Canton Digital 2.1 bra eller anus?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
marcusssfl

Canton Digital 2.1 bra eller anus?

Inläggav marcusssfl » 2016-12-03 22:54

Hittar ytterst lite om dessa högtalarna,Canton Digital 2.1? Någon som äger ett par som
kan dela med sig om va ni tycker om dom?

Hittar inte några specifikationer om dom?
Vad sitter det för element i ? om jag förstått det hela rätt är digital 1.1 en större högtalare?

hur är rc-l mot Digital 2.1 som högtalare?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Canton Digital 2.1 bra eller anus?

Inläggav Max_Headroom » 2016-12-04 00:02

Här är en tråd på Hifi-forum där dom värkar undersöka just detta:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=78273

Jag orkar inte läsa tråden, men ser på annat håll att 2.1orna anågs som mycket prisvärda på 90-talet. Dom ser stora ut och det är ju en lovande start.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-04 14:36

Har inte Nattlorden på detta forum ett par Canton Digital i gömmorna?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-12-04 15:03

Jodå, jag sitter på ett par 1.1 - ingen har bjudit i närheten av vad jag tycker de är värda, så de står som dammsamlare och helmholz-dämpare här. (den ena dvs, den andra är pluggad för den hjälpte inget)

Bild

2.1 har en storlek mindre basar och ett något mindre kabinett (fast det märker man inte). Är väl 2x12 i 1.1 och 2x10 i 2.1 Annars är det samma mittmonterade diskant framför mellanregistret i båda.

Bild

Båda är klart överlägsna RC-L

Mjukvaran till boxen kan vara svårt att hitta någonstans att köra, vill minnas jag fick köra i DOS 5.0 själv. Men med tanke på vad jag tycker om rumskorrigering idag, så hade jag nog ändå bara kört fabriksläget.

Boxen internsamplar i 44,1kHz - så man har inte så mycket nytta av mer högupplösande format tyvärr ( tror detta var huvudanledningen att Canton inte kom med fler generationer ).

Har ingen mikrofon själv, den inmätningen gjorde Canseda här hemma.

Har man plats till dem och får de för ett bra pris, så kan det nog vara ett klipp. Rekommenderar minst 200-250W att driva dem, det gjorde stor skillnad mot 100W för min del. Cantons mangandome vill man inte höra klippande stärkare via.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Återgå till Köpråd