ljudkort för 2 eller 4st mikrofoner/kanalsinspelningar..

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rille

ljudkort för 2 eller 4st mikrofoner/kanalsinspelningar..

Inläggav Rille » 2016-03-14 14:33

Då min gamla dator börjat brumma och ljudkortet ej funkar med nyare versioner av windows så behöver jag köpa nytt.. Både bärbar dator och ljudkort.. Ljudkortet känns mest intressant att välja rätt och därför frågar jag er om råd. Har någon ett bra köpråd ang just ett ljudkort eller fristående tyst inspelningsmaskin?
16-24bitar 48khz minst vill jag kunna spela in i. Jag använder PC, inte MAC.. Budget säg runt 5kkr..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: ljudkort för 2 eller 4st mikrofoner/kanalsinspelningar..

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-14 15:14

I en annan tråd hade jag en undran om varför det ofta tycks leta sig in klick/dropouts vid spelning i datorer. Piotr som sysslat med mycket inspelande med såväl Windows som Apple-maskiner delade med sig av sin erfarenhet på detta område. Tycks vara så att dedikerade inspelningsapparater utan koppling till datorer är bättre på den fronten. Det har tydligen gått så långt att en del dubblerar datorantalet för att vara på den säkre sidan vid värdefulla inspelningar. Jag har upplevt fenomenet vid egna inspelningar, vid vanlig lyssning och vid strömmat material från Internet.

En sådan här kanske kan passa?

https://global.focusrite.com/usb-audio- ... rlett-18i8

Finns liknande från andra tillverkare. Här i intervallet 300-500€.

http://www.thomann.de/de/usb_audio_inte ... e-last=500

Notera att många sägs ha 4in - 2ut men det är inte så ofta det är 4 mikrofoningångar utan det kan vara 2 mic och 2 line in.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-14 17:51

Jag har en M-Audio Fast Track C400 som går klockrent och funkar för inspelning och mätning mm.
Verkar inte finnas att köpa längre, men här är en uppföljare jag vågar rekommendera:
http://www.thomann.de/se/m_audio_m_track_quad.htm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-14 20:02

Den ser vettig ut. Möjligen bör man kolla om förstärkningen på mikrofoningångarna räcker (max 43 dB).

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-03-15 00:19

Droppouts har jag inte haft när jag spelat in men så har jag haft en dedikerad ljuddator också.. Tack för inputt.. Jag har letat efter någon sida där de inte bara skriver vad de tycker utan också bakar upp det med mätningar.. Då kan man ju känna sig liiite säkrare i sitt val om apparaten också bevisligen mäter bra.. Nån som har tipps på en sån sida?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-15 08:28

Dropouts är möjligen fel ord men här finns ett exempel.

viewtopic.php?p=1831137#p1831137

Att sådana fenomen dyker då och då är irriterande och det går inte att förutse när.

Fast en dator dedikerad för ljud finns ju egentligen inte. Det är ju i första hand en dator oavsett med alla dess fallgropar när det gäller inställningar/handhavande.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-15 09:14

Rille skrev:Då min gamla dator börjat brumma och ljudkortet ej funkar med nyare versioner av windows så behöver jag köpa nytt.. Både bärbar dator och ljudkort.. Ljudkortet känns mest intressant att välja rätt och därför frågar jag er om råd. Har någon ett bra köpråd ang just ett ljudkort eller fristående tyst inspelningsmaskin?
16-24bitar 48khz minst vill jag kunna spela in i. Jag använder PC, inte MAC.. Budget säg runt 5kkr..

När jag letat efter ljudkort så tycker jag det sett ut som att Focusrite har väldigt nöjda användare, skulle nog börjat med att titta på en sådan.
Den här t.ex har fyra mikingångar:
http://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_18i8.htm
Om man klarar sig med två fantommatade mikingångar så har dom flera modeller som är både enklare och billigare.
Många verkar även använda dom enklare modellerna för akustikmätningar.
Googla runt lite.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-15 09:29

Jag har en Focusrite 2i2 som fungerar väldigt bra, det borde inte vara någon skillnad på de med fler ingångar. Jag köpte också nyligen en Zoom H6 som jag inte har hunnit testa särskilt mycket, men den ska gå att använda både som separat inspelare och ljudkort.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-03-15 12:18

RogerGustavsson skrev:Dropouts är möjligen fel ord men här finns ett exempel.

viewtopic.php?p=1831137#p1831137

Att sådana fenomen dyker då och då är irriterande och det går inte att förutse när.

Fast en dator dedikerad för ljud finns ju egentligen inte. Det är ju i första hand en dator oavsett med alla dess fallgropar när det gäller inställningar/handhavande.

Sant Roger. jag tänker att en dator som jag inte installerat något annat program än de som absolut behövs för ljudinspelning samt några få pluggar som reverb, så borde det vara färre störkällor än om man använder sin vardagsdator med en massa olika nedladdade/installerade/avinstallerade program som snurrar i bakgrunden..

Focusrite är det troligaste alternativet just nu.. och tack alla! :-)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-15 13:57

Fast om man ska hårddra det, en dator är ju ingen inspelningsmaskin i första hand och att stänga av alla funktioner som inte behövs är nog inte möjligt. Det pågår en massa processer i en dator mest hela tiden och vad de kan ha för inverkan vet jag inte. Det kanske finns något avskalat alternativ? Någon Linux-grunka som bara sysslar med ljudhantering och inte en massa annat? Tänker mig att en renodlad inspelare borde vara bättre, även om några är onödigt "datormässigt" uppbyggda med menyer på lång rad. Riktigt renodlade maskiner för yrkesbruk har ju mycket av sådant bortskalat. Tänker på maskiner som Sound Devices, Fostex, Tascam, Nagra och liknande. Jo, de är inte alltid plånboksvänliga... Du får gärna berätta om hur urvalsprocessen går. Det ska ju även till mjukvaror och vilka krav ställer du där?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-03-15 15:22

Med ADAT (som det verkar vara på Focusrite), är det alltid max 48 kHz som gäller för t.ex. åtta kanaler?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-15 16:54

Almen skrev:Med ADAT (som det verkar vara på Focusrite), är det alltid max 48 kHz som gäller för t.ex. åtta kanaler?

Supported sample rates : 44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 kHz A 96 kHz

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-03-15 17:00

RogerGustavsson skrev:
Almen skrev:Med ADAT (som det verkar vara på Focusrite), är det alltid max 48 kHz som gäller för t.ex. åtta kanaler?

Supported sample rates : 44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 kHz A 96 kHz

OPTICAL INPUT - TOSLINK connector able to carry eight channels of digital audio in ADAT
format at 44.1/48 kHz sample rate or four channels at 88.2/96 kHz.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2016-03-15 23:25

Jag skaffade föregångaren till denna, dr-680 och har kört den med externt 12v lipo batteri vid rätt många inspelningar.
Jag hade ett krav på exakt tracking av kanalernas förstärkning.
Jag är mycket nöjd och har inga problem med den.

http://videoandfilmmaker.com/wp/index.p ... -680-mkii/

Jag har tidigare kört flera PC baserade lösningar, den som fungerade och fortfarande skulle fungera är min PC med MOTU Traveller mkIII med firewire Windows och Reaper som för kanals DAW.
Men den kombinationen blir rätt stor och inte helt diskret att ha med sig.
Sedan hade inte min PC så bra batteri och kombinationen tar en hel del plats.

Bo-Erik

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2016-03-17 10:12

Jag har läst att en del har problem med Focusrites Scarlett-modeller när det gäller inspelning av (el-) gitarr. Tydligen så överstyr signalen lätt.

/en john

Återgå till Köpråd