Bästa slutna hörlurarna?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-11-30 17:15

Trodde att jag hade allt jag behöver men känner ett sug efter slutna hörlurar för musiklyssning. Jag har Sennheiser HD 650, trådlösa Sony (för tal) mfl sedan tidigare, men ingen sluten lur. Testade ett par HD 380 Pro bland en massa människor häromdagen och det var så skönt att slippa höra dem och de tyckte kanske att det var skönt att slippa höra min musik läcka ut i rummet också. HD 380 Pro råkade finnas i närheten och jag blev riktigt imponerad, men de går knappt att få tag i längre så jag började googla runt och hittade några alternativ, men för att spara tid kan ni väl berätta vad som är bäst för mig :-)
AKG K92 ligger bra till. Jag tänker mig att komma undan med en tusenlapp ±200 så där...
Senast redigerad av hifikg 2016-11-30 21:58, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Bästa slutna hörlurna?

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-11-30 17:18

Jag har ett par AKG 271S som jag är väldigt nöjd med. Om mkII inte är sämre så är dessa ett bra köp enligt mig.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3537842

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Bästa slutna hörlurna?

Inläggav Perfector » 2016-11-30 17:19

hifikg skrev:Trodde att jag hade allt jag behöver men känner ett sug efter slutna hörlurar för musiklyssning. Jag har Sennheiser HD 650, trådlösa Sony (för tal) mfl sedan tidigare, men ingen sluten lur. Testade ett par HD 380 Pro bland en massa människor häromdagen och det var så skönt att slippa höra dem och de tyckte kanske att det var skönt att slippa höra min musik läcka ut i rummet också. HD 380 Pro råkade finnas i närheten och jag blev riktigt imponerad, men de går knappt att få tag i längre så jag började googla runt och hittade några alternativ, men för att spara tid kan ni väl berätta vad som är bäst för mig :-)
AKG K92 ligger bra till. Jag tänker mig att komma undan med en tusenlapp ±200 så där...

http://www.monacor.se/produkter/hoerlurar/vnr/221260/
http://www.monacor.se/produkter/hoerlurar/vnr/220860/
Där har du 2 prisvärda lurar att fundera på.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Bästa slutna hörlurna?

Inläggav Kalejdokom » 2016-11-30 17:40

AndreasArvidsson skrev:Jag har ett par AKG 271S som jag är väldigt nöjd med. Om mkII inte är sämre så är dessa ett bra köp enligt mig.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3537842

Exakt! Köpte själv AKG 271 MkII tidigare i höstas - fantastiskt sköna och riktigt bra ljud (dock utan den där överdrivna bassboosten som många verkar gilla).
Handlade på Thomann för en tusing. Kostar väl runt 1200 här hemma.

Edit: enligt AKG finns det väl ingen särskild "studio" variant? Antar att vi menar samma lur...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurna?

Inläggav hifikg » 2016-11-30 17:55

Perfector skrev:
hifikg skrev:Trodde att jag hade allt jag behöver men känner ett sug efter slutna hörlurar för musiklyssning. Jag har Sennheiser HD 650, trådlösa Sony (för tal) mfl sedan tidigare, men ingen sluten lur. Testade ett par HD 380 Pro bland en massa människor häromdagen och det var så skönt att slippa höra dem och de tyckte kanske att det var skönt att slippa höra min musik läcka ut i rummet också. HD 380 Pro råkade finnas i närheten och jag blev riktigt imponerad, men de går knappt att få tag i längre så jag började googla runt och hittade några alternativ, men för att spara tid kan ni väl berätta vad som är bäst för mig :-)
AKG K92 ligger bra till. Jag tänker mig att komma undan med en tusenlapp ±200 så där...

http://www.monacor.se/produkter/hoerlurar/vnr/221260/
http://www.monacor.se/produkter/hoerlurar/vnr/220860/
Där har du 2 prisvärda lurar att fundera på.


Spännande, ett för mig helt okänt märke.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-11-30 22:26

Upptäcker att även NAD gör hörlurar. Vad sägs om den här beskrivningen? Förlåtande hörlurar?? Skit in, godis ut!?

"VISO HP30 kännetecknas av en öppen, stor och väldigt naturlig musikåtergivning. Basen är härlig utan att vara alltför dominerande. Toppen saknar alla aggressiva tendenser och blir heller inte överdrivet detaljerad. Det här gör att VISO HP30 är väldigt förlåtande mot komprimerad musik jämfört med andra alternativ som ger dig skräpigt ljud om du matar dem med dåligt källmaterial."
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Bästa slutna hörlurna?

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-11-30 22:39

Kalejdokom skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag har ett par AKG 271S som jag är väldigt nöjd med. Om mkII inte är sämre så är dessa ett bra köp enligt mig.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3537842

Exakt! Köpte själv AKG 271 MkII tidigare i höstas - fantastiskt sköna och riktigt bra ljud (dock utan den där överdrivna bassboosten som många verkar gilla).
Handlade på Thomann för en tusing. Kostar väl runt 1200 här hemma.

Edit: enligt AKG finns det väl ingen särskild "studio" variant? Antar att vi menar samma lur...

Mina lurar är 271 studio. Dvs dessa:
http://www.akg.com/pro/p/k271-studio

Jag tror att dessa har blivit ersatta av 271 mkII

Användarvisningsbild
blacklabel
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 2007-05-29
Ort: Täby

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav blacklabel » 2016-12-01 20:03

Jag har ett par HD380 som jag knappt använder. De samlar mest damm här hemma. Om du vill kan du få köpa dem :-)
Håller med om att de är bra.
Det finns två sorters politiker: de som kan prata strunt över vilket ämne som helst och de som över huvud taget inte behöver något ämne.

Användarvisningsbild
blacklabel
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 2007-05-29
Ort: Täby

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav blacklabel » 2016-12-01 21:12

Fast det hanterar vi såklart bäst i ett PM. Inget köp och sälj. Sorry.
Det finns två sorters politiker: de som kan prata strunt över vilket ämne som helst och de som över huvud taget inte behöver något ämne.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-12-01 23:28

Du har PM
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-12-03 00:59

Beställde ett par nedsatta Sennheiser 558 eller något sådant från Dustin idag. Strax efteråt upptäckte jag att de inte alls var slutna och lyckades stoppa leveransen... jakten fortsätter. Just nu ligger ett par AKG K92 hyfsat till
http://www.whathifi.com/akg/k92/review
Priset är inte avskräckande, runt 700 spänn, men så hittade jag dem för under 400 hos en, för mig, okänd näthandlare. De saftade på med 140 spänn i frakt, så jag spar bara 150 spänn jämfört med att plocka upp dem i butik.

https://www.bax-shop.se/studiohorlurar/akg-k92-stangda-studiohorlurar?gclid=CO_Ts4XB1dACFRhJGQod8SYE1w

Någon som vet något om Bax-shop?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
enJohn
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2004-08-21
Ort: Sthlm

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav enJohn » 2016-12-04 13:40

Vore intressant att veta vad som skiljer sig från och hur de står sig mot AKG k550/551. Jag gillar mina 550, men de når ju inte alls upp till exempelvis Sennheiser hd650, vilket kanske inte är så konstigt.

/en john

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav shifts » 2016-12-04 14:00

Någon med erfarenheter av lurar från märken som Audeze, Hifiman, MrSpeakers, Audioquest?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-12-05 20:20

Provade ett par AKG Y50 utan ljud, tyckte jag hörde för mycket av omvärlden och gissar att omvärlden kan höra det jag lyssnar på också, de ligger utanpå öronen och klämmer en del. Elgiganten hade en bunt som de sålde ganska billigt (441 kr) men jag passade. Provade K92 med ljud och blev lite besviken så jag avvaktar köp. De lurar som imponerade mest var Bose Quiet 25, jäklar vad tyst det blev i butiken (brusreducering) fast musiken... tja... jag gissar/hoppas att de matade dem med komprimerade mp3 filer för annars är det ett mindre lyckat köp. Tycker jag. Och 2.500 var inte riktigt vad jag tänkt mig för ett par hörlurar som jag nästan inte behöver *s*.
Klämde mig igenom en hel bunt med Sony, Philips och JBL lurar. JBL med brusreducering var också trevliga, fast lite kostsamma. En intressant lur som jag bara såg i ett skyltfönster var Sennheiser HD 4.30i, den såg sluten ut, men det måste kollas upp, 990 spänn.

Hur är det med brusreducering, finns det några nackdelar? Finns det något störande ljud som man upptäcker först efter en tids användning? Jag kände mig lite instängd i dem, instängd på ett lätt negativt sätt, en antydan om att det kan bli jobbigt i långa loppet. Vad säger du som har såna lurar?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-12-07 00:20

Hörlurar verkar inte vara något hett topic på Faktiskt. Någon som provat NAD?
https://www.hifiklubben.se/horlurar/nad-viso-hp30-horlur/

Eller Argon?

https://www.hifiklubben.se/horlurar/argon-hp1-horlur/
Sitter nöjd :)

Tramsient
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2015-04-04

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Tramsient » 2016-12-07 01:56

Jag har inte så mycket att komma med när det gäller jämförande av olika modeller - gick på rekommendation av en vän och köpte Audio-Technica M50. Utanpåliggande, hyfsat bekväma (även om det blev ett enormt lyft när jag bytte kuddarna) och med ganska neutral återgivning. Isolerar helt ok, använder dem i öppet kontorslandskap och än så länge har ingen klagat :)

Köpte dem för kanske fem år sedan och trivs fortfarande med dem.

Sent from my SM-G925F using Tapatalk

Användarvisningsbild
guwt
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2009-08-24

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav guwt » 2016-12-08 16:36

Tramsient skrev:Jag har inte så mycket att komma med när det gäller jämförande av olika modeller - gick på rekommendation av en vän och köpte Audio-Technica M50. Utanpåliggande, hyfsat bekväma (även om det blev ett enormt lyft när jag bytte kuddarna) och med ganska neutral återgivning. Isolerar helt ok, använder dem i öppet kontorslandskap och än så länge har ingen klagat :)

Köpte dem för kanske fem år sedan och trivs fortfarande med dem.

Sent from my SM-G925F using Tapatalk


Vad bytte du till för kuddar?
Har två par M50 som jag verkligen gillar, men de sitter inte helt 100 och kuddarna är rätt slitna på det ena paret ändå...

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav lennartj » 2016-12-08 20:02

Även jag är nöjd ägare av AKG K271 Mk.II, säkert inte bäst men defintivt prisvärda.
Har dessutom urgamla (nästan 40 år) AKG K240 Sextett, högohmiga och öppna som nog har en aning högre upplösning i tillräckligt tyst miljö med kompetent drivning, men det var på sin tid i en högre kvalitets- och prisklass än nuvarande K240-modeller, 400 kr då motsvarar betydligt mer än vad nya K240 Mk.II kostar idag. Då var de AKGs bästa och dyraste lurar.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Tramsient
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2015-04-04

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Tramsient » 2016-12-13 01:21

guwt skrev:
Tramsient skrev:Jag har inte så mycket att komma med när det gäller jämförande av olika modeller - gick på rekommendation av en vän och köpte Audio-Technica M50. Utanpåliggande, hyfsat bekväma (även om det blev ett enormt lyft när jag bytte kuddarna) och med ganska neutral återgivning. Isolerar helt ok, använder dem i öppet kontorslandskap och än så länge har ingen klagat :)

Köpte dem för kanske fem år sedan och trivs fortfarande med dem.

Sent from my SM-G925F using Tapatalk


Vad bytte du till för kuddar?
Har två par M50 som jag verkligen gillar, men de sitter inte helt 100 och kuddarna är rätt slitna på det ena paret ändå...

Brainwavz memory foam, fejkskinn. Finns i velour också. De är lite tjockare, vilket gav bättre passform för min del.

Köpte dem via Amazon UK.

Sent from my SM-G925F using Tapatalk

Användarvisningsbild
Emrik
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 2006-02-15
Ort: Malmö

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Emrik » 2016-12-13 02:07

har ett par ultrasone som jag gillar mycket. de har ett gäng slutna lurar. bland annat en studioserie som heter pro. så klart jag inte provat alla men om man kan lyssna på dem någonstans så ta chansen.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav lennartj » 2016-12-13 19:49

Jag glömde nämna några fördelar med AKG-lurarna man tar för givna som mångårig användare, de gäller inte bara K271 utan ett antal besläktade modeller som K272, K242, K241 och urmodern K240.
K140-familjen är jag mindre förtjust i, de är mindre och ligger an mot öronen i stället för runt om.
Komforten hos K240-familjen är utmärkt tack vare det smarta självjusterande huvudbandet och den relativt låga vikten, bland lurar med stora kåpor som sitter runt om och inte mot öronen om man inte har väldigt stort huvud eller stora öron.
Ringarna är utbytbara och finns i olika material, men jag har inte behövt byta på mina snart 40 år gamla K240.
Sladden är också utbytbar och finns både som spiral och rak i olika längder.

Jag har begränsade erfarenheter av brusreducerande lurar, men de jag har är att de isolerar bättre mot omgivningen än vanliga slutna lurar men att ljudet ger ett processat intryck (vilket det ju är) och inte höjer sig över mp3-kvalitet och att det känns som en befrielse att byta till exempelvis AKG K271. Andra slutna, analoga lurar för fem gånger så mycket pengar tycker jag att ger för lite, så jag sitter nöjd, men kanske det finns brusreducerande lurar som samtidigt är högupplösande och välljudande om man är beredd att betala?

Någon som har kollat marknadens allra bästa brusreducerande?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav distad » 2016-12-16 22:51

hifikg skrev:Hörlurar verkar inte vara något hett topic på Faktiskt.

De är ju inte testade enligt konstens alla regler som nästan allt måste vara här, nu blir det ju bara en massa tyckande :o Jag vet vad jag gillar, har hittar min grej eller rättare sagt lurar och de kostar mellan 500-600kr men du skulle absolut inte gilla dem då de spelar med en makalös stor pondus i basen så det känns och är rena motsatsen till tex. AKG lurar som jag upplever som klart tunna i ljudet och långt ifrån hur jag upplever musik live som egentligen är den riktiga referensen i min värld. Sedan att mina lurar spelar mer bas än musik live är en annan sak, men jag är ju lite bastokig och gillar pondus.
Ps. Sedan så tror jag att det är ännu svårare att ge andra råd när det gäller hörlurar än högtalare för det finns så mycket olika ljudkaraktärer på lurar och samma märke har ofta olika modeller som skiljer sig ganska rejält ifrån varandra så det bästa är att besöka en Hifibutik med brett urval och lyssna sig fram. I mitt fall var det bara slumpen som avgjorde då Syrran som älskar bas skulle ha något lättdrivet så jag gick enbart på recensioner. Sedan när jag var förbi en vecka senare så ville hon att jag skulle lyssna på en låt på datorn med hennes nya lurar och jag såg nog ut så här 8O och sedan :P när jag hörde hur de lät. Så det har blivit nya lurar och hörlursförstärkare (inväntar en förlängningskabel som är beställd då kabeln bara är 120cm) som jag ska inviga över Julhelgen som kommer då det blir en massa egentid då sambon jobbar hela julhelgen. Har också ett par Philips Fidelio X2 (har fått mycket bra omdömen) som i mina öron spelar bättre och mer naturligt än det mesta där ute men de är inte slutna som du söker, får se vad Jullyssningen ger om jag ska ha två olika för ombyte eller om jag fastnar totalt för de billiga.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav joakimfors » 2016-12-17 02:02

Sätter min tillit till InnerFidelity. Verkar vara vettiga resonemang och relativt väl utformade mätningar. Känns också som beskrivningarna av lurarna stämmer överens med verkligheten… iaf i mina öron på de lurar jag testat.

Audio Technica ATH-M50x ligger väl inom räckhåll: http://www.innerfidelity.com/content/in ... ize-sealed

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav distad » 2016-12-17 13:13

joakimfors skrev:Sätter min tillit till InnerFidelity. Verkar vara vettiga resonemang och relativt väl utformade mätningar. Känns också som beskrivningarna av lurarna stämmer överens med verkligheten… iaf i mina öron på de lurar jag testat.

Audio Technica ATH-M50x ligger väl inom räckhåll: http://www.innerfidelity.com/content/in ... ize-sealed

Dem hade jag förut och de har en aning hängmatte återgivning i mina öron och blev i längden för jobbiga att lyssna med då diskanten var lite för piffig. Mitt råd till hifikg är att rikta in sig på Sennheiser då jag *tror* att det märket skulle passa honom bäst.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-12-17 17:46

FBK skrev:
joakimfors skrev:Sätter min tillit till InnerFidelity. Verkar vara vettiga resonemang och relativt väl utformade mätningar. Känns också som beskrivningarna av lurarna stämmer överens med verkligheten… iaf i mina öron på de lurar jag testat.

Audio Technica ATH-M50x ligger väl inom räckhåll: http://www.innerfidelity.com/content/in ... ize-sealed

Dem hade jag förut och de har en aning hängmatte återgivning i mina öron och blev i längden för jobbiga att lyssna med då diskanten var lite för piffig. Mitt råd till hifikg är att rikta in sig på Sennheiser då jag *tror* att det märket skulle passa honom bäst.


Tackar, har redan tre par i hushållet, så jag kanske ska vara lite wild & crazy o satsa på något annat den här gången, man får inte köra fast i gamla hjulspår :)
Avvaktar kraftfullt kommande mellandagsreor!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav CODY » 2016-12-17 23:57

Lånar tråden lite och undrar om det är stor skillnad på AKG K271 och K 240. Förutom att den senare är öppen och den förra sluten. K 271 kostar dubbelt så mycket. Jag ska ha dem på jobbet till spotify och har eget rum. Jag ska även kolla på golf och TV-serier gm mobilen. Inga överdrivna hifi-krav.

För övrigt har jag ett par slutna sennheiser HD-25, som är knäpptysta, men jag tycker de är lite obekväma med brillor. Med etta sagt så tycker jag mycket om ljudet från dem. Klart och bra och utan konstigheter.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav CODY » 2016-12-18 18:55

Spontantköpte ett par AKG K92. Kan återkomma med en liten jämförelse med mina Sennheiser HD 25. De låter lite blyga, så här i början :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Alexi » 2016-12-18 21:38

Tror du kommer gilla nästa nummer av Molt. :mrgreen:
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-12-19 00:50

Alexi skrev:Tror du kommer gilla nästa nummer av Molt. :mrgreen:


Bör jag avvakta köp till jag läst den?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
tobm
 
Inlägg: 901
Blev medlem: 2008-01-23
Ort: Stockholm

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav tobm » 2016-12-21 07:08

AKG K550 för 990kr istället för 2690 kr kanske kan vara något?: https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/all-lagerrensning/in-ear/akg-k550 (lustig länk, "in-ear"?)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-12-21 08:35

tobm skrev:AKG K550 för 990kr istället för 2690 kr kanske kan vara något?: https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/all-lagerrensning/in-ear/akg-k550 (lustig länk, "in-ear"?)


Fast så dyra är det nog längesen de var. Men absolut ett bra pris.
Även HD 650 har gått ner rejält i pris, de går att få nya i butik för under 3000 ibland, antagligen för att de stått länge på hyllan och värmt sina platser.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav distad » 2016-12-21 17:57

hifikg skrev:
tobm skrev:AKG K550 för 990kr istället för 2690 kr kanske kan vara något?: https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/all-lagerrensning/in-ear/akg-k550 (lustig länk, "in-ear"?)


Fast så dyra är det nog längesen de var. Men absolut ett bra pris.
Även HD 650 har gått ner rejält i pris, de går att få nya i butik för under 3000 ibland, antagligen för att de stått länge på hyllan och värmt sina platser.

Du brukar ju läsa Hifi & Musik, de testade en ny lur ifrån Sennheiser som inte kostade så mycket. *och de verkade smått förtjusta*
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
BAMBAM
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 2005-08-15

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav BAMBAM » 2016-12-21 22:44

Jag köpte dessa AKG 550 för 990.
Jag gillar dem verkligen
Jag tycker de låter naturligt, ingen överdriven bas, balanserade och fina.

Priset är ju rimligt för vad jag tycker är high end lurar.
Har tidigare. Sennheiser HD414s, HD424 och Beyerdynamic DT770 att jämföra med.
AKG passar mitt stora huvud bättre än Beyerdynamic :-)

Bosse

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Alexi » 2016-12-21 23:30

hifikg skrev:
tobm skrev:AKG K550 för 990kr istället för 2690 kr kanske kan vara något?: https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/all-lagerrensning/in-ear/akg-k550 (lustig länk, "in-ear"?)


Fast så dyra är det nog längesen de var. Men absolut ett bra pris.
Även HD 650 har gått ner rejält i pris, de går att få nya i butik för under 3000 ibland, antagligen för att de stått länge på hyllan och värmt sina platser.

HD650 låter betydligt sämre än HD600.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-12-21 23:45

FBK skrev:Du brukar ju läsa Hifi & Musik, de testade en ny lur ifrån Sennheiser som inte kostade så mycket. *och de verkade smått förtjusta*


Det tror jag säkert, gillade ju polarens också, men som jag skrev, jag har tre par Sennheiser i hushållet redan, alla halvöppna, vore kul med något annat den här gången. Väntar in mellandagsrean, behovet är egentligen inte så stort, har pluppar som isolerar ganska bra åt båda håll också. Trådlösa, så de är inte idealiska för musik, men där de ska användas blir det ändå inga långa stunder för rogivande musiklyssning.

Att H&M är smått förtjusta eller helt överväldigade betyder inte så mycket, de har något nytt i varje nummer som är bättre än det bästa de hört i något tidigare nummer och så mycket utvecklas inte hifi från månad till månad. Däremot kan jag ta en direkt avrådan från något på lite mer allvar, eftersom det är så sällsynt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-12-22 00:00

Alexi skrev:
hifikg skrev:
tobm skrev:AKG K550 för 990kr istället för 2690 kr kanske kan vara något?: https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/all-lagerrensning/in-ear/akg-k550 (lustig länk, "in-ear"?)


Fast så dyra är det nog längesen de var. Men absolut ett bra pris.
Även HD 650 har gått ner rejält i pris, de går att få nya i butik för under 3000 ibland, antagligen för att de stått länge på hyllan och värmt sina platser.

HD650 låter betydligt sämre än HD600.


Definiera "betydligt" :-)
Jag har läst den åsikten här och där och även den rakt motsatta. Jämförde de båda lurarna ganska nyligen och vilken som helst av dem skulle duga resten av mitt liv och nu har jag 650 och sitter helt nöjd med dem, hade jag kommit över ett par 600 först hade jag säkert varit helt nöjd med dem. Det hade varit trevligt om de varit slutna och låtit lika bra, då hade jag inte ens funderat på ytterligare ett par. Jag sliter rätt hårt på lurar till min iPhone så det är inte alls uteslutet att det blir fler in-ear lurar framöver, men trådlöst kommer det alltid att vara framgent.

http://www.head-fi.org/t/740942/comparison-review-part-deux-a-tale-of-two-sennheisers-hd600-vs-hd650
http://www.headphoneer.com/hd600-vs-hd650-vs-akg-q701/
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Kronkan » 2016-12-22 12:24

Det här är inget råd till någon men berättar hur jag nu sista dagarna löst hur jag lyssnar på dator och mobilen hemma.

Är ju pensionär men har lite egen verksamhet men har ordnat att ett annat företag sköter om allt administrativt. Vid en träff så nämnde jag att jag behöver/önskar lyssna på mobil med hjälp av båda öronen. Man räckte då omedelbart över ett headset som de använder själva när de ringer.

Den kopplar upp sig både mot datorn och mobilen och kopplar alltid upp sig mot telefonen när den används. Inbyggt finns ett system som undertrycker ljuden utifrån. Provades hemma i vardagsrummet när hustrun satt och tittade på tv. Visst fungerade det bra.

Så nu har jag lagt undan mina Sennheiser. Det kan nog finnas andra möjligtvis bättre hörlurar som både har Bluetooth och ett system för undertryckande av ”buller”. Men jag är mycket nöjd med mina Plantronics Voyager Focus. Ingen nackdel att man både kan ringa på mobilen och lyssna på datorn för mig. Mikrofonen går att fälla upp.

Utifrån ljudet försvinner inte i absoluta termer men minskar.
Jag har ju inte jämfört med något annat. Men nu använder jag dessa.

Bild

http://www.plantronics.com/uk/product/v ... ku29520090

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-12-22 19:45

Vad hade du för Sennheiser?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Kronkan » 2016-12-22 22:11

Tack för frågan!
Det är inte någon rekommendation eller råd jag tidigare givit. Men kanske belysa lite ny teknik som kommit.
Har också ett par Focal Spirit One S slutna hörlurar med kabel.
Bild

När jag nu jämför dessa finner jag både plus och minus
Focalen är ett strå vassare gällande ljudet. Omöjligt att för mig kalibrera nivån exakt. Men det blir något mera definierat i Focalen. Så uppfattar jag det. Ett något bättre ljud.

Plantronicsen undertrycker yttre ljud något mera. Antagligen inte i nivå med de bästa från Sony, Bose m m.
Att koppla ur bullerdämparen gör ljudet lite mera basfattigt. Så lite mera fylligt med ANC påkopplat. Men når inte Focalens nivå på ett så enkelt sätt.

Om dessa är bättre även ljudmässigt vet jag inte.



Jag har utvärderat med denna låt som en hyllning till mitt Popsnöre som nynnat och sjungit idag på denna:

Den stora fördelen för mig med den nya bullerdämpande tekniken inklusive Bluetooth är jag är rörlig, inte störs av TV i samma rum, kan arbeta med bullriga saker o s v. Det är lite synd att mina inte når ända upp gällande ljudet. Lite nyfiken på vad lite dyrare saker kan åstadkomma.

Men vi lever i en öppen planlösning så denna lösning är mycket intressant.
Bullerdämpningen har utvärderats utan musik i lurarna. Enbart de vardagliga ljud med en hustru lyssnande på radio och lite allmänt stök.

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav David_A » 2016-12-23 09:06

Jag är inget fan av lurar rent allmänt. Men jag måste säga att jag är väldigt nöjd med mina Bose Qc35. Visst, blåtand hör man vissa artefakter av, men för vardagligt bruk är trådlöst outstanding. Dessutom låter dom tonalt trevligare än tex trådade QC25 via mobilen i mitt tycke.

Lyssnade förra helgen på kompisens mega rigg, med dyra sladdar, stärkare dac och Audeeze LCD2.
Visst har den sina poänger. Men fylligare ljud, knäpptyst samt komforten väger ändå tungt för Bose lurarna.
Kanske har jag fel inställning till lurar, men Bose är ett av få hörlursljud som jag tycker är behagligt att lyssna på.
På nåt sätt tycker jag inte att jag får hela ljudbilden intryckt i skallen av dessa.
Säkert en del dsp hokuspokus, men det är första gången som jag faktiskt orkar lyssna på lurar under en längre period utan att bli irriterad.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JB » 2016-12-23 21:34

Alexi skrev:
hifikg skrev:
tobm skrev:AKG K550 för 990kr istället för 2690 kr kanske kan vara något?: https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/all-lagerrensning/in-ear/akg-k550 (lustig länk, "in-ear"?)


Fast så dyra är det nog längesen de var. Men absolut ett bra pris.
Även HD 650 har gått ner rejält i pris, de går att få nya i butik för under 3000 ibland, antagligen för att de stått länge på hyllan och värmt sina platser.

HD650 låter betydligt sämre än HD600.


Beror på vad man lyssnar på, lyssnar man mestadels på modernt mixad musik så är HD650 ett bättre val.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Kronkan » 2016-12-26 02:55

Hustrun, Popsnöret, har inhandlat nya lurar ett par Sony mdr 1000x. De har Bluetooth och bullerdämpning. Bara lyssnat en kort stund men ljudet är mycket bra enligt min uppfattning. Bullerdämpningen är effektiv. Inga problem att vara i samma rum som en TV och lyssna på musik. Blåtanden är kanske inte världens bästa. Man får placera mobilen på ett bra och centralt läge.ställe. Alla inre väggar hos oss är i betong så lägenheten är på detta sätt lite besvärlig.


Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav petersteindl » 2016-12-26 03:10

Kronkan skrev:Hustrun, Popsnöret, har inhandlat nya lurar ett par Sony mdr 1000x. De har Bluetooth och bullerdämpning. Bara lyssnat en kort stund men ljudet är mycket bra enligt min uppfattning. Bullerdämpningen är effektiv. Inga problem att vara i samma rum som en TV och lyssna på musik. Blåtanden är kanske inte världens bästa. Man får placera mobilen på ett bra och centralt läge.ställe. Alla inre väggar hos oss är i betong så lägenheten är på detta sätt lite besvärlig.

[ YouTube ]


De där har jag lyssnat på, visserligen kort på IFA i Berlin, och jag bedömde ljudet som ganska bra. Jag har en hel del lurar som jag köpt under senaste året inkl. Bose QC-35. SONY verkar satsa på bra ljud i lurar. Dessa kostar nog mer än vad hifikg vill lägga ut på slutna hörlurar.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Kronkan » 2016-12-26 11:48

:D

Visst är det så att de ligger utanför budget för de allra flesta när man skall köpa lurar. Men vi var ute på rean och fick någon rabatt :) .

Det var mera ett svar till Lennartj allmänna fråga om de bästa bullerdämpande lurarna än ett konkret köpråd till hifikg. Så får mitt försvar vara :) . Men tyvärr kostar de.

Några reflektioner kring frågan. Bullerdämpningen är bättre än nödvändigt för hemmafronten. Men de är bättre än mitt headset som jag fått som arbetsredskap från det företag som administrerar min lilla verksamhet som pensionär. Men dess bullerdämpning räcker för vardagligt bruk hemma.

Men ljudet är i jämförelse med nämnd Sony inte lika bra. Volymen är också begränsad i mitt headset. Popsnöret lyssnar generellt på högre nivå än vad jag gör.

Lyssnade igenom ett spår från Jazz at the Pawnshop. Det låter som det skall göra med Popsnörets lurar enligt min egen uppfattning.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-12-26 14:37

petersteindl skrev:
Kronkan skrev:Hustrun, Popsnöret, har inhandlat nya lurar ett par Sony mdr 1000x. De har Bluetooth och bullerdämpning. Bara lyssnat en kort stund men ljudet är mycket bra enligt min uppfattning. Bullerdämpningen är effektiv. Inga problem att vara i samma rum som en TV och lyssna på musik. Blåtanden är kanske inte världens bästa. Man får placera mobilen på ett bra och centralt läge.ställe. Alla inre väggar hos oss är i betong så lägenheten är på detta sätt lite besvärlig.

[ YouTube ]


De där har jag lyssnat på, visserligen kort på IFA i Berlin, och jag bedömde ljudet som ganska bra. Jag har en hel del lurar som jag köpt under senaste året inkl. Bose QC-35. SONY verkar satsa på bra ljud i lurar. Dessa kostar nog mer än vad hifikg vill lägga ut på slutna hörlurar.

Med vänlig hälsning
Peter


Som alltid växer aptiten och med världens bästa högtalare och ett par riktigt bra lurar sedan tidigare så är det svårt att kompromissa. Om jag alls köper något slutet så kan det nog dra iväg mot BOSE-hållet, prismässigt, och då öppnar sig en helt ny djungel av möjligheter. Plötsligt kan man tänka sig att klättra upp en tusenlapp till o när man ändå är där så varför inte en femhundring eller tre till... ooops!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav distad » 2016-12-26 17:13

Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-12-26 17:43

Hmm... nu blir jag fundersam igen. Alltid är det något. Läser i testet "... Balansen, genomskinligheten, den blixtsnabba dynamiken och knappt några betoningar över huvudtaget, gör detta till vårt klara förstahandsval bland slutna hörlurar i den här prisklassen. T70 utmanar även öppna lurar, men bonusen är att man här får bra ljudisolering på köpet." Det låter som att öppna lurar egentligen är bättre lurar, varför det? Mina 650 är halvslutna, eller halvöppna men har principen samma betydelse som när det gäller högtalare liksom? Är slutna lurar motsvarigheten till lådhögtalare och öppna som OA? Var hamnar halvöppna? Eller haltar analogin helt?

Upplys mig, O kunniga Faktisktmedlemmar! (ibland är det viktigt med särskrivning)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JB » 2016-12-26 18:32

hifikg skrev:Hmm... nu blir jag fundersam igen. Alltid är det något. Läser i testet "... Balansen, genomskinligheten, den blixtsnabba dynamiken och knappt några betoningar över huvudtaget, gör detta till vårt klara förstahandsval bland slutna hörlurar i den här prisklassen. T70 utmanar även öppna lurar, men bonusen är att man här får bra ljudisolering på köpet." Det låter som att öppna lurar egentligen är bättre lurar, varför det? Mina 650 är halvslutna, eller halvöppna men har principen samma betydelse som när det gäller högtalare liksom? Är slutna lurar motsvarigheten till lådhögtalare och öppna som OA? Var hamnar halvöppna? Eller haltar analogin helt?

Upplys mig, O kunniga Faktisktmedlemmar! (ibland är det viktigt med särskrivning)


HD650 räknas väl som öppna lurar, inte halvöppna, vad är ens halvöppna? slutna lurar med en basport? =P
Själv tycker jag att slutna lurar brukar ha lite mer "in-your-face" ljud, medans öppna lurar har betydligt bredare och fylligare ljudbild.

Skulle nog hellre jämföra slutna vs öppna lurar med att lyssna på högtalare på en liten toalett (slutna lurar) och i en stor lokal (öppna lurar) isåfall :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-12-26 18:44

JB skrev:
hifikg skrev:Hmm... nu blir jag fundersam igen. Alltid är det något. Läser i testet "... Balansen, genomskinligheten, den blixtsnabba dynamiken och knappt några betoningar över huvudtaget, gör detta till vårt klara förstahandsval bland slutna hörlurar i den här prisklassen. T70 utmanar även öppna lurar, men bonusen är att man här får bra ljudisolering på köpet." Det låter som att öppna lurar egentligen är bättre lurar, varför det? Mina 650 är halvslutna, eller halvöppna men har principen samma betydelse som när det gäller högtalare liksom? Är slutna lurar motsvarigheten till lådhögtalare och öppna som OA? Var hamnar halvöppna? Eller haltar analogin helt?

Upplys mig, O kunniga Faktisktmedlemmar! (ibland är det viktigt med särskrivning)


HD650 räknas väl som öppna lurar, inte halvöppna, vad är ens halvöppna? slutna lurar med en basport? =P
Själv tycker jag att slutna lurar brukar ha lite mer "in-your-face" ljud, medans öppna lurar har betydligt bredare och fylligare ljudbild.

Skulle nog hellre jämföra slutna vs öppna lurar med att lyssna på högtalare på en liten toalett (slutna lurar) och i en stor lokal (öppna lurar) isåfall :)


Ja, du kanske har rätt i att HD 650 räknas som öppna. Tänker mest på att de sluter tätt kring öronen och stänger ute det mesta av omvärlden när musik spelas, däremot bjuds omvärlden in att höra musiken.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Kronkan » 2016-12-26 19:57

Det här som jag skriver gäller enbart mig och de fyra lurar jag nu idag testat och subjektivt. Det enkla testet gjordes i tyst rum.
Plantonics professionellt Bluetooth headset
Focal slutna lurar
Sennheiser HD 558 öppna lurar
Sony mdr 1000 x Bluetooth Sluten

Plantronicsen (mina) och Sony (hustruns) prövades på klassisk musik levererad av P2 av hustru och mig. Sony var överlägsen genom att rummet blev tydligare. Suck. Inget att tjafsa om.
Sedan på med Limehouse blues

Sony var bäst på drivet. Sennheisern var sämst blev aldrig drivet framåt. Focalen aningen skarp på blåset jämfört med Sonyn. Kanske inte mycket.
Tycker att själv att Sonyn ger alla de andra en match. Men den öppna Sennheisern var trevliga att ha på öronen.

Har tidigare observerat att jag gillar att lyssna på sång/röster genom Sonyn

Helt utan ambitionen att avslöja sanningen om öppna och slutna lurar. Gäller mig och de fyra lurar som finns hemma.
Sonyn klämmer lite väl mycket. Men lyssnar nu på Plantronics. Sonyn är ju inte mina :cry: . Popsnöret säger bara att livet är rättvist.

Bluetoothlurarna kan skrapa när man rör sig. Tappar kontakten antagligen.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav distad » 2016-12-26 20:45

Instämmer med JB, bra beskrivning. Sedan så brukar slutna ha fylligare basåtergivning, men långt ifrån alltid så det är provlyssning som gäller. Mina halvöppna Philips X2 har tex. fylligare bas än en del slutna.
Men jag har kommit till insikten att få till den tuffa basåtergivning som jag vill ha så är det bara slutna som är värda att provlyssna på, inga halvöppna kommer dit jag vill.
Senast redigerad av distad 2016-12-26 20:48, redigerad totalt 1 gång.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-12-26 20:47

FBK skrev:http://www.ljudochbild.se/test/beyerdynamic-t-70

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2787463
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=27 ... ss=MDR-Z1R
Eller gör du som jag och har lite fysisk upplevelse. 8)
https://www.sony.se/electronics/horlura ... dr-xb950ap


Sonymodellen kanske vore skoj. Lite extra bumpa kan väl aldrig skada i huvudknoppen emellanåt. Lite busigt, som att skruva upp nivån på subbarna i lyssningsrummet och köra dunka dunka emellanåt :-)
Livet ska inte bara vara transparent!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav distad » 2016-12-26 20:52

hifikg skrev:
FBK skrev:http://www.ljudochbild.se/test/beyerdynamic-t-70

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2787463
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=27 ... ss=MDR-Z1R
Eller gör du som jag och har lite fysisk upplevelse. 8)
https://www.sony.se/electronics/horlura ... dr-xb950ap


Sonymodellen kanske vore skoj. Lite extra bumpa kan väl aldrig skada i huvudknoppen emellanåt. Lite busigt, som att skruva upp nivån på subbarna i lyssningsrummet och köra dunka dunka emellanåt :-)
Livet ska inte bara vara transparent!

Det är faktiskt inte så jätte mycket dunka dunka som man kan tro, utan det är ganska balanserat ändå även om basen är mycket rejäl. Men jag kan mycket väl förstå att folk som tex gillar AKG lurar inte gillar mina Sony.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-12-26 21:36

FBK skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:http://www.ljudochbild.se/test/beyerdynamic-t-70

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2787463
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=27 ... ss=MDR-Z1R
Eller gör du som jag och har lite fysisk upplevelse. 8)
https://www.sony.se/electronics/horlura ... dr-xb950ap


Sonymodellen kanske vore skoj. Lite extra bumpa kan väl aldrig skada i huvudknoppen emellanåt. Lite busigt, som att skruva upp nivån på subbarna i lyssningsrummet och köra dunka dunka emellanåt :-)
Livet ska inte bara vara transparent!

Det är faktiskt inte så jätte mycket dunka dunka som man kan tro, utan det är ganska balanserat ändå även om basen är mycket rejäl. Men jag kan mycket väl förstå att folk som tex gillar AKG lurar inte gillar mina Sony.


Kul, låter uppfriskande :-) Nu blev jag sugen...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JB » 2016-12-26 22:55

FBK skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:http://www.ljudochbild.se/test/beyerdynamic-t-70

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2787463
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=27 ... ss=MDR-Z1R
Eller gör du som jag och har lite fysisk upplevelse. 8)
https://www.sony.se/electronics/horlura ... dr-xb950ap


Sonymodellen kanske vore skoj. Lite extra bumpa kan väl aldrig skada i huvudknoppen emellanåt. Lite busigt, som att skruva upp nivån på subbarna i lyssningsrummet och köra dunka dunka emellanåt :-)
Livet ska inte bara vara transparent!

Det är faktiskt inte så jätte mycket dunka dunka som man kan tro, utan det är ganska balanserat ändå även om basen är mycket rejäl. Men jag kan mycket väl förstå att folk som tex gillar AKG lurar inte gillar mina Sony.


Hur är det egentligen med AKG, är det dom som har för lite bas eller alla andra lurar som har för mycket? =D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-12-26 23:14

JB skrev:
hifikg skrev:Hmm... nu blir jag fundersam igen. Alltid är det något. Läser i testet "... Balansen, genomskinligheten, den blixtsnabba dynamiken och knappt några betoningar över huvudtaget, gör detta till vårt klara förstahandsval bland slutna hörlurar i den här prisklassen. T70 utmanar även öppna lurar, men bonusen är att man här får bra ljudisolering på köpet." Det låter som att öppna lurar egentligen är bättre lurar, varför det? Mina 650 är halvslutna, eller halvöppna men har principen samma betydelse som när det gäller högtalare liksom? Är slutna lurar motsvarigheten till lådhögtalare och öppna som OA? Var hamnar halvöppna? Eller haltar analogin helt?

Upplys mig, O kunniga Faktisktmedlemmar! (ibland är det viktigt med särskrivning)


HD650 räknas väl som öppna lurar, inte halvöppna, vad är ens halvöppna? slutna lurar med en basport? =P
Själv tycker jag att slutna lurar brukar ha lite mer "in-your-face" ljud, medans öppna lurar har betydligt bredare och fylligare ljudbild.

Skulle nog hellre jämföra slutna vs öppna lurar med att lyssna på högtalare på en liten toalett (slutna lurar) och i en stor lokal (öppna lurar) isåfall :)


Så här skriver Wikipedia

Varianter[redigera | redigera wikitext]
Hörlurar kan vara antingen slutna, halvslutna/halvöppna eller öppna. Ifall de är utrustade med en liten mikrofon kallas helheten headset eller mikrofonlurar.

Sluten[redigera | redigera wikitext]
Den slutna typen har den fördelen att de erbjuder god ljudisolering. De hindrar ljud att komma såväl in som ut. Denna hörlurstyp är mycket vanlig inom inspelningssammanhang. En annan fördel med den slutna konstruktionen är den goda basåtergivning som den kan ge. Nackdelen är att ljudet ofta blir mindre öppet än med en mindre sluten konstruktion.

Halvöppen[redigera | redigera wikitext]
Den halvöppna typen har en dyna som sluter tätt mot eller runt ytterörat, men en kåpa som är öppen utåt. Denna typ har blivit mycket vanlig på senare tid. Dynan bidrar till god basåtergivning, samtidigt som den öppna kåpan bidrar till ett öppet och luftigt ljud.

Helöppen[redigera | redigera wikitext]
Den helöppna typen är öppen både mot örat och utåt. Högtalarelementen hänger då en bit utanför örat. Ny teknik har löst det tidigare problemet med nivåfall i basen hos öppna lurar. Dessa helt öppna hörlurar kan ge ett naturligare ljud, då också ytterörat påverkas.

Trådlös[redigera | redigera wikitext]
En hörlurstyp som har blivit mycket vanlig på senare tid är den trådlösa. En trådlös hörlur består av en s.k. basstation, som innehåller en sändare och vissa fall också en batteriladdare, samt hörluren, som innehåller en mottagare. Överföringen sker antingen med infrarött ljus eller FM-radio. Ofta har trådlösa hörlurar olika mer eller mindre avancerade och sofistikerade ljudförbättringsfunktioner, alltifrån enkla tonkontroller till akustikprocessorer och avkodare för flerkanalsljud.

Audio Bone[redigera | redigera wikitext]
Audio Bone är en produkt som tillverkas av det japanska företaget Morito. Det speciella med produkten är att de överför ljud genom skallbenet istället för att som med traditionellt konstruerade hörlurar påverka trumhinnan, på så sätt är det möjligt att både lyssna på ljud via mp3-spelare, telefon eller radio samtidigt som öronen är fria att ta upp ljud från omgivningen som vanligt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Kronkan » 2016-12-27 01:23

Den beskrivningen som finns på Wiki tycker jag är lite tveksam. Samtidigt hittar jag inget vetenskapligt undersökt kring hörlurar. Detta innebär inte att det inte finns. Så det här om öppet ljud med öppna lurar är inget som jag egentligen begriper eller kan höra. Blir inget begripligt för mig. Indelningen av hörlurarna känns ju ålderdomlig.

Svårigheten med att undersöka saken är ju omöjligheten för mig att nivåmatcha. Mina öppna Sennhieser är inga dåliga hörlurar. Bara genom att lägga handen över dem kan jag ju förändra dem från öppna till mera slutna. Det blir en liten skillnad. Limehouse Blues får mer och mindre driv. Delvis handlar det om basen som blir lite mera markerad. Men möjligt att det också blir annat som markeras. Men om detta beror på att nivån höjs kan jag ju inte veta.

Gör lite lyssningar med att lägga över händerna över kuporna så att jag täcker över hålen som finns under tyget. Jag föredrar den slutna kupan åtminstone på jazz.

Vad jag tycker mig höra att det är ett mera allmänt soundstage med öppna. Det blir mera markerat med slutna. Det där kan ju tyckas blir mera i huvudet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-12-27 01:37

Med Wikis beskrivning så blir mina HD 650 klassade som halvöppna och det är så jag har kallat dem. Nyss hade jag bestämt mig för ett köp imorgon, men nu, sedan jag lyssnat via min Earmax och HD 650 så vete katten igen. De stunder jag vill stänga ut omgivningen kan jag trycka in mina pluppar lite närmare hjärnbarken o dra på lite extra. Kanske blir lite ny musik istället.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav petersteindl » 2016-12-27 02:07

Kronkan skrev:Den beskrivningen som finns på Wiki tycker jag är lite tveksam. Samtidigt hittar jag inget vetenskapligt undersökt kring hörlurar. Detta innebär inte att det inte finns. Så det här om öppet ljud med öppna lurar är inget som jag egentligen begriper eller kan höra. Blir inget begripligt för mig. Indelningen av hörlurarna känns ju ålderdomlig.

Svårigheten med att undersöka saken är ju omöjligheten för mig att nivåmatcha. Mina öppna Sennhieser är inga dåliga hörlurar. Bara genom att lägga handen över dem kan jag ju förändra dem från öppna till mera slutna. Det blir en liten skillnad. Limehouse Blues får mer och mindre driv. Delvis handlar det om basen som blir lite mera markerad. Men möjligt att det också blir annat som markeras. Men om detta beror på att nivån höjs kan jag ju inte veta.

Gör lite lyssningar med att lägga över händerna över kuporna så att jag täcker över hålen som finns under tyget. Jag föredrar den slutna kupan åtminstone på jazz.

Vad jag tycker mig höra att det är ett mera allmänt soundstage med öppna. Det blir mera markerat med slutna. Det där kan ju tyckas blir mera i huvudet.


Jag ger i princip +1 på hela detta inlägg. Det jag däremot vill säga är att det finns hur mycket forskning som helst på området gällande hörlurar. AES har till och med hela Conventions som enbart behandlar hörlurar.

Det finns mycket att säga gällande hörlurar, men det tarvar åtskilligt med tid att skriva ner allt på detta forum. Vi har två medlemmar på forumet som varit med och konstruerat hörlurar som sällts i stor mängd d v s tvåa i hela Europa efter Beats. Det är Lilltroll och i första hand Piotr.

Själv har jag en hel del synpunkter och en av dessa är att en stor fördel som faktiskt finns hos hörlursprincipen är att det går att få en intim musikupplevelse. Om man vill ha en sådan så kan denna optimeras. Det görs bäst i helt slutna hörlurar. Då finns även en stor fördel i basen eftersom man kan använda principen angående små lufttäta utrymmen vid öronen. Det betyder att frekvensgången kan göras rak ner till DC eller snarast i dess närhet t.ex. 1 Hz.

Det finns flera lurar som utnyttjar detta och i dessa lurar låter kontrabasarna i de gamla Stravinskyinspelningarna av Eldfågeln osv. så realistiskt med omgivande akustik att allt annat förbleknar. Åtminstone av det jag hört. Det skapar en given referens till vad som finns inspelat gällande kontrabasar i konsertlokal tillsammans med konsertlokalens uppenbara akustik.

Ett annat problem är återgivning av röster på ett naturligt sätt.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Kronkan » 2016-12-27 12:11

Stort tack för +. Att jag inte lyckas att hitta forskning om lurar visar ju dock min teoretiska okunskap om dessa.

Vad som blir begripligt för mig är att en sluten lur möjliggör en intimare lyssning. Alltså ljudbilden kliver något mera framåt och man hör därmed varje händelse bättre definierad. Från lite mera allmänt till mera "detaljer". Inte detaljer som enskilda småljud utan att som exempelvis skiftningar i anslag o s v hörs bättre.

Det är lättare att manipulera de öppna lurarna till att skapa olika ljudkaraktär än det är med mina slutna Focal. Det tyder på att en del handlar om att kopplingen med en sluten hörlur kanske är direktare mot trumhinnan än med en öppen. Spekulation!

Jag är fullt medveten om att hela lyssningssessionen med de olika lurarna och manipulationen med de öppna lurarna är fullständigt subjektiva och att jag inte haft möjlighet att utesluta att det hörda beror på nivåskillnader.

Användarvisningsbild
enJohn
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2004-08-21
Ort: Sthlm

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav enJohn » 2016-12-27 13:18

Kronkan skrev:
Vad som blir begripligt för mig är att en sluten lur möjliggör en intimare lyssning. Alltså ljudbilden kliver något mera framåt och man hör därmed varje händelse bättre definierad. Från lite mera allmänt till mera "detaljer". Inte detaljer som enskilda småljud utan att som exempelvis skiftningar i anslag o s v hörs bättre.


Min erfarenhet är precis tvärt om. Öppna lurar, såsom hd650 (och för den delen hd515 som är en mycket enklare lur) ger en "intim" känsla av rum, medan de slutna lurar jag lyssnat på (AKG k550, Audio-Technica ATH-M50) håller sig lite mer "inne i huvudet", även om dom är väldigt precisa och detaljerade.

Däremot så kan jag inte lyssna med öppna lurar på kontoret eller i hemmet när familjen är i närheten eftersom de avger så mycket ljud. På det sättet är slutna lurar intimare.

Men - jag vill nog ändå slå ett slag för in-ear! Bättre än man kan tro, bara man får rätt passning i öronen med bra proppar/buds/tips.

/en john som precis förstörde sina Senn' ie80 vid försök att byta en trasig comply foam tips :( :cry: :evil:

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JB » 2016-12-29 21:49

Köpte ett par "Philips Fidelio X2" för 1111 kr på mellanfisrean som jag fick hem idag, dom verkar tyvärr lida av ungefär samma hängmattskurvekaraktär som Audio-Technica M50X och fungerar därmed rätt halvkasst med modern musik som också brukar ha den karaktären (hängmattskurva + hängmattskurva = HÄNGMATTSKURVA) dvs överdriven bas och skrikig diskant och ett stort hål mellan.

Är det bara Sennheiser som vet hur man gör hörlurar börjar jag undra?

Ska väl inte dissa dessa allt för hårt innan dom är inspelade.. dom är väldigt bekväma och känns välbyggda precis som M50X iaf.
Än så länge låter dom lite bättre än M50X iaf men låååångt ifrån HD650 (som förstås kostar mycket mer också)

Användarvisningsbild
audioslave
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: Malmö

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav audioslave » 2016-12-31 01:06

JB skrev:Köpte ett par "Philips Fidelio X2" för 1111 kr på mellanfisrean som jag fick hem idag, dom verkar tyvärr lida av ungefär samma hängmattskurvekaraktär som Audio-Technica M50X och fungerar därmed rätt halvkasst med modern musik som också brukar ha den karaktären (hängmattskurva + hängmattskurva = HÄNGMATTSKURVA) dvs överdriven bas och skrikig diskant och ett stort hål mellan.

Är det bara Sennheiser som vet hur man gör hörlurar börjar jag undra?

Ska väl inte dissa dessa allt för hårt innan dom är inspelade.. dom är väldigt bekväma och känns välbyggda precis som M50X iaf.
Än så länge låter dom lite bättre än M50X iaf men låååångt ifrån HD650 (som förstås kostar mycket mer också)


Köpte mig ett par Audio Technica ATH-MSR7 under black friday för 1249:- nedsatt från 2490:-. De ska enligt recensioner och AT vara mer åt referens/studio/produktions-hållet då de ska vara väldigt balanserade när det kommer till de olika registren. Jag har inget att jämföra med direkt så den saken ska jag inte uttala mig om, men efter att ha lyssnat på dem ett par timmar om dagen nu under en månad måste jag säga att jag är väldigt nöjd. Låter väldigt fint, inte för skarp diskant/mellanregister och inte heller för mycket bas.

De var väldigt obekväma till en början men har nu blivit mjukare och sitter inte så hårt, låter väldigt bra och fungerar bra att driva med min iphone 6s.

Provlyssna ett par vetja!

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav distad » 2016-12-31 23:06

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:
Sonymodellen kanske vore skoj. Lite extra bumpa kan väl aldrig skada i huvudknoppen emellanåt. Lite busigt, som att skruva upp nivån på subbarna i lyssningsrummet och köra dunka dunka emellanåt :-)
Livet ska inte bara vara transparent!

Det är faktiskt inte så jätte mycket dunka dunka som man kan tro, utan det är ganska balanserat ändå även om basen är mycket rejäl. Men jag kan mycket väl förstå att folk som tex gillar AKG lurar inte gillar mina Sony.


Kul, låter uppfriskande :-) Nu blev jag sugen...

Nå vågar du testa eller ? Kostar ju inte mer än att du kan ge bort dem som present till någon släkting som behöver något till telefonen eller så om de skulle ge dig en chock. :twisted:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav MorganM » 2017-01-01 10:46

Jag har Sennheiser HD 600 och AKG 271 MKII.Och jag tycker absolut HD 600 låter bättre.Har även jämnfört HD 600 mot HD 650,och skillnaden mellan dom är att HD 650 har mer tydlig bas (känns lite hissad i basen).HD 600 tycker jag låter mer neutrala och linjära i ljudet,samt att dom spelar med en skön luftighet en bit från huvudet.

AKG 271MKII tycker jag låter lite platt (jämnfört mot HD 600).Och dom är inte alls lika luftiga och lätta i ljudet,utan låter mer fokuserade,och spelar mer i huvudet.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav MorganM » 2017-01-01 10:51

Alexi skrev:
hifikg skrev:
tobm skrev:AKG K550 för 990kr istället för 2690 kr kanske kan vara något?: https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/all-lagerrensning/in-ear/akg-k550 (lustig länk, "in-ear"?)


Fast så dyra är det nog längesen de var. Men absolut ett bra pris.
Även HD 650 har gått ner rejält i pris, de går att få nya i butik för under 3000 ibland, antagligen för att de stått länge på hyllan och värmt sina platser.

HD650 låter betydligt sämre än HD600.


Håller med om att HD 650 inte är lika linjära i ljudet,utan HD 650 är lite lätt boostade i basen.
HD 600 är min favorit.Neutrala luftiga,spelar en bit ut från huvudet med ett fint lugn där inget sticker ut,och ett härligt djup i ljudbilen.Låter som Ino Audio Pi 60 i ett väldämpat rum :).
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav lennartj » 2017-01-01 15:04

Tråden startade väl med att hifikg ville ha tips om bra slutna lurar i prisläget 800-1200 kr.
Han nämner också vilka lurar han redan har, för olika ändamål, bl.a. Sennheisser HD650.
Som bekant är den INTE sluten utan läcker ljud i båda riktningar.
När man av olika skäl måste ha slutna lurar har nog många av oss tvingats konstatera att
jämför man hörlurar av båda typerna i samma prisklass låter de slutna (surprise???)
mera instängt, både klangligt och perspektivmässigt.

I just utkomna Musik och Ljudteknik 2016/4 får AKG K271, som jag både har och har
rekommenderat, oväntat stort utrymme i testen av elva hörlurar.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav MorganM » 2017-02-08 21:40

Sitter och utvärderar Philips Fidetio x2 just nu.Låter ganska neutrala,dock bara spelat några timmar än.

Ska testa dom mot mina sennheiser HD 600 och AKG 271 MK2.

Återkommer med lyssningsintryck mellan alla 3 hörlurar om några dagar.

PS! Cd spelaren är Pioneer dv 668 och hörlursförstärkaren är Holographic Audio Ear two.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Kribban » 2017-02-08 22:49

Det ser jag fram emot! Gärna innan söndag då det är sista dagen på rean för Fidelio X2

/Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2017-02-08 22:52

Är X2 slutna lurar? Jag lurar på lurar än, men har för stunden bestämt mig för att mina in-ear lurar funkar bra när jag inte vill störa någon. Och vill jag lyssna "på riktigt" så har jag HD 650..
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav petersteindl » 2017-02-09 00:06

Prova Z1R Premium Headphones. Jag har hört att de skall låta bra.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2017-02-09 00:10

petersteindl skrev:Prova Z1R Premium Headphones. Jag har hört att de skall låta bra.

Med vänlig hälsning
Peter


Har redan ett par Sony-lurar ;-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav petersteindl » 2017-02-09 00:32

hifikg skrev:
petersteindl skrev:Prova Z1R Premium Headphones. Jag har hört att de skall låta bra.

Med vänlig hälsning
Peter


Har redan ett par Sony-lurar ;-)


Prova dem ändå.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav darkg » 2017-02-09 01:49

Du får väl bjuda till och stå för mellanskillnaden, Peter!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
faema
 
Inlägg: 1718
Blev medlem: 2010-03-18
Ort: Hässleholm

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav faema » 2017-02-09 09:50

Varför nämns inte Grado i sammanhanget. Gr60 är mångas favorit i den prisklassen.
Jag genomgick en resa för ca 3 år den, ville ha den bästa hörluren, provade måååånga lura men valde till slut Grado 1000. Visst, en annna än prisklass än TS´s men ändå. GR60 har liknande fina ljud.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav MorganM » 2017-02-10 19:11

[quote="faema"]Varför nämns inte Grado i sammanhanget. Gr60 är mångas favorit i den prisklassen.

Kanske ingen av dom som skrivit som provat?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav MorganM » 2017-02-10 19:16

Kribban skrev:Det ser jag fram emot! Gärna innan söndag då det är sista dagen på rean för Fidelio X2

/Christer


Sony lurarna (x2)Låter faktiskt bra.men inte lika bra som Sennheiser HD 600.

Skillnaden är att Sony x2 lurarna låter lite lite orent (dist?).Skillnaden är inte stor men spelar man ett stycke (20sek) och vet exakt hur det ska låta (Pioneer dv 668,Cr80es,pi60,x2,1090,1080).Då hör man att det finns en liten orenhet samt en lite förhöjning i basområdet,och att Sony x2 lurarna inte spelar med samma djup som Sennheiser HD 600.Samt att x2 spelar mera i huvudet,medans HD 600 spelar längre ut från huvudet.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav MorganM » 2017-02-10 19:19

hifikg skrev:Är X2 slutna lurar? Jag lurar på lurar än, men har för stunden bestämt mig för att mina in-ear lurar funkar bra när jag inte vill störa någon. Och vill jag lyssna "på riktigt" så har jag HD 650..


Nej,dom är öppna,men vet inte om det är halvöppna eller helöppna (vad skillnaden mellan hel/halv det är vet jag inte).Dock så tror jag att vid ett test av dom, skrev att dom var slutna?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav MorganM » 2017-02-10 19:25

MorganM skrev:
Kribban skrev:Det ser jag fram emot! Gärna innan söndag då det är sista dagen på rean för Fidelio X2

/Christer


Sony lurarna (x2)Låter faktiskt bra.men inte lika bra som Sennheiser HD 600.

Skillnaden är att Sony x2 lurarna låter lite lite orent (dist?).Skillnaden är inte stor men spelar man ett stycke (20sek) och vet exakt hur det ska låta (Pioneer dv 668,Cr80es,pi60,x2,1090,1080).Då hör man att det finns en liten orenhet samt en lite förhöjning i basområdet,och att Sony x2 lurarna inte spelar med samma djup som Sennheiser HD 600.Samt att x2 spelar mera i huvudet,medans HD 600 spelar längre ut från huvudet.


Däremot så satt lurarna jätte bra på huvudet,och att dom var sköna.Samt att öronen var fria inne i lurarna (alltså örat bottnade inte inne i luren)(i alla fall inte mina öron).
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav MorganM » 2017-02-10 19:27

MorganM skrev:
MorganM skrev:
Kribban skrev:Det ser jag fram emot! Gärna innan söndag då det är sista dagen på rean för Fidelio X2

/Christer


Sony lurarna (x2)Låter faktiskt bra.men inte lika bra som Sennheiser HD 600.

