Köpråd Carlsson högtalare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alikzus

Köpråd Carlsson högtalare

Inläggav Alikzus » 2005-05-21 17:53

Behöver (eller rättare sagt måste) ha ett par nya högtalare.

Försöker bli av med mina klumpiga Proson. Under tiden tänkte jag haft ett par Philips lådor med Proson element (låter sämre än mina klumpiga diton men de får plats :)). Problemet är bara att jag brände diskanterna på dessa då min stereo fick agera mic-förstärkare då bandet repade. De klarade utav någon anledning inte att matas med över 100W (15k kr/st b-sort) :P Och jag har ingen lust att fixa dessa. Men nog om det...

Är sugen på ett par Carlsson, provlyssnade ett par OA-58:or då jag och tjejen var på semester i Sthml under kristihimmelsfärdshelgen.

Men de kostar ju, så ett par begagnade äldre Sonab/Carlsson att renovera i framtiden (om några månader) vore en billigare investering just.nu

De jag hittat annonser på nu som verkar intressanta är OA-50, OA-14/12. Ska jag slå till på någon utav dessa (om de finns kvar)? I så fall vilken? Eller ska jag söka med ljus och lykta efter någon annan modell? Eller vänta tills jag kan köpa nya OA-58:or?

Fortsatt trevlig kväll!

\\Joel [Alikzus]

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-21 21:09

Hmm, bra fråga! :)

Renoveringsmässigt kommer OA14.3y att kosta ungefär som att uppgradera OA50 till OA50.3 så om du vill komma billigare undan så är det ju OA12 (eller OD11) som gäller. Så det är nog mer om vilket ljud du föredrar. 70-talarna låter ju speciellt och OD11/OA50 låter lite mer 'normalt' men om man gillar 70-talssoundet så är ju de intressantast :) Vill du ha ett ljud som kommer att påminna om dina kommande OA58 så är ju OA50(.3) ett givet val då de har exakt samma element. Ser man till värdet efter en renovering så är nog OA14.3y värda något mer än OA50.3 tror jag (men jag kan ha fel) så sett ekonomiskt så kan då OA14 vara bättre.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Alikzus

Inläggav Alikzus » 2005-05-21 22:06

Blev nog inte så mycket klokare där.

Vet ju inte hur 70-tals serien låter så jag får väl ta reda på det först i så fall. Annars hittade jag annons på OA-14 med nya element, ganska nära mig. Om de finns kvar vet jag inte än.

Annars kanske ett par OA-50 vore bättre så sätt.

Eller så väntar jag lite och köper ett par OA-58. Är nog det jag vill egentligen?

*Funderar*

PS: Går det att svara på vilka som ger "bäst" ljud?

Miles

Inläggav Miles » 2005-05-22 00:56

Det är nog svårt att säga vad som ger "bäst" ljud, högtalare är ju oerhört individuellt.

Gillar du OA58 så du blir du nog inte besviken på OA50, dock får du vara beredd på att uppgradera den, 50ans element är gamla idag.
Fördelen med den lösningen är ju att du får högtalare att spela på direkt, och kan uppgradera dem när du sedan har råd. Full uppgradering kostar 3.800kr har jag för mig, och då ska den motsvara bestyckningen i OA58.

Webbsidan www.carlssonplanet.com rekommenderas för info.

Återgå till Köpråd