Elac B6 eller Guru Junior

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
omnicide

Elac B6 eller Guru Junior

Inläggav omnicide » 2016-02-02 13:03

Hej!

Står i valet och kvalet mellan dessa två stativhögtalare, B6 kostar 4k nya medans Guru Junior går loss på 5.5k begagnade i fint skick.
Vad tror ni? Bägge högtalare har fått strålande omdömen online trots allt.

Användarvisningsbild
niklas

Re: Elac B6 eller Guru Junior

Inläggav niklas » 2016-02-02 14:58

Guru Junior, alla dar i veckan.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-02 14:59

Jag skulle valt ett par junior.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-02-02 15:00

Brukar du gå in på saabturboclubofsweden och fråga om du skall köpa Volvo eller Saab?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
omnicide

Inläggav omnicide » 2016-02-02 15:39

Evil_Homer skrev:Brukar du gå in på saabturboclubofsweden och fråga om du skall köpa Volvo eller Saab?

Haha, jag är väl medveten om vad forumet tycker om Ino och Guru, det hindrar mig inte från att dubbelkolla .. I prisklassen finns ju även begagnade piP.
Ska dock provlyssna Junior ikväll, så hur det blir får vi allt se 8)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-02-02 18:19

Har inte hört B6 själv men har ägt de Andrew Jones-konstruerade Pioneer SC-N301 och de är riktiga rökare för priset.
Jag hade inte skrivit av B6.

B6 lär kunna spela starkare medan Junior har fördelen av bra utsträckning i basen och väggnära placering.

B6 är designad ifrån grunden av Jones, även elementen, och på komponentnivå ser jag inte att B6 skulle vara sämre. Jämfört med nya Junior tror jag de är extremt prisvärda.
Är skillnaden bara 1500:- så är det ju läge att lyssna på båda om möjlighet finns.

Gillar själv både Ino och Guru men blir lite förvånad över att två rävar direkt säger att de skulle välja Junior.
Har ni lyssnat till B6? Har ni koll på vad det handlar om för djur? Kan ju handla om annat än just det ljudande för all del och det kan jag köpa fullt ut.

Jag hade personligen inte köpt ett par stativare idag under 10k utan att först ha försökt lyssna till B6. Nämner återigen att jag inte har hört dem men misstänker att de är rejält bra..

Junior har jag däremot hört en del av och visst är det fina högtalare med vissa begränsningar när det kommer till ljudtryck, dynamik och maximal upplösning. På i alla fall 2 av dessa 3 områden tror jag B6 är bättre.
Inget är väl så bundet av tycke och smak som högtalare iofs..

Spännande med lyssningen ikväll. Gillar du Junior så spelar ju bättre eller sämre ingen roll utan då är det vara att köpa. Låter de bra nog är det ju gott så. DET tror jag absolut att de kan göra.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
omnicide

Inläggav omnicide » 2016-02-02 20:18

Sådär, jag slog till på Guru! Låter helt strålande, perfekta vid datorn i min etta, vill jag lyssna på högre volymer så har jag trots allt JBL L100 med Jantzenfilter..
Ärligt talat så tror jag att Elac B6 spelar med bättre tryck men dessa plockar fram saker som jag aldrig hört i min musik, finess och luft finns det gott om helt enkelt!

Elac släpper snart sin Uni-FI B5, verkar vara ett mellanting mellan B5 och KEF's uni-q teknologi. Den verkar intressant, men just nu är jag lycklig :D

Återgå till Köpråd