Köpråd av CD-spelare? (Lyft pga ny fråga)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alikzus

Köpråd av CD-spelare? (Lyft pga ny fråga)

Inläggav Alikzus » 2005-05-10 17:32

Vet att såna här diskussioner dyker upp lite titt som tätt. Har därför använt sökfunktionen. Men blir ändå inte klokare/beslutsammare, så jag frågar!

Behöver en ny CD-spelare att ersätta/komplettera min Centrum DVD med.

Budgeten ligger på ungefär 2kkr, men jag kan kanske tänka mig att gå upp till det dubbla om goda skäl finnes.

Var först inne på en Pioneer DV-470, men ångrade mig sen och tänkte att det kanske ändå är bättre med en CD-spelare (tystare (?) mekanik och bättre/enklare handhavande).

Det jag stör mig på med min nuvarande DVD är att den låter rätt mycket. Sen tycker jag inte riktigt om autoplay-funktionen. Ljudet har jag inga referenser på, förutom vanliga "Svensson"-grejer, som i mina öron låter ganska likt. Men jag förmodar att det mesta blir uppgradering ljudmässigt.

Som CD-spelare dyker då tankar på NAD, Denon, Marantz, Harman Kardon, Yamaha eller Sony (utan SACD) upp.

NAD skulle matcha förstärkaren. Yamaha tycker jag bygger schyssta grejer. Möjligen begagnat. Annars köper jag helst en spelare ny pga slitage.

Annars kanske en DVD hade blivit bra ändå? För att kanske uppgradera ljudet med en DAC då ekonomin vill med sig bättre. Förutsatt att spelaren har förhållandevis tyst mekanik. Eller kanske en CD-spelare + DAC i framtiden?

Någon som kan ge mig råd?

För tillfället är jag rätt sugen på en begagnad NAD C542 eller Denon DCD-1455. Eller då möjligen en ny Yamaha CDX-596, Harman Kardon HD755, Denon DCD-685, Cambridge Azur 340C eller då DVD: Pioneer DV-470.

Vilket val vore "bäst"? Handhavandet är viktigt, mekaniken ska vara tyst och snabb och ljudet gärna inte för färgat.

\\Joel [Alikzus]
Senast redigerad av Alikzus 2005-06-20 18:06, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-10 21:26

Billigaste Naden eller Azuren, är mitt enkla råd!
Att de säljs på samma ställe är ju en fördel, när
du vill bekanta dig lite närmare med spelarna...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-11 15:58

Det jag irriterar mig på hos DVD-spelare som CD-spelare är att de är så långsamma och har inte samma respons i knapptryckningar osv. Vissa börjar en bit in på spåren, spolningen är inte lika smidig mm.

CD-spelare brukar vara bättre. Denon är riktigt bra på detta med snabbhet och respons.

Harman Kardons CD-spelare skulle jag akta mig för. Har hemska erfarenheter från en HD-750, riktigt amerikanskt schmeck. Sök på detta forum eller hififorum, har berättat om den ett antal ggr.

Jag har en Yamaha CDX-596 som jag är rätt nöjd med. Läs här tex:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=6120

Användarvisningsbild
Alikzus

Inläggav Alikzus » 2005-05-21 17:45

Tackar för råden!
Blir förmodligen en NAD CD-spelare efter byte av mina högtalare.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-05-21 22:20

Jag gillar verkligen min NAD c541i - kan bara rekommenderas!

Lyssna på en så'n...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Trust_your_ears

Inläggav Trust_your_ears » 2005-05-25 13:05

Jag har en Pioneer PD-S 06 som jag är mycket nöjd med; detaljerad men ändå musikalisk, bra transport och möjligheter.
Det är bra kvalitet på grejorna så jag kan rekomendra dig att köpa en beg, har sett dom för1500-2500 på HiFi-magasinets annonser.
Trust your eárs

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2005-05-30 13:14

Jag har en Denon DCD-1450AR som jag är väldigt nöjd med. Väldigt tyst mekanik och en stabil spelare i vad avser byggkonstruktion. Den har digital coax. ut och såklart analog också. Liten fiffig funktion för mig som inte än har fjärr till receivern är att man kan ställa utvolym på CD-spelaren mellan -12 och 0(inga enheter anges).

Fjärren är lite plastig men fungerar väldigt bra. Man får en uppsjö av programmeringsval och displayen kan dimmas i fyra lägen ner till helt avstängd.

Ah. Ingen standby funktion vare sig på fjärren eller spelaren, men display off och stop på playback är väl nästan samma sak..

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-30 13:22

Liten fiffig funktion för mig som inte än har fjärr till receivern är att man kan ställa utvolym på CD-spelaren mellan -12 och 0(inga enheter anges).
Det står nog i manualen att det är steg om 1.5dB precis som i min Denon DCD-725 (som jag självklart ångrar bittert att jag inte har kvar).

Användarvisningsbild
Alikzus

Inläggav Alikzus » 2005-06-20 18:05

Lyfter denna tråden igen.

Min Centrum DVD har nu (äntligen!) blivit utbytt mot en Pioneer dito (en DV-380).

Men jag tänkte även ha en CD-spelare pga främst handhavande biten men även det lilla mekaniska oljudet.

Valet står mellan Denons modeller DCD-485 och DCD-685. Prisskillnaden är ju i princip obefintlig. Så vilken är "bästa" köp?

Vh. Joel [Alikzus]

Användarvisningsbild
Lazyboy

Inläggav Lazyboy » 2005-06-25 15:13

Jag är också intresserad av Alikzus frågeställning, så det hade varit intressant att höra åsikter i frågan.

Återgå till Köpråd