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-18 10:58

Jag har tidigare försökt få kontakt med Audiolab, utan resultat dessvärre. Däremot har jag haft kontakt med en av konstruktörerna, John Westlake. Tror att han hoppade av Audiolab och körde vidare på något eget, en utveckling av Audiolab MDAC. Enligt manualen finns det två olika volymkontroller för CDQ, som ju även har analoga ingångar. Vilken tycks beror på om den körs som digitalt eller analogt försteg. Blir inte riktigt klok på det eftersom jag alltid kör analogt ut.

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 371
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav imac » 2016-01-18 23:38

RMA skrev:Läste min manual igår, tyvärr hittade inte jag heller någon info om hur volymen är kopplad. Kanske går att skicka ett mail till Audiolab?


Om du håller in mute knappen kommer det upp "Preamp Mode" då?

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav RMA » 2016-01-19 10:39

imac skrev:
RMA skrev:Läste min manual igår, tyvärr hittade inte jag heller någon info om hur volymen är kopplad. Kanske går att skicka ett mail till Audiolab?


Om du håller in mute knappen kommer det upp "Preamp Mode" då?

Nu är min den rena CD varianten, men ska prova detta när jag hinner.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-19 10:48

Jag fick av misstag startvolymen ändrad när jag växlade mellan "digital mode" och "analog mode". Blev förstås ett jäkla hallå med +3dB mot vanligtvis -20 till -25dB! Märkligt nog höll säkringarna i högtalarna.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav RMA » 2016-01-19 10:56

Satt och lyssnade 4,5 timmar nonstop igår. Dom första intrycken förstärks ju fler skivor man plöjer genom. Allt låter helt fantastiskt bra. Leonard Cohen i`m your man t.e.x. (nu spelade jag bara skivor som jag vet har bra ljud).
Sophie Zelmani Time to kill på låg volym när tjejen gick o lade sig, på den hörde jag back up sångare och detaljer som aldrig förr! Helt fantastiskt skön skiva!
Kan rekommendera er som sitter med hembio som förförstärkare att testa Pre25. Troligen måste ni ha någorlunda bra akustik i rummet, åtminstone en heltäcknings matta.
Annars kan jag tänka mig att detaljerna som Pre25 gräver fram försvinner i andra större problem i rummet.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav RMA » 2016-01-19 11:00

RogerGustavsson skrev:Jag fick av misstag startvolymen ändrad när jag växlade mellan "digital mode" och "analog mode". Blev förstås ett jäkla hallå med +3dB mot vanligtvis -20 till -25dB! Märkligt nog höll säkringarna i högtalarna.

Otäckt! Jag hade samma problem med min Mytek, helt plötsligt full volym vid omkoppling! Det är den stora nackdelen med menystyrda volymkontroller.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-19 11:10

Du kör alltså Audiolab via Holographic Pre 25? Det är ju inget fel på Audiolab:ens linjesteg heller.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Rydberg » 2016-01-19 11:17

RMA skrev:Satt och lyssnade 4,5 timmar nonstop igår. Dom första intrycken förstärks ju fler skivor man plöjer genom. Allt låter helt fantastiskt bra. Leonard Cohen i`m your man t.e.x. (nu spelade jag bara skivor som jag vet har bra ljud).
Sophie Zelmani Time to kill på låg volym när tjejen gick o lade sig, på den hörde jag back up sångare och detaljer som aldrig förr! Helt fantastiskt skön skiva!
Kan rekommendera er som sitter med hembio som förförstärkare att testa Pre25. Troligen måste ni ha någorlunda bra akustik i rummet, åtminstone en heltäcknings matta.
Annars kan jag tänka mig att detaljerna som Pre25 gräver fram försvinner i andra större problem i rummet.

Härligt att höra att det låter bra! De där sista detaljerna som man märker mer och mer ju mer man lyssnar, bidrar mycket till den totala upplevelsen. Dessa detaljer känns ofta som obetydliga vid snabba omskiftningarna men när man levt med dem ett tag märker man hur mycket dessa små detaljer bidrar till realismen.

Ska ta och ringa Lars någon dag.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav RMA » 2016-01-19 14:17

RogerGustavsson skrev:Du kör alltså Audiolab via Holographic Pre 25? Det är ju inget fel på Audiolab:ens linjesteg heller.

Jag har den renodlade CD verisionen, fast den har volym som jag inte testat än.
Jag vill ju kombinera hembio så då behöver jag ändå ha nåt att koppla mellan med.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav RMA » 2016-01-19 14:20

Rydberg skrev:
RMA skrev:Satt och lyssnade 4,5 timmar nonstop igår. Dom första intrycken förstärks ju fler skivor man plöjer genom. Allt låter helt fantastiskt bra. Leonard Cohen i`m your man t.e.x. (nu spelade jag bara skivor som jag vet har bra ljud).
Sophie Zelmani Time to kill på låg volym när tjejen gick o lade sig, på den hörde jag back up sångare och detaljer som aldrig förr! Helt fantastiskt skön skiva!
Kan rekommendera er som sitter med hembio som förförstärkare att testa Pre25. Troligen måste ni ha någorlunda bra akustik i rummet, åtminstone en heltäcknings matta.
Annars kan jag tänka mig att detaljerna som Pre25 gräver fram försvinner i andra större problem i rummet.

Härligt att höra att det låter bra! De där sista detaljerna som man märker mer och mer ju mer man lyssnar, bidrar mycket till den totala upplevelsen. Dessa detaljer känns ofta som obetydliga vid snabba omskiftningarna men när man levt med dem ett tag märker man hur mycket dessa små detaljer bidrar till realismen.

Ska ta och ringa Lars någon dag.

Håller med, skriv gärna en rad om du bestämmer dig för att beställa en.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav AndersP » 2016-01-19 16:55

Hur ska jag göra då?

Jag har en 668 och en billig Pioneer BluRay BDP-150
Jag tycker 105 är onödigt dyr och jag vill kunna spela CD, DVD-video, DVD-audio, SACD och BD.
Finns andra bra lösningar än att köpa en till 668 att ha i reserv?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav RMA » 2016-01-19 20:23

AndersP skrev:Hur ska jag göra då?

Jag har en 668 och en billig Pioneer BluRay BDP-150
Jag tycker 105 är onödigt dyr och jag vill kunna spela CD, DVD-video, DVD-audio, SACD och BD.
Finns andra bra lösningar än att köpa en till 668 att ha i reserv?

Precis samma dilemma som jag befann mig i. Köpte en Mytek via LTS medlems erbjudande och trodde att saken var biff, men gillade inte den överhuvudtaget.
Vad göra då? Efter lite efterforskning så blev jag mest intresserad av OPPO 105 och Audiolab MDac. Oppon tyckte jag också var något för dyr och Audiolab är svår att hitta i Sverige, något knepigt läge. :roll:
Råkade hitta en begagnad 8200CD på Blocket och köpte den på chans, vilket blev lyckat! Det finns någon hifi butik i Stockholm har jag för mig som har MDac, annars är det Danmark som tydligen låter kunderna prova hemma via postorder, vilket är bra (går att hitta via Audiolabs hemsida).
Så gillar du ljudet i 668;an och söker en ersättare kan jag varmt rekommendera Audiolab, låter som sagt i princip identiskt men något bättre. Vettiga priser dessutom.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Evil_Homer » 2016-01-19 21:03

AndersP skrev:Hur ska jag göra då?

Jag har en 668 och en billig Pioneer BluRay BDP-150
Jag tycker 105 är onödigt dyr och jag vill kunna spela CD, DVD-video, DVD-audio, SACD och BD.
Finns andra bra lösningar än att köpa en till 668 att ha i reserv?

Köp en beg 93/95:a alt en 103.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-20 08:15

RMA skrev:[Vad göra då? Efter lite efterforskning så blev jag mest intresserad av OPPO 105 och Audiolab MDac. Oppon tyckte jag också var något för dyr och Audiolab är svår att hitta i Sverige, något knepigt läge.


Tonkraft (Jan Ardstål) i Mölndal har väl agenturen? Audiolab finns även i Jönköping, drygt 100m från mitt jobb, så där har jag varit och kikat. Köpte min Audiolab begagnad och den tidigare ägaren hade köpt den hos Akkelis.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav genstruktur » 2018-09-02 11:30

Hur är Marantz CD6006 som ersättare till Pioneer 668. Någon som provat?

https://www.whathifi.com/marantz/cd6006 ... ion/review

Hur gick det för dig RMA?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav RMA » 2018-09-02 12:49

genstruktur skrev:Hur är Marantz CD6006 som ersättare till Pioneer 668. Någon som provat?

https://www.whathifi.com/marantz/cd6006 ... ion/review

Hur gick det för dig RMA?

För min del så slutade det med en Bryston BDA3, den är jag super nöjd med :P .
Pioneeren var bättre än Audiolaben i slutändan ändå, BDA3 är något bättre än 668;an men inte någon jätteskillnad.
Skulle utan problem kunna leva med 668;an. Prismässigt måste 668;an vara den bästa någonsin känns det som.
Marantzen har jag aldrig hört.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Nattlorden » 2018-09-02 13:58

"Vad som helst" + Benchmark DAC2, eller Mojo eller liknande vältestad DAC.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav genstruktur » 2018-09-02 14:48

RMA skrev:
genstruktur skrev:Hur är Marantz CD6006 som ersättare till Pioneer 668. Någon som provat?

https://www.whathifi.com/marantz/cd6006 ... ion/review

Hur gick det för dig RMA?

För min del så slutade det med en Bryston BDA3, den är jag super nöjd med :P .
Pioneeren var bättre än Audiolaben i slutändan ändå, BDA3 är något bättre än 668;an men inte någon jätteskillnad.
Skulle utan problem kunna leva med 668;an. Prismässigt måste 668;an vara den bästa någonsin känns det som.
Marantzen har jag aldrig hört.


Hej!

Tack för återkoppling :).

Vid en snabb Googling verkar den där Brystondacen kosta 40k ny, så det är verkligen helt andra pengar än Pioneern. Kör du Pioneern som transport då? Provade du någon Oppo?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav genstruktur » 2018-09-02 14:52

Nattlorden skrev:"Vad som helst" + Benchmark DAC2, eller Mojo eller liknande vältestad DAC.


Jo visst kan man köra så! Jag gillar dock fina och välljudande cd - spelare. Kunde vara kul med en som var lite mer estetiskt vacker än Pioneer dv 668. Och kanske lät än lite bättre, om det finns? :)

En benchmark med ht bypass skulle kunna vara nåt iofs. Men då blir anläggningen också lite mer komplicerad för resten av familjen. Benchmark dac 2/3 är också lite dyra kan jag tycka.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Tangband » 2018-09-02 15:46

Yamaha wxc 50 ( duckar :D )?
I praktiken lika transparent som benchmark dac 2

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-09-02 17:48

genstruktur skrev:Hur är Marantz CD6006 som ersättare till Pioneer 668. Någon som provat?

https://www.whathifi.com/marantz/cd6006 ... ion/review

Hur gick det för dig RMA?


Eftersom det är en CD-spelare så ersätter den inte de specialfunktioner som DV-668 har, såsom t.ex. multikanalljud via DVD-Audio och SACD.

Jag gillar Pioneeren för att man kan spola normalt och så slutar den att spola när man släpper spolknappen. Så brukar ju CD-spelare fungera, men inte vanliga DVD/BD/UHD-BD-spelare.

Min rekommendation är att om 668:an pajar så köper man sig en CD-spelare och kompletterar med en UHDBD-spelare, om man som jag gillar fysiska media.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav RMA » 2018-09-02 19:21

genstruktur skrev:
RMA skrev:
genstruktur skrev:Hur är Marantz CD6006 som ersättare till Pioneer 668. Någon som provat?

https://www.whathifi.com/marantz/cd6006 ... ion/review

Hur gick det för dig RMA?

För min del så slutade det med en Bryston BDA3, den är jag super nöjd med :P .
Pioneeren var bättre än Audiolaben i slutändan ändå, BDA3 är något bättre än 668;an men inte någon jätteskillnad.
Skulle utan problem kunna leva med 668;an. Prismässigt måste 668;an vara den bästa någonsin känns det som.
Marantzen har jag aldrig hört.


Hej!

Tack för återkoppling :).

Vid en snabb Googling verkar den där Brystondacen kosta 40k ny, så det är verkligen helt andra pengar än Pioneern. Kör du Pioneern som transport då? Provade du någon Oppo?

Ja jag kör Pioneeren som transport. BDA3 är lite väl dyr, fick dock ett riktigt bra pris i samband med slutstegs köpet.
Provade aldrig någon Oppo, köpte en billig Pioneer Bluray för ca 1500, fungerar bra till film.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster