Bästa slutna hörlurarna?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-12-21 08:35

tobm skrev:AKG K550 för 990kr istället för 2690 kr kanske kan vara något?: https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/all-lagerrensning/in-ear/akg-k550 (lustig länk, "in-ear"?)


Fast så dyra är det nog längesen de var. Men absolut ett bra pris.
Även HD 650 har gått ner rejält i pris, de går att få nya i butik för under 3000 ibland, antagligen för att de stått länge på hyllan och värmt sina platser.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav distad » 2016-12-21 17:57

hifikg skrev:
tobm skrev:AKG K550 för 990kr istället för 2690 kr kanske kan vara något?: https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/all-lagerrensning/in-ear/akg-k550 (lustig länk, "in-ear"?)


Fast så dyra är det nog längesen de var. Men absolut ett bra pris.
Även HD 650 har gått ner rejält i pris, de går att få nya i butik för under 3000 ibland, antagligen för att de stått länge på hyllan och värmt sina platser.

Du brukar ju läsa Hifi & Musik, de testade en ny lur ifrån Sennheiser som inte kostade så mycket. *och de verkade smått förtjusta*
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
BAMBAM
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 2005-08-15

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav BAMBAM » 2016-12-21 22:44

Jag köpte dessa AKG 550 för 990.
Jag gillar dem verkligen
Jag tycker de låter naturligt, ingen överdriven bas, balanserade och fina.

Priset är ju rimligt för vad jag tycker är high end lurar.
Har tidigare. Sennheiser HD414s, HD424 och Beyerdynamic DT770 att jämföra med.
AKG passar mitt stora huvud bättre än Beyerdynamic :-)

Bosse

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Alexi » 2016-12-21 23:30

hifikg skrev:
tobm skrev:AKG K550 för 990kr istället för 2690 kr kanske kan vara något?: https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/all-lagerrensning/in-ear/akg-k550 (lustig länk, "in-ear"?)


Fast så dyra är det nog längesen de var. Men absolut ett bra pris.
Även HD 650 har gått ner rejält i pris, de går att få nya i butik för under 3000 ibland, antagligen för att de stått länge på hyllan och värmt sina platser.

HD650 låter betydligt sämre än HD600.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-12-21 23:45

FBK skrev:Du brukar ju läsa Hifi & Musik, de testade en ny lur ifrån Sennheiser som inte kostade så mycket. *och de verkade smått förtjusta*


Det tror jag säkert, gillade ju polarens också, men som jag skrev, jag har tre par Sennheiser i hushållet redan, alla halvöppna, vore kul med något annat den här gången. Väntar in mellandagsrean, behovet är egentligen inte så stort, har pluppar som isolerar ganska bra åt båda håll också. Trådlösa, så de är inte idealiska för musik, men där de ska användas blir det ändå inga långa stunder för rogivande musiklyssning.

Att H&M är smått förtjusta eller helt överväldigade betyder inte så mycket, de har något nytt i varje nummer som är bättre än det bästa de hört i något tidigare nummer och så mycket utvecklas inte hifi från månad till månad. Däremot kan jag ta en direkt avrådan från något på lite mer allvar, eftersom det är så sällsynt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-12-22 00:00

Alexi skrev:
hifikg skrev:
tobm skrev:AKG K550 för 990kr istället för 2690 kr kanske kan vara något?: https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/all-lagerrensning/in-ear/akg-k550 (lustig länk, "in-ear"?)


Fast så dyra är det nog längesen de var. Men absolut ett bra pris.
Även HD 650 har gått ner rejält i pris, de går att få nya i butik för under 3000 ibland, antagligen för att de stått länge på hyllan och värmt sina platser.

HD650 låter betydligt sämre än HD600.


