Ersätta Pioneer 668?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5112
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav genstruktur » 2018-09-02 19:52

Johan_Lindroos skrev:
genstruktur skrev:Hur är Marantz CD6006 som ersättare till Pioneer 668. Någon som provat?

https://www.whathifi.com/marantz/cd6006 ... ion/review

Hur gick det för dig RMA?


Eftersom det är en CD-spelare så ersätter den inte de specialfunktioner som DV-668 har, såsom t.ex. multikanalljud via DVD-Audio och SACD.

Jag gillar Pioneeren för att man kan spola normalt och så slutar den att spola när man släpper spolknappen. Så brukar ju CD-spelare fungera, men inte vanliga DVD/BD/UHD-BD-spelare.

Min rekommendation är att om 668:an pajar så köper man sig en CD-spelare och kompletterar med en UHDBD-spelare, om man som jag gillar fysiska media.



CD-spelare är kul! Det var därför jag länkade till en sådan :). DVD - audio äger jag ingen faktiskt. SACD har jag ett par men de spelas inte så ofta. Spola gör jag väldigt sällan 8). Men likväl som du vill jag gärna ha en CD-spelare eller någon annan spelar går bra med, så länge det låter bra med cd!

Sen finns det rätt många snygga CD-spelare med.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5112
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav genstruktur » 2018-09-02 19:59

RMA skrev:
genstruktur skrev:
RMA skrev:För min del så slutade det med en Bryston BDA3, den är jag super nöjd med :P .
Pioneeren var bättre än Audiolaben i slutändan ändå, BDA3 är något bättre än 668;an men inte någon jätteskillnad.
Skulle utan problem kunna leva med 668;an. Prismässigt måste 668;an vara den bästa någonsin känns det som.
Marantzen har jag aldrig hört.


Hej!

Tack för återkoppling :).

Vid en snabb Googling verkar den där Brystondacen kosta 40k ny, så det är verkligen helt andra pengar än Pioneern. Kör du Pioneern som transport då? Provade du någon Oppo?

Ja jag kör Pioneeren som transport. BDA3 är lite väl dyr, fick dock ett riktigt bra pris i samband med slutstegs köpet.
Provade aldrig någon Oppo, köpte en billig Pioneer Bluray för ca 1500, fungerar bra till film.


Då är jag med! Jag ser ju ganska få blurays, de som jag ser kan jag spela upp med min xbox one x på ett bra sätt inbillar jag mig. Men visst, en Oppo tex verkar ju vara fina som tusan både på cd och bluray! Å andra sidan har jag bara en liten tv som bildvisare, så bildkvalité vid film är inte prioriterat i nuläget. Men kan man få båda två gör det ju inget iofs :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5112
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav genstruktur » 2018-09-02 23:50

Tangband skrev:Yamaha wxc 50 ( duckar :D )?
I praktiken lika transparent som benchmark dac 2


Enbart som dac då tänker du eller som försteg med? Har den ht bypass?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Tangband » 2018-09-03 06:34

genstruktur skrev:
Tangband skrev:Yamaha wxc 50 ( duckar :D )?
I praktiken lika transparent som benchmark dac 2


Enbart som dac då tänker du eller som försteg med? Har den ht bypass?


Som komplett streamer och försteg med volymkontroll.
Jag skulle lägga cd-skivorna på hyllan och rippa hela skivsamlingen, köpa en NAS och köra FLAC.
Nej, den har ju inte ht bypass.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5112
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav genstruktur » 2018-09-03 07:13

Tangband skrev:
genstruktur skrev:
Tangband skrev:Yamaha wxc 50 ( duckar :D )?
I praktiken lika transparent som benchmark dac 2


Enbart som dac då tänker du eller som försteg med? Har den ht bypass?


Som komplett streamer och försteg med volymkontroll.
Jag skulle lägga cd-skivorna på hyllan och rippa hela skivsamlingen, köpa en NAS och köra FLAC.
Nej, den har ju inte ht bypass.


Mja, då känns den inte som ett alternativ.



Ingen som har ett tips på CD-spelare, låt säga 5000kr eller mindre begagnad. Gärna snygg :). Gör inget om den har några år på nacken.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Fostex » 2018-09-07 15:07

Audiolab 8200CDQ eller Cambridge Audio 650BD (om man står ut med lite fler funktioner) hade jag själv tittat på. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Bill50x » 2018-09-07 16:34

genstruktur skrev:Ingen som har ett tips på CD-spelare, låt säga 5000kr eller mindre begagnad. Gärna snygg :). Gör inget om den har några år på nacken.

Let efter ett exemplar av Linns Ikemi-spelare. De brukar gå för 4-5000:- men de är inte pinfärska precis... Jag har en själv och den tänker jag behålla tills jag vänder näsan i vädret. Fantastisk ordning och reda på musiken, tom introvert avantgarde jazz går att avnjuta med behållning :-) Att den ljudmässigt är i toppklass är självklart. Förmodligen en av de bättre du kan hitta. Snygg också, tycker jag då'rå, fantastisk byggkvalité.

Bild

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Max_Headroom » 2018-09-07 19:24

Ser att denna fortfarande finns till salu som ny:

https://denonpro.com/products/view/dn-c615

Fruktansvärt trevlig. Den är en sådan jag själv använder.

Skall man kunna spela DVD-skivor åxå kankse denna kan vara nåt:

https://denonpro.com/products/view/dn-500bd
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5112
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav genstruktur » 2018-09-08 17:06

Fostex skrev:Audiolab 8200CDQ eller Cambridge Audio 650BD (om man står ut med lite fler funktioner) hade jag själv tittat på. :)


Tack för tips! :)

Jag är inte emot att ha en spelare med fler funktioner än bara cd. Bara den spelar cd bra! Om man har en sådan där bluray, kopplar man få 7.1 analogt för att avkoda både cd och bluray i spelaren? Eller hur tänker du?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5112
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav genstruktur » 2018-09-08 17:09

Bill50x skrev:
genstruktur skrev:Ingen som har ett tips på CD-spelare, låt säga 5000kr eller mindre begagnad. Gärna snygg :). Gör inget om den har några år på nacken.

Let efter ett exemplar av Linns Ikemi-spelare. De brukar gå för 4-5000:- men de är inte pinfärska precis... Jag har en själv och den tänker jag behålla tills jag vänder näsan i vädret. Fantastisk ordning och reda på musiken, tom introvert avantgarde jazz går att avnjuta med behållning :-) Att den ljudmässigt är i toppklass är självklart. Förmodligen en av de bättre du kan hitta. Snygg också, tycker jag då'rå, fantastisk byggkvalité.

[ Bild ]

[ Bild ]

/ B


Tack! :)

Ja den var fräck, påminner lite om Meridians gamla cd spelare tex 506 som jag varit sugen på. Linn har jag inte hört mycket och aldrig ägt något ifrån. Kunde vara kul!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5112
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav genstruktur » 2018-09-08 17:16

Max_Headroom skrev:Ser att denna fortfarande finns till salu som ny:

https://denonpro.com/products/view/dn-c615

Fruktansvärt trevlig. Den är en sådan jag själv använder.

Skall man kunna spela DVD-skivor åxå kankse denna kan vara nåt:

https://denonpro.com/products/view/dn-500bd


Tack för tipsen! :)

Verkar vara spelare mer riktade till professionella. Vad finns det för fördelar med dessa gentemot konsumentvarianter och hur kom det sig att du valde en sådan?

Har du den i rack?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav imac » 2018-09-08 17:58

Audiolab 8200CDQ finns det mycket finesser på om man vill ha det, tex går det köra den som USB dac o kan styra tex Winamp via USB med fjärren. Finns både digital o analog volym så den går köra som försteg o ändra volymen på hörlursutgången också. Min står undanställt för tillfället för den passar inte in bland övriga Primare prylar :roll:

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5112
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav genstruktur » 2018-09-08 22:47

imac skrev:Audiolab 8200CDQ finns det mycket finesser på om man vill ha det, tex går det köra den som USB dac o kan styra tex Winamp via USB med fjärren. Finns både digital o analog volym så den går köra som försteg o ändra volymen på hörlursutgången också. Min står undanställt för tillfället för den passar inte in bland övriga Primare prylar :roll:


Låter spännande! Även om jag inte är i behov av usb dac just nu i alla fall. Har den HT bypass?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav imac » 2018-09-08 23:09

Det ska gå att sätta en ingång till 0dB så den går att använda till HT bypass.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5112
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav genstruktur » 2018-09-08 23:13

imac skrev:Det ska gå att sätta en ingång till 0dB så den går att använda till HT bypass.


Låter ju trevligt! :)

Finns med på listan då.


Edit: läste man manualen stod det där :oops:

Bild
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Martinlkpg
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2014-06-19
Ort: Linköping

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Martinlkpg » 2018-09-09 17:21

Grabben på 2år råkade fippla på HT bypass på min Benchmark dac2 HGC :D Jäävlar säger jag bara :lol:
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Vinylcalle » 2018-09-09 23:58

Martinlkpg skrev:Grabben på 2år råkade fippla på HT bypass på min Benchmark dac2 HGC :D Jäävlar säger jag bara :lol:


Har ju skett ett antal gånger att man missat någon inställning på alla 1000 tals apparater jag provat. Gäller att vara snabb :). Alltid bra att använda billiga högtalare första gången man kopplar upp saker.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Bill50x » 2018-09-10 00:22

Men 668 är väl egentligen en ganska tråkig spelare ljudåtergivningsmässigt? Så den är väl inget att jämföra med. Låter snyggt och trevligt men engagerar inte alls. Framför allt ska man inte ha den som en referens utan snarare lyssna efter något som presenterar musiken på ett bättre sätt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav RMA » 2018-09-10 13:15

Bill50x skrev:Men 668 är väl egentligen en ganska tråkig spelare ljudåtergivningsmässigt? Så den är väl inget att jämföra med. Låter snyggt och trevligt men engagerar inte alls. Framför allt ska man inte ha den som en referens utan snarare lyssna efter något som presenterar musiken på ett bättre sätt.

/ B

Där är vi väldigt oense, jag tycker den är fantastiskt bra och mycket svårt att hitta nåt bättre :) .
Men det är väl så det ska vara, alla ska följa sin känsla.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5112
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav genstruktur » 2018-09-10 14:20

Martinlkpg skrev:Grabben på 2år råkade fippla på HT bypass på min Benchmark dac2 HGC :D Jäävlar säger jag bara :lol:


Hmm. Men på audiolaben förstår jag det som att en ingång är HT bypass med volymen opåverkad om man ställer in den så. Alla andra ingångar fungerar som vanligt.

Om någon då byter till HT bypassingången , och man spelar en cd skiva på en annan ingång samtidigt blir det väl tyst? Så vida man inte har en film igång på full spätta genom HT bypassingången - biorecievern då, samtidigt som man lyssnade på cdn?

Eller har jag missat något om hur det fungerar?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5112
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav genstruktur » 2018-09-10 14:25

Bill50x skrev:Men 668 är väl egentligen en ganska tråkig spelare ljudåtergivningsmässigt? Så den är väl inget att jämföra med. Låter snyggt och trevligt men engagerar inte alls. Framför allt ska man inte ha den som en referens utan snarare lyssna efter något som presenterar musiken på ett bättre sätt.

/ B


Jag har haft tre olika cd spelare och en bluray och en dvd. Av dem tycker jag att Pioneern låter bäst! Men jag är öppen för att prova andra spelare, bara det inte blir för dyrt - för stor förlustaffär om man säljer vidare :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Martinlkpg
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2014-06-19
Ort: Linköping

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Martinlkpg » 2018-09-10 18:39

genstruktur skrev:
Martinlkpg skrev:Grabben på 2år råkade fippla på HT bypass på min Benchmark dac2 HGC :D Jäävlar säger jag bara :lol:


Hmm. Men på audiolaben förstår jag det som att en ingång är HT bypass med volymen opåverkad om man ställer in den så. Alla andra ingångar fungerar som vanligt.

Om någon då byter till HT bypassingången , och man spelar en cd skiva på en annan ingång samtidigt blir det väl tyst? Så vida man inte har en film igång på full spätta genom HT bypassingången - biorecievern då, samtidigt som man lyssnade på cdn?

Eller har jag missat något om hur det fungerar?


På Benchmark dac2 HGC kan du ställa HT bypass på alla ingångar. Det är ingen speciell ingång om man säger så som går förbi försteget, utan med två knapptryckningar så blir det bara dac-slutsteg oavsett vilken ingång du spelar ifrån :P
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5112
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav genstruktur » 2018-09-10 19:01

Martinlkpg skrev:
genstruktur skrev:
Martinlkpg skrev:Grabben på 2år råkade fippla på HT bypass på min Benchmark dac2 HGC :D Jäävlar säger jag bara :lol:


Hmm. Men på audiolaben förstår jag det som att en ingång är HT bypass med volymen opåverkad om man ställer in den så. Alla andra ingångar fungerar som vanligt.

Om någon då byter till HT bypassingången , och man spelar en cd skiva på en annan ingång samtidigt blir det väl tyst? Så vida man inte har en film igång på full spätta genom HT bypassingången - biorecievern då, samtidigt som man lyssnade på cdn?

Eller har jag missat något om hur det fungerar?


På Benchmark dac2 HGC kan du ställa HT bypass på alla ingångar. Det är ingen speciell ingång om man säger så som går förbi försteget, utan med två knapptryckningar så blir det bara dac-slutsteg oavsett vilken ingång du spelar ifrån :P


Ah, så det blir det full spätta på det man lyssnar på just nu? I sådana fall förstår jag att det blir brunt i byxan. :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Martinlkpg
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2014-06-19
Ort: Linköping

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Martinlkpg » 2018-09-10 20:35

genstruktur skrev:
Martinlkpg skrev:
genstruktur skrev:
Hmm. Men på audiolaben förstår jag det som att en ingång är HT bypass med volymen opåverkad om man ställer in den så. Alla andra ingångar fungerar som vanligt.

Om någon då byter till HT bypassingången , och man spelar en cd skiva på en annan ingång samtidigt blir det väl tyst? Så vida man inte har en film igång på full spätta genom HT bypassingången - biorecievern då, samtidigt som man lyssnade på cdn?

Eller har jag missat något om hur det fungerar?


På Benchmark dac2 HGC kan du ställa HT bypass på alla ingångar. Det är ingen speciell ingång om man säger så som går förbi försteget, utan med två knapptryckningar så blir det bara dac-slutsteg oavsett vilken ingång du spelar ifrån :P


Ah, så det blir det full spätta på det man lyssnar på just nu? I sådana fall förstår jag att det blir brunt i byxan. :)


Haha jepp :wink: Tänk dig din Nad 208 vad levererar den i 4ohm till dina pi60 och bs60 :lol:
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5112
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav genstruktur » 2018-09-19 11:34

De e la sköj med bilder! Även om de är dåliga 8)

Bild
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Fostex » 2018-09-19 12:39

Kul! Det blev en 650BD alltså? Hur tycker du att den fungerar?
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5112
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav genstruktur » 2018-09-19 12:40

Fostex skrev:Kul! Det blev en 650BD alltså? Hur tycker du att den fungerar?


Japp. Det är en Cambridge Azur 650bd.

Jag har inte hunnit lyssna så mycket än faktiskt men det lilla jag hört låter bra. Om det är sämre eller bättre än Pioneer dv 668 vet jag inte. Får lyssna mer! Jag noterar att det låter något mer om mekaniken än Pioneer dv 668 som är föredömligt tyst.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5112
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav genstruktur » 2018-09-19 13:27

Så här skriver Carlsson planet:

Cambridge Azur 650 Bd.

Tung, välbyggd, snygg och trevlig BluRay-spelare som klarar alla skivformat: SACD, DVD Audio + Video, HDCD, CD, MP3, DivX och BD. Kör ut SACD digitalt (som DSD) och DVD Audio (som all channel PCM) via en enda HDMI-kabel till receiver. Plus analoga 7,1 ut, USB in, jordad nätbrunn. Metallfjärr, guldpläterade kontakter mm. Mycket fina ljud- och bildprestanda, nästan lika snabb som en CD-spelare. Kräver dock en EXTREMT lång inbränningstid. Det första exemplaret lämnade vi tillbaka efter 10 dagars förgäves dygnet-runt-spelande utan att den vagt konstgjorda känslan hade fösvunnit. Färgningen är densamma som på vi hörde på vår oinbrända Oppo BDP-83 och låter som om man lindat ett tunt lager gladpack kring inspelningarna. Det andra exemplaret ställde vi på repeat dygnet runt i fem veckor under semesterfrånvaron och sedan dess är färgningen helt borta, ljudet invändningsfritt, neutralt och av ren referenskaraktär. Dvs vi kunde valt 650BD till ny referens om vi inte redan hade valt Oppo BD-83SE. Priset var nästan löjligt lågt, mindre än hälften av Oppon: 4498 kr på HIFI-Klubben
.


https://www.carlssonplanet.com/rekommen ... lektronik/
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5112
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav genstruktur » 2018-09-19 16:28

Skall man säga något mer om cambridge azur 650bd vid en första anblick så är det att displayen och visning av on/off är blå. Ingen favorit hos mig. Jag föredrar grön, signalerar bra/ok/läget under kontroll :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Tangband » 2018-09-19 22:11

Jag tror dendär spelaren är riktigt bra

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster