Tips på bra hörlur för att användas med mobil?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

leofar2

Tips på bra hörlur för att användas med mobil?

Inläggav leofar2 » 2016-10-02 18:54

Jag har införskaffat mig en HA ear one och ett par sennheiser hd 600 som jag är jätte nöjd med! Men jag spenderar mycket tid utanför hemmet i plugget eller så cyklar jag runt stan, så jag behöver ett par hörlurar som kan drivas med mobilen. Gärna att de är bra nog att användas med HA'n. De ska vara stängda. Och jag gillar ett väldigt neutralt ljud. Prisklass 3-4 tusen. Några bra tips?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Tips på bra hörlur för att användas med mobil?

Inläggav petersteindl » 2016-10-02 19:16

Vad har du för mobil? Det är stor skillnad i drivförmåga på iPhone kontra de flesta Android. De nya Samsung är dock lika bra som iPhone har jag hört sägas.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

leofar2

Inläggav leofar2 » 2016-10-02 19:30

petersteindl skrev:Vad har du för mobil? Det är stor skillnad i drivförmåga på iPhone kontra de flesta Android. De nya Samsung är dock lika bra som iPhone har jag hört sägas.

Iphone 6

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-10-02 21:12

B&O har några ganska bra trådlösa som kanske passar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-02 21:58

leofar2 skrev:
petersteindl skrev:Vad har du för mobil? Det är stor skillnad i drivförmåga på iPhone kontra de flesta Android. De nya Samsung är dock lika bra som iPhone har jag hört sägas.

Iphone 6

Trådlöst eller 3,5? Eller båda? Vill du kunna prata i telefon med luren på?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

leofar2

Inläggav leofar2 » 2016-10-02 22:20

petersteindl skrev:
leofar2 skrev:

Iphone 6

3,5 gärna inte trådlöst. Måste inte kunna prata i luren.

leofar2

Inläggav leofar2 » 2016-10-02 22:20

paa skrev:B&O har några ganska bra trådlösa som kanske passar?

Skulle gärna köra med sladd.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-10-02 23:00

I vilket fall kan man prata i telefonen med B&O:s trådlösa lurar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-10-02 23:25

leofar2 skrev:
petersteindl skrev:
leofar2 skrev:Iphone 6

3,5 gärna inte trådlöst. Måste inte kunna prata i luren.

Alla lurar med lös sladd går annars att konvertera till headset

Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

leofar2

Inläggav leofar2 » 2016-10-03 09:32

Ok. Några tips på hörlurar?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-10-03 10:52

Här är en lista på dom produkter som säljs i Sverige och verkar uppfylla dina krav, Jag har inte hört någon av dom så jag kan inte råda...
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s288310497

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-10-03 11:05

dewpo skrev:Här är en lista på dom produkter som säljs i Sverige och verkar uppfylla dina krav, Jag har inte hört någon av dom så jag kan inte råda...
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s288310497

:idea: Vid närmre eftertanke är nog några av dom för högohmiga för en mobil...

leofar2

Inläggav leofar2 » 2016-10-03 11:34

B&w ligger högst upp. Men de e väll inte så värst prisvärda?

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-10-03 11:50

En reselur som är såpass dyr med sladd skulle ett skakrav vara utbytbar sladd, eftersom den kommer börja glappa.

leofar2

Inläggav leofar2 » 2016-10-03 11:57

bootstrap skrev:En reselur som är såpass dyr med sladd skulle ett skakrav vara utbytbar sladd, eftersom den kommer börja glappa.

Det har en utbytbar sladd. Men frågar är ju betalar man inte mycket för namnet?
Senast redigerad av leofar2 2016-10-03 11:59, redigerad totalt 1 gång.

leofar2

Inläggav leofar2 » 2016-10-03 11:58

Tänkte Oppo pm3 eller de Audio technica lurarana som var länkade

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2016-10-03 20:10

Har inom ett halvår skaffat både B&O H6 och H8 samt lyssnat en del på H7.
Kan rekommendera alla tre!
H6 och H7 är over ear lurar och jäkligt bekväma. H8 on ear, jäkligt bekväma för att vara on ear men de andra är bekvämare.

Alla tre låter riktigt bra. H6 har mindre framträdande bas, men de spelar jäkligt snyggt!
Se dock till att få lyssna på Gen II av H6, gen I är mycket mer trögdrivna.

H6 är inte trådlösa, det är de andra. Alla går att köra med sladd. Alla har utbytbar sladd.
Det är dock fruktansvärt skönt att slippa sladdjäveln när man är ute och rör på sig :)

H8 av tidigare modell lider av taskig blåtands koppling. Det är åtgärdat från något visst serienummer (jag fick mina utbytta).
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-10-03 20:15

leofar2 skrev:Jag har införskaffat mig en HA ear one och ett par sennheiser hd 600 som jag är jätte nöjd med! Men jag spenderar mycket tid utanför hemmet i plugget eller så cyklar jag runt stan, så jag behöver ett par hörlurar som kan drivas med mobilen. Gärna att de är bra nog att användas med HA'n. De ska vara stängda. Och jag gillar ett väldigt neutralt ljud. Prisklass 3-4 tusen. Några bra tips?

Skit i att de måste kosta en viss mängd pengar. Jag föreslår att du lyssnar på AKG K271 mk II. De är slutna och låter enligt mig (och mätningar) mer neutralt än HD600.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-10-03 20:41

Har haft ett par AKG K271 mk II sedan i julas och de är väldigt slanka i återgivningen, botten finns i princip inte. Tycker de känns slankare än neutralt och blir förvånad när de sägs mäta bra.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-10-03 20:59

Har haft dessa nu i 4 år cirka: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=179726
Tycker de är bra och låter bra. Och framförallt är de tåliga, vilket jag tycker är viktigt när man skall ha dem till mobil och ute och härjar.
Jag haft med mina till jobbet och skolan varje dag, på semester på stranden, på gymmet, sambon har lånat dem etc. Har inte varit rädd om dem utan bara använt dem och de fungerar perfekt fortfarande, vilket är ovanligt för en hörlur tycker jag. De flesta går sönder för fort, dålig kvalité!

Sennheiser HD 25-1 II är gjord i någon form av industriplast, känns som samma material som stripes nästan tycker jag. Mycket slitstarkt! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

leofar2

Inläggav leofar2 » 2016-10-03 21:25

Tack för alla bra tips! Tänkte bara.. vad tycker ni om B&W p7? De har ju så himmla bra betyg överallt men jag tvivlar på om de är värt sina 3198 kr.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-03 21:28

shifts skrev:Har haft ett par AKG K271 mk II sedan i julas och de är väldigt slanka i återgivningen, botten finns i princip inte. Tycker de känns slankare än neutralt och blir förvånad när de sägs mäta bra.

Hur skall en hörlur mäta för att mäta bra? Och hur har mätningen då gått till?

Många vill ju ha house kurves på högtalare i rum. Hur ser en house kurve ut med hörlurar? Och hur har man då mätt?

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-10-03 21:55

shifts skrev:Har haft ett par AKG K271 mk II sedan i julas och de är väldigt slanka i återgivningen, botten finns i princip inte. Tycker de känns slankare än neutralt och blir förvånad när de sägs mäta bra.

Har du jämfört med andra hörlurar? I så fall vad? Eller har du jämfört med högtalare? Egna inspelningar?

Det finns många lurar som har närmast groteskt stora fel. Så ÄR det inte med K271 mk II. Inte perfekta dock, men klart mindre fel än de flesta.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2016-10-03 22:20

Johan_Lindroos skrev:

Har du jämfört med andra hörlurar? I så fall vad? Eller har du jämfört med högtalare? Egna inspelningar?

Det finns många lurar som har närmast groteskt stora fel. Så ÄR det inte med K271 mk II. Inte perfekta dock, men klart mindre fel än de flesta.

Är dom bättre än MDR-7506?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-04 09:59

Johan_Lindroos skrev:

Groteskt stora fel, skriver du. Du bör i så fall kunna beskriva dessa fel och peka på vilka lurar det är. Hur har mätningarna gjorts som visar dessa groteska fel?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-10-04 10:14

Johan_Lindroos skrev:

Ok, förstår att det jag skrev som kommentar behöver någon form av referens: I jämförelse med Sennheiser HD600 samt med vanlig högtalarlyssning, så känns K271 mk II väldigt slanka i ljudet. Skulle någon tjomme (inte jag) få för sig att mixa i dessa lurar kommer tveklöst resultatet bli väldigt förhöjd bas vid högtalarlyssning. Spelar jag låtar som jag själv tycker är alldeles för bastunga vid högtalarlyssning via K271 mk II så saknas det fortfarande bas, därav min förvåning om att de skulle mäta bra.

Alla register borde väl finnas där även om det handlar om hörlurslyssning? Om det inte är så föredrar jag nog kraftigt färgande lurar helt enkelt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-10-04 10:19

petersteindl skrev:

Många vill ju ha house kurves på högtalare i rum. Hur ser en house kurve ut med hörlurar? Och hur har man då mätt?

Med vänlig hälsning
Peter

Det vet jag inte men det är relevanta frågor. Har inte använt mig av någon form av referens i egentligen mening, utan lyssnat på mycket musik och konstaterat efteråt att det låtit mycket slankare än jag är van vid (och i jämförelse med vad jag subjektivt föredrar).
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-04 11:38

shifts skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Det vet jag inte men det är relevanta frågor. Har inte använt mig av någon form av referens i egentligen mening, utan lyssnat på mycket musik och konstaterat efteråt att det låtit mycket slankare än jag är van vid (och i jämförelse med vad jag subjektivt föredrar).

Jag vet att det normalt sett upplevs precis såsom du beskriver. Jag refererar då till Over Ear hörlurar. Det går att ställa in rak tonkurva från 20 Hz till ungefär 10 kHz. Däröver fås någon form av uppbrytning och/eller kamfiltereffekt. Då mäter man med mikrofon med mikrofonkapseln i plan med en platta som luren spänns fast mot. Andra mäter hur det ser ut vid trumhinnan d v s inne i en hörselgång och då kommer hörselgångens resonans med. Om ljudkällor är mer än på 2 meters avstånd kan man betrakta ljudvågorna vid huvudet som plana och får då en given akustisk impedans. I en hörlur är det helt annorlunda. Påverkar den diskrepansen upplevd tonkurva? Jag vill inte påstå att jag med den kunskap jag har idag kan redogöra för hur tonkurva skall vara då den mäts på plan planka för att upplevas som rak. Många hävdar att upplevd rak frekvensgång från hörlur snarast har att göra med upplevd frekvensgång från sin stereoanläggning. Då handlar det om en relativ rak tonkurva som inte har en objektiv förankring. Därför vill jag få en någorlunda plausibel förklaring till ståndpunkter gällande hur tonkurvor skall vara och under vilka betingelser det är uppmätt från de personer som har starka åsikter hur tonkurvor skall vara gällande hörlurar. Alla som ställer in feelgood kurvor och house kurvor på sin högtalaranläggning som frångår rak tonkurva på utstrålad energi eller direktljud kan inte förvänta sig att housekurvan skulle se väsentligen annorlunda ut med hörlurar. För övrigt har jag ännu inte sett någon studie som ger bra svar på hur en tonkurva skall se ut från en hörlur för att vara allmängiltigt upplevd som rak eller neutral och ej heller om det verkligen är neutral man vill ha.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-04 11:47

HD600 och AKG 271 är varandras diamtrala motsats vad avser klang.

Det finns en äldre martikel i Molt med en massa mätningar på lurar.
Mätningarna utfördes med konsthuvud, men utan konstöron. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-10-04 12:46

Ja. Hade jag velat ha HD600 hade jag skaffat HD600.
2021 maj på Spotify

Nästa

Återgå till Köpråd