Aktivt 3-vägs filter från "PA" som låter HIFI?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

OA85

Aktivt 3-vägs filter från "PA" som låter HIFI?

Inläggav OA85 » 2016-03-15 10:05

Någon som är i PA-branschen (eller har kunskapen) och vet vart prisgränsen går i dagsläget för att få ett trevägs aktivt delningsfilter (stereo) som är så transparent och tyst som möjligt så det skulle passa i en riktigt bra hemmastereo? Max ca 5000kr nytt eller begagnat.

Detta filter verkar uppskattat och har en del smarta funktioner men tänker att det inte skadar att höra om någon har några invändningar eller kanske ett bättre förslag på hur detta ska lösas?:

http://www.thomann.de/se/dbx_driverack_ ... 2_335357_0

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Aktivt 3-vägs filter från "PA" som låter HIFI?

Inläggav paa » 2016-03-15 10:14

Det jag direkt ser i specifikationen som nog inte skulle godkännas för elektronik i högsta klassen är väl denna begränsning:
20 Hz – 20 kHz, +0 /- 0.5 dB
Men det kanske finns några verkliga mätningar som visar bättre värden?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

OA85

Inläggav OA85 » 2016-03-15 10:30

Samtliga DBX verkar ha den specen.

Bättre på pappret va?:

http://xilica.com/wp-content/uploads/20 ... pec_v7.pdf

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-15 11:25

Man vill nog helst att frekvensgången ska nå ner till nånstans 1-3 Hz vid -3dB. Frågan är om det finns PA-grejor som är dimensionerade så. Men sen beror det ju på vad du ska köra för högtalare om det spelar så stor roll. Går dom bara ner till 30-40Hz så kan man väl se genom fingrarna med detta, men om dom ska klara ner till under 20 Hz med bra nivå så kan det kanske börja märkas.
Men när det är specat till 0.1 dB vid 20 Hz så vet man ju inte riktigt vart det bär hän lägre ner.
Vad gäller DBX specar så är dom väl så dominerande så att alla copycats bara följer efter, och duger specen för DBX så kanske det är enklast att bara kopiera siffrorna i broschyren, vad vet jag.
Trots allt är det ju viktigare att det inte spelar orent än att det fattas en dB i djupaste basen.
Men jag skulle vilja sett riktiga mätningar i testlabb på produkten. Vissa data kan ju vara bättre och andra sämre än vad broschyrvärdena antyder.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2016-03-15 12:46

Jag har dbx driverack 260, och kompenserar mina slutna basar med den. Har full macka ner till 11hz.
Har inga problem med att det skulle låta dåligt
Man kan inte göra ingrepp under 20hz men det är sällan som det behövs göras korrigerar under det ändå. Har inte känt mig särskilt begränsad av det iaf.
Den håller alltså kvar korrigeringarna som gäller vid 20hz för frekvenser under 20hz.
tillförlitligheten på dessa mätningarna ligger kring väldigt dåligt till kasst men man ser iaf lite hur dbx hanterar det hela.
jag vet tex inte -3db för ljudkortet som användes. samt att det som synes är problem med mätningen på dbxen iom vågigheten som är synlig mellan 0-20hz, inte dbx ful bara mitt fel
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2016-03-17 14:06

Helt klart en intressant tråd då jag också kommer behöva ett filter inom den närmsta framtiden. visserligen bara för delning mellan basar och toppar. Men ändå. Är också osäker på vad jag ska köpa :p

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-18 19:37

OA85 skrev:Någon som är i PA-branschen (eller har kunskapen) och vet vart prisgränsen går i dagsläget för att få ett trevägs aktivt delningsfilter (stereo) som är så transparent och tyst som möjligt så det skulle passa i en riktigt bra hemmastereo? Max ca 5000kr nytt eller begagnat.

Detta filter verkar uppskattat och har en del smarta funktioner men tänker att det inte skadar att höra om någon har några invändningar eller kanske ett bättre förslag på hur detta ska lösas?:

http://www.thomann.de/se/dbx_driverack_ ... 2_335357_0

Med tanke på hur nervösa en del är med DAC, inte ens några kritikerrosade apparater med vissa chip duger, hur står sig då ett lite mera PA-betonat DBX Driverack? Där tillkommer i en del fall en ADC (vid analoga programkällor) som förmodligen inte tillhör toppskiktet. Kanske man alltid matar den med analog insignal? På vilken nivå kan Driveracken's DAC tänkas ligga?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-18 21:04

Beakungen skrev:Helt klart en intressant tråd då jag också kommer behöva ett filter inom den närmsta framtiden. visserligen bara för delning mellan basar och toppar. Men ändå. Är också osäker på vad jag ska köpa :p

Den här rekommenderar Alexi åt mig. http://www.thomann.de/gb/dbx_223_xs.htm ... ac0d4b7d60
Min tråd.viewtopic.php?f=9&t=63154
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-18 21:36

DBX 223 Xs är 2-vägs. DBX 234 Xs är 3-vägs. På vilket sätt är det bra? PA-varianter har ofta lite längre signalvägar som kan vara hinder för riktigt bra ljud.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2016-03-18 23:56

Driverackarna slår iaf den inofficiella kungen minidsp på fingrarna alla dagar i veckan. jo jag har testat
DBX223 är väldigt trevlig om man klarar sig med den! Driverack 260 är trevligare. Och pa2 är nog minst lika bra som 260 om inte bättre rent ljudmässigt. o trevligare med sitt ethernet gränssnitt.

Roger, vad menar du? reckhorn F1 var för hemmabruk o om jag inte minns fel så var den bland det sämsta skit man kan ha. Dock föredömligt korta signalvägar.Säger ju ingenting om prestanda.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-19 00:00

FBK skrev:Den här rekommenderar Alexi åt mig. http://www.thomann.de/gb/dbx_223_xs.htm ... ac0d4b7d60

Jag rekomenderade den för att den ser ut att vara enkel att ställa in och har ett bra pris.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-19 00:41

Alexi skrev:
FBK skrev:Den här rekommenderar Alexi åt mig. http://www.thomann.de/gb/dbx_223_xs.htm ... ac0d4b7d60

Jag rekomenderade den för att den ser ut att vara enkel att ställa in och har ett bra pris.

Och sådant uppskattar jag när man inte är van vid sådan här grejer. :)
Dvs jag röstade på Nr 3 i denna tråd viewtopic.php?f=9&t=63238
Men sedan så är jag filmälskare då blir det inte lätt längre, särskilt nu när det kommer nya format (om de nu kommer på all film) där det ska placeras högtalare överallt, dvs gillade 5.1 men jag kommer skaffa minst 5.1.2 om formaten blir standard på all film.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-19 21:08

schmutziger skrev:Driverackarna slår iaf den inofficiella kungen minidsp på fingrarna alla dagar i veckan. jo jag har testat
DBX223 är väldigt trevlig om man klarar sig med den! Driverack 260 är trevligare. Och pa2 är nog minst lika bra som 260 om inte bättre rent ljudmässigt. o trevligare med sitt ethernet gränssnitt.

Roger, vad menar du? reckhorn F1 var för hemmabruk o om jag inte minns fel så var den bland det sämsta skit man kan ha. Dock föredömligt korta signalvägar.Säger ju ingenting om prestanda.

Reckhorn är väl ingen som har rekommenderat? Jag menar att många PA-prylar har flera optioner inbyggda som man oftast klarar sig utan för hifi. Antalet onödiga finesser komplicerar signalvägen och underlättar knappast för "välljud". Att det oftast är det standarddelningar som inte alltid passar "hemmahögtalare". Passiva delningar vid lite högre frekvenser kan utnyttja/samverka med elementens egenskaper på ett annat sätt. Det blir då inte strikta 1/2/3/4:e ordningsen filter. Har självt kört med aktiva filter (danska High Fidelity's diskret uppbyggda) i många år, fast inte just nu. Kanske blir det åter aktiva filter om jag drar igång mina Tympani IVa men bara för lågpassdelen. Delningen mellanregister/diskant blir vanlig högnivå passivt.

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2016-03-26 12:30

Måste det vara PA grejer? Många är nöjda med Minidsp 4x10 HD.
Äger en själv, är väldigt användarvänlig, ljudkvaliten har jag svårt för att bedöma.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-27 10:30

Jag sitter nöjd med en Behringer DCX2496 och fick se att den nu finns i en LE-version som verkar vara samma modell men med två ingångar istället för tre. Den saknar också digital ingång, men är 500 kr billigare. Det är ett mycket flexibelt och kapabelt filter - rekommenderas!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2016-04-11 18:02

Kalejdokom skrev:Jag sitter nöjd med en Behringer DCX2496 och fick se att den nu finns i en LE-version som verkar vara samma modell men med två ingångar istället för tre. Den saknar också digital ingång, men är 500 kr billigare. Det är ett mycket flexibelt och kapabelt filter - rekommenderas!

+1
Har ett vanligt DCX2496 som jag varit väldigt nöjd med, ett tips är att minska gain på input och öka gainen på alla outputs för att få så lite brus som möjligt.

Återgå till Köpråd