Slutsteg med VU-mätare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Slutsteg med VU-mätare

Inläggav JM » 2016-10-05 18:32

KarlXII skrev:Kejsaren:


[ Bild ]


Hade en GAS AMPZILLA några år till att driva ett par JBL LE15 under 500 Hz.
Har en kluven inställning till stora rörliga mätare.
På bild så här är det vackert. Personligen hade jag svårt för att inte fångas av mätarna. Mätarna tog bort uppmärksamhet från lyssnandet.

Bild
Den här användes parallellt och var inte lika störande.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Micke23
 
Inlägg: 786
Blev medlem: 2008-04-09
Ort: hoacoustic

Re: Slutsteg med VU-mätare

Inläggav Micke23 » 2016-10-05 20:00

GAS Ampzilla! Underbar pjäs av James Bongiorno. Har haft ett par Marantz-slutsteg och ett Proton med VU-mätare, och grejen med dem var att mätarna knappt rörde sig när man spelade på för mig normal nivå. Jag ville ju att de skulle störa lyssningen... McIntosh har visst mätare som rör sig ordentligt redan vid ett eller två watt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Slutsteg med VU-mätare

Inläggav Nattlorden » 2016-10-05 20:08

Ärligt så stör nog loggan mig mer än mätarna någonsin skulle göra på Ampzilla. :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Micke23
 
Inlägg: 786
Blev medlem: 2008-04-09
Ort: hoacoustic

Re: Slutsteg med VU-mätare

Inläggav Micke23 » 2016-10-05 21:14

Loggan är ju inte direkt vacker, men tänk Kalifornien i början av 70-talet, lite hippie-era.
Tycker det har sin charm med det lite hemsnickrade. Hobbyslutsteg?

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Slutsteg med VU-mätare

Inläggav JM » 2016-10-05 22:36

Bild

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Slutsteg med VU-mätare

Inläggav petersteindl » 2016-10-05 23:43

Rörprovare? :wink: :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Slutsteg med VU-mätare

Inläggav JM » 2016-10-06 04:52

petersteindl skrev:Rörprovare? :wink: :)

OTL!

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Slutsteg med VU-mätare

Inläggav JM » 2016-10-06 05:01

Micke23 skrev:Loggan är ju inte direkt vacker, men tänk Kalifornien i början av 70-talet, lite hippie-era.
Tycker det har sin charm med det lite hemsnickrade. Hobbyslutsteg?

Visst är förstärkarens logga tidstypisk. Så tidstypisk att jag inte förrän nu noterar att loggan är tidstypisk trots den användes under flera år under 1980-talet.
Måste vara VU-mätarnas fel.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Slutsteg med VU-mätare

Inläggav Flint » 2016-10-06 08:26

JM skrev:
Micke23 skrev:Loggan är ju inte direkt vacker, men tänk Kalifornien i början av 70-talet, lite hippie-era.
Tycker det har sin charm med det lite hemsnickrade. Hobbyslutsteg?

Visst är förstärkarens logga tidstypisk. Så tidstypisk att jag inte förrän nu noterar att loggan är tidstypisk trots den användes under flera år under 1980-talet.
Måste vara VU-mätarnas fel.

JM

Det är likadant med allt som är tidstypiskt idag. Det tänker vi inte på än men det kommer att sticka ut och kommenteras om säg 30-40 år.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Slutsteg med VU-mätare

Inläggav Vinylcalle » 2016-10-07 00:45

Nattlorden skrev:Ärligt så stör nog loggan mig mer än mätarna någonsin skulle göra på Ampzilla. :lol:


Fanns 3 olika versioner av loggan om jag minns rätt. Så du hade alltid kunnat skaffa en mindre störande version. Själv hade jag haft svårt för något som känns så hemmabyggt som GAS gör.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Slutsteg med VU-mätare

Inläggav -Palle- » 2016-10-07 09:21

Dom här är ju lite svåra att hitta.

http://m.ebay.com/itm/282206933542
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Slutsteg med VU-mätare

Inläggav Emanuelgbg » 2016-10-12 16:26

Yamaha MX-10000

Inte heller den är billig! :)

http://www.ebay.co.uk/itm/Yamaha-MX-100 ... SwUUdXD6M8


Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Slutsteg med VU-mätare

Inläggav darkg » 2016-10-13 01:39

rqu skrev:Pioneer M90.
http://www.ebay.com/itm/Against-Power-amplifier-Pioneer-C-90a-M-90a-Overhauled-/222265825385?hash=item33c0135869:g:6eQAAOSwLF1X6nT5
[ Bild ]


Fint, på sitt sätt! Rätt störiga mätare egentligen :?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Slutsteg med VU-mätare

Inläggav lennartj » 2016-10-13 15:47

JM skrev:[ Bild ]

JM

MTBF på en sådan?
Eller är den konstruerad så att det knappast märks om nästan hälften av rören dör?
Förresten tycker jag att det är overkill att driva subwoofrar med tunga, dyra och vackra
klass AB-steg när det finns små, lätta och energieffektiva klass D-steg, t.ex Hypex eller
B&O ICEPower, som troligen överträffar de gamla kolosserna på alla punkter i djupbasregistret.
Mina rörslutsteg för högre register saknar också VU-metrar. Jag har dem i försteget i stället.

Bild

Mac-prylarna är svårfotade, dock inte tungfotade i återgivningen :wink: , det blir så mycket blänk i glaspanelen.
Närbildsförsök visar snarare min spegelbild än hur frontpanelen ser ut.

Fler bilder
https://www.google.se/search?q=mcintosh+labs+C2300&espv=2&biw=1280&bih=713&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwicj4rN6tfPAhUCCCwKHXQ4DcUQ_AUIBigB
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Slutsteg med VU-mätare

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-13 19:30

lennartj skrev:Förresten tycker jag att det är overkill att driva subwoofrar med tunga, dyra och vackra
klass AB-steg när det finns små, lätta och energieffektiva klass D-steg, t.ex Hypex eller
B&O ICEPower, som troligen överträffar de gamla kolosserna på alla punkter i djupbasregistret.


Nja...

Bernt skrev:
ORgANic skrev:Det finns även Anaview med förstärkare upp till 600w i 8ohm (mono)


Anaview = Abletec i det här fallet. :)

Själv har jag byggt ett steg med bryggkopplade ALC240.
Det steget sopade banan med ett inlånat Hypex N-core.
Men båda dessa fick duktigt med stryk av Pass Son of Zen. (Klass A 2x30W)

Alla dessa synpunkter bygger på lyssning fullregister via stort hornsystem och rent subjektivt. :)

Sen har vi ju nästa kapitel och det är detta med bas...
Jag har drivit dipolbasar med ICE-power 500 med konventionell strömförsörjning. Man fick inget smäll och liv i luckan med det steget utan något slags gummiartat muller. På den tiden hade jag ett gammalt Harman Kardon Citation 16 och den drev basen på ett helt annat sätt, med skärpa och nyansering.

Grymmaste basen jag hört från ett klass D var Hypex UCD 2k, den var riktigt kul men fullrange, näää... :roll:

Numera driver jag mina 21-tummare med Abletec ALC1000, det funkar OK tycker jag. (de har jag aldrig testat fullregister)

Martens M-Amp har senare teknik från Anaview och är den mest kompletta klass D jag hört.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Slutsteg med VU-mätare

Inläggav HenrikTornquist » 2016-10-13 23:16

Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Slutsteg med VU-mätare

Inläggav lennartj » 2016-10-14 14:50

Jag ser inte att något av citaten motsäger min uppfattning att de bästa klass-D stegen överträffar de konventionella i basområdet utom för dipolbasarna.
Sådana saknar personlig erfarenhet av.
Jag spelar med kritiskt dämpade slutna lådor och i princip LT, även om Öhman måhända protesterar.
Hittills har jag aldrig hört något bättre för musik.
De är kruttorra och reptilsnabba och jag hör understundom häpnadsväckande tonalitet i avgrundsdjupen där det i bästa fall bara mullrar hos andra.
Använder B&O ICEPower1000ASP.r
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Slutsteg med VU-mätare

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-15 14:02

Nej, det har du rätt i men jag tycker inte vilket slutsteg som helst duger bara för att det är bas som ska återges. Ofta rekommenderas billiga PA-steg för deras höga uteffekt. En del är säkert helt OK men hög uteffekt är ingen garanti för att återgivningen blir bra.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Slutsteg med VU-mätare

Inläggav darkg » 2016-10-15 15:36

RogerGustavsson skrev:Nej, det har du rätt i men jag tycker inte vilket slutsteg som helst duger bara för att det är bas som ska återges. Ofta rekommenderas billiga PA-steg för deras höga uteffekt. En del är säkert helt OK men hög uteffekt är ingen garanti för att återgivningen blir bra.


Ja, PA-steg verkar ofta / ibland ha brister i lågbasen, kanske precis som PA i allmänhet. Där det väl kan betraktas som en feature. Jag såg nån utvärdering av nåt från IcePower där anmärkningarna omvänt rörde högre frekvenser. Tror det gällde ingångsimpedansen.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Slutsteg med VU-mätare

Inläggav Morello » 2016-10-19 14:43

lennartj skrev:
JM skrev:[ Bild ]

JM

MTBF på en sådan?
Eller är den konstruerad så att det knappast märks om nästan hälften av rören dör?
Förresten tycker jag att det är overkill att driva subwoofrar med tunga, dyra och vackra
klass AB-steg när det finns små, lätta och energieffektiva klass D-steg, t.ex Hypex eller
B&O ICEPower, som troligen överträffar de gamla kolosserna på alla punkter i djupbasregistret.
Mina rörslutsteg för högre register saknar också VU-metrar. Jag har dem i försteget i stället.

[ Bild ]

Mac-prylarna är svårfotade, dock inte tungfotade i återgivningen :wink: , det blir så mycket blänk i glaspanelen.
Närbildsförsök visar snarare min spegelbild än hur frontpanelen ser ut.

Fler bilder
https://www.google.se/search?q=mcintosh+labs+C2300&espv=2&biw=1280&bih=713&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwicj4rN6tfPAhUCCCwKHXQ4DcUQ_AUIBigB


Men det går bra att använda tunga, dyra och ineffektiva men vackra rörslutsteg till det övre registret trots att det finns energisnål AB-steg som överglänser rörhäckarna på alla punkter? :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Slutsteg med VU-mätare

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-19 17:52

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Slutsteg med VU-mätare

Inläggav lennartj » 2016-10-19 18:35

Morello skrev:
Men det går bra att använda tunga, dyra och ineffektiva men vackra rörslutsteg till det övre registret trots att det finns energisnål AB-steg som [b]överglänser[/b} rörhäckarna på alla punkter? :mrgreen:

Tsss, det finns nog inte ett trisse-steg på jorden som överglänser de "förgyllda" chassierna på mina jubileums-Mac'ar. :D

Bild

...men utsendet betyder verkligen inte allt. Det ska vara kul att lyssna på musik, annars kan de' qwetta, för att travestera Roy & Roger.

Bild

Dessa är ännu kuligare att lyssna via, med 30W i klass-A (de räcker ganska långt med djupbasen filtrerad till klass-D stegen) och med den
beskedliga uteffekten drar de inte mer än 140W per styck.
Den grå klumpen mellan mina öron bryr sig inte om Imponatormätvärden, den vill bli berörd av musiken och någon korrelation däremellan har åtminstone jag inte hittat.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Slutsteg med VU-mätare

Inläggav sprudel » 2016-10-20 14:31

Morello skrev:
lennartj skrev:
JM skrev:[ Bild ]

JM

MTBF på en sådan?
Eller är den konstruerad så att det knappast märks om nästan hälften av rören dör?
Förresten tycker jag att det är overkill att driva subwoofrar med tunga, dyra och vackra
klass AB-steg när det finns små, lätta och energieffektiva klass D-steg, t.ex Hypex eller
B&O ICEPower, som troligen överträffar de gamla kolosserna på alla punkter i djupbasregistret.
Mina rörslutsteg för högre register saknar också VU-metrar. Jag har dem i försteget i stället.

[ Bild ]

Mac-prylarna är svårfotade, dock inte tungfotade i återgivningen :wink: , det blir så mycket blänk i glaspanelen.
Närbildsförsök visar snarare min spegelbild än hur frontpanelen ser ut.

Fler bilder
https://www.google.se/search?q=mcintosh+labs+C2300&espv=2&biw=1280&bih=713&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwicj4rN6tfPAhUCCCwKHXQ4DcUQ_AUIBigB


Men det går bra att använda tunga, dyra och ineffektiva men vackra rörslutsteg till det övre registret trots att det finns energisnål AB-steg som överglänser rörhäckarna på alla punkter? :mrgreen:


Äh! Jag tror att du egentligen tycker väldigt bra om rör-slutsteg. Du vill bara inte erkänna det för dig själv.
Seså, kom ut i det fria och släpp andarna loss! :P
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Slutsteg med VU-mätare

Inläggav Morello » 2016-10-27 10:28

Jag har en fäblesse för rör och det skall bli en rörhäck till kontorsanläggningen! :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Slutsteg med VU-mätare

Inläggav HenrikTornquist » 2016-10-27 14:25

lennartj skrev:
Morello skrev:
Men det går bra att använda tunga, dyra och ineffektiva men vackra rörslutsteg till det övre registret trots att det finns energisnål AB-steg som [b]överglänser[/b} rörhäckarna på alla punkter? :mrgreen:

Tsss, det finns nog inte ett trisse-steg på jorden som överglänser de "förgyllda" chassierna på mina jubileums-Mac'ar. :D

[ Bild ]

...men utsendet betyder verkligen inte allt. Det ska vara kul att lyssna på musik, annars kan de' qwetta, för att travestera Roy & Roger.

[ Bild ]

Dessa är ännu kuligare att lyssna via, med 30W i klass-A (de räcker ganska långt med djupbasen filtrerad till klass-D stegen) och med den
beskedliga uteffekten drar de inte mer än 140W per styck.
Den grå klumpen mellan mina öron bryr sig inte om Imponatormätvärden, den vill bli berörd av musiken och någon korrelation däremellan har åtminstone jag inte hittat.

Det där är en mycket vacker stärkare, tycker jag. Snacka om feekgood att titta upp på en sån i mörkret då och då när man njuter av sin musik i lugn och ro.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Re: Slutsteg med VU-mätare

Inläggav Vee-Eight » 2016-11-14 13:31

Morello skrev:Jag har en fäblesse för rör och det skall bli en rörhäck till kontorsanläggningen! :)


Håller med, men sen så startar jakten på ett kontor som kan hantera kontorsanläggningen...

750-HSVTCL_detail1.jpg
750-HSVTCL_detail1.jpg (128.6 KiB) Visad 3384 gånger


;)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
majjen04
 
Inlägg: 477
Blev medlem: 2003-08-21

Re: Slutsteg med VU-mätare

Inläggav majjen04 » 2017-01-11 15:41

Nattlorden skrev:Ärligt så stör nog loggan mig mer än mätarna någonsin skulle göra på Ampzilla. :lol:



Såsant var inte storebror till Ampzillan snyggare? har för mig att den hette Godzilla!
Kenth
Electrocompaniet From Norway ruels! Like The Northen Lights

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster