Volymkontroll/ingångsväljare till aktiva högtalare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mad

Volymkontroll/ingångsväljare till aktiva högtalare

Inläggav Mad » 2016-07-01 09:24

Har idag ett par Genelec 8020 kopplade till en Squeezebox Touch för musik men jag skulle även vilja kunna använda högtalarna till filmljud från platt-tv utan att behöva koppla om sladdar. Eventuellt planerar jag att komplettera med en Genelec 70x0 sub för att få lite mer stöd neråt. Jag är alltså ute efter att skaffa mig något som jag kan använda för att styra volym och välja signalkälla, problemet är att det finns så många olika saker som klarar den uppgiften så jag behöver lite tankehjälp.

Lite förutsättningar:

* Det här är inte "the be all end all" lösningen, den passar nuvarande boendesituation
* Inga planer på mer än 2.1 finns
* Inga planer på att byta till passiva högtalare finns, möjligen större aktiva
* Fysiska kontroller är trevligt, fjärrkontroll ser jag som ett komplement
* Suben behöver en fullregister pre-out (i händelse av surroundreciever)
* Funktioner som inte kommer till användning vill jag helst inte betala för, varken i form av strömförbrukning eller inköpspris
* Hellre kompakt apparat än stor och svulstig
* Dagens signalkällor är en Squeezebox och en platt-tv, idag anslutna analogt men jag antar att digitalt är att föredra
* Budgeten är upp till 15kkr men jag betalar gärna en bra bit mindre än så

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Volymkontroll/ingångsväljare till aktiva högtalare

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-01 11:56

Mad skrev:Dagens signalkällor är en Squeezebox och en platt-tv, idag anslutna analogt men jag antar att digitalt är att föredra

Om du ska ansluta digitalt måste grunkan ha en egen digital-till-analog-omvandlare, lite mera som ska in än bara volym och ingångsväljare.

En enkel låda med volym och ingångsväljare är denna: http://mfspdesigns.com/index.php/en/all ... out-detail Den är ju passiv vilket kan innebära kompromisser.

Den här är bara ingångsväljare: http://mfspdesigns.com/index.php/en/all ... -1r-detail

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-07-01 12:17

Möjligen onödigt dyrt men väl i budget är det omtyckta försteget Holographic Audio pre 25, med eller utan fjärr (endast volym :roll: ). Jag och andra upplever att det är lätt att gilla :-) kompakt, korrekt och avskalat.

Om du känner på dig att du kommer att vilja ha en separat dac är det nog bättre att leta efter en sån, med trevlig volym- och väljarkontroll! För som sagt ovan, tar du signalerna digitalt har du inte glädje av en analog väljare.

(Holographic Audio-saker får man prova hemma innan man slår till.)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Mad

Inläggav Mad » 2016-07-01 14:01

Tackar för inputen! Kanske var lite raljerande i min rubrik, det jag letar efter är väl egentligen något mer avancerat än rubriken ger sken av. Det jag märkt när jag kikat runt är att antingen får man en DAC eller så får man ett försteg. Generellt så har DAC:arna sällan några vettiga mängder analoga ingångar och förstegen saknar DAC. Slår man till på hembioprylar så får man både och men även slutsteg. Nånting i stil med ett surroundförsteg men avsett för stereo hade passat mig perfekt men några såna har jag inte sett till.

Jag har kikat lite på HA Pre 25 och det ser jättebra ut men jag vill nog ha DAC också tror jag...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-01 14:20

Bild

Audiolab 8200DQ

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-07-01 14:25

Finns Naim Unitiqute (även nätverksfunktion) som visserligen är en allt i ett maskin med slutsteg men även Cyrus PRExpd som är försteg med dac. De är små men dyra..

Användarvisningsbild
Mad

Inläggav Mad » 2016-07-01 20:41

Dom där ser ju ut som ungefär det jag letar efter, gratis var dom förstås inte... Ska ta mig ett par funderare och hålla koll på begagnatmarknaden så får vi se!

Återgå till Köpråd