Chromecast Ultra

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersP

Chromecast Ultra

Inläggav AndersP » 2016-12-19 11:34

Bästa grunka jag har köpt på länge. Eftersom jag har en lätt tendens att bli kontrollmaniker önskar jag få reda på om grunkan använder mitt LAN eller mitt WIFI. Grunkan kan använda båda, men eftersom jag tidigare haft besvär med LAN-trafiken uppströms vill jag veta liksom...
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Chromecast Ultra

Inläggav Harryup » 2016-12-19 11:39

Om det är verkligen uppströms i den bemärkelsen ut ur din lägenhet/hus det gäller så spelar det ju ingen roll om det är WiFi eller kabel du använder i huset.
Om du vill veta om och hur den fungerar på kabel är väl enklaste sättet att testa vara att stänga av det trådlösa nätet ett ögonblick under testen.
Har inte stött på någon Ultra men det är inte så att du i inställningarna inte kan välja wire eller wifi?

/Harryup

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-12-19 11:40

Om du inte kört in lösenordet till wifi så kör den LAN:et ;) Den har säkert en connection test. Har den internet-access utan kabel i så har den lyckats hitta någon wifi att köra på.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-12-19 18:48

Om man ser på film via netflix på en vanlig hd tv. Vinnar man nåt på denna mot en andra generationens chromecast?
Har den första generationen chromecast nu och ps3 har mycket bättre bild när jag tittar via netflix.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-12-19 21:06

Den ska vara mycket snabbare iaf.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-12-19 22:46

Tack för svaren. Är ingen nätverkstekniker precis. Med uppströms menar jag trafik från Chromecast till router.
Jag kopplar Router < - > Switch < - > Chromecast.
Ska försöka slå av WiFi i routern och se hur det går.
Chromecast Ultra kan bla. kopplas trådat vilket var dealbreakern för mig. Trådlöst är ju alltid trådlöst.
Kör mest Youtube och Tidal med den än så länge och gränssnittet är samma som på mobilen/plattan. Sonos har bättre gränssnitt, men den är mycket dyrare, spelar inte video och spelar max 16/44,1. Moderna tv-apparater har nog allt detta inbyggt, men jag vill slippa ha tvn på vid musiklyssning.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-12-20 10:21

Du har väl WPA-2 kryptering för din wifi? Om du inte har kört in lösenordet för din wifi så kan den ju omöjligt använda det.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-12-20 12:34

WPA-2? Sitter på jobbet nu, men ska försöka kolla när jag kommer hem. Jag vet iaf att jag fick bestämma och skriva in lösenordet i routern och att jag fick skriva in det i mobilen för att få funktion på det hela. Annars himla smart det där med lösenordet. Jag är säker på att jag inte gett lösenordet till Chromecasten och då borde den ju inte kunna komma in på WiFi. Ett tag trodde jag att dataströmmen gick till Chromecast via mobilen, men det står i reklamen att mobilen bara är fjärrkontroll när man castar. Nån egentlig manual till Chromecasten har jag inte hittat i kartongen som den levererades i.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-12-20 13:11

Då kör den via kabeln. Chromecasten strömmar mycket riktigt inte från mobilen utan har sin egna uppkoppling via trådat eller trådlöst. Ett enkelt test om du vill vara säker är att casta valfri video via mobilen och sedan stänga av mobilen(eller typ flygplansläge) - videon kommer inte stanna på tvn/projektorn :) WPA2 är bara namnet på senaste säkerhetstypen eller vad man skall säga som använde AES. Det kan vara värt att dubbelkolla att det är WPA2 och inte WEP du kör. Men det lär vara WPA2.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-12-20 15:04

Asbra tips!
Vet någon om och var det kan finnas specifikationer av den typ som finns på alla andra av-apparater? Vill veta lite om bitrate, audio- och videoformat och sånt.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-12-20 17:08

Är det nån som har lyckats casta t ex VLC från en dator?
Jag har lyckats, men det fungerade knappast bra då det laggar som tusan. Igår testade jag igen och då fick jag ingen bild ö h t, men det var visst ett klipp i 1080p, jag tänkte att det skalas väl ned bara men tji fick jag.
Erfarenheter?

Jag har använt en nightly build av VLC.

Sorry för trådkap, det gäller inte ens Ultra. Men ändå.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2016-12-20 22:42

Elfsberg skrev:Är det nån som har lyckats casta t ex VLC från en dator?
Jag har lyckats, men det fungerade knappast bra då det laggar som tusan. Igår testade jag igen och då fick jag ingen bild ö h t, men det var visst ett klipp i 1080p, jag tänkte att det skalas väl ned bara men tji fick jag.
Erfarenheter?

Jag har använt en nightly build av VLC.

Sorry för trådkap, det gäller inte ens Ultra. Men ändå.

Jag har samma problem med plex. Jag tror att det är datorn som inte orkar transkoda. Jag kanske ska testa med sonens dator då den är sjukt mycket kraftfullare...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-12-21 09:31

Ynglingars datorer brukar kunna vara det, prestanda nog att driva hela Nasa's rymdprogram :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2016-12-21 23:16

DVD-ai skrev:Ynglingars datorer brukar kunna vara det, prestanda nog att driva hela Nasa's rymdprogram :lol:

Jupp och värma upp halva huset! Han sitter med en överklockad i7 medan jag har en gammal quad core...

Återgå till Köpråd