Holographic audio Pre25

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav ante_77 » 2016-02-15 06:24

rotel2 skrev:Alltid kul när folk är och blir nöjda med produkterna som inhandlas! :D

Men, att detta försteg trollar fram något som går att jämföra med natt- och dag låter som mer som ett önsketänkande. Ett försteg ska enligt min mening inte göra något åt ljudet alls, eller så lite som möjligt.
Skulle vara kul i ren faktiskt.se-anda att se en före- och efter mätning! :roll:


Problemet kanske är att de flesta försteg agerar som något filter och mumsar i sig en massa frekvenser både här och där.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav DVD-ai » 2016-02-15 08:05

Det är okey att vilja ha mätningar Rotel2, så du behöver inte vara så "blyg" :D

Men jag kan inte ge några och vissa skillnader är så tydliga att jag inte ens behöver fundera på om det är placebo eller inte inför mig själv (det som jag bryr mig om framförallt), som detta med hur starkt jag kan spela utan att karaktären hårdnar. :)

Men samtligt det jag upplever som en förbättring nu ska bli intressant att höra hur mycket som följer med tillbaka till Marantz'en om några dagar när jag ska köra den som försteg igen.
Sedan tillbaka till pre25 efter några dagar och tillbaka till marantz*en igen osv.... med några dagars mellanrum typ.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1386
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav RMA » 2016-02-15 09:33

Hur är din volymkontroll dom första millimetrarna? Min är rasslig och svajig tyvärr.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav DVD-ai » 2016-02-15 10:19

Det har jag inte upplevt, kan testa så får vi se :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1386
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav RMA » 2016-02-15 11:16

Kolla om du har ljud ut vid min volym, jag hör lite på min. Inte direkt störande dock.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav Piotr » 2016-02-15 11:27

rotel2 skrev:Alltid kul när folk är och blir nöjda med produkterna som inhandlas! :D

Men, att detta försteg trollar fram något som går att jämföra med natt- och dag låter som mer som ett önsketänkande. Ett försteg ska enligt min mening inte göra något åt ljudet alls, eller så lite som möjligt.
Skulle vara kul i ren faktiskt.se-anda att se en före- och efter mätning! :roll:



Det kan ju tänkas att den lösning som jämförs med är trasig.. eller bara illa designad. Det är väl inget konstigt alls med att en apparat presterar väsentligt bättre än en annan?

Det kanske är precis just så att detta försteg inte gör något alls (hörbart) med ljudet annat än att justera nivån. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav DVD-ai » 2016-02-15 12:26

Ja nu handlar ju detta om just min Marantz nr1604 vs just den pre25 som är hemma hos mig, men det är ju självklart :)

Intrycket är alltså så här länge: låter ju inte på något sätt dåligt med Nr1604 som försteg, helt enkelt bara bättre med pre25.

Men det kan ju komma att ändras, vad vet jag idag, många dagar av testande återstår :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav Fostex » 2016-02-15 14:15

Nu vet jag inte hur 1604 är konstruerad i försteget, men om den har digital volymreglering tycker jag att dina observationer inte är så märkliga. Både du och jag har ju noterat problem med att den låter fult i volymstegen när man höjer/sänker snabbt.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav Rydberg » 2016-02-15 14:41

Fostex skrev:Nu vet jag inte hur 1604 är konstruerad i försteget, men om den har digital volymreglering tycker jag att dina observationer inte är så märkliga. Både du och jag har ju noterat problem med att den låter fult i volymstegen när man höjer/sänker snabbt.

Det blir så pga implementation med steg, det är inget fel på själva volymkontrollen.

IngOehman skrev:Det finns inget fel.

Precis så där låter det när man ändrar volym i små steg samtidigt
som man spelar musik med basinnehåll.

Det du hör är de hack i vågformen som uppstår då en del spelas
med en annan gain än en senare del. Det blir ett hack - det hörs.

Det stora mysteriet hade varit om det inte hade hörts när man vet
att volymkontrollen ändrar gain stegvis.

- - -

Det så förvånar mig är att ingen tycks känna till detta, trots att
hemmabioförstärkare har låtit precis sådär i över ett årtionde när
man ändrar volymen på dem.

Jag tolkar det som att ingen håller på och ändrar volym mitt inne
i låtar, eller att de inte är uppmärksamma när de gör det, eller att
de flesta normalt har en måttligare halt basenergi i endera program-
materialen de spelar eller i uppspelningen.

Mest av allt hörs de där artefakterna om man lyssnar nära en bas
som regleras med disparat volymkrets (som i alla normala hemma-
bioförstärkare). Det hörs i själva verket ännu tydligare om stänger
av förstärkaren till topparna eller kopplat bort de senare helt.

Hade det inte hörts så hade något varit fel. ;)


Vh, iö
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav Fostex » 2016-02-15 16:32

Intressant, tack Rydberg!
Har inte märkt av det tidigare, men då troligtvis på att mina tidigare prylar haft steglösa potentiometrar.
Mycket kul - lite tid

rotel2
 
Inlägg: 618
Blev medlem: 2006-08-26

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav rotel2 » 2016-02-15 22:50

Piotr skrev:
rotel2 skrev:Alltid kul när folk är och blir nöjda med produkterna som inhandlas! :D

Men, att detta försteg trollar fram något som går att jämföra med natt- och dag låter som mer som ett önsketänkande. Ett försteg ska enligt min mening inte göra något åt ljudet alls, eller så lite som möjligt.
Skulle vara kul i ren faktiskt.se-anda att se en före- och efter mätning! :roll:



Det kan ju tänkas att den lösning som jämförs med är trasig.. eller bara illa designad. Det är väl inget konstigt alls med att en apparat presterar väsentligt bättre än en annan?

Det kanske är precis just så att detta försteg inte gör något alls (hörbart) med ljudet annat än att justera nivån. :)



Nä, precis. Så kan det givetvis vara. Jag vill också tillägga att jag anser att alla rätt till sin uppfattning, oavsett huruvida det är "rätt" eller inte. Är någon lycklig och nöjd så är jag därmed också nöjd!

Jag blev dock inte fundersam då jag själv aldrig upplevt ett försteg som tillför något som kan kännetecknas som ett stort problem. Men det är jag det.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav DVD-ai » 2016-02-16 15:13

Har "stort problem" sagts i tråden av mig ? ;)

Nej det är dock sant att jag än så länge hävdar att det är en tydlig skillnad, och det är ju inte samma sak !
Men om någon dag ska pre25 kopplad ur igen och då får vi se om några intryck följer med och om några stannar kvar. :)

utesluter inte at allt kan vara förväntanseffekter och inbillning, men tror samtidigt inte det.
Säger inte bu eller bä om det utan väntar på att jämföra mer innan jag bestämmer mig om min ståndpunkt :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav hifikg » 2016-02-16 20:19

Jag vill inte pinka på paraden och jag är själv lite nyfiken på om ett renodlat försteg skulle innebära något positivt i min egen rigg, men den förbättring som beskrivs i tråden "hörde" jag med när jag lekte med jättekabeln från Coconut. Intrycket bestod ända till jag blindtestade. Puh!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav sprudel » 2016-02-16 22:33

@David, Har du några intryck hur Pre 25 påverkade ljudperspektivet i 3D-dimensionen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav DVD-ai » 2016-02-17 07:38

hifikg: Jo jag vet och är själv inte den som bara hur som helst litar på mina upplevelser ( :lol: fan vad sjukt det låter när man säger så på något vis.... )
Och jag ämnar att lyssnar massor mer på både pre25 och Marantz nr1604 innan jag bestämmer mig för vad jag tycker :)

Blinda tester har jag svårt med då jag tappar fokus då tyvärr... jag blir så koncentrerad på att höra skillnader att det är det enda jag hör (även där inga skillnader finns) men missar helheten där jag upplever att skillnaderna framträder :)
Jag måste helt vara utan förväntning för att blinda tester ska fungera och det är inte så lätt att ordna tyvärr.... så blinda tester kan ge utslaget att jag nästan inte hör skillnad på min köksradio och stora anläggningen, medan jag dubbelblint hör tydlig skillnad på piP och piPs.
Men samma sak gäller vid långtidslyssning (det jag ägnar mig åt nu) jag har aldrig upplevt att intrycken från långtidslyssning har felat med tiden eller gått mot vad som sedan kan mätas och/ eller förklaras tekniskt :)

Så jag personligen liter inte på mina första intryck som om dom skulle vara någon sanning, men jag har fullt förtroende för att jag under tid kan passera alla egna inställningar som påverkar och faktiskt få en bild av hur något påverkar eller inte.
Kan ju nämna att jag har testat en hel del olika kablar och insett nästan omedelbart att ingen större skillnad finns, förutom i ett fall där det var en grovt felkonstruerad kabel som testades, den stack ut lite med att beslöja ett område av diskanten.



Sprudel: Lite, alltså så pass lite att jag inte är säker än på om just det blivit bättre, det får vi se idag när jag har tänkt att komma in receivern som försteg igen :)
ska bli spännande att se hur mycket som bara är placebo och inbillning :lol:
Eller hur mycket som faktiskt redan nu faktiskt är bestående intryck !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav distad » 2016-02-17 08:12

Akta dig så jag inte kommer med mitt lilla försteg som är gjort av djävulen (han färgar :P ) och binder fast dig i soffan och sedan kör vi bilndtest på riktigt :twisted:

:wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav DVD-ai » 2016-02-17 19:52

FBK skrev:Akta dig så jag inte kommer med mitt lilla försteg som är gjort av djävulen (han färgar :P ) och binder fast dig i soffan och sedan kör vi bilndtest på riktigt :twisted:

:wink:


Hahaha :lol:

Tortyr med färgande utrustning, ooooohhh noooooo !!!!! :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav darkg » 2016-02-17 20:04

Obarmhärtigt skruvade han upp sjättetonsdistortionen. Först slutade foten att stampa takten. Frun tyckte inte längre att hon från köket hörde skillnaden tydligt. Sedan stannade hjärtat lyckligtvis och allt som fanns att lyssna till var dödens tystnad - sällan hade ett tyst parti förmedlat en sådan svärta!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav DVD-ai » 2016-02-17 20:11

Vackert :)

Jag har kommit fram till att jag inte vet hur jag ska kunna sluta att lyssna på musik, jag vill bara spela musik i alla framtid !
Hjälp mig vad göra ?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker
 
Inlägg: 1807
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Sollentuna/fjollträsk

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav sky_eye » 2016-02-17 21:04

DVD-ai skrev:Vackert :)

Jag har kommit fram till att jag inte vet hur jag ska kunna sluta att lyssna på musik, jag vill bara spela musik i alla framtid !
Hjälp mig vad göra ?!


Sluta för fan inte! Rock on, mate!
\\Sky

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav hifikg » 2016-02-17 21:17

DVD-ai skrev:Vackert :)

Jag har kommit fram till att jag inte vet hur jag ska kunna sluta att lyssna på musik, jag vill bara spela musik i alla framtid !
Hjälp mig vad göra ?!


Du fixar förstås ett pizzabud som kommer med lagom regelbundenhet, en granne som köper ut kall öl och en älskarinna som rör sig i takt med musiken du väljer. Välj rätt bara.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav DVD-ai » 2016-02-19 08:16

:lol:


Bra tips där !
Jag lyckades tillslut ta mig till sängen och sova lite i alla fall, men kul va det att spisa musik :)


Jag kan meddela att omkopplingen till Marantz nr1604 inte blev gjord igår som tänkt, jag var helt slut igår och somnade kl 19:30 ! :O
Och sov fram till 05:30 i morse, så det behövdes tydligen :)
Men i helgen så blir det omkoppling och nästa steg i lyssnandet påbörjas, nämligen att koppla om mellan dom båda några gånger med någon dags mellanrum.

Ska bli spännande :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav sprudel » 2016-02-22 22:16

och?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav DVD-ai » 2016-02-25 17:47

Jag ska erkänna att jag inte har gjort några mer tester än...

Jag har inte orkat och inte hunnit om vart annat... :roll:
Och när jag väl har lust att lyssna på musik så orkar jag inte testa detta utan vill då bara slappa och ha det bra :)

Men i helgen så hoppas jag på att få tummen ut ur röven och orka testa lite mer.
dock så ÄR det tydligt att sedan pre25 kopplades in så tenderar jag till att vara mer nöjd med den ljudliga presentationen och har liksom mindre behov av att "rodda runt" med grejerna.
Det måste väl ändå vara något slags bra betyg, eler har jag bara blivit lat ?! :roll: :oops:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav boom » 2016-02-25 17:49

Du är så nöjd med Pre25 att du vill inte byta . :D

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav DVD-ai » 2016-02-25 18:11

Kan vara en bidragande omedveten faktor :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav boom » 2016-02-25 18:45

Jag vet att det är svårt att byta till något annat när man har fastnat i innotech träsket :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav sprudel » 2016-02-25 20:21

DVD-ai skrev:Jag ska erkänna att jag inte har gjort några mer tester än...

Jag har inte orkat och inte hunnit om vart annat... :roll:
Och när jag väl har lust att lyssna på musik så orkar jag inte testa detta utan vill då bara slappa och ha det bra :)

Men i helgen så hoppas jag på att få tummen ut ur röven och orka testa lite mer.
dock så ÄR det tydligt att sedan pre25 kopplades in så tenderar jag till att vara mer nöjd med den ljudliga presentationen och har liksom mindre behov av att "rodda runt" med grejerna.
Det måste väl ändå vara något slags bra betyg, eler har jag bara blivit lat ?! :roll: :oops:


Ah! Där är du ju, jag blev lite orolig när du gått från 150 inlägg i minuten till tyst i flera dagar. Tänkte att nu rackarn har indluensan klippt till ordentligt. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav DVD-ai » 2016-02-25 21:12

Jag har mina perioder av mer och mindre energi till saker i allmänhet och det gäller även min närvaro på forumet :)
Just nu är det inte så mycket energi som går åt till att hänga här ^^
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav Laila » 2016-03-11 21:39

Och . . . typ ? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster