RitPer skrev:Tack för all input !
Inser ju själv att plast förmodligen hade varit både bättre ljudmässigt och lättare att bygga i.
Jag är VVS-projektör så montör var inte så långt borta, men plast funkar således

Är det inte väldigt platt ljud i en bilhögtalare?
Jag skulle ändå kunna tänka mig att köra mono och ha bas i ena änden och diskant i andra.
Jag är ingen finlyssnare, men det kanske ni redan fattat. Hör ingen skillnad på 128 och okomprimerat.
Det behöver inte vara platt ljud i en bilhögtalare, det är som med allt annat till stor del en fråga om pris. Köper man biltemas billigaste 5,25" koaxialer för 189:- paret så kan dom nog upplevas lite platta (även om dom för pengarna är brutalt prisvärda, har ett par hemma i garaget). Köper man däremot till exempel 5,25" koaxialer från JL-audio med riktiga filter för 5490:-
http://www.brl.se/sv/artiklar/jl-audio-c5-525x.html så får man ett ljud som är allt annat än platt... och sen finns förstås allting däremellan.
Orsaken att jag tog just 5,25" som exempel är att det är en storlek som skulle passa utmärkt i ett 160-rör. Hade jag vart i din sits hade jag nog köpt ett par riktigt billiga högtalare (från biltema?) och haft som test/utvecklingshögtalare för att få till röret och förstärkare och allting, så man vet hur bra det kan bli innan man sätter budgeten för dom riktiga högtalarna.