Boombox av spirorör

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

RitPer

Boombox av spirorör

Inläggav RitPer » 2016-03-08 20:41

Hej !

Fick en dum idé att bygga en bärbar högtalare i hyfsat litet format av en ventilationskanal, typ spiro 125 eller 160 i diameter.
Tänker mig en längd på röret på ca 20 - 30 cm (beroende på vilken volym som krävs) med ett element i vardera ände. Vad behöver jag för att detta ska fungera? Typ av element, batteri, förstärkare? Allt ska rymmas i röret.

Är detta korkat? Förstår att det är billigare att köpa färdigt men ser det mest som en kul grej.
Vet inte riktigt vilken ända jag ska börja i. Kom gärna med förslag.
Har inte byggt högtalare förut men är ganska insatt men tar gladeligen emot alla tips !

/RitPer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Boombox av spirorör

Inläggav darkg » 2016-03-08 20:54

Jag tror att det är lättare att lyckas med ett gjutrör (papp).
Don’t just do something, sit there.

RitPer

Inläggav RitPer » 2016-03-08 21:20

darkg skrev:Jag tror att det är lättare att lyckas med ett gjutrör (papp).

Jo, det är det säkerligen, men tråkigare :) finns ju plastkanaler också men känns inte så lockande heller.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-08 23:18

Är det looken du vill åt så kanske det går att ha ett rör i röret?

RitPer

Inläggav RitPer » 2016-03-08 23:22

darkg skrev:Är det looken du vill åt så kanske det går att ha ett rör i röret?

Jo, kanske kan vara en idé. ☺️

Men om vi bortser från det svåra i att bygga med metallrör, vad förslår ni för element, starkare och batteri?

Ska man sätta ett baselement på ena sidan och en diskant på andra?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-08 23:33

Det vore nog bra att ha ganska känsliga element så du kan ha rimligt nätt förstärkare och uthärdligt klunsigt batteri.

En idé: två koaxialer, en i varje ände, som sitter bakom skyddande lock som när de öppnas på gångjärn riktar ljudet. Lite kul, väl?

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-03-08 23:42

Jag skulle placerat basarna på ändarna och diskanter framåt. Tänk dig JVC Boomblaster.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-03-09 17:41

Känns som att det kan bli ett väldigt "klonkigt" eller "ringigt" ljud från ett metallrör..

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-09 17:52

Vi får vara lite försiktiga med förslag, då vi inte känner trådskaparen. Kanske har vi att göra med en ventilationsmontör? Att då föreslå avloppsrör i PVC kanske kan uppfattas kränkande :) ...

Annars var det det jag också tänkte föreslå. Jag har byggt subbar i 160 och 200 mm markrör och det har funkat riktigt bra. Förslaget med koaxialelement (typ bilhögtalare) borde funka bra. De har ofta hög verkningsgrad oxo. Förslag på förstärkare och drivning är jag dock inte rätt man till. Lycka till!

RitPer

Inläggav RitPer » 2016-03-09 18:22

Tack för all input !

Inser ju själv att plast förmodligen hade varit både bättre ljudmässigt och lättare att bygga i.

Jag är VVS-projektör så montör var inte så långt borta, men plast funkar således :)

Är det inte väldigt platt ljud i en bilhögtalare?
Jag skulle ändå kunna tänka mig att köra mono och ha bas i ena änden och diskant i andra.
Jag är ingen finlyssnare, men det kanske ni redan fattat. Hör ingen skillnad på 128 och okomprimerat.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-09 18:37

Platt.. vad är det? Eftersom du ska bygga något effektsnålt i ett litet sladdrigt rör får du ha måttliga anspråk :-)

Ska den kunna fungera när man går omkring? Annars vore det kanske kul med en stående variant med bredbandselement uppe och någon oerhört genialisk spridare ovanför, tänk Bild

Men ett halvklot istället som under transport fungerar som lock. Plus bas i botten, då.
Senast redigerad av darkg 2016-03-09 18:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-09 18:37

Problemet med bas och diskant i olika ändar är att det blir väldigt placeringskänsligt. Beroende på varifrån man lyssnar, blir det stor obalans och stor variation i direktljud kontra reflekterat ljud. Ett förslag är att använda bredbandselement så kan du ha likadana i båda ändar. Finns många dugliga 3-5 tums varianter.

RitPer

Inläggav RitPer » 2016-03-09 19:06

darkg skrev:Platt.. vad är det? Eftersom du ska bygga något effektsnålt i ett litet sladdrigt rör får du ha måttliga anspråk :-)

Ska den kunna fungera när man går omkring? Annars vore det kanske kul med en stående variant med bredbandselement uppe och någon oerhört genialisk spridare ovanför, tänk [ Bild ]

Men ett halvklot istället som under transport fungerar som lock. Plus bas i botten, då.

Riktigt snyggt faktiskt ! Rolig idé.

Kalejdokom skrev:Problemet med bas och diskant i olika ändar är att det blir väldigt placeringskänsligt. Beroende på varifrån man lyssnar, blir det stor obalans och stor variation i direktljud kontra reflekterat ljud. Ett förslag är att använda bredbandselement så kan du ha likadana i båda ändar. Finns många dugliga 3-5 tums varianter.

Om man spinner vidare på darkg's idé och sätter ett bredbandselement i ena änden på ett 160 rör i plast eller metall. Måste man ha något för att sprida ljudet vettigt då eller kan man ha den stående? Förslag på ett lättdrivet element som skulle passa i en 160?

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2016-03-10 14:37

RitPer skrev:Tack för all input !

Inser ju själv att plast förmodligen hade varit både bättre ljudmässigt och lättare att bygga i.

Jag är VVS-projektör så montör var inte så långt borta, men plast funkar således :)

Är det inte väldigt platt ljud i en bilhögtalare?
Jag skulle ändå kunna tänka mig att köra mono och ha bas i ena änden och diskant i andra.
Jag är ingen finlyssnare, men det kanske ni redan fattat. Hör ingen skillnad på 128 och okomprimerat.

Det behöver inte vara platt ljud i en bilhögtalare, det är som med allt annat till stor del en fråga om pris. Köper man biltemas billigaste 5,25" koaxialer för 189:- paret så kan dom nog upplevas lite platta (även om dom för pengarna är brutalt prisvärda, har ett par hemma i garaget). Köper man däremot till exempel 5,25" koaxialer från JL-audio med riktiga filter för 5490:- http://www.brl.se/sv/artiklar/jl-audio-c5-525x.html så får man ett ljud som är allt annat än platt... och sen finns förstås allting däremellan.

Orsaken att jag tog just 5,25" som exempel är att det är en storlek som skulle passa utmärkt i ett 160-rör. Hade jag vart i din sits hade jag nog köpt ett par riktigt billiga högtalare (från biltema?) och haft som test/utvecklingshögtalare för att få till röret och förstärkare och allting, så man vet hur bra det kan bli innan man sätter budgeten för dom riktiga högtalarna.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-03-10 15:45

Bild

Återgå till Köpråd