Skillnaden är att Sony x2 lurarna låter lite lite orent (dist?).Skillnaden är inte stor men spelar man ett stycke (20sek) och vet exakt hur det ska låta (Pioneer dv 668,Cr80es,pi60,x2,1090,1080).Då hör man att det finns en liten orenhet samt en lite förhöjning i basområdet,och att Sony x2 lurarna inte spelar med samma djup som Sennheiser HD 600.Samt att x2 spelar mera i huvudet,medans HD 600 spelar längre ut från huvudet.


Däremot så satt lurarna jätte bra på huvudet,och att dom var sköna.Samt att öronen var fria inne i lurarna (alltså örat bottnade inte inne i luren)(i alla fall inte mina öron).

Om jag inte hade haft Sennheiser att jämföra mot,så hade jag behållit Sony fidetio X2 lurarna.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JB » 2017-02-18 12:28

MorganM skrev:
Alexi skrev:
hifikg skrev:
Fast så dyra är det nog längesen de var. Men absolut ett bra pris.
Även HD 650 har gått ner rejält i pris, de går att få nya i butik för under 3000 ibland, antagligen för att de stått länge på hyllan och värmt sina platser.

HD650 låter betydligt sämre än HD600.


Håller med om att HD 650 inte är lika linjära i ljudet,utan HD 650 är lite lätt boostade i basen.
HD 600 är min favorit.Neutrala luftiga,spelar en bit ut från huvudet med ett fint lugn där inget sticker ut,och ett härligt djup i ljudbilen.Låter som Ino Audio Pi 60 i ett väldämpat rum :).


Jag skulle tro att Sennheiser ville göra en version av HD600 som fungerar bra med modern musik när dom gjorde HD650, den lite boostade basen samt diskanten som är lite mer "laid-back" (jämfört med många andra lurar som ofta har hissad diskant) gör att HD650 är dom bästa lurarna jag hört om man vill lyssna på moderna mixar, men både HD600 och HD650 är grymma lurar och det är inte jättestor skillnad mellan dom.

Men vad ni än gör, skippa HD800 om ni vill kunna lyssna på någon musik överhuvudtaget som är gjord efter 1995, annars låter dom vääääldigt skrikigt =P

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2017-08-27 09:37

Hej!

Jag har sedan en tid tillbaka köpt in AKG 271 Mk2, och håller med om att de inte låter så bra - de är tunna och något vassa. När jag avlyssnad de som hette AKG 271 Studio (mk2) en gång i tiden (MoLT) så är minnet att de lät ungefär som HD600 i tonalitet. 271 Mk2 som jag har är dels lite för basfattiga, oavsett hur jag flyttar om lurarna samt har en pek runt 7-8 kHz som inte låter så bra.

SÅ min undran är om inte AKG gjort en förändring från "Studio"-varianten till enbart Mk2-varianten?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav shifts » 2017-08-27 11:44

Thomas_A: Det där låter precis som min egen erfarenhet av dessa lurar.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2017-08-27 14:14

Tittar man på mätningar på webben finns det sådana som liknar den i MoLT och det är studiovarianten av 271 med bas som är jämn och utan några utstickande frekvensband. . Övriga uppvisar en fallande bas och en ganska elak topp vid 7-8 kHz. Så jag vill nog hävda att k271 mk2 vs k271 mk2 Studio är helr olika lurar även om de ser väldigt lika ut.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JM » 2017-08-27 20:04

Frågan "Bästa slutna hörlurarna?" kan inte besvaras med vanliga mätningar.
Inte går det heller att följa guldörons rekommendationer.

Speciellt slutna hörlurar ger extremt olika frekvensgång vid trumhinnan pga störda naturliga resonanser. Hos vuxna män erhålls utan lurar en resonanstopp vid drygt 3500 Hz (området där vi är som känsligast) och hos barn över 5000 Hz.

Den interindividuella spridningen är så stor att bara den egna subjektiva bedömningen map frekvensgång kan ge rätt lurar i normalfallet.
Det finns komplicerade sätt att mäta upp sin personliga tonkurva vid trumhinnan och utifrån kurvan korrigera till upplevd rak eller önskad kurva.
Här en tankeväckande studie från Finland. Notera även att olika fabrikats lur-konstruktion ger mycket olika tonkurva hos samma individ.

lurar.gif
lurar.gif (56.55 KiB) Visad 6165 gånger


About 10 students from Helsinki University participated in the test.
The top left graph shows the equal loudness contours from the loudspeaker for each subject.
The other curves show the difference between this curve and the equal loudness curves for four different headphones.
It was hoped that the Stax 303 phones would show less individual variation. This was not the case.
(blue = left ear, red = right cyan = author’s left ear)
The Philips phones were an insert type. These also showed large variation among individuals.

Studien finns omnämnd på sida 30 i PP serien.
http://www.davidgriesinger.com/Accurate ... oston.pptx

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2017-08-27 22:13

Det finns variationer ja, men från MoLT testen så var exempelvis K271 Mk2 Studio och HD600 de som unisont bedömdes som bäst utifrån tonalitet och distorsion. K271 Mk2 låter inte som K271 Studio och mäter inte heller som den, varken i MoLTs mätningar eller de som går att hitta på nätet. Nedan visas bland annat K271 Studio där basen hålls uppe ganska mycket. Senare mätningar visade ganska mycket bastapp.

Bild
Bild

Kikar man på senare mätningar av just K271 (utan studio) visar de en annan bild:

Bild
Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JM » 2017-08-28 05:39

Thomas_A skrev:Det finns variationer ja, men från MoLT testen så var exempelvis K271 Mk2 Studio och HD600 de som unisont bedömdes som bäst utifrån tonalitet och distorsion. K271 Mk2 låter inte som K271 Studio och mäter inte heller som den, varken i MoLTs mätningar eller de som går att hitta på nätet. Nedan visas bland annat K271 Studio där basen hålls uppe ganska mycket. Senare mätningar visade ganska mycket bastapp.

[ Bild ]
[ Bild ]

Kikar man på senare mätningar av just K271 (utan studio) visar de en annan bild:

[ Bild ]
[ Bild ]

Tyvärr blir mätningarna ovan meningslösa map frekvensgång.
När du tycker att framtestade lurar typ ovan eller rekommenderade lurar av en kompis låter dåligt så har du sannolikt rätt.
Anatomin utanför trumhinnan och lurarnas konstruktion varierar för mycket.
Variationerna i resonanser skapade av lurar i ffa yttre hörselgången gör testerna meningslösa och vilseledande i det enskilda fallet.
Lösningen som jag ser det är i praktiken att testa lurar tills du hittar något som du tycker låter bra med dina öron.

Sean Olive på Harman berör problemet med ansats till lösning.

In fact, there is almost no correlation between price and sound quality based on our research.

http://seanolive.blogspot.se/2017/02/tw ... nd_17.html

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2017-08-28 06:37

Fast jag tycker inte att "framtestade lurar hos någon kompis låter dåligt". Det är 4-5 stycken som testat 30 lurar och alla har samstämmiga recensioner oberoende av varandra. Slutna lurar kan ha väldigt olika basgång pga av att de sluter olika tätt på olika huvudformer. För att få rätt basgång måste de sluta tätt.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JM » 2017-08-28 07:09

Thomas_A skrev:Fast jag tycker inte att "framtestade lurar hos någon kompis låter dåligt". Det är 4-5 stycken som testat 30 lurar och alla har samstämmiga recensioner oberoende av varandra. Slutna lurar kan ha väldigt olika basgång pga av att de sluter olika tätt på olika huvudformer. För att få rätt basgång måste de sluta tätt.

Kan du beskriva hur testet gick till?
Vad innebär oberoende av varandra?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2017-08-28 07:17

JM skrev:
Thomas_A skrev:Fast jag tycker inte att "framtestade lurar hos någon kompis låter dåligt". Det är 4-5 stycken som testat 30 lurar och alla har samstämmiga recensioner oberoende av varandra. Slutna lurar kan ha väldigt olika basgång pga av att de sluter olika tätt på olika huvudformer. För att få rätt basgång måste de sluta tätt.

Kan du beskriva hur testet gick till?
Vad innebär oberoende av varandra?

JM


Det var ett test där lurarna gick runt till ett antal personer. I mitt fall testade jag lurarna en efter en hos Morello. Några som helst mätningar hade jag inte sett och inte heller några utlåtanden från någon. Dubbelblint var det inte men trots det var våra rankningar av lurarna i stort samstämmiga. HD600 och AKG 271 Studio var de som hamnade i topp. Andra lurar var antingen bashöjda eller basfattig och några led av ganska vassa disktanthöjningar.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JM » 2017-08-28 07:26

Intressant.
Var alla normalhörande?
Hur utvärderades resultaten?
Finns det möjligen tillfälle att se resultaten i Stockholm?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2017-08-28 07:35

JM skrev:Intressant.
Var alla normalhörande?
Hur utvärderades resultaten?
Finns det möjligen tillfälle att se resultaten i Stockholm?

JM


Se här:

viewtopic.php?f=9&t=41876&hilit=hörlurar+MOLT

Det finns som sagt en tidigare version av AKG 271 Mk2 som har tillägget "studio", ingen lur som man kan köpa idag, mig veterligen. Det var den som testades i MoLT. Tror därför att det finns två olika varianter av den luren (minst). Alla var väl hyfsat normalhörande men vi hade garanterat olika öronformer.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JM » 2017-08-28 07:46

Thomas_A skrev:
JM skrev:Intressant.
Var alla normalhörande?
Hur utvärderades resultaten?
Finns det möjligen tillfälle att se resultaten i Stockholm?

JM


Se här:

viewtopic.php?f=9&t=41876&hilit=hörlurar+MOLT

Det finns som sagt en tidigare version av AKG 271 Mk2 som har tillägget "studio", ingen lur som man kan köpa idag, mig veterligen. Det var den som testades i MoLT. Tror därför att det finns två olika varianter av den luren (minst). Alla var väl hyfsat normalhörande men vi hade garanterat olika öronformer.

Tack Thomas.
Kollar tråden.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JM » 2017-08-28 08:30

En viktig aspekt att beakta vid utvärdering av hörlurar är att egentligt direktljud finns inte likt vid lyssnande på högtalare.
De flestas trumhinnor syns inte vid direkt okulär inspektion. Otoskop krävs.

Således är ljudet som når trumhinnan indirekt ljud - reflexljud. Ytterörat bidrar normalt i hög grad till spatial upplevelse. Ytterörat och hörluren kommer vid hörlurlyssnande skapa nya obekanta reflexer och resonanser.
Som vi alla vet ser ytteröronen väldigt olika ut och naturligt skapar olika ljudbilder vid ffa lyssnade på slutna lurar.

Teoretiskt kan människan, vid konstant lyssnande med hörlurar på omgivningen i mer än ca 3 veckor, adaptera och betrakta ljudbilden som helt normal.
Tar samma individ av lurarna för lyssna på omgivningen utan lurar kommer ljudbilden upplevas som förvrängd.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav petersteindl » 2017-08-28 10:15

JM skrev:En viktig aspekt att beakta vid utvärdering av hörlurar är att egentligt direktljud finns inte likt vid lyssnande på högtalare.
De flestas trumhinnor syns inte vid direkt okulär inspektion. Otoskop krävs.

Således är ljudet som når trumhinnan indirekt ljud - reflexljud. Ytterörat bidrar normalt i hög grad till spatial upplevelse. Ytterörat och hörluren kommer vid hörlurlyssnande skapa nya obekanta reflexer och resonanser.
Som vi alla vet ser ytteröronen väldigt olika ut och naturligt skapar olika ljudbilder vid ffa lyssnade på slutna lurar.

Teoretiskt kan människan, vid konstant lyssnande med hörlurar på omgivningen i mer än ca 3 veckor, adaptera och betrakta ljudbilden som helt normal.
Tar samma individ av lurarna för lyssna på omgivningen utan lurar kommer ljudbilden upplevas som förvrängd.

JM


Jag undrar hur du menar här? Menar du att ljudet som når trumhinnan från hörlurar skulle vara indirekt ljud - reflexljud, medans ljudet som når trumhinnan från högtalare skulle vara direkt ljud + reflexljud?

Jag vill nog hävda att det snarast är tvärtom gällande direkt ljud och indirekt ljud. Då ser jag i så fall det indirekta ljudet som det ljud som går runt huvudet innan det når respektive öra och det är helt beroende på ljudvågens infallsvinkel till huvudet d v s huvudets vinkel i förhållande till ljudvågen. Det är den kodning som huvud och torso lägger till. Man räknar oftast in ytteröronens respektive påverkan på ljudvågen i denna kodning. Ljudvågen är vad den är, dock kan man vinkla huvud och även torso för att ändra sitt egets huvuds vinkel i förhållande till ljudkällan. Varje vinkel har sin speciella HRTF Head Related Transfer Function, där ofta även Torso är inräknat i modern forskning.

Lyssning via hörlurar ger det man kallar In-head-localization d v s internalization av ljudet. Man pratar då inte om localization i vanlig mening med vinkel och avstånd till ljudkällor d v s vektorisering. Man använder istället lateralization som är parallellförskjutna plan inuti huvudet och vinkelräta mot linjen mellan öronen. Dessa plan är parallella gentemot varandra. Detta är till skillnad från externalization där localization sker utefter sagittalplan som är vinklat från huvudets mittpunkt. Utan höjd så utgörs detta av ett plan som är tvådimensionellt och inte längs en linje som enbart kan representera en dimension. Vill man ha med 3 dimensioner så skall höjdläget vara med. Höjdläget eller elevation sker med stor hjälp av ytteröronens filtrering som är olika i olika riktningar.

En fundamental skillnaden mellan hörlurslyssning och i princip all annan lyssning är att hörlurslyssning ger internalization med in head localization vilket beskrivs med lateralization.
En annan fundamental skillnaden mellan hörlurslyssning och i princip all annan lyssning är att vid hörlurslyssning flyttar sig ljudobjekten då man vrider på huvudet och speciellt om man lickas med externalization. Detta kan man kompensera för med hjälp av en så kallad head tracker som känner av huvudets vridning och räknar ut specifik HRTF för de olika vinklarna som uppstår då man vrider huvudet. Jag tror dock inte man räknar in torso. Det är viss skillnad att vrida huvudet och ha övriga delar av kroppen fixerad kontra att sitta på en kontorsstol och vrida hela kroppen där huvudets vinkel är fixerad i förhållande till kroppen.

För att kunna få externalization med hörlurar så används inspelningar med konsthuvud eller inspelning med små mikrofoner i sina egna öron.
Detta är inte helt oproblematiskt. Resultatet blir olika med in-ear hörlurar kontra over-ear hörlurar och troligtvis olika med olika lurar och man bör hålla huvudet stilla om man inte dessutom har en head tracker.

Men, som sagt, varför ger hörlurslyssning internalization? Vad är det egentliga problemet? Ja, om detta forskas det en del. Personligen undrar jag om man verkligen fokuserar på rätt problem och problemlösning.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JM » 2017-08-28 15:10

petersteindl skrev:
JM skrev:En viktig aspekt att beakta vid utvärdering av hörlurar är att egentligt direktljud finns inte likt vid lyssnande på högtalare.
De flestas trumhinnor syns inte vid direkt okulär inspektion. Otoskop krävs.

Således är ljudet som når trumhinnan indirekt ljud - reflexljud. Ytterörat bidrar normalt i hög grad till spatial upplevelse. Ytterörat och hörluren kommer vid hörlurlyssnande skapa nya obekanta reflexer och resonanser.
Som vi alla vet ser ytteröronen väldigt olika ut och naturligt skapar olika ljudbilder vid ffa lyssnade på slutna lurar.

Teoretiskt kan människan, vid konstant lyssnande med hörlurar på omgivningen i mer än ca 3 veckor, adaptera och betrakta ljudbilden som helt normal.
Tar samma individ av lurarna för lyssna på omgivningen utan lurar kommer ljudbilden upplevas som förvrängd.

JM


Jag undrar hur du menar här? Menar du att ljudet som når trumhinnan från hörlurar skulle vara indirekt ljud - reflexljud, medans ljudet som når trumhinnan från högtalare skulle vara direkt ljud + reflexljud?

Med vänlig hälsning
Peter


Tack Peter för att du tog mitt utslängda bete!

Återigen beror det på kontexten.
Vid högtalarlyssning är direktljudet det ljud som når lyssningspositionen utan att studsa och ljudet som når lyssningspositionen efter minst en reflexion är naturligt reflexljudet.
I ytterörat har allt ljud studsat minst en gång innan ljudet når trumhinnan.
Vid hörlurslyssning adderas ytterligare reflexer inom 0,5 ms till de naturliga personliga reflexerna. I detta korta tidsintervall har precedence-effekten och ffa Haas-effekten inte startat att fungera. Sker först efter ca 5 ms. Moore Psychology of Hearing, 6 ed, s 266 ff.
Reflexerna blandas till en avvikande tonkurva via interferens. Dvs alla uppmätta avvikelser från personliga krokiga tonkurva upplever vi som förvrängning av ljudet.

lurar.gif
lurar.gif (56.55 KiB) Visad 8350 gånger


Första bilden (spkr frequency) visar tonkurvorna vid vanlig högtalarlyssning i ett ekofritt rum uppmätta vid trumhinnan i ytterörat. Varje testperson har varsin kurva. Intressant att notera att är att vi aldrig har uppmätt rak tonkurva vid trumhinnan vid rak tonkurva från högtalaren. Hjärnan korrigerar upplevelsen av den krokiga tonkurvan till en upplevt rak tonkurva.
Övriga bilder visar vad olika hörlurar ställer till med.
Den perfekta hörluren ger en identisk strikt personlig tonkurva med den vid trumhinnan uppmätta personliga tonkurvan vid högtalarlyssning i ekofritt rum.
Således är det komplicerat och nästintill omöjligt att tillverka bra universella hörlurar.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2017-08-28 22:11

Det är en så länge bitvis oklart för mig än så länge hur jag ska bedöma lurarna eftersom de ger så pass olika ljud i basen beroende på hur de sitter på huvudet. Så långt fram så att byglarna nästan sitter i pannan ger bäst balans. Jag kommer att göra en AB-jämförelse med en väns HD650 så småningom. Dock kvarstår intrycket att det finns en topp runt 7-8 kHz som inte låter så trevligt.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-08-29 07:43

JM skrev:Första bilden (spkr frequency) visar tonkurvorna vid vanlig högtalarlyssning i ett ekofritt rum uppmätta vid trumhinnan i ytterörat.


Hur gör man mätningen vid trumhinnan? Mikrofonkapseln måste vara väldigt liten. Kommer den inte att påverka mätningen?

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JM » 2017-08-29 09:00

RogerGustavsson skrev:
JM skrev:Första bilden (spkr frequency) visar tonkurvorna vid vanlig högtalarlyssning i ett ekofritt rum uppmätta vid trumhinnan i ytterörat.


Hur gör man mätningen vid trumhinnan? Mikrofonkapseln måste vara väldigt liten. Kommer den inte att påverka mätningen?


Bild
Bild

Bild
Annan lösning men i princip lika.
http://slideplayer.com/slide/676890/


JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2017-09-13 23:35

Lyssnade lite på Bose SC25/SC35 häromdan. De låter bättre balanserade än K271, men hade lite hörbar distorsion. K271 låter hyfsat om de placeras långt fram på huvudet (byglarna nästan i pannan). De är dock fortsatt lite för slanka i mina öron, vilket jag inte känner igen från lyssningen av K271 Studio.

Är det någon lyssnat på Oppo PM-3? Även om de är dyra i Sverige kanske man kan få tag på något billigare om man beställer från något annat ställe.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
peh
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2009-07-28
Ort: Lund, Skåne

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav peh » 2017-09-14 21:34

Bästa slutna hörlurarna enligt undertecknad är de klassiska Beyerdynamic DT150! Bytte till dessa, från Shure SRH840 (också mycket bra, förvisso), på jobbet nyligen.

Här pratar vi fullregister! Återger allt med stor trovärdighet. Inte är de dyra heller.

Finns det inga nackdelar? Jo, de är väl svårdrivna och kräver vettig förstärkare. En annan nackdel är att de kommer med rakt kablage enbart. Vill man ha "ringlat" (telefonsladd) kablage kostar det 350 spänn extra. :roll: Sen vet jag att det finns recensenter som klagat på komforten, men själv har jag inga bekymmer med det. Beror förstås på huvudform. Jag klarar inte av AKG:s lurar alls, t.ex., så det är ju mycket individuellt...

OBS! Förväxla inte DT150 med de ännu äldre DT100. Det är stor skillnad.
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2017-09-14 22:42

DT150 såg inte så pjåkig ut alls

https://www.innerfidelity.com/images/Be ... 250Ohm.pdf

Jag minns inte om jag lyssnat på just den eller oms det DT100 för de många år sedan vi lyssnade på +30 lurar.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2017-09-15 21:41

Och här är mätning när man bytt ut ear pads till DT100ans "velour" pads. Troligen läcker den lite mer då och basen blir lite mindre framträdande.

En nackdel är att de ser ut som de kom från andra världskriget och en del klagar på komforten.

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
peh
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2009-07-28
Ort: Lund, Skåne

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav peh » 2017-09-16 01:33

Thomas_A skrev:Och här är mätning när man bytt ut ear pads till DT100ans "velour" pads. Troligen läcker den lite mer då och basen blir lite mindre framträdande.

Det är DT150 med lillebrors "muffar" alltså? Förutom förändringen i basen är det ju också lustigt att det blir en våldsam dipp vid ~3100 Hz?

Thomas_A skrev:En nackdel är att de ser ut som de kom från andra världskriget och en del klagar på komforten.

Personligen gillar jag faktiskt även utseendet på "pansarlurarna". :D

Bild
Min nya avatar? :wink:
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav darkg » 2017-09-16 09:16

Jag har inte tänkt på hur kinky en strupmikrofon kan vara.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2017-09-16 14:05

peh skrev:
Thomas_A skrev:Och här är mätning när man bytt ut ear pads till DT100ans "velour" pads. Troligen läcker den lite mer då och basen blir lite mindre framträdande.

Det är DT150 med lillebrors "muffar" alltså? Förutom förändringen i basen är det ju också lustigt att det blir en våldsam dipp vid ~3100 Hz?

Thomas_A skrev:En nackdel är att de ser ut som de kom från andra världskriget och en del klagar på komforten.

Personligen gillar jag faktiskt även utseendet på "pansarlurarna". :D

[ Bild ]
Min nya avatar? :wink:


Just den dippen stör i princip inget som jag ser det. Hörlurar har ofast mycket större fel än så.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
peh
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2009-07-28
Ort: Lund, Skåne

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav peh » 2017-09-17 03:29

darkg skrev:Jag har inte tänkt på hur kinky en strupmikrofon kan vara.

Bild
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
tobm
 
Inlägg: 901
Blev medlem: 2008-01-23
Ort: Stockholm

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav tobm » 2017-09-17 09:19

Det här är min favoritsida när det kommer till hörlurar: https://diyaudioheaven.wordpress.com

De har en sida med hörlurar de rekommenderar: https://diyaudioheaven.wordpress.com/headphones/recommended-ones/

I menyn (och längst ner på sidan) finns länkar till artiklar där de beskriver sin inställning till hörlurar, och även sidor med mätningar på (och beskrivningar av) många hörlurar.

Det finns även ett forum för diskussioner: http://www.diyah.boards.net/

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-13 21:14

Har avlyssnat en kompis HD650 med AKG271 mk2 parallellt. Det är stor skillnad och inte den bild jag hade med AKG 271 Studio i LTS test. 271 mk2 har topping diskant och svag bas.

Beställde nyligen ett par DT150 för en tusenlapp samt kompletterade med "velour pads" från ett annat ställe. Kommer troligen till helgen och ska avlyssnas då.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JB » 2018-02-13 21:54

Thomas_A skrev:Har avlyssnat en kompis HD650 med AKG271 mk2 parallellt. Det är stor skillnad och inte den bild jag hade med AKG 271 Studio i LTS test. 271 mk2 har topping diskant och svag bas.

Beställde nyligen ett par DT150 för en tusenlapp samt kompletterade med "velour pads" från ett annat ställe. Kommer troligen till helgen och ska avlyssnas då.


Mjo tyvärr verkar det ju vara väldigt få som kan bygga vettiga hörlurar, tycker högtalare i överlag brukar hålla mycket högre standard än hörlurar, även halvbilliga högtalare. Det verkar bara vara Sennheiser som kan göra hörlurar som är hyfsat neutrala i 1000-4000 kr klassen (HD800 ska man dock undvika såvida man inte bara vill lyssna på mässjazz och musik från -70 eller äldre)... Nästan alla lurar man provar är diskanthöjda, och ofta även rejält boostade i basen (hängmattskurva suger.. speciellt vid lyssning på modern musik)

Man undrar ibland om tillverkarna tävlar med varandra vilka som kan klämma in fetast diskanthöjning och därmed låta mest "detaljerat" =P

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav dawelito » 2018-02-14 00:02

Ingen som testat Beyerdynamic DT770 eller DT880 :) ?
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav distad » 2018-02-14 01:15

peh skrev:Bästa slutna hörlurarna enligt undertecknad är de klassiska Beyerdynamic DT150! Bytte till dessa, från Shure SRH840 (också mycket bra, förvisso), på jobbet nyligen.

Här pratar vi fullregister! Återger allt med stor trovärdighet. Inte är de dyra heller.

Finns det inga nackdelar? Jo, de är väl svårdrivna och kräver vettig förstärkare. En annan nackdel är att de kommer med rakt kablage enbart. Vill man ha "ringlat" (telefonsladd) kablage kostar det 350 spänn extra. :roll: Sen vet jag att det finns recensenter som klagat på komforten, men själv har jag inga bekymmer med det. Beror förstås på huvudform. Jag klarar inte av AKG:s lurar alls, t.ex., så det är ju mycket individuellt...

OBS! Förväxla inte DT150 med de ännu äldre DT100. Det är stor skillnad.

Blir ju lite nyfiken på dessa BD DT150, efter"Här pratar vi fullregister" Vet du vad som skiljer ljudmässigt ifrån deras vanliga 770, 880, 990 ?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-15 00:06

Enligt mig är de högre numren av sämre ljud. Hängmattelurar, vilket jag vill minnas även från LTS-testet.

DT250 verkar vara rätt bra men DT150 med DT100s plysch-kuddar för jämnare frekvensgång verkar en hel del tycka är är något av det bästa som går att frambringa avs slutna lurar.

Lurarna ska hämtas i morgon, fick tar i ett par för 1090:-. Kuddarna kommer någon dag senare då jag köpte dem från Tyskland.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-15 20:38

Första intrycket är positivt från dessa lurar. De är lite bastunga som mätingar också visar, men tror att nya kuddarna som jag väntar på kommer att lösa det. I övrigt låter de rent, möjligen kan diskanten bli lite tydligare. I jämförelse med AKG271 Mk2 så föredrar jag klart DT150, även med dessa standardkuddar.

Med nuvarande kuddar/muffar har jag inget att anmärka på vad gäller komforten.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav distad » 2018-02-15 23:17

Kommer nog köpa dem någon gång när det finns lite mer i plånboken.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-16 11:14

Har lyssnat lite mer nu på morgonen.

Sannerligen, dessa lurar är ett kap för sina lite dryga 1000-lappen. Visst det är en liten bashöjning, men övriga register låter rent och klart och inget som sticker ut. De nya muffarna kommer troligen idag så jag kommer att försöka jämföra med Sennheiser HD650 i helgen, om kompisen är hemma.

Nu blir jag fundersam om dessa lurar verkligen var med i LTS test eller om det var DT100 och de högre DT-modellerna. Jag skulle gradera dessa i toppskiktet, och troligen väldigt högt om man byter muffar.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-02-16 11:34

Ja Thomas A, jag tror det var dessa DT150 som var med i det stora testet vi gjorde för en massa år sedan. Vi hade lånat dem av en kompis till mig på Scania. Vi hade med både DT100 (de gråa) och DT150 (de som var nästan svarta). Vad jag minns från den tiden var det ingen som då gillade vare sig DT150 eller DT100. DT100 var ännu sämre än DT150. Det jag minns var att DT150 har ingen diffusfältskompensation som ju behövs för hörlurslyssning, samt att det var för mycket bas. Det verkar vara helt i linje med den mätning som ses ovan. För min del kan jag säga att jag inte alls gillade Beyerdynamic DT150.

Vi testade lurar igen i MoLt för några sedan. Ett undermåligt test i mitt tycke på grund av dålig planering (det saknades t.ex. flera hörlursförstärkare så man var tvungen att koppla i och ur samt justera nivå hela tiden). Dock hade vi med AKG K271 mkII samt det äldre "referensexemplaret" AKG K271 Studio, samt AKG K271 HD. Då uppfattade vi "mk II" och "Studio" som förhållandevis lika. Ljudet i basen beror mycket hur man får dem tätt mot huvudet. En gissning från min sida är att K271 HD har samma kapsel men har en luddig huvud/öronkudde som gör dem lite mer otäta och därigenom får en något för tunn basåtergivning.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-16 12:09

Johan_Lindroos skrev:Ja Thomas A, jag tror det var dessa DT150 som var med i det stora testet vi gjorde för en massa år sedan. Vi hade lånat dem av en kompis till mig på Scania. Vi hade med både DT100 (de gråa) och DT150 (de som var nästan svarta). Vad jag minns från den tiden var det ingen som då gillade vare sig DT150 eller DT100. DT100 var ännu sämre än DT150. Det jag minns var att DT150 har ingen diffusfältskompensation som ju behövs för hörlurslyssning, samt att det var för mycket bas. Det verkar vara helt i linje med den mätning som ses ovan. För min del kan jag säga att jag inte alls gillade Beyerdynamic DT150.

Vi testade lurar igen i MoLt för några sedan. Ett undermåligt test i mitt tycke på grund av dålig planering (det saknades t.ex. flera hörlursförstärkare så man var tvungen att koppla i och ur samt justera nivå hela tiden). Dock hade vi med AKG K271 mkII samt det äldre "referensexemplaret" AKG K271 Studio, samt AKG K271 HD. Då uppfattade vi "mk II" och "Studio" som förhållandevis lika. Ljudet i basen beror mycket hur man får dem tätt mot huvudet. En gissning från min sida är att K271 HD har samma kapsel men har en luddig huvud/öronkudde som gör dem lite mer otäta och därigenom får en något för tunn basåtergivning.


Hej!

Jag kan tänka mig att det var bashöjningen som gjorde att DT150 fick sämre - nu är dessa bashöjda helt klart, men övriga register är relativt rena i mina öron. Jag kommer som att att prova plyschuddarna för att få mindre bas. Tyvärr får jag inte mina exemplar av 271 mk2 att låta särskilt bra. Det är inte bara svag bas utan en ganska topping diskant som gör att de nästan blir olyssningsbara längre stunder. Jag har prövat båda kuddarna för 271 mk2 (konstläder, plysch), men intrycket består. Mätningen ovan är kompenserad i viss mån och även den på innerfidelity som använder en modifierad Harman-kompensation.

https://www.innerfidelity.com/images/Be ... 250Ohm.pdf

Jag vet inte hur Inner fidelity's mätningar och kompensationskurva (harman) jämför sig med den som LTS använde då, men från deras mätningar (kompenserad) så är kurvan också höjd ffa i området 100-300 Hz. Just detta området sänks med några dB om man då använder DT100 plyschkuddar. Jag ska få be att återkomma när jag monterat och avlyssnat lurarna med dessa kuddar.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-16 12:34

Innefidelitys mätningar av AKG271 Mk2:

https://www.innerfidelity.com/images/AKGK271MkII.pdf
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-16 12:50

Och när testet begav sig vet jag att det var ett par DT-lurar som jag tog på mig, lyssnade 5 s och sedan undrade om de var trasiga. Det var nog DT100:


Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Kralle » 2018-02-16 14:47

Thomas_A skrev:<snip>... 271 mk2 har topping diskant och svag bas.

Kan inte påstå att mina K271 mk2 har toppig diskant. Gjorde en något ovetenskaplig mätning där jag jämförde med ett par billiga Philipslurar.
K271mk2_vs_SHP1900.png
K271mk2_vs_SHP1900.png (28.27 KiB) Visad 8104 gånger

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav distad » 2018-02-16 16:41

Jag upplever alla AKG jag hört som bassvaga och en viss piffighet i diskanten så jag kan nog gilla dessa DT150. Mina nuvarande Sony MDR-XB950AP är jag nöjd med då de spelar bas fysiskt,(kul) men lite mer sk. balanserat ljud ibland kan vara trevligt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-16 16:52

Kralle skrev:
Thomas_A skrev:<snip>... 271 mk2 har topping diskant och svag bas.

Kan inte påstå att mina K271 mk2 har toppig diskant. Gjorde en något ovetenskaplig mätning där jag jämförde med ett par billiga Philipslurar.
K271mk2_vs_SHP1900.png


Hm jag tror man måste mäta med "konsthuvud" och korrigera kurvan för diffusfält för att det ska bli representativt för hur det låter.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JM » 2018-02-16 17:11

Thomas_A skrev:
Kralle skrev:
Thomas_A skrev:<snip>... 271 mk2 har topping diskant och svag bas.

Kan inte påstå att mina K271 mk2 har toppig diskant. Gjorde en något ovetenskaplig mätning där jag jämförde med ett par billiga Philipslurar.
K271mk2_vs_SHP1900.png


Hm jag tror man måste mäta med "konsthuvud" och korrigera kurvan för diffusfält för att det ska bli representativt för hur det låter.

Ni båda har rätt. Thomas_A hör en "toppig" diskant medans Kralle inte hör en pregnant diskant med samma lurar. Olika ytteröron ger olika upplevelse pga olika reflexer o resonanser under 1 ms med identiska lurar. Som alla nu borde veta som läser mina inlägg bidrar reflexer under 1 ms inte till ett direktljud med klang utan adderas till direktljudet utan klang. Reflexer och resonanser i ytterörat utan lurar har hjärnan under individens levnad anpassat till en upplevd rak tonkurva.

Om Thomas o Kralle bär identiska lurar 24/7 och hör allt externt ljud med extern mikrofon under drygt 3 veckor kommer båda anpassa hörandet till en upplevd rak tonkurva. Nu har hjärnan EQ lurarna så att även artificiella musikljudet i från lurarna upplevs som linjärt.
Tar Thomas o Kralle av lurarna efter drygt 3 veckor uppstår liknande problem som vid lyssnande på lurar med upplevd krokig tonkurva. Tar ca 3 veckor innan hjärnan åter ger upplevd rak tonkurva utan lurar.

=> Luren är en luring där andras upplevelse inte är någon garanti för bra upplevt ljud med identiska lurar.

Se även mitt inlägg ovan i tråden med referenser.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-16 17:55

Fast nu är kurvan som Kralle visar inte vad öronen "mätt upp". Det finns ingen kurva jag sett som ser ut sådan, då den mätts med konsthuvud.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JM » 2018-02-16 18:09

Thomas_A skrev:Fast nu är kurvan som Kralle visar inte vad öronen "mätt upp". Det finns ingen kurva jag sett som ser ut sådan, då den mätts med konsthuvud.

Jag förstår inte riktigt vad du menar?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-16 18:42

JM skrev:
Thomas_A skrev:Fast nu är kurvan som Kralle visar inte vad öronen "mätt upp". Det finns ingen kurva jag sett som ser ut sådan, då den mätts med konsthuvud.

Jag förstår inte riktigt vad du menar?

JM


Alltså öronen/hjärnan anpassar sig förändrar inte den uppmätta kurvan. Den uppmätta kurvan uppvisar inget som jag sett från någon hörlursmätning. De brukar se ut mer som innerfidelitys kurvor, se länk nedan

https://www.innerfidelity.com/headphone-measurements
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Kralle » 2018-02-16 21:07

Min mätning tar förstås ingen hänsyn till örats överföringsfunktion, så den har måhända ringa värde.
Min poäng var att AKG-lurarna var diskantfattigare än Philipslurarna, som jag inte heller upplever som särskilt ljusa.
Med lite fantasi kanske man man kombinera min mätning med nedanstående korrigeringskurva.
transfer_function_of_ear_canal.png
transfer_function_of_ear_canal.png (120.42 KiB) Visad 8017 gånger

Kan ju även vara så att AKG-lurarna har viss spridning från ex till ex.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-16 21:24

Kralle skrev:Min mätning tar förstås ingen hänsyn till örats överföringsfunktion, så den har måhända ringa värde.
Min poäng var att AKG-lurarna var diskantfattigare än Philipslurarna, som jag inte heller upplever som särskilt ljusa.
Med lite fantasi kanske man man kombinera min mätning med nedanstående korrigeringskurva.
transfer_function_of_ear_canal.png

Kan ju även vara så att AKG-lurarna har viss spridning från ex till ex.


Tänkte höra hur du tolkar din mätning utifrån korrigering?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Kralle » 2018-02-16 21:53

Verkar ha trampat på en öm tå.
Jag har ingen avsikt att gå in i polemik.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-16 22:06

Kralle skrev:Verkar ha trampat på en öm tå.
Jag har ingen avsikt att gå in i polemik.


Inte alls, här finns inga ömma tår. Du missförstår frågan i så fall.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JB » 2018-02-16 22:11

Det är nog väldigt svårt att göra pålitliga mätningar på hörlurar misstänker jag (speciellt när man googlar efter mätningar andra gjort och ser hur sjukt mycket olika mätningar på samma lurar kan variera), skulle tro att den mest pålitliga metoden att få fram en ungefärlig frekvenskurva är att använda sina egna öron och lyssna =P

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JM » 2018-02-16 22:29

Thomas_A skrev:
JM skrev:
Thomas_A skrev:Fast nu är kurvan som Kralle visar inte vad öronen "mätt upp". Det finns ingen kurva jag sett som ser ut sådan, då den mätts med konsthuvud.

Jag förstår inte riktigt vad du menar?

JM


Alltså öronen/hjärnan anpassar sig förändrar inte den uppmätta kurvan. Den uppmätta kurvan uppvisar inget som jag sett från någon hörlursmätning. De brukar se ut mer som innerfidelitys kurvor, se länk nedan

https://www.innerfidelity.com/headphone-measurements

Jag refererar till hörbara tonkurvor ej uppmätta i sista inlägget. I tidigare inlägg refererar jag till den stora variationen i uppmätta tonkurvor invid trumhinnan bla från den finska gruppen. Den individuella variationen i refererade studier upp till 20 dB.

Dvs den standard transfer-kurva i ytterörat du hänvisar till har ingen relevans i det individuella fallet möjligen i större grupper. 20 dB variation från individ till individ är mycket.

Individual Variations
Most obvious is that fact that all these specific response curves are generated by a specific geometry in the shape and size of a person and their specific ear shape. The particular graph used above is probably an average of many people, but the fact remains that your specific body, head, and ear shape will likely produce a different response curve at the ear. The Head Acoustics head I use for headphone measurements has an ear specified by international standards (IEC 60318-7:2011) to be exactly average for all humans, but it too will differ from your ear response.

So, this is the first thing to know about headphone measurements: They were not made with ears the same size as yours, so the sound you hear may objectively be somewhat different than the measured values. There really isn't much that can be done about this. For the sake of accuracy and relative consistency some one human looking ear needs to be used for all measurements, it seems to me the use of a standardized average ear is a good option. I wouldn't say the magnitude of this problem is huge—after all we're all listening through human ears that do have significant commonalities—but I do think the differences could be enough for the same headphone to sound audibly different (mostly in the treble area above 2kHz) on two different people.
Read more at https://www.innerfidelity.com/content/h ... k2Qfgel.99


“The most immediate observation is that the variation [in sound transmission from the entrance of the ear canal to the eardrum] from subject to subject is rather high…The presence of individual differences has the consequence that for a certain frequency the transmission differs as much as 20dB between subjects.”

aa.png
aa.png (39.57 KiB) Visad 7983 gånger

Kurvan för en individ. Se referens.
http://www.davidgriesinger.com/Accurate ... ion_2.pptx

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JM » 2018-02-16 22:30

JB skrev:Det är nog väldigt svårt att göra pålitliga mätningar på hörlurar misstänker jag (speciellt när man googlar efter mätningar andra gjort och ser hur sjukt mycket olika mätningar på samma lurar kan variera), skulle tro att den mest pålitliga metoden att få fram en ungefärlig frekvenskurva är att använda sina egna öron och lyssna =P

Helt korrekt uppfattat!

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-16 22:53

Det kommer alltid att finnas variationer beroende på hur luren sitter och form på öra och huvud. Trots det går det att se ganska stora likheter mellan mätningar som görs för en given hörlur (i stora drag). Min stora fråga är varför K271 Studio som lät mycket bra kan låta så mycket sämre i andra exemplar ex Mk2 som jag har Det tyder på att produktionen inte är direkt att lita på. Jag vet också att Ingvar Öhman har påpekat detta i någon tråd för hörluren K271 att det finns en variation mellan hörlursexemplar (och inte individer alltså). Påpekandet rörde en topi närheten av 8-10 kHz som inte låter så bra.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-16 22:59

Och här var Ingvars inlägg om detta.

"Det exemplar vi hade för test hade en mycket trevlig diskantåtergivning, och mätte också helt acceptabelt i diskanten.

Men alla senare exemplar jag har testat har haft en påtaglig karaktär i diskantområdet. Närmare bestämt något som låter som en överbetoning av området runt 10 kHz, ganska smalbandigt. Jag har ett svagt minne av att en mätning visade just detta också. :(

Jag skrev om det i jag tror det var något senare nummer av MoLt än det som testen publicerades i.

Det vore frestande att se om man kan bemästra den där diskantresonansen med en selaktivt adderad coating på någon del av membranet (typ gummimjölk). Men det har tyvärr inte funnits tid för sådana experiment. :?

Kanske någon på faktisk har lust att experimentera med den lite? :) "

I tråden:

viewtopic.php?f=9&t=24070&p=558773&hilit=K271#p558773
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-17 16:35

Har monterat de nya kuddarna på dessa lurar nu och tycker de låter förträffligt.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JB » 2018-02-17 19:29

Thomas_A skrev:Min stora fråga är varför K271 Studio som lät mycket bra kan låta så mycket sämre i andra exemplar ex Mk2 som jag har Det tyder på att produktionen inte är direkt att lita på.


Mjo jag läste att samma sak gäller för "Philips Fidelio X2" som tydligen lät bättre förut, tyvärr läste jag det efter jag hade impulsköpt ett par på en black friday rea för några år sedan. Man får väl anta att dom hade mindre hängmattskurva förut med tanke på hur bra recensioner dom har fått.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-24 11:05

Jämförde kort igår med en HD650. Svårt att säga om DT150 var mer utsträckt nedåt i basen eller om den var accentuerad. Behöver ha en bra hörlursförstärkare med två uttag om det ska kunna bli någon bra jämförelse.

Någon som känner till en inte så dyr hörlursförstärkare med två uttag?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav distad » 2018-02-24 14:46

Billigaste som jag kan hitta.
http://www.hifi-punkten.se/info.asp?ID=7552
http://www.mychifi.se/xindak/xindak-h1- ... orstarkare
Begagnad Harmony design ear90 som jag själv har. (mycket prisvärd och neutral och bättre än Xindak som jag hade förut, klart mjuk och varm klang)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav distad » 2018-02-24 15:10

Thomas_A skrev:Jämförde kort igår med en HD650. Svårt att säga om DT150 var mer utsträckt nedåt i basen eller om den var accentuerad. Behöver ha en bra hörlursförstärkare med två uttag om det ska kunna bli någon bra jämförelse.

Någon som känner till en inte så dyr hörlursförstärkare med två uttag?

Inte så lång tid att stoppa in och ta ur sladden så berätta gärna mer om vad som skilde om du orkar. Är inte HD650 en öppen konstruktion = borde skilja en del hur basåtergivningen är.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-24 16:39

Det kändes som HD650 var lite mer laid-back (insjunket mellanregister?) och att DT150 spelade med mer kontur ffa i mellanregistret. Basen skiljde sig och DT150 hade mer bas, ibland kanske lite för mycket. Med originalkuddarna spelar DT150 lite knasigt i lägre röstregistret vilket försvann med DT100 kuddarna. Oklart dock om det är HD650 som faller under 100 Hz som är orsaken eller om det är så att DT150 även med velourkuddarna har lite för mycket av det "goda".
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-24 16:39

FBK skrev:Billigaste som jag kan hitta.
http://www.hifi-punkten.se/info.asp?ID=7552
http://www.mychifi.se/xindak/xindak-h1- ... orstarkare
Begagnad Harmony design ear90 som jag själv har. (mycket prisvärd och neutral och bättre än Xindak som jag hade förut, klart mjuk och varm klang)


Tack, zindaken så lagom ut. Ska kolla runt om den fått några recensioner.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav distad » 2018-02-24 17:08

Thomas_A skrev:Det kändes som HD650 var lite mer laid-back (insjunket mellanregister?) och att DT150 spelade med mer kontur ffa i mellanregistret. Basen skiljde sig och DT150 hade mer bas, ibland kanske lite för mycket. Med originalkuddarna spelar DT150 lite knasigt i lägre röstregistret vilket försvann med DT100 kuddarna. Oklart dock om det är HD650 som faller under 100 Hz som är orsaken eller om det är så att DT150 även med velourkuddarna har lite för mycket av det "goda".

Dum fråga kanske, men var det lätt att byta kuddarna utan att ha sönder något ? Funderar kanske på att köpa dem här lurarna därav frågan då de där andra kuddarna som är skönare. Och har du någon länk till dessa velourkuddar om de går att köpa i Sverige.Hittar bara dessa, https://www.thomann.de/se/beyerdynamic_ ... olster.htm men det är väl sådana som redan sitter på.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav distad » 2018-02-24 17:45

Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-25 10:27

Jag använde alltså DT100 velour pads enligt siten nämnd ovan. Inte helt enkelt att byta - väldigt tajt så man måste vara ganska försiktig men ändå inte för att plasten ska kunna träs över. Den ena gick bra och den andra fick ett litet jack i ett hörn. Men sitter ändå. Köpte DT 100 pads på Thomann.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav distad » 2018-02-25 12:14

Dom här alltså. https://www.thomann.de/se/beyerdynamic_ ... velour.htm Blev lite fundersam då det står till vilka lurar dom är tänka och ej DT150.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-25 15:13

Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Talspolen » 2018-04-13 06:11

Någon här som har lyssnat på NAD HP-50? Vad tycks? :)

https://www.innerfidelity.com/content/i ... asurements
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-04-13 08:06

Ser rätt hyfsat ut i jämförelse med många andra, dock lite bashöjda. Men hellre det än anemiska.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

niclas
 
Inlägg: 1590
Blev medlem: 2003-07-27

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav niclas » 2018-04-13 09:19

Var och provade trådlösa lurar häromdagen, men testade även ett par trådade.
Fastnade för Bang Olufsens H6, låter riktigt snyggt och komforten är också på bra nivå. Byggkvaliteten är toppklass.
Någon annan med erfarenhet av dessa?

https://marco.org/2016/03/02/beoplay-h6-v2-review

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Talspolen » 2018-04-13 13:02

Thomas_A skrev:Ser rätt hyfsat ut i jämförelse med många andra, dock lite bashöjda. Men hellre det än anemiska.


Ser nu att NAD HP50 tyvärr är svåra att få tag på. Jag har inte hittat någon svensk butik som erbjuder dessa längre.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav goat76 » 2018-04-14 19:08

Jag kan starkt rekomendera Mr.Speakers Mad Dog Pro om ni lyckas hitta dessa begagnade på nätet. Hörlurarna är i grunden modifierade Fostex T50RP men Fostex själva slutade tyvärr göra den modellen så därför finns inte Mad Dogs att köpas nya längre.
Modifieringarna är ett brett läderband som ligger skönt över huvudet, circa 4 centimeter tjocka mjuka öronkuddar som gör att man kan ha dom på sig i dagar, bättre kabel och lite andra invändiga förändringar.

Det är alltid lite flummigt att beskriva ljudkaraktärer men jag uppfattar dom som balanserade med ett stort, luftigt och naturligt ljud. Ingenting i ljudet saknas eller sticker ut och ingenting känns påklistrat.

Här är en bra recension:
https://headfonics.com/2013/09/the-mad- ... -speakers/

Mr.Speakers gör numera egna hörlurar från grunden men dom ligger på rätt höga priser, 800 till 3000usd.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-04-14 19:30

Fostex-lurarna och några av MrSpeakers lurar finns även uppmätta :

https://diyaudioheaven.wordpress.com/he ... on-closed/
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
skrotnisse
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2008-11-25

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav skrotnisse » 2018-04-22 09:56

Jag är ute efter ett par slutna lurar som jag kan använda på arbetet. Då syftet främst är att stänga ute röster vill jag ha ett par lurar som stänger ute så mycket ljud som möjligt.

Sennheiser HD 569 eller Sennheiser 598 cs ser lite intressanta ut. Är det någon här som har provat någon av de lurarna?

Hur är annars de lurarna som ni pratar om i tråden vad det gäller att skapa avskildhet från omvärlden? Är t.ex. AKG 271 en tänkbar kandidat?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-22 10:53

Hörlurar är lite individberoende, alla får inte riktigt samma överföring mellan hörlur och öra. Om isolationen är viktig - ett set Peltor. Skämt åsido, kör själv med två olika lurar på jobbet, ett par öppna och ett par in-ear. Med slutna lurar blir man knappt kontaktbar vilket gör att jag växlar mellan lurarna. Nu ska det byggas ett nytt höghus utanför kontoret och pålning ska ske juni-november, blir nog en del lurpåtagning...

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav distad » 2018-04-24 22:59

Talspolen skrev:
Thomas_A skrev:Ser rätt hyfsat ut i jämförelse med många andra, dock lite bashöjda. Men hellre det än anemiska.


Ser nu att NAD HP50 tyvärr är svåra att få tag på. Jag har inte hittat någon svensk butik som erbjuder dessa längre.

Ä r du snabb så håller klubben på sveavögeb på men en utresning och där fanns det ett par https://www.hifiklubben.se/kampanje/201 ... -All_Users
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Talspolen » 2018-04-28 21:28

Tack för länken FBK. Nu slutade det hela med att jag köpte ett par HD600 lurar istället för ett par slutna lurar. Ljudnivån ut från lurarna är inte så hög som jag initialt trodde och fungerar utmärkt i den miljön jag använder lurarna i.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2020-04-11 01:11

Nu händer det grejor. Snart får vi veta hur bra hörlurar kan bli!
Bilagor
Skärmavbild 2020-04-11 kl. 00.55.33.png
Skärmavbild 2020-04-11 kl. 00.55.33.png (72.52 KiB) Visad 4959 gånger
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Tangband » 2020-04-11 18:41

Jag rekommenderar denna sida. Fullt med mätningar och mycket genomgående tester :)
https://www.rtings.com/headphones/revie ... audiophile

Sennheiser HD800 S verkar vara den bästa hörluren just nu , men den är inte helt sluten.
Bästa ljudet med slutna lurar enligt sidan är Audio-Technica ATH-M50x.
Test här :
https://www.rtings.com/headphones/revie ... a/ath-m50x

Den är förvånansvärt prisbillig.
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/h ... gJ1xPD_BwE

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2020-04-11 22:22

Den verkar jättefin, inte utan att man blir lite sugen även på den här modellen

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/horlurar/over-ear/audio-technica-ath-m50xbt/1011195.9293/

Exakt samma (?) + bluetooth (och kabel!)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav E » 2020-04-12 10:22

Har du slutnat lura din fru, hörru?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2020-04-12 19:09

Om du frågar mig så har hon, för längesen, fått egna Sennheiser :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2020-12-10 10:43

O så var frågan avgjord

https://www.apple.com/se/shop/buy-airpods/airpods-max

och vill man ha dem inear så är det löst sedan länge.

Over and out.
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Tangband » 2020-12-10 19:50

hifikg skrev:O så var frågan avgjord

https://www.apple.com/se/shop/buy-airpods/airpods-max

och vill man ha dem inear så är det löst sedan länge.

Over and out.


Intressant nyhet. Tror inte de är bättre än mina Sony wh1000x3 , men de kanske är nästan lika bra ? :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2020-12-10 20:08

Tangband skrev:
hifikg skrev:O så var frågan avgjord

https://www.apple.com/se/shop/buy-airpods/airpods-max

och vill man ha dem inear så är det löst sedan länge.

Over and out.


Intressant nyhet. Tror inte de är bättre än mina Sony wh1000x3 , men de kanske är nästan lika bra ? :)


Sony har inte verkat intresserade av musik på länge.
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Tangband » 2020-12-10 20:19

hifikg skrev:
Tangband skrev:
hifikg skrev:O så var frågan avgjord

https://www.apple.com/se/shop/buy-airpods/airpods-max

och vill man ha dem inear så är det löst sedan länge.

Over and out.


Intressant nyhet. Tror inte de är bättre än mina Sony wh1000x3 , men de kanske är nästan lika bra ? :)


Sony har inte verkat intresserade av musik på länge.


Inte Apple heller efter de tog bort hörlursutgången from Iphone 7 :? iPhone 6 är den sista renläriga ljudprylen från äpplet. :) ... lite som Carlssons sista ....
Är de nya lurarna bättre än Sony wh1000x3 eller x4 så köper jag ett par direkt. *
Jag lär nog ha möjlighet att jämföra de nya Apple-lurarna snart eftersom jag ha en god vän som gillar äpplen....

* det vore en skräll....
Senast redigerad av Tangband 2020-12-10 20:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav E » 2020-12-10 20:21

Nu har jag slutat läsa "stulna".

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Baffel » 2020-12-10 21:50

:mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2020-12-11 00:45

Tangband skrev:
hifikg skrev:
Tangband skrev:
Intressant nyhet. Tror inte de är bättre än mina Sony wh1000x3 , men de kanske är nästan lika bra ? :)


Sony har inte verkat intresserade av musik på länge.


Inte Apple heller efter de tog bort hörlursutgången from Iphone 7 :? iPhone 6 är den sista renläriga ljudprylen från äpplet. :) ... lite som Carlssons sista ....
Är de nya lurarna bättre än Sony wh1000x3 eller x4 så köper jag ett par direkt. *
Jag lär nog ha möjlighet att jämföra de nya Apple-lurarna snart eftersom jag ha en god vän som gillar äpplen....

* det vore en skräll....


Jag tänkte närmast på hur de misshandlar musik. Att inte ha möjligheten att köra trådat är förstås direkt galet för ett par stationära hörlurar, för ingen skulle väl gå ut i såna där? Jo, jag vet... men inte jag... inte jag... inte... f-n vet, blir det en kall vinter kanske de värmer öronena.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav petersteindl » 2020-12-11 01:53

Bose
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Tangband » 2020-12-11 10:01

hifikg skrev:
Tangband skrev:
hifikg skrev:
Sony har inte verkat intresserade av musik på länge.


Inte Apple heller efter de tog bort hörlursutgången from Iphone 7 :? iPhone 6 är den sista renläriga ljudprylen från äpplet. :) ... lite som Carlssons sista ....
Är de nya lurarna bättre än Sony wh1000x3 eller x4 så köper jag ett par direkt. *
Jag lär nog ha möjlighet att jämföra de nya Apple-lurarna snart eftersom jag ha en god vän som gillar äpplen....

* det vore en skräll....


Jag tänkte närmast på hur de misshandlar musik. Att inte ha möjligheten att köra trådat är förstås direkt galet för ett par stationära hörlurar, för ingen skulle väl gå ut i såna där? Jo, jag vet... men inte jag... inte jag... inte... f-n vet, blir det en kall vinter kanske de värmer öronena.


Både Sony wh1000x3 och x4 har trådad förbindelse om man vill det. Då blir ljudet märkbart bättre och i highend klass. Har de nya Apple-lurarna bara trådlös förbindelse ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Tangband » 2020-12-11 10:02

petersteindl skrev:Bose


På ungefär lika nivå som Sony WH 1000 X3 men inte bättre tycker jag, ljudmässigt. Sonyn har lite mer bas ( väldigt ren ) vilket gör att den kan upplevas som bättre med basfattiga produktioner.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Baffel » 2020-12-11 10:12

Sen ska de vara sköna att ha på sig . Köpte en begagnad B&W P7. Ljudet var helt ok men de var aningens för små , för mig, så de såldes sedan omgående.
AKG sägs ha sköna lurar. Har aldrig testat dock.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2020-12-11 15:09

Tangband skrev:
hifikg skrev:
Tangband skrev:
Inte Apple heller efter de tog bort hörlursutgången from Iphone 7 :? iPhone 6 är den sista renläriga ljudprylen från äpplet. :) ... lite som Carlssons sista ....
Är de nya lurarna bättre än Sony wh1000x3 eller x4 så köper jag ett par direkt. *
Jag lär nog ha möjlighet att jämföra de nya Apple-lurarna snart eftersom jag ha en god vän som gillar äpplen....

* det vore en skräll....


Jag tänkte närmast på hur de misshandlar musik. Att inte ha möjligheten att köra trådat är förstås direkt galet för ett par stationära hörlurar, för ingen skulle väl gå ut i såna där? Jo, jag vet... men inte jag... inte jag... inte... f-n vet, blir det en kall vinter kanske de värmer öronena.


Både Sony wh1000x3 och x4 har trådad förbindelse om man vill det. Då blir ljudet märkbart bättre och i highend klass. Har de nya Apple-lurarna bara trådlös förbindelse ?


Jag är rädd för det. Om det är så så finns de inte med på min "wanted" lista över stationära hörlurar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hcl » 2020-12-11 21:47

hifikg skrev:
Tangband skrev:
hifikg skrev:
Jag tänkte närmast på hur de misshandlar musik. Att inte ha möjligheten att köra trådat är förstås direkt galet för ett par stationära hörlurar, för ingen skulle väl gå ut i såna där? Jo, jag vet... men inte jag... inte jag... inte... f-n vet, blir det en kall vinter kanske de värmer öronena.


Både Sony wh1000x3 och x4 har trådad förbindelse om man vill det. Då blir ljudet märkbart bättre och i highend klass. Har de nya Apple-lurarna bara trådlös förbindelse ?


Jag är rädd för det. Om det är så så finns de inte med på min "wanted" lista över stationära hörlurar.

Till iPhone (via Bluetooth) tycker jag dessa är helt kass (musiken presenteras i en osalig röra). Jämförde med Bose NC700 (eller vad de nu heter) och Bose var klart bättre.

F.ö. håller jag med om Audio-Technica ATH-M50x. Klart bra (i varje fall till iPhone, dator etc.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2020-12-11 23:03

hcl skrev:
hifikg skrev:
Tangband skrev:
Både Sony wh1000x3 och x4 har trådad förbindelse om man vill det. Då blir ljudet märkbart bättre och i highend klass. Har de nya Apple-lurarna bara trådlös förbindelse ?


Jag är rädd för det. Om det är så så finns de inte med på min "wanted" lista över stationära hörlurar.

Till iPhone (via Bluetooth) tycker jag dessa är helt kass (musiken presenteras i en osalig röra). Jämförde med Bose NC700 (eller vad de nu heter) och Bose var klart bättre.

F.ö. håller jag med om Audio-Technica ATH-M50x. Klart bra (i varje fall till iPhone, dator etc.


Va!? Har du redan hunnit testa??
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hcl » 2020-12-12 12:16

hifikg skrev:Va!? Har du redan hunnit testa??

Redan?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-12-12 13:01

Från en välinformerad källa sägs det att det blir hörlurstest igen i kommande nummer av Musik & Ljudteknik. :wink: 8)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2020-12-12 17:05

De har kabel. De är bäst. Här finns en helt objektiv test



Spatial Audio... well... Apple kan, tror de just uppfann surroundljudet också :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hcl » 2020-12-13 13:21

hifikg skrev:De har kabel. De är bäst. Här finns en helt objektiv test

[ YouTube ]


Spatial Audio... well... Apple kan, tror de just uppfann surroundljudet också :)

Ja, Sony hade ju redan återuppfunnit ljudet, så varför inte?

- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Conny, Large och 6 gäster