Kompakt förstärkare, tips?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav Bjorn_ » 2016-12-18 12:37

Hej,

Jag hade långt gångna funderingar på att avyttra hela anläggningen för att byta ut den mot ett par renoverade oa5-v3 - men nu kan jag inte bestämma mig efter att ha fått till ljudet riktigt bra. Oavsett så kommer jag vilja få igång min OA5:or och då helst med en miniförstärkare. Målet är användarvänlighet, passande design, riia, och låg dist och prisvärd
Går ju inte ihop, jag vet...

Men om vi ponerar att jag redan har en (för mig) fantastisk anläggning och att jag ändå vill få igång mina oa5:or utan för mycket prylar och pengar...
Jag kommer också renovera oa5:orna med orginal elementplacering för att efterlikna just "loungehögtalar-idén"

Jag har kikat lite på kinesprylar så som dynavox
TPR-2 - extern nätdel, ingen fördel som jag ser det. Den har rör i försteget men jag hittar inga specar för thd, gissar att det är liknande som för tpr-3, dvs 0,5 (enligt tillverkaren) men jag vet inte om det går att lita på. Om jag skall försöka dra någon slutsats om just dist så verkar den ligga lite lägre än en ren rörförstärkare.

TPR-3 - snyggare - har samma gulliga lysdioder bakom rören som tpr-2 - men det ser ändå lite coolt ut om än meningslöst. Fler ingångar. specad thd på 0,5

ET-100 - kommer användas med tpr2 eller 3 - designmatchat

VR-307 - inget riia-steg men allt i ett... kan ju skaffa ett separat försteg i så fall.

Dynavox VR-70E II Phono - snygg - högre dist - ömtålig (har småbarn)

Hittar dåligt med recensioner av samtliga dynavox ovan... finns några tyskar som tycker de låter bra - men jag är själv inte så bra på tyska, så jag vet inte.

http://www.hifi-punkten.se/info.asp?ID=6119
http://www.hifi-punkten.se/info.asp?ID=5803
http://www.hifi-punkten.se/info.asp?ID=5802
http://www.hifi-punkten.se/info.asp?ID=4410
http://www.hifi-punkten.se/info.asp?ID=5850

Nu är det ju bara Dynavox ovan - jag är absolut inte låst till det, särskilt eftersom jag aldrig hört dem spela. NAD Denon etc har ju kompaktanläggningar - men de passar inte designmässigt till min retro-setup. Hur oviktigt design än är för ljudet så kommer signalkällan med säkerhet vara en vinyl-spelare eller airplay/blåtand vilket innebär att ljudet redan är bortprioriterat 8)
Så, design och användarvänlighet är faktiskt prio här...

Nånting med VU-mätare går också bra :-)

Budget är runt 5000, helst mindre, kanske mer...

Byggsats är inget problem heller så länge alla komponenter går att köpa i ett kit inklusive nätdel osv. Hade varit kul att fixa en egen låda. Gärna rör - eller vu-mätare, eller både och.

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav Bjorn_ » 2016-12-18 12:51

https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... ?s=Marantz

Denna löser ju i och för sig det mesta... fast ful... och inget riia. Men ett separat riia kostar ju inte skjortan

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav Bjorn_ » 2016-12-18 13:52


Användarvisningsbild
BAMBAM
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 2005-08-15

Re: Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav BAMBAM » 2016-12-21 23:18

https://www.hifiklubben.se/stereo/recei ... reosystem/
+ Extern riaa steg.
Det är en väljudande och kompakt kombination.

Vi har ju all olika favoriter, jag har en äldre denon rcd-m35 med ett riaa som är självbygge från wireless works tidningen från 80 talet vill jag minnas.

Bosse

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3495
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav peterh » 2016-12-21 23:34

Dynavox 70 köpte jag en när conrad sålde dem för 4000:-
Ett felkonfat drivsteg på ecf82 ( de är fortfarande osymmetriska) och ett sådar ljud ..

Skall du ha en EL34 maskin köper du hellre en byggsats vta-70 som är en dynaco st70 med modernt och bra drivsteg.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
pinnen
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2005-03-18
Ort: HCBS

Re: Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav pinnen » 2016-12-22 11:06

Denon RCD-M40 har jag i sovrummet.

Jag rekommenderar verkligen det lilla systemet :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28063
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav PerStromgren » 2016-12-22 11:17

Jag är förtjust i min nya Quad Vena. Vad den kostar vet jag inte riktigt, den verkar rabatteras flitigt.

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
pinnen
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2005-03-18
Ort: HCBS

Re: Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav pinnen » 2016-12-22 11:48

Åhh Quad..

Vill liksom ha....... :oops:
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
aspe
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2004-05-09
Ort: Göteborg

Re: Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav aspe » 2016-12-22 16:48

Quad Vena - ja, den är fin (Lancaster Grey) - min kom igår ... HiFi-freaks hade bra pris.
Funderade på Yamaha WXA-50 också - också en mindre förstärkare.

Användarvisningsbild
Wictor
 
Inlägg: 327
Blev medlem: 2008-09-11
Ort: Göteborg

Re: Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav Wictor » 2016-12-22 17:41

Den var fin quad vena, får man fråga? Hur väl kan en sådan driva ett par oa51?

Användarvisningsbild
aspe
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2004-05-09
Ort: Göteborg

Re: Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav aspe » 2016-12-22 20:36

Min Quad Vena driver just nu ett par Pioneer S-CN301-LR med bravur - och dom har väl sagts kräva lite mer för att låta bra.
... vet dock inte vad dom kräver jämfört med OA-51 ...
... drömmer om ett par GURU Junior till Vena'n längre fram ... :-)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28063
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav PerStromgren » 2016-12-22 21:17

Wictor skrev:Den var fin quad vena, får man fråga? Hur väl kan en sådan driva ett par oa51?


Det är svårt att veta, utan att prova. Mer effekt är alltid bra att ha, men vill du inte ha 25 kg elektronik på hyllan, så kan du inte heller få hur mycket som helst. Vena ger nominellt 2x45 W i 8 ohm.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav Maccis » 2016-12-22 21:31

Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav Bjorn_ » 2016-12-23 00:31

Oj, här rasslade det till!

Haft en tuff vecka med många jobb-timmar så jag har inte hunnit följa upp, tack för alla tips!
Quaden var fin, ett par Esl-57 inkopplade till den så :)

Tackar för tipset om el34-stärkaren också! Svårt att hitta ärliga recensioner på saker, men priset avslöjar väl kanske dynavox lite. Det är lätt att hitta recensioner som "jag har precis köpt den här och den låter underbart"

Lutar åt att gå på ett av stegen som jag själv länkade till, typ onkyon, tycker den är snygg om ej lika kompakt. Eller yamahan, Känns prisvärt iaf. Har en förkärlek till gamla stereo-onkyo-steg. Har faktiskt ett kvar i garaget, men det ser inge vidare ut, bra låter det dock. Blev fruktansvärt besviken på en onkyo surroundreceiver som jag köpte för några år sedan, hade vunnit eisa awards och topptestad, fattar fortfarande inte varför, lät skräp(misstänkte att den var sönder till och med). Har inte lyssnat på onkyos nyare stereosteg, men det får väl bli en uppgift inför lite ledighet nu. Hade en Yamaha surroundreceiver efter onkyon, lär direkt felaktigt i vissa dsp-lägen. Skall nu gå på en Sony istället som surroundreceiver, har aldrig testat Sony. Får se hur det blir.
Jag kommer förmodligen få min nuvarande hk990 "över" men jag vill inte ha 20 kg förstärkare till ett par oa5:or. Nä, en kompakt/snygg stereo...

Sen bygga ett riia istället, med rör, bara för att det ser coolt ut :)

Någon som har ett tips på ett sådant diy-kit btw?

Imorgon bär det av till färgaffären för att hämta upp möbelfolie, nu skall det kläs om högtalare i julhelgen!

Användarvisningsbild
Wictor
 
Inlägg: 327
Blev medlem: 2008-09-11
Ort: Göteborg

Re: Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav Wictor » 2016-12-26 11:22

Den ligger visserligen utanför din budget, men den är liten till storleken och har man tur kanske en dyker upp begagnad.
Nuprime IDA-8 http://www.ljudochbild.se/test/hi-fi-2/nuprime-ida-8

Den här ligger lägre i pris och verkar vara en nyhet, ställer mig dock skeptisk till utformningen, nått verkar lite taffligt.
Advance Acoustic Advance Paris Smart AX1
https://www.ljudkallarn.com/produkter/v ... -smart-ax1

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3495
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav peterh » 2016-12-26 12:18

Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav Bjorn_ » 2016-12-28 01:38

Wictor skrev:Den ligger visserligen utanför din budget, men den är liten till storleken och har man tur kanske en dyker upp begagnad.
Nuprime IDA-8 http://www.ljudochbild.se/test/hi-fi-2/nuprime-ida-8

Den här ligger lägre i pris och verkar vara en nyhet, ställer mig dock skeptisk till utformningen, nått verkar lite taffligt.
Advance Acoustic Advance Paris Smart AX1
https://www.ljudkallarn.com/produkter/v ... -smart-ax1


Japp, kanske kan va ngt (nuprime) :)

Användarvisningsbild
majjen04
 
Inlägg: 477
Blev medlem: 2003-08-21

Re: Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav majjen04 » 2017-01-12 17:24

Bjorn_ skrev:Hej,

Jag hade långt gångna funderingar på att avyttra hela anläggningen för att byta ut den mot ett par renoverade oa5-v3 - men nu kan jag inte bestämma mig efter att ha fått till ljudet riktigt bra. Oavsett så kommer jag vilja få igång min OA5:or och då helst med en miniförstärkare. Målet är användarvänlighet, passande design, riia, och låg dist och prisvärd
Går ju inte ihop, jag vet...

Men om vi ponerar att jag redan har en (för mig) fantastisk anläggning och att jag ändå vill få igång mina oa5:or utan för mycket prylar och pengar...
Jag kommer också renovera oa5:orna med orginal elementplacering för att efterlikna just "loungehögtalar-idén"

Jag har kikat lite på kinesprylar så som dynavox
TPR-2 - extern nätdel, ingen fördel som jag ser det. Den har rör i försteget men jag hittar inga specar för thd, gissar att det är liknande som för tpr-3, dvs 0,5 (enligt tillverkaren) men jag vet inte om det går att lita på. Om jag skall försöka dra någon slutsats om just dist så verkar den ligga lite lägre än en ren rörförstärkare.


Hej!

Har dessa delar från Teac, de låter bra är retrosnygga samt billiga begagnat! passar säkert dina burkar!
http://www.ebay.com/itm/Teac-HiFi-Separ ... Sw2xRYdNGw
mv
Kenth
Electrocompaniet From Norway ruels! Like The Northen Lights

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav landa » 2017-01-24 19:54

Vet inte mer om teac än att den är snygg. Men den verkar finnas här:

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Teac h-500 http://www.blocket.se/vi/71224722.htm

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav Bjorn_ » 2017-01-24 22:02

Tack tipsen alla!

Detta har gått lite i stå, jag väntar på köksrenovering och väggar som skall rivas... jag är riktigt sugen på att renovera mina oa5:or, men jag avvaktar tills jag vet om jag får ha dem någonstans, just nu är de förpassade till förrådet :(
Jag är tveksam till att renovera dem för typ sex tusen spänn om jag inte kan behålla dem, känns inte som att man får igen pengarna liksom...

Jag tröstköpte en sådan här i brist på annat... (låter rätt dåligt btw - inget att rekommendera - ljusår ifrån deras goplay)
Bilagor
IMG_1421.JPG
IMG_1421.JPG (1.66 MiB) Visad 7235 gånger

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav Elfsberg » 2017-01-26 21:43

Men den där schenken var fantastiskt iallafall!
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav Bjorn_ » 2017-01-28 21:49

Elfsberg skrev:Men den där schenken var fantastiskt iallafall!



Tack, jo det hade varit kul med två passande oa5:or till den ...

Har kommit på hur man kan få diskant ur den lille pucken förresten. Man får välja om man vill höra vad de sjunger eller få någon bas ur eländet
Bilagor
IMG_1428.JPG
IMG_1428.JPG (1.89 MiB) Visad 7002 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav Kalejdokom » 2017-01-29 00:18

Bjorn_ skrev:Man får välja om man vill höra vad de sjunger eller få någon bas ur eländet

Köp en till :) !

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav Bjorn_ » 2017-01-29 00:24

Kalejdokom skrev:
Bjorn_ skrev:Man får välja om man vill höra vad de sjunger eller få någon bas ur eländet

Köp en till :) !


Eller tre till, så börjar jag närma mig ortoakustik :mrgreen:

Användarvisningsbild
Manni76
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2007-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav Manni76 » 2017-04-29 14:22

PerStromgren skrev:Jag är förtjust i min nya Quad Vena. Vad den kostar vet jag inte riktigt, den verkar rabatteras flitigt.

[ Bild ]



Hej.
Har nu oxå införskaffat mig en Vena.
Dock blir jag lite tveksam.
Har köpt via Hififreaks.dk och dom säljer B-stock, demo för ett väldigt bra pris.
Men,,,, kan man inte kräva att en sån förstärkare ska vara fri från störningar?
Första exemplaret jag fick sprakade och hade knaster. Mest när jag provade blåtand.
Men där fanns även oregelbundna brus och knaster även vid AUX.
Skickade tillbaka och dom kunde inte åstadkomma samma som jag. Men dom skickade en ny tillbaka.
Men,,,, sammma sak med denna. Suck!
Utan musik på så hörs det ett tickande från högtalarna, inte högt men ändå nåt jag inte hört från andra förstärkare jag ägt.
Då och då kommer det knaster.
Nån som känner igen detta?

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav hcl » 2017-05-11 07:56

En aning över budget, men också liiiite mer kraftfullt än de exempel som givits här. Inbyggd DAC och DSP för att kunna hantera både olika rum och olika högtalare. Vi är återförsäljare av bl.a. dessa, främst för att de ingår som alternativ i våra kommande PA-system. Vi säljer även andra Lab-Gruppen steg, men dessa har vi testat för vårt in-house projekt.

Liten, smidig och tämligen kraftfull :)

Lab Gruppen IPD 1200

Bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28063
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav PerStromgren » 2017-05-11 13:23

Manni76 skrev:
PerStromgren skrev:Jag är förtjust i min nya Quad Vena. Vad den kostar vet jag inte riktigt, den verkar rabatteras flitigt.

[ Bild ]



Hej.
Har nu oxå införskaffat mig en Vena.
Dock blir jag lite tveksam.
Har köpt via Hififreaks.dk och dom säljer B-stock, demo för ett väldigt bra pris.
Men,,,, kan man inte kräva att en sån förstärkare ska vara fri från störningar?
Första exemplaret jag fick sprakade och hade knaster. Mest när jag provade blåtand.
Men där fanns även oregelbundna brus och knaster även vid AUX.
Skickade tillbaka och dom kunde inte åstadkomma samma som jag. Men dom skickade en ny tillbaka.
Men,,,, sammma sak med denna. Suck!
Utan musik på så hörs det ett tickande från högtalarna, inte högt men ändå nåt jag inte hört från andra förstärkare jag ägt.
Då och då kommer det knaster.
Nån som känner igen detta?


Inte jag, i alla fall. Gäller det även med neddragen volymkontroll? Med hörlurar?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11885
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-11 19:29

Crown XLS1500 är grym för slantarna. (3500kr beggat) OBS inte den nya 1502, inge bra.

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Kompakt förstärkare, tips?

Inläggav Bjorn_ » 2020-05-18 12:33

Ok, bumpar min egna 5 år gamla tråd :D

Har en sony nånting receiver som jag har till tv:n. Nu kör jag uteslutande ATV till den, så jag behöver liksom inte växla hdmi egentligen. Dessutom verkar receivern ha något problem med växlingen då bilden kommer och går hela tiden vilket är sjukt störigt.

Tittade lite snabbt och hittade Yamaha A-670 för inga pengar alls. Det skumma är att det var svårt att hitta specar på den. Hittade till slut i manualen att den levererar max output på 65w vid 6 Ohm och 10%THD (!). Någonstans specar de den till 2x30W vilket kanske är mer rimligt. Den går bort hur som helst. Så vad finns det mer för prisvärda 2-kanalare med sub out/line out?
Marantz PM5005
Pioneer A-10AE (1690:- på dustin...)
eller rent av en Emotiva BasX A-100 (lite utanför budget)

//Björn


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Kraniet och 6 gäster