Bästa slutna hörlurarna?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

niclas
 
Inlägg: 1590
Blev medlem: 2003-07-27

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav niclas » 2018-04-13 09:19

Var och provade trådlösa lurar häromdagen, men testade även ett par trådade.
Fastnade för Bang Olufsens H6, låter riktigt snyggt och komforten är också på bra nivå. Byggkvaliteten är toppklass.
Någon annan med erfarenhet av dessa?

https://marco.org/2016/03/02/beoplay-h6-v2-review

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Talspolen » 2018-04-13 13:02

Thomas_A skrev:Ser rätt hyfsat ut i jämförelse med många andra, dock lite bashöjda. Men hellre det än anemiska.


Ser nu att NAD HP50 tyvärr är svåra att få tag på. Jag har inte hittat någon svensk butik som erbjuder dessa längre.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav goat76 » 2018-04-14 19:08

Jag kan starkt rekomendera Mr.Speakers Mad Dog Pro om ni lyckas hitta dessa begagnade på nätet. Hörlurarna är i grunden modifierade Fostex T50RP men Fostex själva slutade tyvärr göra den modellen så därför finns inte Mad Dogs att köpas nya längre.
Modifieringarna är ett brett läderband som ligger skönt över huvudet, circa 4 centimeter tjocka mjuka öronkuddar som gör att man kan ha dom på sig i dagar, bättre kabel och lite andra invändiga förändringar.

Det är alltid lite flummigt att beskriva ljudkaraktärer men jag uppfattar dom som balanserade med ett stort, luftigt och naturligt ljud. Ingenting i ljudet saknas eller sticker ut och ingenting känns påklistrat.

Här är en bra recension:
https://headfonics.com/2013/09/the-mad- ... -speakers/

Mr.Speakers gör numera egna hörlurar från grunden men dom ligger på rätt höga priser, 800 till 3000usd.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-04-14 19:30

Fostex-lurarna och några av MrSpeakers lurar finns även uppmätta :

https://diyaudioheaven.wordpress.com/he ... on-closed/
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
skrotnisse
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2008-11-25

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav skrotnisse » 2018-04-22 09:56

Jag är ute efter ett par slutna lurar som jag kan använda på arbetet. Då syftet främst är att stänga ute röster vill jag ha ett par lurar som stänger ute så mycket ljud som möjligt.

Sennheiser HD 569 eller Sennheiser 598 cs ser lite intressanta ut. Är det någon här som har provat någon av de lurarna?

Hur är annars de lurarna som ni pratar om i tråden vad det gäller att skapa avskildhet från omvärlden? Är t.ex. AKG 271 en tänkbar kandidat?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-22 10:53

Hörlurar är lite individberoende, alla får inte riktigt samma överföring mellan hörlur och öra. Om isolationen är viktig - ett set Peltor. Skämt åsido, kör själv med två olika lurar på jobbet, ett par öppna och ett par in-ear. Med slutna lurar blir man knappt kontaktbar vilket gör att jag växlar mellan lurarna. Nu ska det byggas ett nytt höghus utanför kontoret och pålning ska ske juni-november, blir nog en del lurpåtagning...

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav distad » 2018-04-24 22:59

Talspolen skrev:
Thomas_A skrev:Ser rätt hyfsat ut i jämförelse med många andra, dock lite bashöjda. Men hellre det än anemiska.


Ser nu att NAD HP50 tyvärr är svåra att få tag på. Jag har inte hittat någon svensk butik som erbjuder dessa längre.

Ä r du snabb så håller klubben på sveavögeb på men en utresning och där fanns det ett par https://www.hifiklubben.se/kampanje/201 ... -All_Users
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Talspolen » 2018-04-28 21:28

Tack för länken FBK. Nu slutade det hela med att jag köpte ett par HD600 lurar istället för ett par slutna lurar. Ljudnivån ut från lurarna är inte så hög som jag initialt trodde och fungerar utmärkt i den miljön jag använder lurarna i.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2020-04-11 01:11

Nu händer det grejor. Snart får vi veta hur bra hörlurar kan bli!
Bilagor
Skärmavbild 2020-04-11 kl. 00.55.33.png
Skärmavbild 2020-04-11 kl. 00.55.33.png (72.52 KiB) Visad 4889 gånger
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Tangband » 2020-04-11 18:41

Jag rekommenderar denna sida. Fullt med mätningar och mycket genomgående tester :)
https://www.rtings.com/headphones/revie ... audiophile

Sennheiser HD800 S verkar vara den bästa hörluren just nu , men den är inte helt sluten.
Bästa ljudet med slutna lurar enligt sidan är Audio-Technica ATH-M50x.
Test här :
https://www.rtings.com/headphones/revie ... a/ath-m50x

Den är förvånansvärt prisbillig.
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/h ... gJ1xPD_BwE

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2020-04-11 22:22

Den verkar jättefin, inte utan att man blir lite sugen även på den här modellen

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/horlurar/over-ear/audio-technica-ath-m50xbt/1011195.9293/

Exakt samma (?) + bluetooth (och kabel!)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav E » 2020-04-12 10:22

Har du slutnat lura din fru, hörru?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2020-04-12 19:09

Om du frågar mig så har hon, för längesen, fått egna Sennheiser :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2020-12-10 10:43

O så var frågan avgjord

https://www.apple.com/se/shop/buy-airpods/airpods-max

och vill man ha dem inear så är det löst sedan länge.

Over and out.
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Tangband » 2020-12-10 19:50

hifikg skrev:O så var frågan avgjord

https://www.apple.com/se/shop/buy-airpods/airpods-max

och vill man ha dem inear så är det löst sedan länge.

Over and out.


Intressant nyhet. Tror inte de är bättre än mina Sony wh1000x3 , men de kanske är nästan lika bra ? :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2020-12-10 20:08

Tangband skrev:
hifikg skrev:O så var frågan avgjord

https://www.apple.com/se/shop/buy-airpods/airpods-max

och vill man ha dem inear så är det löst sedan länge.

Over and out.


Intressant nyhet. Tror inte de är bättre än mina Sony wh1000x3 , men de kanske är nästan lika bra ? :)


Sony har inte verkat intresserade av musik på länge.
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Tangband » 2020-12-10 20:19

hifikg skrev:
Tangband skrev:
hifikg skrev:O så var frågan avgjord

https://www.apple.com/se/shop/buy-airpods/airpods-max

och vill man ha dem inear så är det löst sedan länge.

Over and out.


Intressant nyhet. Tror inte de är bättre än mina Sony wh1000x3 , men de kanske är nästan lika bra ? :)


Sony har inte verkat intresserade av musik på länge.


Inte Apple heller efter de tog bort hörlursutgången from Iphone 7 :? iPhone 6 är den sista renläriga ljudprylen från äpplet. :) ... lite som Carlssons sista ....
Är de nya lurarna bättre än Sony wh1000x3 eller x4 så köper jag ett par direkt. *
Jag lär nog ha möjlighet att jämföra de nya Apple-lurarna snart eftersom jag ha en god vän som gillar äpplen....

* det vore en skräll....
Senast redigerad av Tangband 2020-12-10 20:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav E » 2020-12-10 20:21

Nu har jag slutat läsa "stulna".

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Baffel » 2020-12-10 21:50

:mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2020-12-11 00:45

Tangband skrev:
hifikg skrev:
Tangband skrev:
Intressant nyhet. Tror inte de är bättre än mina Sony wh1000x3 , men de kanske är nästan lika bra ? :)


Sony har inte verkat intresserade av musik på länge.


Inte Apple heller efter de tog bort hörlursutgången from Iphone 7 :? iPhone 6 är den sista renläriga ljudprylen från äpplet. :) ... lite som Carlssons sista ....
Är de nya lurarna bättre än Sony wh1000x3 eller x4 så köper jag ett par direkt. *
Jag lär nog ha möjlighet att jämföra de nya Apple-lurarna snart eftersom jag ha en god vän som gillar äpplen....

* det vore en skräll....


Jag tänkte närmast på hur de misshandlar musik. Att inte ha möjligheten att köra trådat är förstås direkt galet för ett par stationära hörlurar, för ingen skulle väl gå ut i såna där? Jo, jag vet... men inte jag... inte jag... inte... f-n vet, blir det en kall vinter kanske de värmer öronena.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav petersteindl » 2020-12-11 01:53

Bose
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Tangband » 2020-12-11 10:01

hifikg skrev:
Tangband skrev:
hifikg skrev:
Sony har inte verkat intresserade av musik på länge.


Inte Apple heller efter de tog bort hörlursutgången from Iphone 7 :? iPhone 6 är den sista renläriga ljudprylen från äpplet. :) ... lite som Carlssons sista ....
Är de nya lurarna bättre än Sony wh1000x3 eller x4 så köper jag ett par direkt. *
Jag lär nog ha möjlighet att jämföra de nya Apple-lurarna snart eftersom jag ha en god vän som gillar äpplen....

* det vore en skräll....


Jag tänkte närmast på hur de misshandlar musik. Att inte ha möjligheten att köra trådat är förstås direkt galet för ett par stationära hörlurar, för ingen skulle väl gå ut i såna där? Jo, jag vet... men inte jag... inte jag... inte... f-n vet, blir det en kall vinter kanske de värmer öronena.


Både Sony wh1000x3 och x4 har trådad förbindelse om man vill det. Då blir ljudet märkbart bättre och i highend klass. Har de nya Apple-lurarna bara trådlös förbindelse ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Tangband » 2020-12-11 10:02

petersteindl skrev:Bose


På ungefär lika nivå som Sony WH 1000 X3 men inte bättre tycker jag, ljudmässigt. Sonyn har lite mer bas ( väldigt ren ) vilket gör att den kan upplevas som bättre med basfattiga produktioner.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Baffel » 2020-12-11 10:12

Sen ska de vara sköna att ha på sig . Köpte en begagnad B&W P7. Ljudet var helt ok men de var aningens för små , för mig, så de såldes sedan omgående.
AKG sägs ha sköna lurar. Har aldrig testat dock.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2020-12-11 15:09

Tangband skrev:
hifikg skrev:
Tangband skrev:
Inte Apple heller efter de tog bort hörlursutgången from Iphone 7 :? iPhone 6 är den sista renläriga ljudprylen från äpplet. :) ... lite som Carlssons sista ....
Är de nya lurarna bättre än Sony wh1000x3 eller x4 så köper jag ett par direkt. *
Jag lär nog ha möjlighet att jämföra de nya Apple-lurarna snart eftersom jag ha en god vän som gillar äpplen....

* det vore en skräll....


Jag tänkte närmast på hur de misshandlar musik. Att inte ha möjligheten att köra trådat är förstås direkt galet för ett par stationära hörlurar, för ingen skulle väl gå ut i såna där? Jo, jag vet... men inte jag... inte jag... inte... f-n vet, blir det en kall vinter kanske de värmer öronena.


Både Sony wh1000x3 och x4 har trådad förbindelse om man vill det. Då blir ljudet märkbart bättre och i highend klass. Har de nya Apple-lurarna bara trådlös förbindelse ?


Jag är rädd för det. Om det är så så finns de inte med på min "wanted" lista över stationära hörlurar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hcl » 2020-12-11 21:47

hifikg skrev:
Tangband skrev:
hifikg skrev:
Jag tänkte närmast på hur de misshandlar musik. Att inte ha möjligheten att köra trådat är förstås direkt galet för ett par stationära hörlurar, för ingen skulle väl gå ut i såna där? Jo, jag vet... men inte jag... inte jag... inte... f-n vet, blir det en kall vinter kanske de värmer öronena.


Både Sony wh1000x3 och x4 har trådad förbindelse om man vill det. Då blir ljudet märkbart bättre och i highend klass. Har de nya Apple-lurarna bara trådlös förbindelse ?


Jag är rädd för det. Om det är så så finns de inte med på min "wanted" lista över stationära hörlurar.

Till iPhone (via Bluetooth) tycker jag dessa är helt kass (musiken presenteras i en osalig röra). Jämförde med Bose NC700 (eller vad de nu heter) och Bose var klart bättre.

F.ö. håller jag med om Audio-Technica ATH-M50x. Klart bra (i varje fall till iPhone, dator etc.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2020-12-11 23:03

hcl skrev:
hifikg skrev:
Tangband skrev:
Både Sony wh1000x3 och x4 har trådad förbindelse om man vill det. Då blir ljudet märkbart bättre och i highend klass. Har de nya Apple-lurarna bara trådlös förbindelse ?


Jag är rädd för det. Om det är så så finns de inte med på min "wanted" lista över stationära hörlurar.

Till iPhone (via Bluetooth) tycker jag dessa är helt kass (musiken presenteras i en osalig röra). Jämförde med Bose NC700 (eller vad de nu heter) och Bose var klart bättre.

F.ö. håller jag med om Audio-Technica ATH-M50x. Klart bra (i varje fall till iPhone, dator etc.


Va!? Har du redan hunnit testa??
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hcl » 2020-12-12 12:16

hifikg skrev:Va!? Har du redan hunnit testa??

Redan?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-12-12 13:01

Från en välinformerad källa sägs det att det blir hörlurstest igen i kommande nummer av Musik & Ljudteknik. :wink: 8)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2020-12-12 17:05

De har kabel. De är bäst. Här finns en helt objektiv test



Spatial Audio... well... Apple kan, tror de just uppfann surroundljudet också :)
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], mindcruncher och 6 gäster