Definiera "betydligt" :-)
Jag har läst den åsikten här och där och även den rakt motsatta. Jämförde de båda lurarna ganska nyligen och vilken som helst av dem skulle duga resten av mitt liv och nu har jag 650 och sitter helt nöjd med dem, hade jag kommit över ett par 600 först hade jag säkert varit helt nöjd med dem. Det hade varit trevligt om de varit slutna och låtit lika bra, då hade jag inte ens funderat på ytterligare ett par. Jag sliter rätt hårt på lurar till min iPhone så det är inte alls uteslutet att det blir fler in-ear lurar framöver, men trådlöst kommer det alltid att vara framgent.

http://www.head-fi.org/t/740942/comparison-review-part-deux-a-tale-of-two-sennheisers-hd600-vs-hd650
http://www.headphoneer.com/hd600-vs-hd650-vs-akg-q701/
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13597
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Kronkan » 2016-12-22 12:24

Det här är inget råd till någon men berättar hur jag nu sista dagarna löst hur jag lyssnar på dator och mobilen hemma.

Är ju pensionär men har lite egen verksamhet men har ordnat att ett annat företag sköter om allt administrativt. Vid en träff så nämnde jag att jag behöver/önskar lyssna på mobil med hjälp av båda öronen. Man räckte då omedelbart över ett headset som de använder själva när de ringer.

Den kopplar upp sig både mot datorn och mobilen och kopplar alltid upp sig mot telefonen när den används. Inbyggt finns ett system som undertrycker ljuden utifrån. Provades hemma i vardagsrummet när hustrun satt och tittade på tv. Visst fungerade det bra.

Så nu har jag lagt undan mina Sennheiser. Det kan nog finnas andra möjligtvis bättre hörlurar som både har Bluetooth och ett system för undertryckande av ”buller”. Men jag är mycket nöjd med mina Plantronics Voyager Focus. Ingen nackdel att man både kan ringa på mobilen och lyssna på datorn för mig. Mikrofonen går att fälla upp.

Utifrån ljudet försvinner inte i absoluta termer men minskar.
Jag har ju inte jämfört med något annat. Men nu använder jag dessa.

Bild

http://www.plantronics.com/uk/product/v ... ku29520090

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-12-22 19:45

Vad hade du för Sennheiser?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13597
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Kronkan » 2016-12-22 22:11

Tack för frågan!
Det är inte någon rekommendation eller råd jag tidigare givit. Men kanske belysa lite ny teknik som kommit.
Har också ett par Focal Spirit One S slutna hörlurar med kabel.
Bild

När jag nu jämför dessa finner jag både plus och minus
Focalen är ett strå vassare gällande ljudet. Omöjligt att för mig kalibrera nivån exakt. Men det blir något mera definierat i Focalen. Så uppfattar jag det. Ett något bättre ljud.

Plantronicsen undertrycker yttre ljud något mera. Antagligen inte i nivå med de bästa från Sony, Bose m m.
Att koppla ur bullerdämparen gör ljudet lite mera basfattigt. Så lite mera fylligt med ANC påkopplat. Men når inte Focalens nivå på ett så enkelt sätt.

Om dessa är bättre även ljudmässigt vet jag inte.



Jag har utvärderat med denna låt som en hyllning till mitt Popsnöre som nynnat och sjungit idag på denna:

Den stora fördelen för mig med den nya bullerdämpande tekniken inklusive Bluetooth är jag är rörlig, inte störs av TV i samma rum, kan arbeta med bullriga saker o s v. Det är lite synd att mina inte når ända upp gällande ljudet. Lite nyfiken på vad lite dyrare saker kan åstadkomma.

Men vi lever i en öppen planlösning så denna lösning är mycket intressant.
Bullerdämpningen har utvärderats utan musik i lurarna. Enbart de vardagliga ljud med en hustru lyssnande på radio och lite allmänt stök.

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav David_A » 2016-12-23 09:06

Jag är inget fan av lurar rent allmänt. Men jag måste säga att jag är väldigt nöjd med mina Bose Qc35. Visst, blåtand hör man vissa artefakter av, men för vardagligt bruk är trådlöst outstanding. Dessutom låter dom tonalt trevligare än tex trådade QC25 via mobilen i mitt tycke.

Lyssnade förra helgen på kompisens mega rigg, med dyra sladdar, stärkare dac och Audeeze LCD2.
Visst har den sina poänger. Men fylligare ljud, knäpptyst samt komforten väger ändå tungt för Bose lurarna.
Kanske har jag fel inställning till lurar, men Bose är ett av få hörlursljud som jag tycker är behagligt att lyssna på.
På nåt sätt tycker jag inte att jag får hela ljudbilden intryckt i skallen av dessa.
Säkert en del dsp hokuspokus, men det är första gången som jag faktiskt orkar lyssna på lurar under en längre period utan att bli irriterad.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JB » 2016-12-23 21:34

Alexi skrev:
hifikg skrev:
tobm skrev:AKG K550 för 990kr istället för 2690 kr kanske kan vara något?: https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/all-lagerrensning/in-ear/akg-k550 (lustig länk, "in-ear"?)


Fast så dyra är det nog längesen de var. Men absolut ett bra pris.
Även HD 650 har gått ner rejält i pris, de går att få nya i butik för under 3000 ibland, antagligen för att de stått länge på hyllan och värmt sina platser.

HD650 låter betydligt sämre än HD600.


Beror på vad man lyssnar på, lyssnar man mestadels på modernt mixad musik så är HD650 ett bättre val.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13597
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Kronkan » 2016-12-26 02:55

Hustrun, Popsnöret, har inhandlat nya lurar ett par Sony mdr 1000x. De har Bluetooth och bullerdämpning. Bara lyssnat en kort stund men ljudet är mycket bra enligt min uppfattning. Bullerdämpningen är effektiv. Inga problem att vara i samma rum som en TV och lyssna på musik. Blåtanden är kanske inte världens bästa. Man får placera mobilen på ett bra och centralt läge.ställe. Alla inre väggar hos oss är i betong så lägenheten är på detta sätt lite besvärlig.


Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav petersteindl » 2016-12-26 03:10

Kronkan skrev:Hustrun, Popsnöret, har inhandlat nya lurar ett par Sony mdr 1000x. De har Bluetooth och bullerdämpning. Bara lyssnat en kort stund men ljudet är mycket bra enligt min uppfattning. Bullerdämpningen är effektiv. Inga problem att vara i samma rum som en TV och lyssna på musik. Blåtanden är kanske inte världens bästa. Man får placera mobilen på ett bra och centralt läge.ställe. Alla inre väggar hos oss är i betong så lägenheten är på detta sätt lite besvärlig.

[ YouTube ]


De där har jag lyssnat på, visserligen kort på IFA i Berlin, och jag bedömde ljudet som ganska bra. Jag har en hel del lurar som jag köpt under senaste året inkl. Bose QC-35. SONY verkar satsa på bra ljud i lurar. Dessa kostar nog mer än vad hifikg vill lägga ut på slutna hörlurar.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13597
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Kronkan » 2016-12-26 11:48

:D

Visst är det så att de ligger utanför budget för de allra flesta när man skall köpa lurar. Men vi var ute på rean och fick någon rabatt :) .

Det var mera ett svar till Lennartj allmänna fråga om de bästa bullerdämpande lurarna än ett konkret köpråd till hifikg. Så får mitt försvar vara :) . Men tyvärr kostar de.

Några reflektioner kring frågan. Bullerdämpningen är bättre än nödvändigt för hemmafronten. Men de är bättre än mitt headset som jag fått som arbetsredskap från det företag som administrerar min lilla verksamhet som pensionär. Men dess bullerdämpning räcker för vardagligt bruk hemma.

Men ljudet är i jämförelse med nämnd Sony inte lika bra. Volymen är också begränsad i mitt headset. Popsnöret lyssnar generellt på högre nivå än vad jag gör.

Lyssnade igenom ett spår från Jazz at the Pawnshop. Det låter som det skall göra med Popsnörets lurar enligt min egen uppfattning.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-12-26 14:37

petersteindl skrev:
Kronkan skrev:Hustrun, Popsnöret, har inhandlat nya lurar ett par Sony mdr 1000x. De har Bluetooth och bullerdämpning. Bara lyssnat en kort stund men ljudet är mycket bra enligt min uppfattning. Bullerdämpningen är effektiv. Inga problem att vara i samma rum som en TV och lyssna på musik. Blåtanden är kanske inte världens bästa. Man får placera mobilen på ett bra och centralt läge.ställe. Alla inre väggar hos oss är i betong så lägenheten är på detta sätt lite besvärlig.

[ YouTube ]


De där har jag lyssnat på, visserligen kort på IFA i Berlin, och jag bedömde ljudet som ganska bra. Jag har en hel del lurar som jag köpt under senaste året inkl. Bose QC-35. SONY verkar satsa på bra ljud i lurar. Dessa kostar nog mer än vad hifikg vill lägga ut på slutna hörlurar.

Med vänlig hälsning
Peter


Som alltid växer aptiten och med världens bästa högtalare och ett par riktigt bra lurar sedan tidigare så är det svårt att kompromissa. Om jag alls köper något slutet så kan det nog dra iväg mot BOSE-hållet, prismässigt, och då öppnar sig en helt ny djungel av möjligheter. Plötsligt kan man tänka sig att klättra upp en tusenlapp till o när man ändå är där så varför inte en femhundring eller tre till... ooops!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav distad » 2016-12-26 17:13

Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-12-26 17:43

Hmm... nu blir jag fundersam igen. Alltid är det något. Läser i testet "... Balansen, genomskinligheten, den blixtsnabba dynamiken och knappt några betoningar över huvudtaget, gör detta till vårt klara förstahandsval bland slutna hörlurar i den här prisklassen. T70 utmanar även öppna lurar, men bonusen är att man här får bra ljudisolering på köpet." Det låter som att öppna lurar egentligen är bättre lurar, varför det? Mina 650 är halvslutna, eller halvöppna men har principen samma betydelse som när det gäller högtalare liksom? Är slutna lurar motsvarigheten till lådhögtalare och öppna som OA? Var hamnar halvöppna? Eller haltar analogin helt?

Upplys mig, O kunniga Faktisktmedlemmar! (ibland är det viktigt med särskrivning)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JB » 2016-12-26 18:32

hifikg skrev:Hmm... nu blir jag fundersam igen. Alltid är det något. Läser i testet "... Balansen, genomskinligheten, den blixtsnabba dynamiken och knappt några betoningar över huvudtaget, gör detta till vårt klara förstahandsval bland slutna hörlurar i den här prisklassen. T70 utmanar även öppna lurar, men bonusen är att man här får bra ljudisolering på köpet." Det låter som att öppna lurar egentligen är bättre lurar, varför det? Mina 650 är halvslutna, eller halvöppna men har principen samma betydelse som när det gäller högtalare liksom? Är slutna lurar motsvarigheten till lådhögtalare och öppna som OA? Var hamnar halvöppna? Eller haltar analogin helt?

Upplys mig, O kunniga Faktisktmedlemmar! (ibland är det viktigt med särskrivning)


HD650 räknas väl som öppna lurar, inte halvöppna, vad är ens halvöppna? slutna lurar med en basport? =P
Själv tycker jag att slutna lurar brukar ha lite mer "in-your-face" ljud, medans öppna lurar har betydligt bredare och fylligare ljudbild.

Skulle nog hellre jämföra slutna vs öppna lurar med att lyssna på högtalare på en liten toalett (slutna lurar) och i en stor lokal (öppna lurar) isåfall :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-12-26 18:44

JB skrev:
hifikg skrev:Hmm... nu blir jag fundersam igen. Alltid är det något. Läser i testet "... Balansen, genomskinligheten, den blixtsnabba dynamiken och knappt några betoningar över huvudtaget, gör detta till vårt klara förstahandsval bland slutna hörlurar i den här prisklassen. T70 utmanar även öppna lurar, men bonusen är att man här får bra ljudisolering på köpet." Det låter som att öppna lurar egentligen är bättre lurar, varför det? Mina 650 är halvslutna, eller halvöppna men har principen samma betydelse som när det gäller högtalare liksom? Är slutna lurar motsvarigheten till lådhögtalare och öppna som OA? Var hamnar halvöppna? Eller haltar analogin helt?

Upplys mig, O kunniga Faktisktmedlemmar! (ibland är det viktigt med särskrivning)


HD650 räknas väl som öppna lurar, inte halvöppna, vad är ens halvöppna? slutna lurar med en basport? =P
Själv tycker jag att slutna lurar brukar ha lite mer "in-your-face" ljud, medans öppna lurar har betydligt bredare och fylligare ljudbild.

Skulle nog hellre jämföra slutna vs öppna lurar med att lyssna på högtalare på en liten toalett (slutna lurar) och i en stor lokal (öppna lurar) isåfall :)


Ja, du kanske har rätt i att HD 650 räknas som öppna. Tänker mest på att de sluter tätt kring öronen och stänger ute det mesta av omvärlden när musik spelas, däremot bjuds omvärlden in att höra musiken.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13597
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Kronkan » 2016-12-26 19:57

Det här som jag skriver gäller enbart mig och de fyra lurar jag nu idag testat och subjektivt. Det enkla testet gjordes i tyst rum.
Plantonics professionellt Bluetooth headset
Focal slutna lurar
Sennheiser HD 558 öppna lurar
Sony mdr 1000 x Bluetooth Sluten

Plantronicsen (mina) och Sony (hustruns) prövades på klassisk musik levererad av P2 av hustru och mig. Sony var överlägsen genom att rummet blev tydligare. Suck. Inget att tjafsa om.
Sedan på med Limehouse blues

Sony var bäst på drivet. Sennheisern var sämst blev aldrig drivet framåt. Focalen aningen skarp på blåset jämfört med Sonyn. Kanske inte mycket.
Tycker att själv att Sonyn ger alla de andra en match. Men den öppna Sennheisern var trevliga att ha på öronen.

Har tidigare observerat att jag gillar att lyssna på sång/röster genom Sonyn

Helt utan ambitionen att avslöja sanningen om öppna och slutna lurar. Gäller mig och de fyra lurar som finns hemma.
Sonyn klämmer lite väl mycket. Men lyssnar nu på Plantronics. Sonyn är ju inte mina :cry: . Popsnöret säger bara att livet är rättvist.

Bluetoothlurarna kan skrapa när man rör sig. Tappar kontakten antagligen.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav distad » 2016-12-26 20:45

Instämmer med JB, bra beskrivning. Sedan så brukar slutna ha fylligare basåtergivning, men långt ifrån alltid så det är provlyssning som gäller. Mina halvöppna Philips X2 har tex. fylligare bas än en del slutna.
Men jag har kommit till insikten att få till den tuffa basåtergivning som jag vill ha så är det bara slutna som är värda att provlyssna på, inga halvöppna kommer dit jag vill.
Senast redigerad av distad 2016-12-26 20:48, redigerad totalt 1 gång.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-12-26 20:47

FBK skrev:http://www.ljudochbild.se/test/beyerdynamic-t-70

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2787463
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=27 ... ss=MDR-Z1R
Eller gör du som jag och har lite fysisk upplevelse. 8)
https://www.sony.se/electronics/horlura ... dr-xb950ap


Sonymodellen kanske vore skoj. Lite extra bumpa kan väl aldrig skada i huvudknoppen emellanåt. Lite busigt, som att skruva upp nivån på subbarna i lyssningsrummet och köra dunka dunka emellanåt :-)
Livet ska inte bara vara transparent!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav distad » 2016-12-26 20:52

hifikg skrev:
FBK skrev:http://www.ljudochbild.se/test/beyerdynamic-t-70

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2787463
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=27 ... ss=MDR-Z1R
Eller gör du som jag och har lite fysisk upplevelse. 8)
https://www.sony.se/electronics/horlura ... dr-xb950ap


Sonymodellen kanske vore skoj. Lite extra bumpa kan väl aldrig skada i huvudknoppen emellanåt. Lite busigt, som att skruva upp nivån på subbarna i lyssningsrummet och köra dunka dunka emellanåt :-)
Livet ska inte bara vara transparent!

Det är faktiskt inte så jätte mycket dunka dunka som man kan tro, utan det är ganska balanserat ändå även om basen är mycket rejäl. Men jag kan mycket väl förstå att folk som tex gillar AKG lurar inte gillar mina Sony.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-12-26 21:36

FBK skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:http://www.ljudochbild.se/test/beyerdynamic-t-70

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2787463
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=27 ... ss=MDR-Z1R
Eller gör du som jag och har lite fysisk upplevelse. 8)
https://www.sony.se/electronics/horlura ... dr-xb950ap


Sonymodellen kanske vore skoj. Lite extra bumpa kan väl aldrig skada i huvudknoppen emellanåt. Lite busigt, som att skruva upp nivån på subbarna i lyssningsrummet och köra dunka dunka emellanåt :-)
Livet ska inte bara vara transparent!

Det är faktiskt inte så jätte mycket dunka dunka som man kan tro, utan det är ganska balanserat ändå även om basen är mycket rejäl. Men jag kan mycket väl förstå att folk som tex gillar AKG lurar inte gillar mina Sony.


Kul, låter uppfriskande :-) Nu blev jag sugen...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JB » 2016-12-26 22:55

FBK skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:http://www.ljudochbild.se/test/beyerdynamic-t-70

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2787463
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=27 ... ss=MDR-Z1R
Eller gör du som jag och har lite fysisk upplevelse. 8)
https://www.sony.se/electronics/horlura ... dr-xb950ap


Sonymodellen kanske vore skoj. Lite extra bumpa kan väl aldrig skada i huvudknoppen emellanåt. Lite busigt, som att skruva upp nivån på subbarna i lyssningsrummet och köra dunka dunka emellanåt :-)
Livet ska inte bara vara transparent!

Det är faktiskt inte så jätte mycket dunka dunka som man kan tro, utan det är ganska balanserat ändå även om basen är mycket rejäl. Men jag kan mycket väl förstå att folk som tex gillar AKG lurar inte gillar mina Sony.


Hur är det egentligen med AKG, är det dom som har för lite bas eller alla andra lurar som har för mycket? =D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-12-26 23:14

JB skrev:
hifikg skrev:Hmm... nu blir jag fundersam igen. Alltid är det något. Läser i testet "... Balansen, genomskinligheten, den blixtsnabba dynamiken och knappt några betoningar över huvudtaget, gör detta till vårt klara förstahandsval bland slutna hörlurar i den här prisklassen. T70 utmanar även öppna lurar, men bonusen är att man här får bra ljudisolering på köpet." Det låter som att öppna lurar egentligen är bättre lurar, varför det? Mina 650 är halvslutna, eller halvöppna men har principen samma betydelse som när det gäller högtalare liksom? Är slutna lurar motsvarigheten till lådhögtalare och öppna som OA? Var hamnar halvöppna? Eller haltar analogin helt?

Upplys mig, O kunniga Faktisktmedlemmar! (ibland är det viktigt med särskrivning)


HD650 räknas väl som öppna lurar, inte halvöppna, vad är ens halvöppna? slutna lurar med en basport? =P
Själv tycker jag att slutna lurar brukar ha lite mer "in-your-face" ljud, medans öppna lurar har betydligt bredare och fylligare ljudbild.

Skulle nog hellre jämföra slutna vs öppna lurar med att lyssna på högtalare på en liten toalett (slutna lurar) och i en stor lokal (öppna lurar) isåfall :)


Så här skriver Wikipedia

Varianter[redigera | redigera wikitext]
Hörlurar kan vara antingen slutna, halvslutna/halvöppna eller öppna. Ifall de är utrustade med en liten mikrofon kallas helheten headset eller mikrofonlurar.

Sluten[redigera | redigera wikitext]
Den slutna typen har den fördelen att de erbjuder god ljudisolering. De hindrar ljud att komma såväl in som ut. Denna hörlurstyp är mycket vanlig inom inspelningssammanhang. En annan fördel med den slutna konstruktionen är den goda basåtergivning som den kan ge. Nackdelen är att ljudet ofta blir mindre öppet än med en mindre sluten konstruktion.

Halvöppen[redigera | redigera wikitext]
Den halvöppna typen har en dyna som sluter tätt mot eller runt ytterörat, men en kåpa som är öppen utåt. Denna typ har blivit mycket vanlig på senare tid. Dynan bidrar till god basåtergivning, samtidigt som den öppna kåpan bidrar till ett öppet och luftigt ljud.

Helöppen[redigera | redigera wikitext]
Den helöppna typen är öppen både mot örat och utåt. Högtalarelementen hänger då en bit utanför örat. Ny teknik har löst det tidigare problemet med nivåfall i basen hos öppna lurar. Dessa helt öppna hörlurar kan ge ett naturligare ljud, då också ytterörat påverkas.

Trådlös[redigera | redigera wikitext]
En hörlurstyp som har blivit mycket vanlig på senare tid är den trådlösa. En trådlös hörlur består av en s.k. basstation, som innehåller en sändare och vissa fall också en batteriladdare, samt hörluren, som innehåller en mottagare. Överföringen sker antingen med infrarött ljus eller FM-radio. Ofta har trådlösa hörlurar olika mer eller mindre avancerade och sofistikerade ljudförbättringsfunktioner, alltifrån enkla tonkontroller till akustikprocessorer och avkodare för flerkanalsljud.

Audio Bone[redigera | redigera wikitext]
Audio Bone är en produkt som tillverkas av det japanska företaget Morito. Det speciella med produkten är att de överför ljud genom skallbenet istället för att som med traditionellt konstruerade hörlurar påverka trumhinnan, på så sätt är det möjligt att både lyssna på ljud via mp3-spelare, telefon eller radio samtidigt som öronen är fria att ta upp ljud från omgivningen som vanligt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13597
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Kronkan » 2016-12-27 01:23

Den beskrivningen som finns på Wiki tycker jag är lite tveksam. Samtidigt hittar jag inget vetenskapligt undersökt kring hörlurar. Detta innebär inte att det inte finns. Så det här om öppet ljud med öppna lurar är inget som jag egentligen begriper eller kan höra. Blir inget begripligt för mig. Indelningen av hörlurarna känns ju ålderdomlig.

Svårigheten med att undersöka saken är ju omöjligheten för mig att nivåmatcha. Mina öppna Sennhieser är inga dåliga hörlurar. Bara genom att lägga handen över dem kan jag ju förändra dem från öppna till mera slutna. Det blir en liten skillnad. Limehouse Blues får mer och mindre driv. Delvis handlar det om basen som blir lite mera markerad. Men möjligt att det också blir annat som markeras. Men om detta beror på att nivån höjs kan jag ju inte veta.

Gör lite lyssningar med att lägga över händerna över kuporna så att jag täcker över hålen som finns under tyget. Jag föredrar den slutna kupan åtminstone på jazz.

Vad jag tycker mig höra att det är ett mera allmänt soundstage med öppna. Det blir mera markerat med slutna. Det där kan ju tyckas blir mera i huvudet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2016-12-27 01:37

Med Wikis beskrivning så blir mina HD 650 klassade som halvöppna och det är så jag har kallat dem. Nyss hade jag bestämt mig för ett köp imorgon, men nu, sedan jag lyssnat via min Earmax och HD 650 så vete katten igen. De stunder jag vill stänga ut omgivningen kan jag trycka in mina pluppar lite närmare hjärnbarken o dra på lite extra. Kanske blir lite ny musik istället.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav petersteindl » 2016-12-27 02:07

Kronkan skrev:Den beskrivningen som finns på Wiki tycker jag är lite tveksam. Samtidigt hittar jag inget vetenskapligt undersökt kring hörlurar. Detta innebär inte att det inte finns. Så det här om öppet ljud med öppna lurar är inget som jag egentligen begriper eller kan höra. Blir inget begripligt för mig. Indelningen av hörlurarna känns ju ålderdomlig.

Svårigheten med att undersöka saken är ju omöjligheten för mig att nivåmatcha. Mina öppna Sennhieser är inga dåliga hörlurar. Bara genom att lägga handen över dem kan jag ju förändra dem från öppna till mera slutna. Det blir en liten skillnad. Limehouse Blues får mer och mindre driv. Delvis handlar det om basen som blir lite mera markerad. Men möjligt att det också blir annat som markeras. Men om detta beror på att nivån höjs kan jag ju inte veta.

Gör lite lyssningar med att lägga över händerna över kuporna så att jag täcker över hålen som finns under tyget. Jag föredrar den slutna kupan åtminstone på jazz.

Vad jag tycker mig höra att det är ett mera allmänt soundstage med öppna. Det blir mera markerat med slutna. Det där kan ju tyckas blir mera i huvudet.


Jag ger i princip +1 på hela detta inlägg. Det jag däremot vill säga är att det finns hur mycket forskning som helst på området gällande hörlurar. AES har till och med hela Conventions som enbart behandlar hörlurar.

Det finns mycket att säga gällande hörlurar, men det tarvar åtskilligt med tid att skriva ner allt på detta forum. Vi har två medlemmar på forumet som varit med och konstruerat hörlurar som sällts i stor mängd d v s tvåa i hela Europa efter Beats. Det är Lilltroll och i första hand Piotr.

Själv har jag en hel del synpunkter och en av dessa är att en stor fördel som faktiskt finns hos hörlursprincipen är att det går att få en intim musikupplevelse. Om man vill ha en sådan så kan denna optimeras. Det görs bäst i helt slutna hörlurar. Då finns även en stor fördel i basen eftersom man kan använda principen angående små lufttäta utrymmen vid öronen. Det betyder att frekvensgången kan göras rak ner till DC eller snarast i dess närhet t.ex. 1 Hz.

Det finns flera lurar som utnyttjar detta och i dessa lurar låter kontrabasarna i de gamla Stravinskyinspelningarna av Eldfågeln osv. så realistiskt med omgivande akustik att allt annat förbleknar. Åtminstone av det jag hört. Det skapar en given referens till vad som finns inspelat gällande kontrabasar i konsertlokal tillsammans med konsertlokalens uppenbara akustik.

Ett annat problem är återgivning av röster på ett naturligt sätt.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13597
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Kronkan » 2016-12-27 12:11

Stort tack för +. Att jag inte lyckas att hitta forskning om lurar visar ju dock min teoretiska okunskap om dessa.

Vad som blir begripligt för mig är att en sluten lur möjliggör en intimare lyssning. Alltså ljudbilden kliver något mera framåt och man hör därmed varje händelse bättre definierad. Från lite mera allmänt till mera "detaljer". Inte detaljer som enskilda småljud utan att som exempelvis skiftningar i anslag o s v hörs bättre.

Det är lättare att manipulera de öppna lurarna till att skapa olika ljudkaraktär än det är med mina slutna Focal. Det tyder på att en del handlar om att kopplingen med en sluten hörlur kanske är direktare mot trumhinnan än med en öppen. Spekulation!

Jag är fullt medveten om att hela lyssningssessionen med de olika lurarna och manipulationen med de öppna lurarna är fullständigt subjektiva och att jag inte haft möjlighet att utesluta att det hörda beror på nivåskillnader.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster