Filter för att dela toppar mot basar.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav Beakungen » 2016-03-19 22:21

Hej!

Är på jakt efter ett filter att dela basar och toppar. Det spelar ingen roll om det är ställbart eller fast vid 80hz.

Vad rekommenderar ni?

Viktigast för mig är att det inte påverkar ljudet. Sen hade det varit trevligt med möjlighet att justera nivån mellan topp å bas.

Finns det något vettigt filter för detta?

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav Elfsberg » 2016-03-19 23:49

Du har ingen som helst aning, alltså?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav Beakungen » 2016-03-20 00:58

Elfsberg skrev:Du har ingen som helst aning, alltså?


Nu förstår jag din poäng. Du undrar klart varför jag inte googlar + att har man hängt ett tag på forumet så borde man kanske ha ett litet hum.

Men tyvärr inte. Jag frågar för jag har väldigt dålig koll och är livrädd att jag köper något som inte alls blir rätt.

Tänker mig att det finns många som har god kunskap på detta forum och som kanske kan råda mig så det blir rätt :)

Har kikat lite på pa-grejer men vill inte ha begränsad bandbredd under 20hz! Det känns väldigt dumt :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav DVD-ai » 2016-03-20 09:23

Jag hade köpt ett Ino cr80s, om man värdesätter ljudkvalitet högt så är det ett ypperligt filter att sikta på ! :)

80Hz delning, LP30dB/okt och HP18dB/Okt, ställbart Q (ställbar branthet) på LP delen, kan kompletteras med infratillsats och kan då boosta riktigt låga frekvenser och ner i infraområdet samt styra återgivningen än bättre upp över 40Hz.
Utöver det så har cr80s ett Subsonic filter som man kan slå på om man vill och denna skär vid 13,5Hz.

Om du köper en cr80s nytt från ingvar så får du dessutom senaste version, denna har möjlighet till att ändra delningen till 104Hz eller 124Hz med hjälp av insticksmoduler bara, jätte smidigt :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-20 09:52

Ett delningsfilter ska summera de akustiska frekvensgångskurvorna från i detta fall basar och toppar. De allra flesta delningsfilter som säljs gör i regel inte det riktigt bra. Det är ofta symmetriska delningar som 18+18 eller 24+24 dB/oktav, elektriskt. Till det ska de akustiska kurvorna hos basar och toppar fogas. Hembioprylarna har oftast 24+12 dB/oktav, där topparna förrutsätts falla med 12 dB/oktav för att god symmetri, det föreskriver THX-normen.

Den händige skräddarsyr sina aktiva delningsfilter...

Hur långt ner i basen filtren opererar är ofta föränderligt genom byte av komponenter. Om slutstegen är AC-kopplade, vilket är vanligast, kan delningsfiltrens basgren vara DC-kopplade. PA-prylar är ofta extra begränsade, där är det önskat för att kunna högt.

Ino cr80 är väl ett bra tips men det kostar en del.

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav Beakungen » 2016-03-20 10:19

DVD-ai skrev:Jag hade köpt ett Ino cr80s, om man värdesätter ljudkvalitet högt så är det ett ypperligt filter att sikta på ! :)

80Hz delning, LP30dB/okt och HP18dB/Okt, ställbart Q (ställbar branthet) på LP delen, kan kompletteras med infratillsats och kan då boosta riktigt låga frekvenser och ner i infraområdet samt styra återgivningen än bättre upp över 40Hz.
Utöver det så har cr80s ett Subsonic filter som man kan slå på om man vill och denna skär vid 13,5Hz.

Om du köper en cr80s nytt från ingvar så får du dessutom senaste version, denna har möjlighet till att ändra delningen till 104Hz eller 124Hz med hjälp av insticksmoduler bara, jätte smidigt :)



Helt klart intressant!

Finns det ett vanligt cr80 utan s tillägget och hur skiljer sig ljud? Finns det någon prislista eller måste man upp till sthlm för att köpa delningsfiltret? :)

Hur fungerar infran där? Boostar idag med min Dsp dualcore 2 idag. Och kan jag boosta efter den så kan jag låta dspn korrigera ännu hårdare utan att behöva dsp-kraft på boosten också :)

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav Beakungen » 2016-03-20 10:23

RogerGustavsson skrev:Ett delningsfilter ska summera de akustiska frekvensgångskurvorna från i detta fall basar och toppar. De allra flesta delningsfilter som säljs gör i regel inte det riktigt bra. Det är ofta symmetriska delningar som 18+18 eller 24+24 dB/oktav, elektriskt. Till det ska de akustiska kurvorna hos basar och toppar fogas. Hembioprylarna har oftast 24+12 dB/oktav, där topparna förrutsätts falla med 12 dB/oktav för att god symmetri, det föreskriver THX-normen.

Den händige skräddarsyr sina aktiva delningsfilter...

Hur långt ner i basen filtren opererar är ofta föränderligt genom byte av komponenter. Om slutstegen är AC-kopplade, vilket är vanligast, kan delningsfiltrens basgren vara DC-kopplade. PA-prylar är ofta extra begränsade, där är det önskat för att kunna högt.

Ino cr80 är väl ett bra tips men det kostar en del.


Jag kör ju idag min onkyo som delning och försteg. Men jag har ett separat försteg jag ska köra istället därav behöver jag ett delningsfilter :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav DVD-ai » 2016-03-20 10:44

Beakungen skrev:
DVD-ai skrev:Jag hade köpt ett Ino cr80s, om man värdesätter ljudkvalitet högt så är det ett ypperligt filter att sikta på ! :)

80Hz delning, LP30dB/okt och HP18dB/Okt, ställbart Q (ställbar branthet) på LP delen, kan kompletteras med infratillsats och kan då boosta riktigt låga frekvenser och ner i infraområdet samt styra återgivningen än bättre upp över 40Hz.
Utöver det så har cr80s ett Subsonic filter som man kan slå på om man vill och denna skär vid 13,5Hz.

Om du köper en cr80s nytt från ingvar så får du dessutom senaste version, denna har möjlighet till att ändra delningen till 104Hz eller 124Hz med hjälp av insticksmoduler bara, jätte smidigt :)



Helt klart intressant!

Finns det ett vanligt cr80 utan s tillägget och hur skiljer sig ljud? Finns det någon prislista eller måste man upp till sthlm för att köpa delningsfiltret? :)

Hur fungerar infran där? Boostar idag med min Dsp dualcore 2 idag. Och kan jag boosta efter den så kan jag låta dspn korrigera ännu hårdare utan att behöva dsp-kraft på boosten också :)


Tyvärr så är cr80 fortfarande inte klar utan det är cr80s som gäller, Ingvar har en cr80 "på G" men den har varit det år efter år efter år så den är inget att räkna med tyvärr...
Det är cr80s som gäller och den låter väldigt väldigt lite... :)

Filtret går absolut att ordna så att någon på forumet skickar till dig, så det är inget problem ;)
Infra tillsatsen fungerar så att du med med en stigande kurva mot lägre frekvenser steglöst kan boosta från ca 40Hz och ner, men den har en ytterligare funktion som gör att du kan boosta från 80Hz och ner och du kan steglöst avgöra hur mycket du vill boosta från 80Hz ner till 40Hz.
Alltså. du kan välja vilket läge du vill mellan att boosta från ca 40Hz och ner eller från 80Hz och ner.

Då kan du låta din Dualcore sköta det andra med mindre delay som resultat, eller så kanske du tycker att den inte behövs ?! man kan få till ganska mycket kompensation med bara cr80s + infra tillsatsen faktiskt :) (då slipper du även den delay som Dualcoren lägger på baskanalen)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav Beakungen » 2016-03-20 11:16

DVD-ai skrev:
Beakungen skrev:
DVD-ai skrev:Jag hade köpt ett Ino cr80s, om man värdesätter ljudkvalitet högt så är det ett ypperligt filter att sikta på ! :)

80Hz delning, LP30dB/okt och HP18dB/Okt, ställbart Q (ställbar branthet) på LP delen, kan kompletteras med infratillsats och kan då boosta riktigt låga frekvenser och ner i infraområdet samt styra återgivningen än bättre upp över 40Hz.
Utöver det så har cr80s ett Subsonic filter som man kan slå på om man vill och denna skär vid 13,5Hz.

Om du köper en cr80s nytt från ingvar så får du dessutom senaste version, denna har möjlighet till att ändra delningen till 104Hz eller 124Hz med hjälp av insticksmoduler bara, jätte smidigt :)



Helt klart intressant!

Finns det ett vanligt cr80 utan s tillägget och hur skiljer sig ljud? Finns det någon prislista eller måste man upp till sthlm för att köpa delningsfiltret? :)

Hur fungerar infran där? Boostar idag med min Dsp dualcore 2 idag. Och kan jag boosta efter den så kan jag låta dspn korrigera ännu hårdare utan att behöva dsp-kraft på boosten också :)


Tyvärr så är cr80 fortfarande inte klar utan det är cr80s som gäller, Ingvar har en cr80 "på G" men den har varit det år efter år efter år så den är inget att räkna med tyvärr...
Det är cr80s som gäller och den låter väldigt väldigt lite... :)

Filtret går absolut att ordna så att någon på forumet skickar till dig, så det är inget problem ;)
Infra tillsatsen fungerar så att du med med en stigande kurva mot lägre frekvenser steglöst kan boosta från ca 40Hz och ner, men den har en ytterligare funktion som gör att du kan boosta från 80Hz och ner och du kan steglöst avgöra hur mycket du vill boosta från 80Hz ner till 40Hz.
Alltså. du kan välja vilket läge du vill mellan att boosta från ca 40Hz och ner eller från 80Hz och ner.

Då kan du låta din Dualcore sköta det andra med mindre delay som resultat, eller så kanske du tycker att den inte behövs ?! man kan få till ganska mycket kompensation med bara cr80s + infra tillsatsen faktiskt :) (då slipper du även den delay som Dualcoren lägger på baskanalen)



Trevligt! Låter mer och mer intressant :D

Låter gött också om man kunde få hjälp med frakt :D

Finns det någon prislista på filtret?

min mail är dwain8710@gmail.com ifall man vill maila priserna hellre :)

Tack hittills för hjälp! :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav DVD-ai » 2016-03-20 11:18

Beakungen skrev:
DVD-ai skrev:
Beakungen skrev:

Helt klart intressant!

Finns det ett vanligt cr80 utan s tillägget och hur skiljer sig ljud? Finns det någon prislista eller måste man upp till sthlm för att köpa delningsfiltret? :)

Hur fungerar infran där? Boostar idag med min Dsp dualcore 2 idag. Och kan jag boosta efter den så kan jag låta dspn korrigera ännu hårdare utan att behöva dsp-kraft på boosten också :)


Tyvärr så är cr80 fortfarande inte klar utan det är cr80s som gäller, Ingvar har en cr80 "på G" men den har varit det år efter år efter år så den är inget att räkna med tyvärr...
Det är cr80s som gäller och den låter väldigt väldigt lite... :)

Filtret går absolut att ordna så att någon på forumet skickar till dig, så det är inget problem ;)
Infra tillsatsen fungerar så att du med med en stigande kurva mot lägre frekvenser steglöst kan boosta från ca 40Hz och ner, men den har en ytterligare funktion som gör att du kan boosta från 80Hz och ner och du kan steglöst avgöra hur mycket du vill boosta från 80Hz ner till 40Hz.
Alltså. du kan välja vilket läge du vill mellan att boosta från ca 40Hz och ner eller från 80Hz och ner.

Då kan du låta din Dualcore sköta det andra med mindre delay som resultat, eller så kanske du tycker att den inte behövs ?! man kan få till ganska mycket kompensation med bara cr80s + infra tillsatsen faktiskt :) (då slipper du även den delay som Dualcoren lägger på baskanalen)



Trevligt! Låter mer och mer intressant :D

Låter gött också om man kunde få hjälp med frakt :D

Finns det någon prislista på filtret?

min mail är dwain8710@gmail.com ifall man vill maila priserna hellre :)

Tack hittills för hjälp! :)


Priserna är:
cr80s: 5000kr
Infra tillsats: 800kr

ganska många kronor men vill man ha bra grejer så kostar det tyvärr ofta lite extra också. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav distad » 2016-03-20 11:31

DVD-ai skrev:Jag hade köpt ett Ino cr80s, om man värdesätter ljudkvalitet högt så är det ett ypperligt filter att sikta på ! :)

80Hz delning, LP30dB/okt och HP18dB/Okt, ställbart Q (ställbar branthet) på LP delen, kan kompletteras med infratillsats och kan då boosta riktigt låga frekvenser och ner i infraområdet samt styra återgivningen än bättre upp över 40Hz.
Utöver det så har cr80s ett Subsonic filter som man kan slå på om man vill och denna skär vid 13,5Hz.

Om du köper en cr80s nytt från ingvar så får du dessutom senaste version, denna har möjlighet till att ändra delningen till 104Hz eller 124Hz med hjälp av insticksmoduler bara, jätte smidigt :)

Det där hjälper ju inte oss som inte sitter med Ino-riggar utan det behövs förslag som vanligt folk kan koppla ihop någolunda utan att behöva professionell hjälp för att få till det. Om jag inte ute och cyklar så är väl Öhman också hemma hos dem som kör med delade system ställer in lådan så att det blir så bra som möjligt eller har jag fel? För min del är detta rena grekiskan och jag har ju också tråd ute angående detta där jag fått förslag som jag förhoppningsvis klarar av att ställa in utan att det låter skit illa :oops:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav DVD-ai » 2016-03-20 11:37

FBK skrev:
DVD-ai skrev:Jag hade köpt ett Ino cr80s, om man värdesätter ljudkvalitet högt så är det ett ypperligt filter att sikta på ! :)

80Hz delning, LP30dB/okt och HP18dB/Okt, ställbart Q (ställbar branthet) på LP delen, kan kompletteras med infratillsats och kan då boosta riktigt låga frekvenser och ner i infraområdet samt styra återgivningen än bättre upp över 40Hz.
Utöver det så har cr80s ett Subsonic filter som man kan slå på om man vill och denna skär vid 13,5Hz.

Om du köper en cr80s nytt från ingvar så får du dessutom senaste version, denna har möjlighet till att ändra delningen till 104Hz eller 124Hz med hjälp av insticksmoduler bara, jätte smidigt :)

Det där hjälper ju inte oss som inte sitter med Ino-riggar utan det behövs förslag som vanligt folk kan koppla ihop någolunda utan att behöva professionell hjälp för att få till det. Om jag inte ute och cyklar så är väl Öhman också hemma hos dem som kör med delade system ställer in lådan så att det blir så bra som möjligt eller har jag fel? För min del är detta rena grekiskan och jag har ju också tråd ute angående detta där jag fått förslag som jag förhoppningsvis klarar av att ställa in utan att det låter skit illa :oops:


Alltså, detta är ju tekniska detaljer och inget som är Ino specifikt på något vis :)
Det är ju dom tekniska detaljerna som är intressanta för att veta hur filtret beter sig och vad den kan göra liksom...

Handhavandet är först senare en faktor, det kan man få hjälp med i fallet med cr80s för där är det många på forumet som har goda kunskaper och erfarenheter av hur man bör gå tillväga för att trimma in denna låda.
inkopplingen är mycket enkel ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav Beakungen » 2016-03-20 11:57

Priset var visserligen lite halvhögt men å andra sidan inte jätteblodigt. Det är helt klart värt det om man kan nyttja infratillsatsen till en huskurva typ :)

Sen är det ingen nackdel om det är hyfsat enkelt att ställa in :)

Kan man ställa nivå mellan topp å bas?

Hur är gain ut på den? Mina steg är väll kanske inte jättekänsliga på ingången misstänker jag. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav DVD-ai » 2016-03-20 12:03

Absolut, det går att ställa Gain på baskanalen, så du kan trimma in nivåanpassningen mellan toppar och basmoduler.
Gain för baskanalerna går att höja rätt ordentligt, så det är absolut inget problem ;)


Du är med på att för att det ska fungera med ett cr80s så behöver du följande:
Försteg som skickar signalen till cr80s
cr80s delar upp signalen och skickar >80Hz till ett slutsteg som driver toppar och <80Hz till ett annat slutsteg som driver basmoduler.

Så du behöver alltså ha möjlighet att koppla in cr80s mellan försteget och det slutsteg som driver toppar men även det slutsteg som driver basmoduler :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav Beakungen » 2016-03-20 12:12

DVD-ai skrev:Absolut, det går att ställa Gain på baskanalen, så du kan trimma in nivåanpassningen mellan toppar och basmoduler.
Gain för baskanalerna går att höja rätt ordentligt, så det är absolut inget problem ;)


Du är med på att för att det ska fungera med ett cr80s så behöver du följande:
Försteg som skickar signalen till cr80s
cr80s delar upp signalen och skickar >80Hz till ett slutsteg som driver toppar och <80Hz till ett annat slutsteg som driver basmoduler.

Så du behöver alltså ha möjlighet att koppla in cr80s mellan försteget och det slutsteg som driver toppar men även det slutsteg som driver basmoduler :)


Jag har idag en SAT Amplifix som kommer agera försteg och sen har jag dubbla stereo-slutsteg. Dvs Nackamichi pa7mk2 som kommer driva toppar och basar.

Sen in i SATen kommer jag köra min dsp dualcore 2 som kommer korrigera signalen från 500hz neråt men utan att addera housecurve dvs bara rätta till resonanser osv. Den kommer även agera usb-dac.

Så isf kommer cr80s sitta efter SATen:s preout och sen vidare till slutstegen.

Det borde väll fungera?

Sen funderar jag på om jag på något vis sen kan integrera detta med min onkyo så jag får bio-biten. Men i värsta fall så får jag bara koppla om rca baktill på slutstegen och köra signalen direkt in från onkyon vid filmtittande :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav DVD-ai » 2016-03-20 12:14

Du kan koppla hur du vill i övrigt, men cr80s måste sitta precis innan slutstegen :)

Om du vill att dualcore'n ska hantera resonanser ända upp till 500Hz så måste du ha denna innan cr80s helt enkelt, annars om du nöjer dig med att dualcoren hanterar resonanser under 80Hz så kan du sätta den efter.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav Beakungen » 2016-03-20 14:39

DVD-ai skrev:Du kan koppla hur du vill i övrigt, men cr80s måste sitta precis innan slutstegen :)

Om du vill att dualcore'n ska hantera resonanser ända upp till 500Hz så måste du ha denna innan cr80s helt enkelt, annars om du nöjer dig med att dualcoren hanterar resonanser under 80Hz så kan du sätta den efter.


Japp det kommer det göra också!

Helt klart intressant. Vad brukar levtid vara på en sådan?

Hur köper man den ens? haha. Ringer man herr öhman och beställer en bara? :)

Som jag ser det verkar det inte finnas så många alternativ till en sådan?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav DVD-ai » 2016-03-20 14:46

Ingvar brukar ha dessa på lager så oftast ingen väntan alls, det är bara att ringa honom och beställa en sådan så kan någon på forumet som ändå ska dit hämta det åt dig och posta den.
Det har nog aldrig varit något problem för någon på forumet att få hjälp med att få hem sakerna :)
Annars så kanske Ingvar kan skicka i fallet med cr80s, hör med honom !

Kom ihåg att du vill ha infratillsatsen också i sådant fall, så att det blir rätt.

Enligt min mening så finns det ingenting på marknaden som gör det cr80s gör och lika bra, så det är ungefär den man är tvungen att gå på.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-20 17:58

DVD-ai skrev:Priserna är:
cr80s: 5000kr
Infra tillsats: 800kr

ganska många kronor men vill man ha bra grejer så kostar det tyvärr ofta lite extra också. :)


I mitt huvud låg ett annat pris, ca 8000 kr. Det är väl möjligen för cr80es?


DVD-ai skrev:Enligt min mening så finns det ingenting på marknaden som gör det cr80s gör och lika bra, så det är ungefär den man är tvungen att gå på.


Möjligen har Nelson Pass och Bryston några dyra apparater som skulle kunna komma ifråga, fast inte om man ska ha boost...

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav DVD-ai » 2016-03-20 20:33

jepp cr80es ligger på 8kkr :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav Beakungen » 2016-03-20 23:30

Är det någon som skulle vilja maila mig manifest och prislista? :)

Mail är dwain8710@gmail.com


Kan vara kul att läsa lite :)

Lutar åt att det blir cr80s då det verkar vara en helgjuten lösning och jag har ju ägt piPs tidigare och vet att hans produkter absolut håller bra klass! :D

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav DVD-ai » 2016-03-21 07:22

Sådär då har du fått en uppsättning modell 2016 :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav distad » 2016-03-21 08:29

och här i min medlemstråd kan man läsa om mina konstiga erfarenheter på sida 6 viewtopic.php?f=16&t=13982&start=150 :?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav Vinylcalle » 2016-03-21 16:06

Jag använder DBX 223XL (föregångare till XS tror bara färgen skiljer) och min stereo låter fantastiskt. Har en bekant som har 223XS och det är nog den näst bästa stereon jag hört. I båda fallen pratar vi anläggningar för många hundratusen.

Men visst det finns säkert bättre men jag tror att många klarar sig långt med ovanstående.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav distad » 2016-03-21 21:07

Ska försöka mecka lite till i morgon och får jag inte till det så får väl jag testa en http://www.thomann.de/gb/dbx_223_xs.htm ... ac0d4b7d60 då den är rätt billig och hoppas på ett under.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

jannemannen
 
Inlägg: 2580
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav jannemannen » 2016-03-23 07:53

Vad är det för basar och toppar som skall delas ? Jag tycker att kvaliteten på hela systemet påverkar hur mycket man skall lägga på ett filter.

Visst kan man lägga 8.000 på ett filter som är fantastiskt bra, men då skall högtalarsystemet och övriga anläggningen vara värt detta.

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav distad » 2016-03-23 09:50

Undrar du över mina grejer så är det Dynaudio Studio Monitor BM5A MKII och http://stereointegrity.com/product/ht18-18-subwoofer/ i en sluten låda på 160L,+ en massa elektronik. (som jag eventuellt har tänkt lägga upp bilder på i min medlemstråd, men undrar om jag verkligen ska göra det då de kanske inte håller rätt kvalitet egentligen,de kanske färgar för mycket eller så är det fel på mina öron? ) så total kvaliteten på systemet är kanske för dålig helt enkelt för att få till det..?
Får se om det blir något nytt meckande i helgen
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav shifts » 2016-03-23 10:05

Spekulation: Om något lägger hinder i vägen kan det ju vara den enstaka baslådan snarare än topparna. Nu har du väl nyligen skaffat den (har jag för mig) plus byggt en bänk för dess dimensioner, men har du funderat i banorna att skaffa två (eller fyra) mindre baslådor som kan placeras lite fördelaktigt?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav Beakungen » 2016-03-23 12:44

Själv ska jag dela mina Infinity Ren 80 mot mina kove basmoduler. Infinityna är kräsna och extremt högupplösta så där bör man inte köra för låg kvalite på ljudet.


Det jag är lite orolig för är att det är för låg output på filterna in till stegen. Behöver bra tryck i signalen från filterna och sen då inget brum eller brus. :)

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Filter för att dela toppar mot basar.

Inläggav Beakungen » 2016-03-23 12:46

Verkar som att behringer har en variant också. DCX 2496 som även den verkar klara att göra en eq-kurva som bostar basen.


Någon som vet hur denne låter?

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster