Bästa slutna hörlurarna?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
enJohn
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2004-08-21
Ort: Sthlm

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav enJohn » 2016-12-27 13:18

Kronkan skrev:
Vad som blir begripligt för mig är att en sluten lur möjliggör en intimare lyssning. Alltså ljudbilden kliver något mera framåt och man hör därmed varje händelse bättre definierad. Från lite mera allmänt till mera "detaljer". Inte detaljer som enskilda småljud utan att som exempelvis skiftningar i anslag o s v hörs bättre.


Min erfarenhet är precis tvärt om. Öppna lurar, såsom hd650 (och för den delen hd515 som är en mycket enklare lur) ger en "intim" känsla av rum, medan de slutna lurar jag lyssnat på (AKG k550, Audio-Technica ATH-M50) håller sig lite mer "inne i huvudet", även om dom är väldigt precisa och detaljerade.

Däremot så kan jag inte lyssna med öppna lurar på kontoret eller i hemmet när familjen är i närheten eftersom de avger så mycket ljud. På det sättet är slutna lurar intimare.

Men - jag vill nog ändå slå ett slag för in-ear! Bättre än man kan tro, bara man får rätt passning i öronen med bra proppar/buds/tips.

/en john som precis förstörde sina Senn' ie80 vid försök att byta en trasig comply foam tips :( :cry: :evil:

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JB » 2016-12-29 21:49

Köpte ett par "Philips Fidelio X2" för 1111 kr på mellanfisrean som jag fick hem idag, dom verkar tyvärr lida av ungefär samma hängmattskurvekaraktär som Audio-Technica M50X och fungerar därmed rätt halvkasst med modern musik som också brukar ha den karaktären (hängmattskurva + hängmattskurva = HÄNGMATTSKURVA) dvs överdriven bas och skrikig diskant och ett stort hål mellan.

Är det bara Sennheiser som vet hur man gör hörlurar börjar jag undra?

Ska väl inte dissa dessa allt för hårt innan dom är inspelade.. dom är väldigt bekväma och känns välbyggda precis som M50X iaf.
Än så länge låter dom lite bättre än M50X iaf men låååångt ifrån HD650 (som förstås kostar mycket mer också)

Användarvisningsbild
audioslave
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: Malmö

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav audioslave » 2016-12-31 01:06

JB skrev:Köpte ett par "Philips Fidelio X2" för 1111 kr på mellanfisrean som jag fick hem idag, dom verkar tyvärr lida av ungefär samma hängmattskurvekaraktär som Audio-Technica M50X och fungerar därmed rätt halvkasst med modern musik som också brukar ha den karaktären (hängmattskurva + hängmattskurva = HÄNGMATTSKURVA) dvs överdriven bas och skrikig diskant och ett stort hål mellan.

Är det bara Sennheiser som vet hur man gör hörlurar börjar jag undra?

Ska väl inte dissa dessa allt för hårt innan dom är inspelade.. dom är väldigt bekväma och känns välbyggda precis som M50X iaf.
Än så länge låter dom lite bättre än M50X iaf men låååångt ifrån HD650 (som förstås kostar mycket mer också)


Köpte mig ett par Audio Technica ATH-MSR7 under black friday för 1249:- nedsatt från 2490:-. De ska enligt recensioner och AT vara mer åt referens/studio/produktions-hållet då de ska vara väldigt balanserade när det kommer till de olika registren. Jag har inget att jämföra med direkt så den saken ska jag inte uttala mig om, men efter att ha lyssnat på dem ett par timmar om dagen nu under en månad måste jag säga att jag är väldigt nöjd. Låter väldigt fint, inte för skarp diskant/mellanregister och inte heller för mycket bas.

De var väldigt obekväma till en början men har nu blivit mjukare och sitter inte så hårt, låter väldigt bra och fungerar bra att driva med min iphone 6s.

Provlyssna ett par vetja!

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav distad » 2016-12-31 23:06

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:
Sonymodellen kanske vore skoj. Lite extra bumpa kan väl aldrig skada i huvudknoppen emellanåt. Lite busigt, som att skruva upp nivån på subbarna i lyssningsrummet och köra dunka dunka emellanåt :-)
Livet ska inte bara vara transparent!

Det är faktiskt inte så jätte mycket dunka dunka som man kan tro, utan det är ganska balanserat ändå även om basen är mycket rejäl. Men jag kan mycket väl förstå att folk som tex gillar AKG lurar inte gillar mina Sony.


Kul, låter uppfriskande :-) Nu blev jag sugen...

Nå vågar du testa eller ? Kostar ju inte mer än att du kan ge bort dem som present till någon släkting som behöver något till telefonen eller så om de skulle ge dig en chock. :twisted:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav MorganM » 2017-01-01 10:46

Jag har Sennheiser HD 600 och AKG 271 MKII.Och jag tycker absolut HD 600 låter bättre.Har även jämnfört HD 600 mot HD 650,och skillnaden mellan dom är att HD 650 har mer tydlig bas (känns lite hissad i basen).HD 600 tycker jag låter mer neutrala och linjära i ljudet,samt att dom spelar med en skön luftighet en bit från huvudet.

AKG 271MKII tycker jag låter lite platt (jämnfört mot HD 600).Och dom är inte alls lika luftiga och lätta i ljudet,utan låter mer fokuserade,och spelar mer i huvudet.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav MorganM » 2017-01-01 10:51

Alexi skrev:
hifikg skrev:
tobm skrev:AKG K550 för 990kr istället för 2690 kr kanske kan vara något?: https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/all-lagerrensning/in-ear/akg-k550 (lustig länk, "in-ear"?)


Fast så dyra är det nog längesen de var. Men absolut ett bra pris.
Även HD 650 har gått ner rejält i pris, de går att få nya i butik för under 3000 ibland, antagligen för att de stått länge på hyllan och värmt sina platser.

HD650 låter betydligt sämre än HD600.


Håller med om att HD 650 inte är lika linjära i ljudet,utan HD 650 är lite lätt boostade i basen.
HD 600 är min favorit.Neutrala luftiga,spelar en bit ut från huvudet med ett fint lugn där inget sticker ut,och ett härligt djup i ljudbilen.Låter som Ino Audio Pi 60 i ett väldämpat rum :).
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav lennartj » 2017-01-01 15:04

Tråden startade väl med att hifikg ville ha tips om bra slutna lurar i prisläget 800-1200 kr.
Han nämner också vilka lurar han redan har, för olika ändamål, bl.a. Sennheisser HD650.
Som bekant är den INTE sluten utan läcker ljud i båda riktningar.
När man av olika skäl måste ha slutna lurar har nog många av oss tvingats konstatera att
jämför man hörlurar av båda typerna i samma prisklass låter de slutna (surprise???)
mera instängt, både klangligt och perspektivmässigt.

I just utkomna Musik och Ljudteknik 2016/4 får AKG K271, som jag både har och har
rekommenderat, oväntat stort utrymme i testen av elva hörlurar.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav MorganM » 2017-02-08 21:40

Sitter och utvärderar Philips Fidetio x2 just nu.Låter ganska neutrala,dock bara spelat några timmar än.

Ska testa dom mot mina sennheiser HD 600 och AKG 271 MK2.

Återkommer med lyssningsintryck mellan alla 3 hörlurar om några dagar.

PS! Cd spelaren är Pioneer dv 668 och hörlursförstärkaren är Holographic Audio Ear two.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Kribban » 2017-02-08 22:49

Det ser jag fram emot! Gärna innan söndag då det är sista dagen på rean för Fidelio X2

/Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2017-02-08 22:52

Är X2 slutna lurar? Jag lurar på lurar än, men har för stunden bestämt mig för att mina in-ear lurar funkar bra när jag inte vill störa någon. Och vill jag lyssna "på riktigt" så har jag HD 650..
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav petersteindl » 2017-02-09 00:06

Prova Z1R Premium Headphones. Jag har hört att de skall låta bra.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav hifikg » 2017-02-09 00:10

petersteindl skrev:Prova Z1R Premium Headphones. Jag har hört att de skall låta bra.

Med vänlig hälsning
Peter


Har redan ett par Sony-lurar ;-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav petersteindl » 2017-02-09 00:32

hifikg skrev:
petersteindl skrev:Prova Z1R Premium Headphones. Jag har hört att de skall låta bra.

Med vänlig hälsning
Peter


Har redan ett par Sony-lurar ;-)


Prova dem ändå.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav darkg » 2017-02-09 01:49

Du får väl bjuda till och stå för mellanskillnaden, Peter!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
faema
 
Inlägg: 1718
Blev medlem: 2010-03-18
Ort: Hässleholm

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav faema » 2017-02-09 09:50

Varför nämns inte Grado i sammanhanget. Gr60 är mångas favorit i den prisklassen.
Jag genomgick en resa för ca 3 år den, ville ha den bästa hörluren, provade måååånga lura men valde till slut Grado 1000. Visst, en annna än prisklass än TS´s men ändå. GR60 har liknande fina ljud.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav MorganM » 2017-02-10 19:11

[quote="faema"]Varför nämns inte Grado i sammanhanget. Gr60 är mångas favorit i den prisklassen.

Kanske ingen av dom som skrivit som provat?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav MorganM » 2017-02-10 19:16

Kribban skrev:Det ser jag fram emot! Gärna innan söndag då det är sista dagen på rean för Fidelio X2

/Christer


Sony lurarna (x2)Låter faktiskt bra.men inte lika bra som Sennheiser HD 600.

Skillnaden är att Sony x2 lurarna låter lite lite orent (dist?).Skillnaden är inte stor men spelar man ett stycke (20sek) och vet exakt hur det ska låta (Pioneer dv 668,Cr80es,pi60,x2,1090,1080).Då hör man att det finns en liten orenhet samt en lite förhöjning i basområdet,och att Sony x2 lurarna inte spelar med samma djup som Sennheiser HD 600.Samt att x2 spelar mera i huvudet,medans HD 600 spelar längre ut från huvudet.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav MorganM » 2017-02-10 19:19

hifikg skrev:Är X2 slutna lurar? Jag lurar på lurar än, men har för stunden bestämt mig för att mina in-ear lurar funkar bra när jag inte vill störa någon. Och vill jag lyssna "på riktigt" så har jag HD 650..


Nej,dom är öppna,men vet inte om det är halvöppna eller helöppna (vad skillnaden mellan hel/halv det är vet jag inte).Dock så tror jag att vid ett test av dom, skrev att dom var slutna?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav MorganM » 2017-02-10 19:25

MorganM skrev:
Kribban skrev:Det ser jag fram emot! Gärna innan söndag då det är sista dagen på rean för Fidelio X2

/Christer


Sony lurarna (x2)Låter faktiskt bra.men inte lika bra som Sennheiser HD 600.

Skillnaden är att Sony x2 lurarna låter lite lite orent (dist?).Skillnaden är inte stor men spelar man ett stycke (20sek) och vet exakt hur det ska låta (Pioneer dv 668,Cr80es,pi60,x2,1090,1080).Då hör man att det finns en liten orenhet samt en lite förhöjning i basområdet,och att Sony x2 lurarna inte spelar med samma djup som Sennheiser HD 600.Samt att x2 spelar mera i huvudet,medans HD 600 spelar längre ut från huvudet.


Däremot så satt lurarna jätte bra på huvudet,och att dom var sköna.Samt att öronen var fria inne i lurarna (alltså örat bottnade inte inne i luren)(i alla fall inte mina öron).
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav MorganM » 2017-02-10 19:27

MorganM skrev:
MorganM skrev:
Kribban skrev:Det ser jag fram emot! Gärna innan söndag då det är sista dagen på rean för Fidelio X2

/Christer


Sony lurarna (x2)Låter faktiskt bra.men inte lika bra som Sennheiser HD 600.

Skillnaden är att Sony x2 lurarna låter lite lite orent (dist?).Skillnaden är inte stor men spelar man ett stycke (20sek) och vet exakt hur det ska låta (Pioneer dv 668,Cr80es,pi60,x2,1090,1080).Då hör man att det finns en liten orenhet samt en lite förhöjning i basområdet,och att Sony x2 lurarna inte spelar med samma djup som Sennheiser HD 600.Samt att x2 spelar mera i huvudet,medans HD 600 spelar längre ut från huvudet.


Däremot så satt lurarna jätte bra på huvudet,och att dom var sköna.Samt att öronen var fria inne i lurarna (alltså örat bottnade inte inne i luren)(i alla fall inte mina öron).

Om jag inte hade haft Sennheiser att jämföra mot,så hade jag behållit Sony fidetio X2 lurarna.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JB » 2017-02-18 12:28

MorganM skrev:
Alexi skrev:
hifikg skrev:
Fast så dyra är det nog längesen de var. Men absolut ett bra pris.
Även HD 650 har gått ner rejält i pris, de går att få nya i butik för under 3000 ibland, antagligen för att de stått länge på hyllan och värmt sina platser.

HD650 låter betydligt sämre än HD600.


Håller med om att HD 650 inte är lika linjära i ljudet,utan HD 650 är lite lätt boostade i basen.
HD 600 är min favorit.Neutrala luftiga,spelar en bit ut från huvudet med ett fint lugn där inget sticker ut,och ett härligt djup i ljudbilen.Låter som Ino Audio Pi 60 i ett väldämpat rum :).


Jag skulle tro att Sennheiser ville göra en version av HD600 som fungerar bra med modern musik när dom gjorde HD650, den lite boostade basen samt diskanten som är lite mer "laid-back" (jämfört med många andra lurar som ofta har hissad diskant) gör att HD650 är dom bästa lurarna jag hört om man vill lyssna på moderna mixar, men både HD600 och HD650 är grymma lurar och det är inte jättestor skillnad mellan dom.

Men vad ni än gör, skippa HD800 om ni vill kunna lyssna på någon musik överhuvudtaget som är gjord efter 1995, annars låter dom vääääldigt skrikigt =P

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2017-08-27 09:37

Hej!

Jag har sedan en tid tillbaka köpt in AKG 271 Mk2, och håller med om att de inte låter så bra - de är tunna och något vassa. När jag avlyssnad de som hette AKG 271 Studio (mk2) en gång i tiden (MoLT) så är minnet att de lät ungefär som HD600 i tonalitet. 271 Mk2 som jag har är dels lite för basfattiga, oavsett hur jag flyttar om lurarna samt har en pek runt 7-8 kHz som inte låter så bra.

SÅ min undran är om inte AKG gjort en förändring från "Studio"-varianten till enbart Mk2-varianten?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav shifts » 2017-08-27 11:44

Thomas_A: Det där låter precis som min egen erfarenhet av dessa lurar.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2017-08-27 14:14

Tittar man på mätningar på webben finns det sådana som liknar den i MoLT och det är studiovarianten av 271 med bas som är jämn och utan några utstickande frekvensband. . Övriga uppvisar en fallande bas och en ganska elak topp vid 7-8 kHz. Så jag vill nog hävda att k271 mk2 vs k271 mk2 Studio är helr olika lurar även om de ser väldigt lika ut.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JM » 2017-08-27 20:04

Frågan "Bästa slutna hörlurarna?" kan inte besvaras med vanliga mätningar.
Inte går det heller att följa guldörons rekommendationer.

Speciellt slutna hörlurar ger extremt olika frekvensgång vid trumhinnan pga störda naturliga resonanser. Hos vuxna män erhålls utan lurar en resonanstopp vid drygt 3500 Hz (området där vi är som känsligast) och hos barn över 5000 Hz.

Den interindividuella spridningen är så stor att bara den egna subjektiva bedömningen map frekvensgång kan ge rätt lurar i normalfallet.
Det finns komplicerade sätt att mäta upp sin personliga tonkurva vid trumhinnan och utifrån kurvan korrigera till upplevd rak eller önskad kurva.
Här en tankeväckande studie från Finland. Notera även att olika fabrikats lur-konstruktion ger mycket olika tonkurva hos samma individ.

lurar.gif
lurar.gif (56.55 KiB) Visad 6161 gånger


About 10 students from Helsinki University participated in the test.
The top left graph shows the equal loudness contours from the loudspeaker for each subject.
The other curves show the difference between this curve and the equal loudness curves for four different headphones.
It was hoped that the Stax 303 phones would show less individual variation. This was not the case.
(blue = left ear, red = right cyan = author’s left ear)
The Philips phones were an insert type. These also showed large variation among individuals.

Studien finns omnämnd på sida 30 i PP serien.
http://www.davidgriesinger.com/Accurate ... oston.pptx

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2017-08-27 22:13

Det finns variationer ja, men från MoLT testen så var exempelvis K271 Mk2 Studio och HD600 de som unisont bedömdes som bäst utifrån tonalitet och distorsion. K271 Mk2 låter inte som K271 Studio och mäter inte heller som den, varken i MoLTs mätningar eller de som går att hitta på nätet. Nedan visas bland annat K271 Studio där basen hålls uppe ganska mycket. Senare mätningar visade ganska mycket bastapp.

Bild
Bild

Kikar man på senare mätningar av just K271 (utan studio) visar de en annan bild:

Bild
Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JM » 2017-08-28 05:39

Thomas_A skrev:Det finns variationer ja, men från MoLT testen så var exempelvis K271 Mk2 Studio och HD600 de som unisont bedömdes som bäst utifrån tonalitet och distorsion. K271 Mk2 låter inte som K271 Studio och mäter inte heller som den, varken i MoLTs mätningar eller de som går att hitta på nätet. Nedan visas bland annat K271 Studio där basen hålls uppe ganska mycket. Senare mätningar visade ganska mycket bastapp.

[ Bild ]
[ Bild ]

Kikar man på senare mätningar av just K271 (utan studio) visar de en annan bild:

[ Bild ]
[ Bild ]

Tyvärr blir mätningarna ovan meningslösa map frekvensgång.
När du tycker att framtestade lurar typ ovan eller rekommenderade lurar av en kompis låter dåligt så har du sannolikt rätt.
Anatomin utanför trumhinnan och lurarnas konstruktion varierar för mycket.
Variationerna i resonanser skapade av lurar i ffa yttre hörselgången gör testerna meningslösa och vilseledande i det enskilda fallet.
Lösningen som jag ser det är i praktiken att testa lurar tills du hittar något som du tycker låter bra med dina öron.

Sean Olive på Harman berör problemet med ansats till lösning.

In fact, there is almost no correlation between price and sound quality based on our research.

http://seanolive.blogspot.se/2017/02/tw ... nd_17.html

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2017-08-28 06:37

Fast jag tycker inte att "framtestade lurar hos någon kompis låter dåligt". Det är 4-5 stycken som testat 30 lurar och alla har samstämmiga recensioner oberoende av varandra. Slutna lurar kan ha väldigt olika basgång pga av att de sluter olika tätt på olika huvudformer. För att få rätt basgång måste de sluta tätt.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JM » 2017-08-28 07:09

Thomas_A skrev:Fast jag tycker inte att "framtestade lurar hos någon kompis låter dåligt". Det är 4-5 stycken som testat 30 lurar och alla har samstämmiga recensioner oberoende av varandra. Slutna lurar kan ha väldigt olika basgång pga av att de sluter olika tätt på olika huvudformer. För att få rätt basgång måste de sluta tätt.

Kan du beskriva hur testet gick till?
Vad innebär oberoende av varandra?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2017-08-28 07:17

JM skrev:
Thomas_A skrev:Fast jag tycker inte att "framtestade lurar hos någon kompis låter dåligt". Det är 4-5 stycken som testat 30 lurar och alla har samstämmiga recensioner oberoende av varandra. Slutna lurar kan ha väldigt olika basgång pga av att de sluter olika tätt på olika huvudformer. För att få rätt basgång måste de sluta tätt.

Kan du beskriva hur testet gick till?
Vad innebär oberoende av varandra?

JM


Det var ett test där lurarna gick runt till ett antal personer. I mitt fall testade jag lurarna en efter en hos Morello. Några som helst mätningar hade jag inte sett och inte heller några utlåtanden från någon. Dubbelblint var det inte men trots det var våra rankningar av lurarna i stort samstämmiga. HD600 och AKG 271 Studio var de som hamnade i topp. Andra lurar var antingen bashöjda eller basfattig och några led av ganska vassa disktanthöjningar.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster