vart är flaskhalsen?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HK430

vart är flaskhalsen?

Inläggav HK430 » 2016-07-17 22:06

USB soundblaster HD->miniDSP 2x4->2xRotel RB-850/t amp e800->NHT 2.5i/4xNHT element i basreflex

Gjorde exakt samma trådstart när jag först började kolla på faktiskt för 4 år sedan, då med en HK 430 och ett par dali 104, lite har hänt sedan dess men vilken del i kedjan tror ni skulle ge störst förbättring att byta ut? Mina egna tankar lyder som följande:

En dac av högre kvalitet skulle säkert inte vara dumt, är den å andra sidan hyggligt konstruerad kanske högtalarbyte skulle vara störst förbättring.

En mindre kul grej om man skulle byta ut något innan förstärkarna är att det är rätt bra signalnivåmatchat, ljudkortet ger 1v ut, minidspns max är 0.9(har dämpat en aning på ingången för att den inte ska klippa om man skulle spela tokhögt, sedan är ingångskänsligheten på alla förstärkarna typ 1v.
Vet inte hur mycket detta gör men ger bra feelgood iaf :roll:

Finns vissa som inte gillar miniDSP och säger den ger sameness och brum/brus, här är varken brus eller brum ett problem, skulle vara samenessen då men sånt märker man inte förns man bytt..

Förstärkarna litar jag nog på att dom gör sitt jobb, basarna likaså. Tror inte byte gör störst nytta här. Kommentarer om rummet undanbedes, även jag vet att störst förbättring uppnås här :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Re: vart är flaskhalsen?

Inläggav Elfsberg » 2016-07-17 23:56

Varför ska du uppgradera?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2016-07-18 01:05

För att jag inte kunnat ens tänka på stereon på ett bra tag men vinden har vänt så att säga, satt och lyssnade för första gången på ett tag och tyckte det var oengagerande...
Men sedan jag skrev det där för nån timme sedan hittade jag https://open.spotify.com/album/01wNKNEpY0svUkPYOlKmzs och vips lät det rätt så jävla bra igen

Vet väl att jag egentligen vill ha ett par i6, ett cr8 och en dac med volymkontroll och fjärr, men är tveksam till att någon skulle släppa tex ett par i6 för välgörenhetspriset 8k vilket är min absoluta maxsumma :|

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2016-07-18 09:53

Undrar också inte om det är högtalarna du ska satsa på att byta. Dynaudio focus begagnat kanske kan rymmas inom budgeten?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-07-18 10:08

Sätt "riktiga" DACar efter miniDSP:n (om det går)?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-07-18 16:55

Det går, men blir nog inte så bra bang for the buck. Det sitter ju fortfarande en icke helt klockren A/D-omvandling i kedjan dessutom. Tror i så fall det är bättre på att byta till en mer påkostad DSP.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

JM

Inläggav JM » 2016-07-18 19:56

Kolla lite högre upp än halsen. Kolla i huvudet.
Hur vill du ha ljudet?
Vad är du missnöjd med i ditt nuvarande ljud?
Det är inte säkert att lösningen sitter i nya prylar.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-07-18 20:24

Fostex skrev:Det går, men blir nog inte så bra bang for the buck. Det sitter ju fortfarande en icke helt klockren A/D-omvandling i kedjan dessutom. Tror i så fall det är bättre på att byta till en mer påkostad DSP.

Var sitter A/D? Körs det inte digitalt från dator till minidsp?

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2016-07-18 20:48

Nattlorden skrev:
Fostex skrev:Det går, men blir nog inte så bra bang for the buck. Det sitter ju fortfarande en icke helt klockren A/D-omvandling i kedjan dessutom. Tror i så fall det är bättre på att byta till en mer påkostad DSP.

I a/d och d/a delen är det inte mycket feelgood annat än signalnivåmatchningen.. först d/a i ett USB ljudkort, sedan a/d samt d/a igen i miniDSPn, en miniDIGI hade nog suttit fint så man kör digitalt in i DSP och så är väl d/a delen uppdaterad sedan 2x4, köpte ändå min för 4 år sedan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-07-18 20:54

Ok, man skall inte ha onödiga omvandlingssteg, så där har du ju definitivt en vettig eller till och med nödvändig förändring.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2016-07-18 20:58

HK430 skrev:
Nattlorden skrev:

I a/d och d/a delen är det inte mycket feelgood annat än signalnivåmatchningen.. först d/a i ett USB ljudkort, sedan a/d samt d/a igen i miniDSPn, en miniDIGI hade nog suttit fint så man kör digitalt in i DSP och så är väl d/a delen uppdaterad sedan 2x4, köpte ändå min för 4 år sedan.

Se när miniDSP besvarar mina böner :roll:
https://www.minidsp.com/products/minids ... dsp-2x4-hd går att köra digitalt in via USB eller optiskt, med optiskt är kruxet att det inte går justera volymen i datorn men kör man USB torde det väl gå? Feelgooden skulle nog gå upp ett snäpp om man fick plocka bort två stycken a/d d/a omvandlingar och en apparat :)

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-07-19 09:23

Men man kan köpa till en volympot till miniDSP som ger den funktionaliteten. Dock i den digitala domänen, alltså via DSP, men det är ju så datorn gör också.

https://www.minidsp.com/products/access ... pot-detail
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Återgå till Köpråd