Projektor och duk för vardagsrummet

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cinder

Projektor och duk för vardagsrummet

Inläggav Cinder » 2016-12-17 14:18

Har börjat fundera lite på om det in skulle sitta rätt bra med en projektor i vardagsrummet. Väggen som duken skulle hängas på är 245cm bred, så en duk hamnar någonstans på max 100".
Vi sitter ca 3.5-4m från väggen. Så vad skulle jag kunna titta på för projektorer och dukar (gärna begagnade om det ger mer för pengarna) om jag inte vill spendera med än 5000-10000kr som mest.
Ljusinsläppet är inte enormt, och det är ganska mörka väggar i rummet, jag upplever rummet överlag som ganska dunkelt.

Jag har aldrig ägt en projektor tidigare, så alla tips välkomna!
Hur är det med uppdateringsfrekvenser hos projektorer i regel, om jag kör 1080p, är det 60Hz som är standard, eller ligger de normalt högre än så?

Användarvisningsbild
-Palle-

Re: Projektor och duk för vardagsrummet

Inläggav -Palle- » 2016-12-17 16:34

Jag har en Sony HW20 som ska avyttras p.g.a uppgradering om det är intressant?

Nu är jag visserligen lite partisk men det är en riktigt trevlig projektor. :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-12-17 17:14

-Palle- skrev:Nu är jag visserligen lite partisk men det är en riktigt trevlig projektor. :)

Jag tycker den är helt ok. Mitt exemplar har tyvärr lite problem med de näst djupaste gråskalenivåerna: väldigt mörkt går lite mot grönt medan helt svart inte gör det vilket leder till att det blir en ganska tydlig gräns mellan svart och nästan helt svart. Men det kanske bara är mitt exempler. Bilden är också lite mindre skarp jämfört med BenQ w5000 jag hade tidigare (vilket är väntat eftersom BenQ var en DLP), men gällande färger, svärta, zoomomfång och framförallt ljudnivå är sony vpl-hw20 mycket bättre.

edit: glömde ju svara på frågan om uppdateringsfrekvens. Nej, 24Hz är det som gäller för film. Just nu i alla fall.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-12-17 17:50

Jag kan inte påstå att jag upplever att nästan svart går åt det gröna hållet på min?
Ett tips angående skärpan om du inte redan gjort det förstås, kolla i menyn att panel alignment ser bra ut, det kanske behövs justeras där?
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-12-17 17:55

Låter precis som sådant som löser sig med en kalibrering. Alltså en riktig.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-12-18 00:41

Hw20 skulle kunna vara intressant, skicka mig ett pm. Återkommer med ett lite längre inlägg imorgon när jag är hemma. Har ni några tips på dukar kring 100 tum så länge?

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-12-18 18:13

Finns det något särskilt att tänka på kring dukar, jag har ingen mer koll än att jag läst hembiobutikens dukguide, och enligt den verkar det rätt vettigt att skaffa en grå högkontrastduk med gain 1.4 till vårt vardagsrum.
Att ha en högkontrastduk - ger det mycket negativa effekter när man tittar när det är väldigt mörkt och nedsläckt i rummet, jämfört med i dagsljus?

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-12-18 22:03

Jag har haft högkontrastduk i 5 år och visst finns det nackdelar, hotspotting är inget jag märkt av men jag ser "shine" tydligt vid ljusa scener. Dock tycker jag att fördelarna för mig i mitt rum kraftigt uppväger nackdelarna iom att jag inte har en biogrotta.

Mitt tips där är att åka och titta med egna ögon, jag stör mig inte på glittret även om jag tydligt ser det. Men alla är vi olika, jag kan t.ex inte med regnbågseffekten från en dlp projektor, för mig förstör det hela upplevelsen.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-12-18 22:18

KarlXII skrev:Låter precis som sådant som löser sig med en kalibrering. Alltså en riktig.

Media markt har väl om jag förstått det rätt, kalibrering för en spottstyver ( i sammanhanget )
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-12-18 22:19

Dessvärre inte för projektorer, endast för TV-apparater om jag förstått det rätt.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2016-12-18 22:57

Cinder skrev:Finns det något särskilt att tänka på kring dukar, jag har ingen mer koll än att jag läst hembiobutikens dukguide, och enligt den verkar det rätt vettigt att skaffa en grå högkontrastduk med gain 1.4 till vårt vardagsrum.
Att ha en högkontrastduk - ger det mycket negativa effekter när man tittar när det är väldigt mörkt och nedsläckt i rummet, jämfört med i dagsljus?

Dukguiden på Component kan också vara värd att läsa: http://www.component.se/docs.php?id=24

En budget på 5-10 kkr för både duk och projektor är rätt snävt om det ska bli bra. Det kan dessutom behöva läggas några kronor kontroll av ljus och reflektioner i rummet.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-12-18 22:58

Elkedjornas kalibrering är ingen riktig kalibrering, de har kalibrerat en enda enhet av produkten och det de sen säljer är inmatning av samma inställningar på en annan enhet som du köper.
Man betalar 1000kr för något som inte blir rätt med andra ord eftersom det skiljer mellan enheter.

Angående projektorer så är jag allerigisk mot regnbågsflimmer, vilka projektortyper bör jag satsa på då?

Mirage: Jag kan tänka mig att köpa begagnat, är det fortfarande för snäv budget då?

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-12-18 23:07

Cinder: Elgiganten gör så, hos MediaMarkt däremot kommer en ISF-certifierad person ut och gör kalibreringen i ditt hem.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-12-18 23:08

-Palle- skrev:Cinder: Elgiganten gör så, hos MediaMarkt däremot kommer en ISF-certifierad person ut och gör kalibreringen i ditt hem.

Aha, en guldstjärna till Mediamarkt då :) Kul att någon kan göra rätt i så fall

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2016-12-18 23:19

Angående kalibreringen så är det som -Palle- skriver, Media Markt sticker ut lite här bland kedjorna. Möjligtvis kan man tillägga att de även erbjuder en ISF-kalibrering utförd i butiken till en lägre kostnad, men den tar då förstås inte hänsyn till ditt eget rum. Finns en lång tråd på Minhembio om detta.

Det är ju rätt stor skillnad på fem och tio tusen kronor. Köper du begagnat och lägger 5 kkr på vardera delen så kan du nog hitta vettiga grejer. Begagnad projektor innebär dock alltid viss risk med dålig lampa, damm på bildpanel och även viss degradering av bildpanelen.

Den teknik som kan ge flimmer är väl DLP, men även typen av duk kan ge regnbågseffekter.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-12-19 07:55

-Palle- skrev:Dessvärre inte för projektorer, endast för TV-apparater om jag förstått det rätt.

Jo det är för projektorer också, om man har tur. Det är upp till varje butik att bestämma vad jag förstått av tråden på minhembio. Ringblixt skrev: "Vill minnas att just grönt i skuggtoner var ett allmänt problem med HW20". Men det betyder ju inte att det är ett stort problem eller att det gäller för alla exemplar. Projektorn jag köpte var nämligen kalibrerad av therock hos förra ägaren. Men nu när man bytt lampa och stoppat in den i ett annat rum kanske det ska göras om om några hundra timmar? :)

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-12-19 09:13

Tarzan skrev:
-Palle- skrev:Dessvärre inte för projektorer, endast för TV-apparater om jag förstått det rätt.

Jo det är för projektorer också, om man har tur. Det är upp till varje butik att bestämma vad jag förstått av tråden på minhembio.

Åfan det var mer än jag visste? Då ska jag höra och se vad dom kan göra för mig. :D
Ja herr Ytterberg har ofta stenkoll, köpte faktiskt min HW20 av honom när han jobbade på Hembiobutiken.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-12-23 16:37

Vad säger ni som äger projektorer om dukar - vit, grå eller högkontrast?
Vilka produkter är det ni äger och har sett/testat, finns det några som kan rekommenderas varmt, eller några ni kan varna för?

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2016-12-23 23:15

När jag plugagde så ordnade jag budget-hemambio, hittade en CRT-proj på blocket för 3500 inklusive D/A plus en IKEA Tupplur rullgardin (2m bred) för typ 4-500.
De ligger i förrådet och tar plats nu när jag har flyttat till annan lägenhet, dessvärre har projjen problem med kalibreringen av ena röret.
Hursomhelst, om du har plats och mörkt nog och vill ha en bildupplevelse utöver det vanliga så tror jag fortfarande inte man slår en CRT i pris/prestanda.
(kanske krävs att man är lite händig också)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-12-23 23:20

Cinder skrev:Vad säger ni som äger projektorer om dukar - vit, grå eller högkontrast?
Vilka produkter är det ni äger och har sett/testat, finns det några som kan rekommenderas varmt, eller några ni kan varna för?

Jag säger titta själv, en högkontrastduk ala Stewart glittrar påtok för mycket för mig i ljusa scener, medans för Palle så stör han sig inte alls på detta utan kan njuta av det fördelarna istället.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-12-23 23:46

Cinder skrev:
-Palle- skrev:Cinder: Elgiganten gör så, hos MediaMarkt däremot kommer en ISF-certifierad person ut och gör kalibreringen i ditt hem.

Gör de det på både TV o Projje, även fast man inte köpt den hos MM, hemma för 2000kr?
Det är isåfall billigt!
Ni som läst trådar om detta, är det proffs som gör det?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-12-24 09:53

sportbilsentusiasten skrev:
Cinder skrev:

Gör de det på både TV o Projje, även fast man inte köpt den hos MM, hemma för 2000kr?
Det är isåfall billigt!

MM har varit seriösa och skickat iväg i alla fall en person per butik till att bli ISF-certifierad på riktigt på en utbildning ordnad av Perra1 (på component och minhembio), som själv beskriver den som gedigen. Den verkar främst ha fokuserat på TV-apparater vad jag förstått. Och ja, kalibreringen är en egen tjänst som de säljer, inte bara någonting som bara erbjuds i kombination med försäljning av deras tvaparater (även om jag kan tänka mig om dessa ges företräde om de skulle ha ont om tid).

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2016-12-24 11:26

Om man ska hårdra det här med dukar ger en vit duk utan förstärkning (gain) i ett kolsvart utan reflektioner rum bäst bild. Alla andra dukar är i olika grad gjorda för att kompensera för brister i rummet, med olika grad av kompromisser. Kompromisser som ofta kostar pengar, vilket göra att slutresultatet kan bli bättre om du lägger pengarna på att förbättra rummet än en duk som kompenserar för dess brister.

Så valet av duk beror på mycket på ditt rum och möjligheterna att kontrollera ljuset, men även på vilken projektor du ska ha. Som det är skrivet ovan så måste du se själv för att bedöma vad som är acceptabelt/bra för dig.

Själv köpte jag duk i en butik där jag blev övertygad om fördelarna med en vit duk och gjorde om mitt rum för att det skulle passa duken. Duken har gain 1,3 och det gör att det funkar skapligt även om det kommer in lite ljus genom fönstren, men långt från optimalt. När rummet är mörklagt blir det dock så bra att jag antagligen kunde haft en duk med gain 1,0. Jag ser inte nackdelarna med den förstärkning min duk har, men den som kalibrerat projektorn säger att han gör det. Han sa dock att om jag inte ser det så tänker han inte tala om vad jag ska titta efter för att se det. :)

Om jag förstått tråden om Media Markt på Minhembio rätt så marknadsför de inte kalibrering av projektorer, men vissa av butikerna fixar det också. Man får helt enkelt fråga sin lokala butik vad som gäller.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-12-24 11:34

Tarzan skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
Cinder skrev:

Det är isåfall billigt!

MM har varit seriösa och skickat iväg i alla fall en person per butik till att bli ISF-certifierad på riktigt på en utbildning ordnad av Perra1 (på component och minhembio), som själv beskriver den som gedigen. Den verkar främst ha fokuserat på TV-apparater vad jag förstått. Och ja, kalibreringen är en egen tjänst som de säljer, inte bara någonting som bara erbjuds i kombination med försäljning av deras tvaparater (även om jag kan tänka mig om dessa ges företräde om de skulle ha ont om tid).

Tack.
Välutbildade men med begränsad erfarenhet. Man får vänta till de skaffat den...
Vad kostar en kallibrering av erfaren proffs?

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-12-24 12:34

Det lutar åt en vit duk, vill inte ha grått om det innebär att vitt upplevs som grått när man tittar även i mörker, och högkontrastduk funkar nog inte pga för litet kastavstånd.
Att ha lite högre gain skulle nog inte skada då mitt vardagsrum inte är ljusoptimalt, med en hel rad med fönster på motsatt vägg från duken (se bild nedan).
Tapeterna är dock mörka och det är träd utanför fönstren, så jag skulle ändå säga att rummet är rätt mörkt rent generellt.
Bild

Men hur resonerar ni kring höjdplacering av duk, jag har ju en TV-bänk som min 60" LG står på tillsammans med piP idag, och jag känner att jag ogärna börjar byta möbler.
Bänken är ca 50cm hög, och piP på det, så duken måste hamna ovanför högtalarna, ca 80cm ovanför golvet som lägst.
Tänkte nog fixa högtalarstativ också så att piP kan flytta ut bredvid TV-bänken och helheten ser lite mer korrekt ut i och med att högtalarna inte står så långt innanför dukkanten,
duken tänkte jag sätta så stor som möjligt, 90-100" där 100" bara ger några centimeters marginal till dörrkarmen (det är dörrar på båda sidor).
Bild
Här kan ni ju förresten se en av huvudanledningarna till projektortankarna - reflektionerna från fönstrena är helt vansinniga i panelglaset på TV:n.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-12-24 13:35

Finns ju TV som är bättre på att hantera infallande ljus, om nu det är skälet till projjetankar.

Är det högtalare du har massa av ovan fönstren?
Så många?

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-12-24 13:46

sportbilsentusiasten skrev:Finns ju TV som är bättre på att hantera infallande ljus, om nu det är skälet till projjetankar.

Är det högtalare du har massa av ovan fönstren?
Så många?

Ja nog finns det bättre TV, men med projektor så får jag ju ganska mycket mer bildyta också, plus att jag helt enkelt är lite sugen på att prova.
Ja det är surroundmuppsar på väggen, tänkte hänga projektorn i mitten mellan dom :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-12-24 16:21

Har du även högtalarna på sidorna? Hur många?
Ser ingen center o sub, eller finns de med?

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-12-24 19:16

sportbilsentusiasten skrev:Har du även högtalarna på sidorna? Hur många?
Ser ingen center o sub, eller finns de med?

Nej just nu har jag inte högtalare på sidoväggarna, de är av betong så jag orkar inte i den här lägenheten. Har dock 4st till som ligger för just det ändamålet.
Har ingen center, sub har jag bara i form av basspumps i soffan, som sagt - lägenhet.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-12-25 11:01

Vad förvånad jag blev när jag så piP, kände igen dom sen såg jag att du finns i Luleå då förstår jag.

Stefans piP kan jag anta? Mina piP är också hos fodervärd tills han får sina egna.. :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Nästa

Återgå till Köpråd