Skrev nyligen om
mina kontorshörlursäventyr i en annan tråd. En uppdatering av dessa erfarenheter kanske kommer bättre till pass i aktuell tråd jag nu skriver i?
Xindak DAC+förstärkarkombinationen har jag tröttnat på och packat ner i kartong igen. Inom kort till salu. Den var helt enkelt inte tillräckligt bra, då jag till sist blev utled på distorsionen.

Jag kollade (återigen) på JDSlabs O2+ODAC, m.fl. varianter. Vill dock inte blåsa vansinnigt med pengar på kontorsriggen, så mer än 3000 kr kände jag inte för att lägga på en ny DAC+förstärkare. Inget matchande på rehifi.se för stunden, så det fick bli en
AMI Musik DDH-1 som för tillfället råkade erbjudas med 50% rabatt! Ordinarie pris ligger tydligen runt 6000 kr, så jag hamnade precis inom budget.
Hur blev resultatet då? Ja, förutom kollegornas huvudskakande åt mitt ljudnördande resulterade det även i en fantastisk ljudupplevelse.

DDH-1:an gör ett riktigt kompetent DAC-jobb och driver mina Shure-lurar utan distorsion. Helt klart värd de 3000 riksdalerna, och hade jag fått den demad innan köp kunde jag nog t.o.m. sträcka mig till att betala ordinarie pris för den.
Kan också vara värt att nämna att DDH-1:an besitter andra intressanta, och för produktsegmentet ovanliga, egenskaper:
- Den går att använda som antingen försteg (2 Vrms ut), eller dedikerad DAC, tack vare omkopplare (Fixed/Variable output) på baksidan.
- Man kan använda den som USB -> S/PDIF-omvandlare.
- Linjeingången (3,5 mm) går genom en ADC och gör att enheten kan spotta ut en digital ström på Toslink-output!
Inget av ovanstående behövs förstås på mitt kontorsskrivbord, men gör samtidigt att det känns lite som att jag köpt en schweizisk armékniv.
Skall jag anmärka på någonting så är det kanske att finishen kan förbättras. Både volymratten och hörlursuttagen sitter
aningen ocentrerade i frontpanelen, vilket även syns på
tillverkarens egna produktbilder. Dock ett mycket litet skönhetsfel, och kvalitetskänslan är i övrigt gedigen.
Edit: Inser plötsligt att båda trådarna jag skrivit i startats av leofar2 och att vederbörande nu sitter med en HA Ear One. Kan bara gratulera.