Ersätta Pioneer 668?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Ersätta Pioneer 668?

Inläggav RMA » 2015-12-08 13:46

Hej alla. Jag behöver lite hjälp och input med att hitta en ersättare till min Pioneer 668.
Glad i hågen beställde jag en Mytek DSD192 när Molt hade ett medlemserbjudande förra året.
Har bara använt den lite till datorn tills jag nyligen blev någorlunda färdig med mitt ino rum.
Började med att enbart använda Mytek direkt till slutstegen och körde min Denon AVR 2805 via dom analoga ingångarna på Mytek.
Till saken hör att jag inte har haft igång stereon på 4-5 år och då i en annan lägenhet.
Anläggningen består i övrigt av i28 med Bryston 4BSST, infra X6 med Rotel 1080,ino Cr80.
Det första jag märkte var att mina gamla favoritskivor lämnade mig ganska oberörd medans nya skivor jag bara spelat i bilen och så lät bättre.
(Där jag inte hade någon referns med ordnade lyssnings förhållanden).
Första tanken var att det berodde på det nya rummet.
Men sen började jag exprimentera lite och kom fram till följande:
Kopplade in nin 668 via Mytek analogt, resultatet blev mycket behagligare och större ljud där musiken kom från ett stort rum bakom högtalarna med mer detaljer.
Myteken kastade ljudet framåt och lät mer på och stressande.
Testade sedan att köra 668 analogt via Denon recivern och då fick jag ännu något bättre ljud med framförallt mer kraft.
Tjejen som är totalt ointresserad av hifi tyckte att Myteken var jätte jobbig att lyssna till jämförelsevis.
Summa sumarum, sålde Myteken och sitter egentligen nöjd.
Då kommer vi till nästa problem. Pioneeren kommer ju inte hålla för evigt och service samt reservdelar är ju som det är idag.
Därmed funderingen att hitta en Dac som liknar 668 i spelstilen (gärna ännu bättre förstås).
Har någon erfarenheter av direkta jämförelser mellan 668 och andra Dacar/spelare.
Är mest sugen på en Oppo 105 då den har digital in om spelar verket skulle krascha, det är ju oftast dom mekaniska bitarna som ger upp först.
Men det är lite bökigt att få tag i olika apparater för hemlån, så därför vore jag tacksam för lite erfarenheter för en grov slektering av intressanta
kandidater. Helst ska det finnas USB ingång.
Vore verkligen tacksam för all input jag kan få.
Vh Raimo.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Nattlorden » 2015-12-08 13:57

Benchmark ?
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Rydberg » 2015-12-08 15:44

Jag är jättenöjd med min Bryston BDA-2, det dyker upp sådana i Norge då o då till mycket bra pris. Den har asynkron USB-ingång. Liten reservation har jag dock, jag uppgraderade digitalkortet i min BDP-2 för nån vecka sedan och ljudet lyfte sig otroligt mycket (via AES/EBU) så den är kanske lite känslig för signalkvaliteten. Har även en annan kvalitets-DAC hemma i form av den inbyggda i min AudioNET DNP. Bryston låter lugnare och djupare i ljudbilden men samtidigt lika detaljerad. Tycker BDA-2 är bättre totalt sätt.

Tror även Benchmark DAC-2 som Nattis rekar är ett bra alternativ.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav lennartj » 2015-12-08 15:47

Jag var nyfiken på högupplöstPCM- och DSD-uppspelning och köpte min Mytek Stereo 192 DSD DAC för drygt två år sedan eftersom jag hade en Oppo BDP-95 som saknar USB- SPDIF- eller andra ingångar så den kunde inte användas som konventionell DAC för uppspelning från dator. För att göra det använde jag en HiFace USB-SPDIF omvandlare från M2tech till min gamla Marantz DA12 med dubbelkrönt TDA1541 DAC-chip, visserligen mycket välljudande men begränsat till 16 bitar 48 kHz.
Under sommaren 2013 hade jag dessutom en Oppo BDP-105 på långlån för jämförelser, som liksom min BDP har dubbla uppsättningar ESS 9018 DAC chip, men vid tvåkanalsuppspelning använder den bara två av de åtta kanalerna rakt av, medan BDP-95 använder alla, två och två parallellkopplade differentiellt.
Jag inbillar mig att BDP-95 ger en aningens mer engagerande och insiktsfull återgivning än BDP-105, men skillnaden är i så fall mycket liten och jag tror inte jag skulle kunna identifiera den i blindtest. Mytek-DAC'en upplever jag som ännu mer engagerande, men lite påstridig med slutstegen direkt anslutna och digital volym och lite mindre transparens med den analoga volymkontrollen aktiverad.
Bästa tvåkanalåtergivningen får jag med Mytek-DAC'ens volym i bypass ansluten till mitt McIntosh C2300 försteg, som vilken annan källa som helst.

Jag får göra mig omaket att flytta fronthögtalarnas slutstegskablar från Mac-försteget till front left & right-utgångarna på Oppo BDP-95 och aktivera volymkontrollen på den när jag vill spela multikanals SACD (resten kan vara inkopplat) men resultatet blir makalöst bra och jag upplever inte återgivningen som påstridig då.

Hade jag haft en Oppo BDP-105 hade jag inte behövt någon Mytek DAC, de låter väldigt lika och skulle nog försöka sälja Mytek-DAc'en till någon bättre behövande, men
döm själv!

Lite gamla noteringar hittar du här
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=30986&start=120#p1592163
Våren 2013 var jag med i en separat DAC-testtråd som kan vara intressant om du hittar den (jag gör det inte just nu).
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav lennartj » 2015-12-08 15:57

Som ren DAC tvivkar jag starkt på att Bryston BDA-2 eller Benchmark DAC-2 eller någon annan DAC för under 30' till 50' skulle vara så mycket mer välljudande att de motiverar ett utbyte av Mytek förutom kanske AMR DP-777 SE.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Rydberg » 2015-12-08 17:32

lennartj skrev:Som ren DAC tvivkar jag starkt på att Bryston BDA-2 eller Benchmark DAC-2 eller någon annan DAC för under 30' till 50' skulle vara så mycket mer välljudande att de motiverar ett utbyte av Mytek förutom kanske AMR DP-777 SE.

I got a Benchmark DAC2 on test next to my Mytek DSD DAC, both connected directly into a IJ Research monitor control with passive attenuation (relays). Love the sound of the Mytek and it definitely has the "get stuck listening to music because it sounds so good"-effect.

But switching back and fourth it's quite audible that the DAC2 is even more transparent. The mid-range is more dynamic, transients are more defined, reverb tails even more exposed, vocals sound even more natural.

One thing that the Mytek does is to inflate the low-end a little bit, making the sound more "warm", and the mid-range has a velvet kind of niceness (for lack of better description) which is nice if you're just listening to music. But for mixing and mastering, I've found it a bit annoying because it is still a colouring of the sound and I don't feel that I have as much control over the low-end as I do with the DAC2.

I listened to some fantastic sounding DSD-recordings through both units, and even though I had to stop and switch sound card settings in HQPlayer to be able to change DAC, the difference was still audible.

The Benchmark DAC2 sounds fantastic and it's the best converter I've had the pleasure of trying out in my control room. It will not be sent back to the distributor.

I don't know if I will sell the Mytek DSD DAC, because it's also a fantastic sounding DAC and there might be situations where I prefer it over the DAC2, have to compare them some more. The Mytek also has better connectivity and software features.

A couple of annoying features with the DAC2: soft-key power on and the motorised volume knob always start by going to null when powering on the unit. I prefer DACs that remembers the last volume setting and that powers on when I hit the studio main power on switch.


I was shopping for a new DAC (not really, just looking around if there was already something better than our trustworthy DAC1s, for a sane budget), and I got to listen to the Benchmark DAC2.

In short: it is simply amazing. Think of a DAC1, then think cleaner, more natural, beautiful high end instead of the harshness of the DAC1.
I never heard a DAC in the same price class that completely beats the DAC1 in every domain. The DAC2 just sounds so natural, it is scary.

I organized a little comparison with:
1. DAC1
2. DAC2 hgc
3. Gracedesign M903
4. Weiss dac202
5. Bricasti M1
6. Bryston BDA-2

The Benchmarkmedia DAC2 completely surpassed everything on the list (!), except the Bryston BDA-2, which was extremely close (but no headphone output, no volume control).
The Bricasti M1 was also close, on one of the plenty filter settings. On almost all linear filter settings it was plain and simply surpassed by the Bench DAC2 !
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav distad » 2015-12-08 20:01

Pioneer 668 har klarat FE-lyssning och även Mytek DSD192 och så låter de olika, intressant.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Alexi » 2015-12-08 21:01

Benchmark DAC2 eller NAD M51 skulle jag välja, om jag skulle välja något annat än en Oppo.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Bill50x » 2015-12-08 21:08

FBK skrev:Pioneer 668 har klarat FE-lyssning....

Hur F/E-lyssnar man cd-spelare? Och vad innebär "klarat"?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Nattlorden » 2015-12-08 21:21

Bill50x skrev:
FBK skrev:Pioneer 668 har klarat FE-lyssning....

Hur F/E-lyssnar man cd-spelare? Och vad innebär "klarat"?


Menar du att du klarat snudd på 25000 poster på faktiskt utan att ha tillgodogjort dig det, eller letar du bråk? :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav distad » 2015-12-08 21:40

Bill50x skrev:
FBK skrev:Pioneer 668 har klarat FE-lyssning....

Hur F/E-lyssnar man cd-spelare? Och vad innebär "klarat"?

/ B

Då har du MYCKET läsning framför dig om du vill grotta ner dig i det. Jag tycker det är intressant att två olika produkter som klarat det låter olika, det kanske inte är någon bra test......
Vem hugger först på betet, vem är gammelgäddan ?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav distad » 2015-12-08 21:47

FBK skrev:
Bill50x skrev:
FBK skrev:Pioneer 668 har klarat FE-lyssning....

Hur F/E-lyssnar man cd-spelare? Och vad innebär "klarat"?

/ B

Då har du MYCKET läsning framför dig om du vill grotta ner dig i det. Jag tycker det är intressant att två olika produkter som klarat det låter olika, det kanske inte är någon bra test......
Vem hugger först på betet, vem är gammelgäddan ?


Nu har jag läst genom Rydbergs inlägg och Mytek DSD färgar...aja ja hur gick den igenom FE-lyssning.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Nattlorden » 2015-12-08 21:49

FBK skrev:
FBK skrev:
Bill50x skrev:Hur F/E-lyssnar man cd-spelare? Och vad innebär "klarat"?

/ B

Då har du MYCKET läsning framför dig om du vill grotta ner dig i det. Jag tycker det är intressant att två olika produkter som klarat det låter olika, det kanske inte är någon bra test......
Vem hugger först på betet, vem är gammelgäddan ?


Nu har jag läst genom Rydbergs inlägg och Mytek DSD färgar...aja ja hur gick den igenom FE-lyssning.


Kan det tänkas vara så att FE-lyssningen bara gällde en specifik mode på den och inte generellt? *minns inte artikeln*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Bill50x » 2015-12-08 22:01

FBK skrev:
Bill50x skrev:
FBK skrev:Pioneer 668 har klarat FE-lyssning....

Hur F/E-lyssnar man cd-spelare? Och vad innebär "klarat"?

/ B

Då har du MYCKET läsning framför dig om du vill grotta ner dig i det. Jag tycker det är intressant att två olika produkter som klarat det låter olika, det kanske inte är någon bra test......
Vem hugger först på betet, vem är gammelgäddan ?

Det är iofs ett intressant spörsmål, frågan var dock av mer praktisk karaktär, Hur f/e-lyssnar man på en cd-spelare? "Klarat" betyder väl att objektet inte kan detekteras vid in- och urkoppling i en kedja, hur sker detta rent praktiskt?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav lennartj » 2015-12-08 22:03

@Rydberg: visst kan man hitta recensioner där andra DAC'ar än Mytek föredras, men skillnaderna brukar vara små eller mycket små och absolut inte i en storleksordning som väcker lust att slänga ut Mytek mot Benchmark eller Bryston som väl kostar minst 50% mer dessutom, så jag står fast vid mitt uttalande!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Almen » 2015-12-08 22:25

FBK skrev:Pioneer 668 har klarat FE-lyssning

Jag tror inte att den har F/E-lyssnats någon gång. I vilket nummer finns den lyssningen presenterad?

FBK skrev:Mytek DSD färgar

Såvitt jag minns kunde inte Mytek detekteras - har det gjorts en till F/E-lyssning på den, menar du?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Alexi » 2015-12-08 22:46

Man kan inte F/E-lyssna en CD/DVD-spelare om den inte har digital ingång.
D/A-omvandlare som Mytek 192 har massor av olika inställningar och det är viktigt att ställa in den så som beskrivs i Molt om man vill att den ska påverka signalen så lite som möjligt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Nattlorden » 2015-12-08 22:49

Alexi skrev:Man kan inte F/E-lyssna en CD/DVD-spelare om den inte har digital ingång.


Nej, men man kan jämföra med en sedan tidigare genomtestad D/A däremot.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Svante » 2015-12-08 22:50

Jag tror Bills fråga är retorisk... :D

Man kan inte F/E-lyssna en apparat vars in- och utsignal är i olika domäner, inte som enskildhet. Man kan däremot lyssna på en kedja av apparater, här skulle det vara att man spelar in signalen från 668an med en superduperbra AD-omvandlare, och spelar upp de två digitala signalerna genom en DAC och jämför.

Jag skulle dock välja att spela in signalen med 96 kHz samplingsfrekvens för att vara säker på att AD-omvandlaren beter sig bättre än DACen, men då måste även ljudfilen samplas upp till 96 kHz och då blir det inte riktigt FE om man ska vara renlärig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav RMA » 2015-12-08 22:59

Ja, det är det mystiska och samtidigt jobbiga att det iallafall i mina öron skiljer så pass mycket.
Jag har ju byggt upp hela min anläggning på LTS rekommenderade apparater och alltid varit nöjd. Kör ju med denna anläggning nu och tycker det låter fantastiskt bra!
Därför köpte jag Myteken olyssnad och blev mycket förvånad, detta var den första prylen jag inte gillade.
Därför blir det så svårt att gå på framtida rekommendationer.
Att låna hem en massa prylar känns lite jobbigt och det är sällan affärerna i närområdet har små udda märken på lager.
Så därför är det viktigt att få så många synpunkter som möjligt, så man kan bygga upp en egen uppfattning av alla olika åsikter.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Almen » 2015-12-08 23:10

RMA skrev:Ja, det är det mystiska och samtidigt jobbiga att det iallafall i mina öron skiljer så pass mycket.

Nja, det är inte så mystiskt. ;)
Experiment skrev:The French Academy of Sciences originated the first recorded blind experiments in 1784: the Academy set up a commission to investigate the claims of animal magnetism proposed by Franz Mesmer. Headed by Benjamin Franklin and Antoine Lavoisier, the commission carried out experiments asking mesmerists to identify objects that had previously been filled with "vital fluid", including trees and flasks of water. The subjects were unable to do so. The commission went on to examine claims involving the curing of "mesmerized" patients. These patients showed signs of improved health, but the commission attributed this to the fact that these patients believed they would get better - the first scientific suggestion of the now well-known placebo effect.


Men det var inte helt enkelt så att du hade något fånigt filter inkopplat på Myteken, då?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav RMA » 2015-12-08 23:48

Jag ställde in den efter Moltens rekommendationer, provade lite snabbt några andra inställningar också. Nu ska jag inte säga att den lät jättedåligt men pioneeren var så pass mycket bättre att den blev ointressant.
Rent subjektivt i min anläggning då.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Alexi » 2015-12-09 00:30

Sorry läste inte ditt första inlägg utan bara rubriken och sedan svaren. Om du upplevde så stor skillnad så tror jag din Mytek var trasig. Ingen DAC jag varit med och F/E lyssnat har haft så stor och tydlig skillnad, som jag tolkar dig beskriva. Det har varit väldigt hårfina skillnader som fällt de som inte klarat F/E. Men några av de skillnader du beskriver som oengerande, är något jag tror man behöver långlyssning för att märka och som är svårt att detektera i F/E. Jag brukar skriva om mina subjektiva intryck av långtest i separat artikel.
Men Myteken hade jag inte hemma och var bara med första gången vi F/E-lyssnade den och då var den inte helt optimalt inställd, så den F/E lyssnades på ytterligare en gång.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-12-09 02:06

RMA skrev:Jag ställde in den efter Moltens rekommendationer, provade lite snabbt några andra inställningar också. Nu ska jag inte säga att den lät jättedåligt men pioneeren var så pass mycket bättre att den blev ointressant.
Rent subjektivt i min anläggning då.


Låt säga att två olika apparater som låter exakt likadant ska jämföras. Om det så bara skiljer extremt lite i utnivå, brukar så gott som alltid den apparat föredras som låter starkare. Ska man vara noga vid jämförelser, behöver varje kanal trimmas i nivå så att det sljer mindre än 0,5 dB mellan apparaterna. Jag tror faktiskt att det är detta du har råkat ut för. En apparat egentligen låter sämre än en annan, kan "vinna" om den låter yttepytte starkare.

Det är viktigt att Myteken ställs in precis så som omskrevs i MoLt. Vilket du ju gjort...
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
pinnen
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2005-03-18
Ort: HCBS

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav pinnen » 2015-12-09 07:13

CD?

Låter lite 90-tal tycker jag ;)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav sprudel » 2015-12-09 08:02

Du kan ju också lägga över din musiksamling på hårddisk, och spela CD-skivor emellanåt om du är rädd för att CD-driven inte skulle hålla för evigt. Jag har en Oppo BDP 105 och använder den som CD-spelare, försteg, DA-omvandlare, surroundreciever, bildförbättare mm. Det verkar som det enda den skulle ha lite mer av är en kraftigare förstärkardel.
Använder man den som försteg är det viktigt att slutstegen har hyfsat hög gain, tror mina ligger på 34dB och det är väldigt mycket. Dina Bryston har väl 28 dB tror jag.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav RMA » 2015-12-09 09:08

Mytek hade mycket högre gain än 668, mätte lite okritiskt med db mätare på lyssningsplats och var tvungen att dra ner mytek ca 14 db enligt volymskalan på den.
Mätte inte noggrannare än så dock.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav RMA » 2015-12-09 09:12

För att lägga allt på hårdisk måste jag ju ha en Dac av bättre sort, då är vi tillbaka på ruta ett igen.
Det var min tanke med en Dac att man kan köpa vilken billig avspelare som helst om drivverket kraschar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Bill50x » 2015-12-09 09:34

Svante skrev:Jag tror Bills fråga är retorisk... :D

Man kan inte F/E-lyssna en apparat vars in- och utsignal är i olika domäner, inte som enskildhet. Man kan däremot lyssna på en kedja av apparater, här skulle det vara att man spelar in signalen från 668an med en superduperbra AD-omvandlare, och spelar upp de två digitala signalerna genom en DAC och jämför.

Jag skulle dock välja att spela in signalen med 96 kHz samplingsfrekvens för att vara säker på att AD-omvandlaren beter sig bättre än DACen, men då måste även ljudfilen samplas upp till 96 kHz och då blir det inte riktigt FE om man ska vara renlärig.

Du är inte så dum du... ;-)

Men ditt, och andras, resonemang förutsätter att det bara är DAC'en som kan låta olika, att drivverket inte kan påverka. Och just detta kan man inte kontrollera med f/e-lyssning. Eller kan man?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Almen » 2015-12-09 10:43

Bill50x skrev:
Svante skrev:...man spelar in signalen från 668an med en superduperbra AD-omvandlare, och spelar upp de två digitala signalerna genom en DAC och jämför.
Men ditt, och andras, resonemang förutsätter att det bara är DAC'en som kan låta olika, att drivverket inte kan påverka. Och just detta kan man inte kontrollera med f/e-lyssning. Eller kan man?

Du läste lite slarvigt, kanske - "man spelar in signalen från 668:an med en superduperbra AD-omvandlare". Det inkluderar drivverk, eller hur?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster