Passiv selector

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiohd

Passiv selector

Inläggav Audiohd » 2016-02-13 20:48

Jag är på väg att skippa försteg till anläggningen, då jag endast använt mitt Copland för riaa steget och just införskaffat ett separat Riaa. Mitt slutsteg har volympot, men bara en ingång. Jag är nu på jakt efter en "rca växel" av hög kvalitet med minst två linjer, en för min DAC och en för mitt Riaa. Jag har funnit ett par intressanta alternativ på webben, men kan även tänka mig ett DIY projekt.

De jag funnit och fastnat för är från USA respektive Frankrike. Den ena har silverkablage invärtes och den andra har koppar. Vad är att föredra? Min undran är även om någon har erfarenhet och kanske tips i ämnet generellt? Jag infogar länkar till de två prylarna jag syftar på.

http://www.audiophonics.fr/en/appareils ... -8768.html

http://www.decware.com/newsite/ZSB.html

Aktuell produkter att koppla samman är:

Audion Silvernight Mk2/b, Rega Dac-r och Rega Aria.
If songs were lines in a conversation the situation would be fine.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Passiv selector

Inläggav darkg » 2016-02-13 20:54

Välkommen!

Silver är i sammanhanget larvigt. Att jaga milliohm måste dels ses i proportion till ingångsimpedansen, dels erhålls samma resistans billigare med något grövre koppar.
Decware verkar använda silverkontakter i brytaren vilket knappast är det optimala för lågnivå.

Den franska var väl en trevlig apparat, jämförelsevis.

Edit blandade ihop dem
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Audiohd

Inläggav Audiohd » 2016-02-13 21:26

Tack darkg! Tycker Decware är snygg, men när jag kikar på Audiophonics presentation så får jag ett större förtroende för deras produkt. Deras känns mer som en pryl framtagen för Audiofiler. De har lyft på locket och visar hur de skapat kopplingarna med premium delar. De har ju även motsvarande pryl med enklare komponenter till mindre än halva priset, det känns seriöst. Lutar klart åt att välja deras om jag inte finner något bättre. Ett DIY projekt vore skoj, men med bra prylar blir kostnaden inte långt ifrån deras pris.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-13 23:20

Invänta för allt i världen andras synpunkter!

Men ja, även om internkablaget ser lite fånigt ut :wink: tycker jag att fransosen framstår som ok, det mesta av prislappen har liksom hamnat rätt. Om du gillar stajlen. Den billigare med vettigare kablage (subjektivt) har fulare ratt och en viss air av ofullkomlighet.

Decware kan ju vara helt ok och rentav bättre, inte minst om den ser ut som du vill. Så svårt är det väl inte att göra en omkopplare. Fint att man kan välja ratt. Jag gillar inte utseendet och reagerar på den lite oseriösa texten, vadå hand soldered point to point - hur annars :roll: och silver i lödtennet, nja. Inte blir det bättre, fast med lite tur inte heller sämre, så...

Jag hittar ingen vikt för audiophonics, det finns i och för sig plats att lägga i nåt om den känns för lätt :)

(Hm, jag kanske fick en bissniss-idé nu, audiofilvikter! Handkapade silverpläterade syrefria blyplåtar med gyllene snitt-proportioner och nåt gummi som NASA använder?)

Användarvisningsbild
Audiohd

Inläggav Audiohd » 2016-02-13 23:52

Du läser mina tankar! Satt för en stund sedan och funderade på var de säljer bly. :D

Oroa dig inte, jag kommer fundera och hoppas på andras åsikter/råd.

Fann just denna också, men då hjälper inte bly, får väl spännas eller limmas fast:

http://www.mfspdesigns.com/index.php/en ... -1r-detail

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-13 23:57

Om du kan tänka dig en vippa tror jag att diy-potentialen växer till sig lite!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-02-14 01:13

darkg skrev:Välkommen!

Silver är i sammanhanget larvigt. Att jaga milliohm måste dels ses i proportion till ingångsimpedansen, dels erhålls samma resistans billigare med något grövre koppar.
Decware verkar använda silverkontakter i brytaren vilket knappast är det optimala för lågnivå.

Edit blandade ihop dem

Kvicksilver är the shit, har nån sagt . . . typ. 8O
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Audiohd

Inläggav Audiohd » 2016-02-14 11:02

Och nu ser jag att Svalander sågar Elma 04 omkopplare, som många
andra skryter med att de använder i Audiofila produkter. Just den
typen som sitter i den franska jag funderar på. :?

Vidare förespråkar han sin egen "Apem", om han har rätt så kan den
vara läcker för ett DIY projekt. Någon som testat den?

https://www.svalander.se/tips_fakta/teknik/omkopplare/

https://www.svalander.se/shoppen/komponenter/omkopplare

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-14 11:25

Svalander har läst nåt i Small Signal Audio Design av Douglas Self utan att kolla upp hur det förhåller sig med, tja, Elma.

Anders J

Inläggav Anders J » 2016-02-14 12:29

ELMA har nästan obegränsat med varianter och man kan välja mellan "transportförgyllning" och rktigt guld. Man kan ju också fråga sig om inte tillräckligt kontakttryck och en konstruktion som åstadkommer mekaniskt slitage egentligen också gör jobbet. Ur den synvinkeln kan man tänka sig att de där i övrigt trista skjutomkopplarna som sitter på gamla Dynakitförstärkare och dess likar kanske var ganksa bra, självrensande;-)

Och silverlod, det finns väl inget lödtenn som är så lättarbetat och lätt att få snygga och tillförlitliga lödningar med som med gammaldags 60/40, det silverhaltiga blyfria som som anbefalls idag är inte kul.

Den franska lådan är mest patetisk, halva kabellängden mellan omkopplaren och donen är en tjock skärmad kabel men lika mycket kabellängd är bara enkelledare. Fast nu är jag ju en oförbätterlig kabelskeptiker och tänker ändra mig i samma ögonblick någon lyckas få mig att höra någon skillnad...

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-14 13:25

Laila skrev:
darkg skrev:Välkommen!

Edit blandade ihop dem

Kvicksilver är the shit, har nån sagt . . . typ. 8O

Tja. Kvicksilverkontakter är typ outslitliga även vid belastning (inte relevant här) och förändras inte över tid. Pålitliga grejer om glaset inte spricker. En annan intressant sak är att kraften som behövs för att sluta kontakten är liten, så man kan designa manövermekanismen helt efter ergonomi och feel... men det gör man inte, tror jag. I praktiken tvivlar jag på att det finns några fördelar framför vanliga omkopplare med guldkontakter. För en rca-switch.

Användarvisningsbild
Audiohd

Inläggav Audiohd » 2016-02-14 14:40

Eftersom Decware till synes gör kvalificerade SET förstärkare som deras switchbox passar designmässigt till
så inbillar jag mig att den bör vara av hög kvalitet. Annars är ju firman korkad att sälja den. Personligen
tycker jag den är mycket läcker och det betyder mycket för mig att min anläggning är snygg. Lite fåfängt,
men det står jag för. Då även min Audion är en SET förstärkare så tänker jag att den även bör fungera bra
till min anläggning. Att de ger livstids garanti borde betyda att de är självsäkra på sin kvalitet. Nackdelen
är så klart att priset är ganska högt och frakten går på ca $65. Med "USPS: Priority Mail International" kan
jag vara säker på att även få betala tull/import avgifter. Är det någon som har erfarenhet av Decware?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-14 15:06

Hur sugen är du på diy?

Användarvisningsbild
Audiohd

Inläggav Audiohd » 2016-02-14 17:12

DIY är fullt möjligt och vore skoj. Har renoverat ett gäng Sonab burkar genom åren och har inte tummen
mitt i handen. Frågan är var jag i så fall hittar passande snygg låda och riktigt bra komponenter. Det är
ingen bra idé om pengarna rusar iväg och jag kan köpa lika bra färdigt. Andrahandsvärdet lär ju också
vara bättre om det är något bra märke och jag får för mig att sälja framöver.

Jag har även kikat på passiva försteg, men volympot känns onödigt. Det finns ju sådana där man kan
gå förbi volymen, men varför ska jag då betala för den? T.ex. Mirre på Veteranhifi har en japansk och
en annan från england som ser läcker ut till bra pris finns, den kan konfigureras för "bypass" av volymen :

http://www.tisburyaudio.co.uk/mini-passive-preamplifier

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-14 17:30

Ja, det hänger på lådan, det är min tanke också.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-19 22:02

Jag vill nyansera mig lite angående silver!

I kablage och i lod är det, tycker jag, inte optimalt.

I omkopplaren är det inte nödvändigtvis lika dumt som jag gav uttryck för. Jag tänkte på reläer, som bara delvis är samma sak.

Fast jag tycker ändå att guld är naturligare :wink:

Användarvisningsbild
Audiohd

Inläggav Audiohd » 2016-02-19 22:53

Valet föll till sist på en Miyajima Labs "Passive Selector PS-01". Fick den först på öppet
köp av Mirre på Veteranhifi. Är mycket nöjd, en transparent produkt med högsta kvalitet.
Kostar mycket, men det var fint att få testa med den egna anläggningen före jag bestämde
mig. DIY var ett alternativ, men valet känns helt rätt.
Bilagor
ps01a.jpg
ps01a.jpg (35.16 KiB) Visad 2361 gånger

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-19 23:43

Bra att du hittade en lösning som gör dig nöjd :-) det är rätt skönt med färdigt, hur bra diy än funkar i teorin. Har den här inte något vagt Dynaco över sig?

Med dess dubbla omkopplare är du ju rustad för att jämföra kablar också.

(Om du ändå skulle få för dig att ändra dig finns den omsjungna Holographic Audio pre TwentyFive för samma peng.)

Användarvisningsbild
Audiohd

Inläggav Audiohd » 2016-02-20 00:34

Visst minner den lite om Dynaco, men som jag minns dem hade de plastiga rättar, här är det gediget gods som gäller. Den lilla prylen väger ca 8hg. Den har en rec out om jag vill gå förbi volymen, eller t.ex. koppla min Musical Fidelity X-Can v2 hörlursförstärkare. :D

Återgå till Köpråd