Vet att såna här diskussioner dyker upp lite titt som tätt. Har därför använt sökfunktionen. Men blir ändå inte klokare/beslutsammare, så jag frågar!
Behöver en ny CD-spelare att ersätta/komplettera min Centrum DVD med.
Budgeten ligger på ungefär 2kkr, men jag kan kanske tänka mig att gå upp till det dubbla om goda skäl finnes.
Var först inne på en Pioneer DV-470, men ångrade mig sen och tänkte att det kanske ändå är bättre med en CD-spelare (tystare (?) mekanik och bättre/enklare handhavande).
Det jag stör mig på med min nuvarande DVD är att den låter rätt mycket. Sen tycker jag inte riktigt om autoplay-funktionen. Ljudet har jag inga referenser på, förutom vanliga "Svensson"-grejer, som i mina öron låter ganska likt. Men jag förmodar att det mesta blir uppgradering ljudmässigt.
Som CD-spelare dyker då tankar på NAD, Denon, Marantz, Harman Kardon, Yamaha eller Sony (utan SACD) upp.
NAD skulle matcha förstärkaren. Yamaha tycker jag bygger schyssta grejer. Möjligen begagnat. Annars köper jag helst en spelare ny pga slitage.
Annars kanske en DVD hade blivit bra ändå? För att kanske uppgradera ljudet med en DAC då ekonomin vill med sig bättre. Förutsatt att spelaren har förhållandevis tyst mekanik. Eller kanske en CD-spelare + DAC i framtiden?
Någon som kan ge mig råd?
För tillfället är jag rätt sugen på en begagnad NAD C542 eller Denon DCD-1455. Eller då möjligen en ny Yamaha CDX-596, Harman Kardon HD755, Denon DCD-685, Cambridge Azur 340C eller då DVD: Pioneer DV-470.
Vilket val vore "bäst"? Handhavandet är viktigt, mekaniken ska vara tyst och snabb och ljudet gärna inte för färgat.
\\Joel [Alikzus]