Dac? Vad är sant eller snack?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Trust_your_ears

Dac? Vad är sant eller snack?

Inläggav Trust_your_ears » 2005-05-06 22:10

Jag står i begrepp i att skaffa en Dac till min Pioneer PS 06a eftersom jag fått det som ett tips och lånat en Cambridge Dac3 (tror jag att den hette) och konstaterat att det blev en förbättring.
Vad är viktigt? Ålder/fabrikat/uppdateringar/matchning? och vilken anslutning är optimal för min cd, digitalkabel, optisk anslutning?
Ge gärna tips på dac och kabel som är bra och relativt prisvärda.
Min musik är blandad men mycket vokalt typ V. Tolstoy och andra bra röster med spännade komp. ljudmässigt värdesätter jag närvarokänsla, balans, luftighet och ren, torr och djup bas.
Anläggningen i övrigt består av rör försteg MF X-pre el. Rose, Audion Silver Nigth, Spendor högt,Kablage= Van der hul First ulimate , Supras jubileumskabel, Kimber TC4 alt Eischman Express Six (jag håller på att lyssna vad som passar mig bäst i längden).
Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-05-07 01:22

Vad som är sant är väl att alla sakerna du tar upp kan vara viktiga!

Ålder - Det finns många elektronikkomponenter som kan åldras och förstöras! Hur lång tid det tar beror ju helt på omgivningen (i lådan).
Fabrikat - Vissa kränger kanske vad som helst, andra vill kränga något som är bra också?
Uppdateringar - De jag har sett har väl inte varit uppdaterbara, men det finns säkert sådana också! Kul om de är det förståss, så man slipper byta vidare..
Matchning - Givetvis kan elektronik interferera med annan dylik. Frågan är väl bara om det är det man vill, och vad man ska välja för att slippa det om man inte vill? (ditåt kanske jag vänder mig)

Det finns en som jag kan rekomendera, hörd i en källare i Täby. Det var en Sentec Diana. Snygg är den också! :P De brukar gå för inte sååå mkt pengar nuförtiden heller (klart under 4kkr) så det är väl ett alternativ? Testa de du har möjlighet att testa anser jag, och om du inte hittar någon som ger dig tillräcklig valuta är väl en uppgradering av spelaren (byte) ett alternativ också?

Det viktigaste är ju i slutändan att du är nöjd med apparaten, så rekomendationer kan ju lätt slå snett.

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
leiff

Inläggav leiff » 2005-05-08 15:27

Benchmark DAC1, kolla testerna på deras hemsida

Återgå till Köpråd