B&W 800 Diamond D2

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-05 00:46

Jag har för närvarande ett par B&W Signature 805 som jag driver med ett NAD 208 slutsteg och en Emotiva XDA-1 DAC. Tycker det låter bra och jag behöver egentligen inte större högtalare i dagsläget då jag bor i en ganska liten lägenhet. Men så småningom har jag för avsikt att flytta till större lägenhet eller hus och då vore det inte fel att kunna spela högre och få bättre återgivning längre ner i registret (mina 805 går inte tillräckligt djupt). B&W släppte för något år sedan Diamond D3 serien men dessa tilltalar mig inte särskilt utseendemässigt samt att de har skruvat upp priset en hel del. Någon som har koll på hur Diamond D2 serien står sig mot dessa och om ett par 800 Diamond vore ett vettigt val om man hittar dem till ett någorlunda vettigt pris (de är trots allt inte helt gratis)? De gånger jag har lyssnat på 800 Diamond serien på Hi-Fi klubben har det i vart fall låtit riktigt bra. Det är i så fall den största modellen med dubbla 10" element som är aktuellt, om det nu blir av.

Jag utgår från att det inte skulle vara några problem för 208 steget att driva dessa då det är väldigt effektstarkt. Och då det inte färgar ljudet hörbart finns det väl egentligen ingen anledning till att köpa ett dyrare slutsteg?

Bild

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-01-05 03:21

Har inte jämfört men de stora B&W (802 o 800) är bra grejer. Lika bra som de mindre golvarna i 800-serien är dåliga (nej det var taskigt)
KÖP!
Snygga med.

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Kraniet » 2017-01-05 11:53

Du har inga baslådor i systemet? Personligen så tycker jag såna stora golvare är lite överflödiga när systemet har baslådor. Sen har det ju många fördelar att ha flera baslådor. Men det kräver ju att installationen/integrationen är ordentligt gjord. Sett till prestanda/krona är det också mycket bättre med delade system.

Jag tycker annars att det är väldigt stiliga högtalare. Mycket snyggare än de nyaste i min mening.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-05 17:29

Jag tycker de är värda ett bättre slutsteg. Sälj 208:an medans du fortfarande får några kronor för det.

Vad får du ge för högtalarna? Givet köp till rätt pris.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-05 17:42

Jag har som sagt bara börjat fundera på det. Bäst att reka lite först. Inte alls säkert att jag kommer köpa några även om jag var väldigt nära att slå till på ett par Signature 800 för ett par år sedan. De var dock något kantstötta och petig som jag är blev det ingen affär.

Jag har inga baslådor i systemet. Egentligen är det ganska onödigt att köpa större högtalare nu när jag bor i en så liten lägenhet men man vet aldrig när ett bra tillfälle ges.

Jag är nöjd med min NAD 208 och kommer inte köpa något nytt steg på ett bra tag, definitivt inte innan jag har köpt större högtalare. Så småningom lär man dock få göra det eller gå igenom steget och byta ut alla kondensatorer.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-01-05 20:23

De högtalare i det dyrare segmentet som B&W lanserat efter tiden med "Matrix" har genomgående haft en del krokigheter, i alla fall i diskantområdet. Jag misstänker att det är en av aspekterna som gör att de har ett lite annorlunda sound som kan upplevas på olika vis; antingen insmickrande eller att man inte gillar det. Kolla t.ex. mätningar gjorda av Stereophile på deras hemsida.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav distad » 2017-01-05 23:54

Även om jag inte lyssnat i hemmiljö på B&W 800 Diamond D2 och de kanske är mindre kinkiga, men avråder ändå jag starkt att driva ett par B&W 800 Diamond D2 med ett Nad 208, du måste tänka kraftigare doningar med bättre ljud. Har lyssnat på gamla B&W N802 med olika slutsteg och de lyfter rejält med kraftiga, strömstarka och bra slutsteg och jag skulle aldrig tänka Nad 208 eller något Rotel utan Classe, Bryston, Electrocompaniet, Krell osv. beroende på smak. Det finns ju då och då begagnat så det behöver inte dra iväg så jätte mycket, men det kostar naturligtvis mycket mer än ett Nad 208. Vill du inte lägga så mycket mer pengar än vad ett Nad kostar så köp andra högtalare, annars blir det i min värld att åka Porsche med däck ifrån en gammal WW bubbla. Många kommer säkert inte hålla med, men det är mitt råd när jag vet hur de äldre N802 beter sig med olika drivning.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-06 00:59

Jag har också hört talas om att vissa av deras modeller inte ska vara så linjära när man mäter upp dom om man jämför med annat i samma prisklass. Men jag har inte hört något som låter bättre än de 802 Diamond jag lyssnade på hos Hi-Fi klubben för några år sedan. Och mina 805 Signature tycker jag som sagt låter bra bortsett från att de saknar lite av de djupare frekvenserna.

Tack för råden angående förstärkarval. Alla inputs är välkomna. För tillfället tänker jag dock inte förändra någonting gällande den biten. Det gäller att börja i rätt ände och skulle jag nu få för mig att lägga en så stor summa pengar på ett par högtalare vet man aldrig vad som händer. Men att springa och köpa ny elektronik innan jag ens har bestämt mig för om jag ska byta högtalare känns inte som rätt väg.

Egentligen är det ganska vansinnigt att betala så mycket för ett par högtalare men jag har sedan jag var i 12 års åldern haft Hi-Fi som ett stort intresse. Dessutom ser jag det som en engångskostnad. Har man väl köpt ett par riktig bra högtalare klarar man sig ett tag. Det är en betydligt sämre investering att köpa en ny bil för ett par hundra tusen som sedan går ner till en bråkdel av sitt värde efter ett par år.

Antar att ett par 800 kräver ett ganska stort rum för att komma till sin rätt. Det har inte jag i dagsläget, men tanken är som sagt att flytta till något större om inte allt för lång tid.

Bild

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-01-06 02:41

Är en myt att stora talare behöver stort rum.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Conan » 2017-01-06 08:04

P1200VB skrev:Egentligen är det ganska vansinnigt att betala så mycket för ett par högtalare men jag har sedan jag var i 12 års åldern haft Hi-Fi som ett stort intresse. Dessutom ser jag det som en engångskostnad. Har man väl köpt ett par riktig bra högtalare klarar man sig ett tag. Det är en betydligt sämre investering att köpa en ny bil för ett par hundra tusen som sedan går ner till en bråkdel av sitt värde efter ett par år.


Tycker inte alls det är så vansinnigt att lägga en sån summa på ett par högtalare, om det är ditt intresse och du vet att det den högtalaren som kommer att göra dig nöjd. Kan inte uttala mig om ljudet för jag har inte hört dem under kontrollerade former, däremot skulle jag tänka mig det högtalarinköpet som en del i ett större "projekt" som inkluderar ett annat lyssningsrum - som du själv var inne på - men också inredningen av det rummet både estetiskt och akustiskt. Elektroniken som driver tror jag inte är nåt akut problem.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Elfsberg » 2017-01-06 08:54

NAD:en är det inget större fel på.
Däremot verkar högtalarna stå fruktansvärt snävt? Det ser så ut på bilden.
Vid 3,5 meters avstånd borde det vara en cirka 3 meter emellan dem, sådär tumregelmässigt, räknat på 1,18.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav DVD-ai » 2017-01-06 13:02

sportbilsentusiasten skrev:Är en myt att stora talare behöver stort rum.


En myt att dom kräver det - Ja

En myt att man i många fall bör ha det för att få ut väljud - Njaaa

orsak: Stora högtalare är ofta 2,5, 3 eller 4vägs konstruktioner och är ofta utformade på ett sådant sätt att dom kräver en del lyssningsavstånd för att dom olika elementen ska summera ritkigt bra och ge bästa möjliga ljud vi lyssningsplats.
Dessutom är det ju så att så som dom flesta högtalare konstrueras gällande tänkt placering (långt ut i rummet) så blir problemen oftast upplevelsemässigt större med stor högtalare (bra utsträckning ner i asen) när den placeras för nära vägg.
Medan en liten högtalare kan stå där utan att det blir lika tokkgalet (tack vare begränsad utsträckning nedåt).

Så det finns ju lite sanning i myten, men sanningen grundar sig ju inte i storleken på högtalaren som sådan utan hur dom typiskt bestyckas samt deras lågbas återgivning relativt tänkt placering i rummet. ;)


Skulle jag säga ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav MorganM » 2017-01-06 14:47

Prova först att byta till B&W CM 10s2,dom låter rätt bra,och jag tror dom passar ditt rum du har nu bättre.

Själv föredrar jag dyra Dali modeller före dyra B&W modeller.Dali`s ljud är lite mer tillbakalutat och låter mer neutrala/linjära.

Jag har lyssnat på B%W 802D2 ihop med Classe slutsteg,och B&W högtalarna har ett lite framträdande mellanregister som jag tycker blir lite för på i längden.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-06 18:17

Högtalarna är inte placerade helt optimalt. Kan flytta isär dom något men det finns inte hur mycket plats som helst.

CM10 S2 är för små och går inte tillräckligt djupt. 45Hz - 28kHz ±3dB jämfört med 32Hz - 28kHz ±3dB för Diamond 800. Diamond 805 som jag antar presterar ungefär som mina Signature 805 är ännu sämre med 49Hz - 28kHz ±3dB.

De nya 800 D3 har dock ännu bättre frekvensgång med 15Hz - 28kHz ±3dB.

Ska jag byta högtalare så ska det vara en ordentlig uppgradering så jag aldrig mer behöver köpa nya och de ska dessutom se bra ut rent kosmetiskt. Undrar om det går att få tag på fabriksnya 800 D2 fortfarande. Vore inte fel att hitta ett par utgående till reapris.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Nattlorden » 2017-01-06 18:40

802D2 är f.n. mitt förstaval bland högtalare om jag inte fick välja Ino. Och då hörde jag dem drivna med NADs integrerade 375BEE.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav shifts » 2017-01-06 18:43

Kul att du ska spara ihop till sluthögtalaren, det kan jag inte annat att heja på! Under tiden du sparar ihop tycker jag du ska jobba med det du har. Dra isär högtalaren åt vänsterhållet till, det ser ju ut att finnas plats. Sedan skulle jag försöka få in lite fler mjuka samt diffuserande material i rummet, tror du har mycket, mycket välljud att vinna på att enbart jobba med inredningen.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-06 18:58

800 och 802 låter ganska lika varandra som jag har förstått det. Men det är inte fel att kunna flytta mer luft. Sen så är 800 snyggare rent kosmetiskt enligt mitt tycke.

Kapital finns redan men vill ogärna betala mer än nödvändigt för det.

Ja rummet är helt klart viktigt. Men jag kommer förhoppningsvis inte bo kvar så länge till så jag orkar inte lägga en massa energi på det i nuläget. Får se om det över huvud taget blir av men om någon skulle få nys om att det säljs fabriksnya Diamond 800 D2 till vettigt pris någon stans så hojta gärna till. Det är i så fall Cherry som är mest intressant, tycker de är snyggast.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-01-06 19:21

P1200VB skrev:Högtalarna är inte placerade helt optimalt. Kan flytta isär dom något men det finns inte hur mycket plats som helst.

CM10 S2 är för små och går inte tillräckligt djupt. 45Hz - 28kHz ±3dB jämfört med 32Hz - 28kHz ±3dB för Diamond 800. Diamond 805 som jag antar presterar ungefär som mina Signature 805 är ännu sämre med 49Hz - 28kHz ±3dB.

De nya 800 D3 har dock ännu bättre frekvensgång med 15Hz - 28kHz ±3dB.

Ska jag byta högtalare så ska det vara en ordentlig uppgradering så jag aldrig mer behöver köpa nya och de ska dessutom se bra ut rent kosmetiskt. Undrar om det går att få tag på fabriksnya 800 D2 fortfarande. Vore inte fel att hitta ett par utgående till reapris.

Frekvensen nedåt säger inte mycket för förmågan att flytta luft, då det krävs stora element och slaglängd.
Dvs köp STORA talare!
Sedan tycker jag att 800 o 802 låter lite olika men ändå ganska lika. Det hörs att de är syskon.
Om jag gissar utifrån mina lyssningar så kräver nog 800 slutsteg med mer kontroll i basen.
= köp den modell du springer på!

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-06 19:38

Absolut inget fel på 802 men 800 är sannolikt kapabla till att flytta betydligt mer luft. 4 st 10" element i stället för 4 st 8" och som jag har förstått det även bättre slaglängd (någon som kan bekräfta detta?).

Oavsett vilket så är det 800 som är aktuellt om det nu blir något. Jag har absolut inte bråttom och tänker inte impulsköpta något.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav distad » 2017-01-07 12:42

sportbilsentusiasten skrev:Är en myt att stora talare behöver stort rum.

Instämmer!!!!!
När jag ägde Dynaudio Contour S 3.4 så spelade det mycket bättre i ett rum på på ca.11kvm än i ett normalt stort vardagsrum som närmade sig 20kvm. som i sig hade stora basproblem vid en uppmätning= skulle behöva massa basfällor osv. Men så är det mer eller mindre med alla rum dvs en del är hopplösa att få till riktigt bra ljud i utan massa special akustikfix förutom då naturligt akustikfix som fyllda bokhyllor, mycket tavlor, rejäl matta osv osv.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav IngOehman » 2017-01-07 13:54

Tänkte bara nämna att mycket av det som påståtts om NAD 208 i tråden är felaktigt. Det är en extremt kapabel förstärkare. De som antytt något annat torde gissa, baserat på utseende och pris förmodligen. Eller kanske lyssningserfarenhet från en trasig förstärkare? :)

208 är en av mycket få förstärkare som kan leverera uppåt och över 100 A in i högtalarlast. Sådana strömmar är dock sällan aktuella då endast högeligen felkonstruerade högtalare kräver sådana strömmar. De i tråden nämnda högtalarna kräver vid effektuttag om 500 W (i nominellt 4 ohm) ungefär 15 A rms (21 A peak).

Så man behöver inte vara orolig för att NAD 208 skulle ha ens minsta problem att driva dem. Dock skall självklart impedansomkopplaren på förstärkarens baksida stå i 4-ohmsläget.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-07 14:02

Vill bara påpeka att det finns fler skäl än förmågan att leverera ström som kan göra en förstärkare till ett dåligt val.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-07 16:30

Tack för det Ingvar. 208 steget får vara kvar tills vidare. Om det nu skulle bli så att jag får tag i ett par 800 så får det bli ett senare beslut om övrig utrustning ska bytas ut.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav distad » 2017-01-07 20:30

IngOehman skrev:. Sådana strömmar är dock sällan aktuella då endast högeligen felkonstruerade högtalare kräver sådana strömmar. De i tråden nämnda högtalarna kräver vid effektuttag om 500 W (i nominellt 4 ohm) ungefär 15 A rms (21 A peak).
Vh, iö
Detta har du säger sagt 10.000 gånger genom åren och det är bara att konstatera att det finns andra högtalare är Ino som kräver mer än mer än ett 208, och om de gör de så är de felkonstruerade enligt dig, men du får accepterar att det finns andra som tycker om annat ljud än det Ino levererar och en del högtalare låter sämre med grejer som tex ett Nad 208 sedan får du och alla andra Ino & Nad 208 älskare tycka vad ni vill, och du vill ju sälja så naturligtvis så påtalar du alla fel på alla andra högtalare för dina är ju perfekta i din värld. Porsche med däck ifrån en gammal WW bubbla blir ett troligt resultatet med Nad 208 och B&W 800 Diamond D2, sedan om trådskaparen blir nöjd med det så kul för honom, men JAG kan inte med gott samvetet rekommendera en sådan kombi. Slut i rutan för min del, trådskaparen får gå på det han tror mest på.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav IngOehman » 2017-01-07 21:37

:?: 8O :?: 8O :?: 8O :?:

Läs mitt inlägg en gång till, och gör gärna en bättre ansträngning att förstå det den andra gången.

Jag talar inte om Ino-högtalare överhuvudtaget i det. Jag talar om B&W. Och de strömuttag jag anger gäller för dessa högtalare - inte några Ino- högtalare.

B&W har mig veterligt aldrig gjort några högtalare som jag skulle kalla felkonstruerade. De är alla rimligt lätta att driva (de flesta av dem går som lägst ned till ungefär 3 ohm) och det är ju det som är skälet till att jag påtalar missförståndet att de skulle vara för svåra att driva. Alltså att de INTE skulle kunna drivas väl av ett (helt) NAD 208.

- - -

Det finns dock självklart högtalare som jag skulle kunna tänkas kalla felkonstruerade - högtalare som kräver många gånger större strömuttag än nämnda B&W (och som ofta har även många andra tydliga tecken på teknisk inkompetens i skönjbara i konstruktionen, speciellt när man studerar prestanda), men så vitt jag kan se så har bara DU har skrivit om "felkonstruerade högtalare" i den här tråden.

Varför gör du det? Tråden handlade väl om B&W?


Slutligen: Jag säljer inte B&W och jag har inte heller något NAD 208 att sälja. Kan dock tänka mig stt köpa ett 208-steg om priset är rätt. Så att jag talar väl om steget är verkligen inte av eget intresse, det måste du väl ändå kunna begripa? Jag berättar att NAD 208 är ett fantastiskt bra slutsteg (bortsett ifrån driftsäkerheten) för att det är det. Jag har inget att vinna på att hävda det.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-01-07 21:57, redigerad totalt 3 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav hifikg » 2017-01-07 21:39

Underbar ambition att satsa på så fina högtalare :-)
Hoppas du uppfyller din dröm och blir nöjd med ljudet för ett långt och gott liv :-)

Vad gäller slutsteg, hur svårt kan det vara? Kör på din 208:a och låna hem eventuella kandidater för utbyte och jämför. Jag skulle bli förvånad om det inte står sig, så delge oss gärna vad du kommer fram till när du kommer så långt! Om inte annat kan det vara bra att veta vad man ska sikta på den dag då 208:an drar sin sista suck.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav IngOehman » 2017-01-07 21:45

Håller med om allt det där. Bra formulerat!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-08 02:37

Tack för alla synpunkter. Jag kommer sannolikt inte köpa några nya högtalare den allra närmaste tiden men det är alltid kul att reka info och synpunkter. Ambitionen finns i alla fall och sen vad livet vill med en får framtiden utvisa. Finns annat att prioritera i livet.

Antar att man får vara beredd att leta utanför Sverige. Här verkar det finnas en hel del smått o gott:

http://www.audio-markt.de/_markt/

Det roligaste vore om man kunde hitta ett par helt fabriksnya. På något sätt känns det lite extra kul med saker man själv har ägt från första början.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav distad » 2017-01-08 14:12

Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav hifikg » 2017-01-08 19:52



Classe 2100, 100W
Mac, 200W snygg
Burmeister 350W, men smakar det så kostar det...
Yamaha 160W
Någon av dem som levererar ström bättre än 208?
Några av dem kostar en tiopotens mer än en hygglig 208:a, men pengar är bara pengar, frågan är om man får valuta för dem.
Vilken skulle du rekommendera?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav distad » 2017-01-09 00:37

Skulle han köpa idag? :roll: Svar nej. Men det brukar dyka upp bättre och godare godis än 208:an på dessa sajter, det är liksom bara här som tron finns på att 208:an är lösningen på allt för ALLA. Hört talas om ljudsmak.... det är som mat kan jag upplysa om. Och några här som haft 208 har ju bytt till Bryston så det smakar liknande verkar det som.
Ps. Och du missade Dynamic Precision 5.52,KRELL Evolution 302 om du söker något mer rejält, du letar ju bara billigt.Går man och köper sådan högtalare som B&W 800 Diamond D2 så utgår jag ifrån att man också tänker på att det kommer kosta mer än 6000-7000kr till lämpligt slutsteg , samma för försteget och signalkälla. Smakar det så kostar det om man vill ha ut hela prestandan ur systemet .
Och skulle jag köpa sådana högtalare som trådskaparen funderar över så skulle Classe CA-400/CA-401 stå högt upp på listan, men det finns även en del lite äldre Krell som också skulle kunna vara intressanta. Som jag sade, jag skulle inte åka Porsche med däck ifrån en gammal WW bubbla. Tur att man gått över till aktiva studiohögtalare då behöver man inte längre fundera över sådant här.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav IngOehman » 2017-01-09 01:09

Hittar i princip bara en sak som är sammanhängande nog för att jag skall kunna kommentera det - ja, NAD 208 och Bryston (i varje fall 14B SST av tillräckligt ny årgång) är snarlika. Mycket goda förstärkare i betydelsen att inte färga signalen som passerar dem båda två.

Massor av det du skrev var sakligt fel, men det blir för mycket att gå igenom allt det.


En sak till dock - om du insisterar på att underkänna alla objektiva perspektiv (vilket är okej) och hävda att det inte handlar om att åtege musik utan om att skapa sound som olika människor kan tycka si eller så om (precis som med t ex mat) så kanske du skulle vara lite försiktigare med att tala om sämre och bättre.

Om det du menar är att JUST DU gillar eller ogillar soundet från den ena eller andra förstärkaren så är det bättre att du skriver det än att kalla dem för bättre eller sämre. En förstärkare blir ju inte ibjektivt bättre av att just du gillar den (eller jag eller någon annan).

Din (eller min) subjektiva uppfattning om hur t ex NAD 208 "låter" är bara en uppfattning lika mycket eller lite värd som vem som helsts uppfattning.

Men när du använder din uppfattning till all döma saker som "bra" eller "dåliga" så får du det nämligen att verka som om du anser att det är rätt att du gör dig själv till domare över vad som är "rätt smak". :?

Men så är det ju inte. Allas smak är lika rätt.

Det respektersr nog alla som har en mera vetenskaplig syn på de här sakerna än du. Alla har lika rätt, subjektivt. Det är bara objektiva saker (saken sedd med ett återgivningsperspektiv t ex) där man kan tala om mera eller mindre rätt eftersom man då valt perspektiv där betraktaren är borta ur ekvationen.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-01-09 01:24, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-09 01:12

Verkar vara rejälare motor på 10" elementet (neodymium på samtliga givetvis).

Har fått för mig att 10" och 15" elementen i 800D och 801D har samma magnetsystem, någon som kan bekräfta detta?

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav hifikg » 2017-01-09 01:23

FBK skrev:Skulle han köpa idag? :roll: Svar nej. Men det brukar dyka upp bättre och godare godis än 208:an på dessa sajter, det är liksom bara här som tron finns på att 208:an är lösningen på allt för ALLA. Hört talas om ljudsmak.... det är som mat kan jag upplysa om. Och några här som haft 208 har ju bytt till Bryston så det smakar liknande verkar det som.
Ps. Och du missade Dynamic Precision 5.52,KRELL Evolution 302 om du söker något mer rejält, du letar ju bara billigt.Går man och köper sådan högtalare som B&W 800 Diamond D2 så utgår jag ifrån att man också tänker på att det kommer kosta mer än 6000-7000kr till lämpligt slutsteg , samma för försteget och signalkälla. Smakar det så kostar det om man vill ha ut hela prestandan ur systemet .
Och skulle jag köpa sådana högtalare som trådskaparen funderar över så skulle Classe CA-400/CA-401 stå högt upp på listan, men det finns även en del lite äldre Krell som också skulle kunna vara intressanta. Som jag sade, jag skulle inte åka Porsche med däck ifrån en gammal WW bubbla. Tur att man gått över till aktiva studiohögtalare då behöver man inte längre fundera över sådant här.


Så billiga var de väl inte, runt 100 lax för ett begagnat steg är väl inte kattskit. Det billigaste var Yamahat för 11000 NOK, ungefär dubbelt upp mot vad en hygglig 208:a kostar. Klart grabben ska ha bra grejor, men han ska inte betala för luft, särskilt inte när han redan sitter på en 208:a. Någon rekommenderar väl Nordost-kablar också, för lika mycket som högtalarna, minst...
Senast redigerad av hifikg 2017-01-09 01:27, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav IngOehman » 2017-01-09 01:27

Saken är den att jag inte tror att TS behöver "puffas rätt" i frågan om förstärkarvalet. Han verkar vara både balanserad och förnuftig, och kapabel att göra sina egna tester och val.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav hifikg » 2017-01-09 01:28

Medhåll
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-09 01:51

Det verkar som att mitt NAD 208 steg väcker mycket känslor. Det är faktiskt "profbd" s gamla NAD 208 som jag köpte av en anhörig till honom efter att han hade råkat ut för en olycka för några år sedan. Antar att en del av er kommer ihåg honom här ifrån forumet. Jag lyckades även hitta en fabriksny frontpanel till det. Steget får vara kvar tills vidare, får jag onödigt mycket pengar någon gång i framtiden kanske jag åker till Hi-Fi klubben och köper ett helt nytt Classé steg eller liknande. Men det får bli ett senare projekt.

Första steget är att köpa ett par nya högtalare och det har jag heller inte bråttom med. Men vill försöka samla på mig så mycket information som möjligt. Så ni som äger eller har lyssnat på B&W 800 i något av dess utföranden (800 N / Signature, 800 D, 800 D2, 800 D3) får gärna komma med synpunkter/reflektioner. Även hur de står sig mot 801 och 802 i olika avseenden. NAD 208 diskussionen tycker jag vi lämnar för jag är nöjd med svaren :)

Infected Mushroom och liknande basintensiv musik gillar jag (nej jag tänker inte köpa Cerwin-Vega det hade jag när jag var mindre) och det verkar 801 D lira utan problem :)


Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav IngOehman » 2017-01-09 01:56

801 är ännu oslagen, tycker jag. Den variant av den, som jag håller som den bästa är den sista med 12" baselement. Men även de senare med 15"-bas har sina kvaliteter. Det som stör mig lite hos dessa är karaktärer i övre mellanregisterområdet. Tror de beror både på mellanregisterelementet som sådant och det faktum att delningsfrekvensen är vald så hög.

Alla varianter av 801 behöver stå långt ifrån alla väggar i rummet för att leverera sitt bästa.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Kraniet » 2017-01-09 11:18

jag blev så förbryllad när B&W kom utt med sina diamant-versioner. Frekvensmätningarna ser inte speciellt roliga ut.
Som denna mätning på 800D.
"Ekofri" mätning
Bild

http://www.stereophile.com/content/bamp ... pb0MIEX.97

Det ser inte roligt ut alls.
Jag har inte provlyssnat dom men jag är väldigt säker på att jag skulle få ont i öronen efter en stunds lyssnande.
Det är så underligt eftersom de äldre högtalarna mäter så mycket bättre.

Jag skulle vara betydligt mer intresserad av 801 Nautilus, baserat på hur de mäter.
http://www.stereophile.com/content/bw-n ... 72LgmAO.97
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav IngOehman » 2017-01-09 12:38

Det kan tillläggas att den äldre mätningen har ett fel som jag tillskrev Stereophile om, således att de för framtiden skulle kunna rätta sig, närmare bestämt att nivån för basporten skulle läggas rätt.

I den äldre mätningen har de lagt (på pappret) basportens nivå således att mätningen ser så bra ut som möjligt, vilket i det här fallet betyder åtskilliga dB högre än portsignslens verkliga nivå. Sedan jag tillskrev Atkinson om saken, samt presenterat en metod för dem, som gör att de alltid lätt kan hitta rätt nivå för porten, så har den alltid lagts rätt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Elfsberg » 2017-01-09 14:51

P1200VB skrev:Det verkar som att mitt NAD 208 steg väcker mycket känslor.


Nope. Bara hos en människa, som tidigare outat sina psykologiska problem i en annan tråd, så möjligen hänger dessa ihop. Sen verkar de vara en viss typ av människor som hemskt gärna vill hacka på Ingvar också, möjligen tillhör de samma skara(drabbad av någon form av psykisk ohälsa).
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-09 16:30

Det där inlägget var sjukt tråkigt att läsa. Borde skämmas lite för det. Precis som FBK borde skämmas för sina formuleringar.

Och dessutom är det du skriver ganska gravt missvisande.

Det är rätt många som har synpunkter på steget i fråga, och många som lämnat det av både ljudmässiga skäl, men faktiskt i än större skala för att det är för opålitligt.

Man behöver inte tycka illa om någon för att man inte delar personens synpunkt om precis allt. I det här fallet tror jag IÖ som person, åtminstone för de jag känner som inte
skulle rekommendera steget, har fullkomligt noll betydelse. Det varken är hans produkt eller något han säljer. Det är ett gammalt steg som iallafall jag än gång (innan jag ens visste vad
LTS och IÖ var för något) drömde om. Särskilt när det såldes ut som nytt för 10kkr! Idag är jag däremot glad att jag inte äger något.

KAn poängteras att jag gjorde mitt inlägg innan någon av herrarna skrivit i tråden, och har bara utvecklat mig i ett inlägg. Barnsligheterna vill jag hållas utanför.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav IngOehman » 2017-01-09 16:59

Fast NAD 208 väcker ju känslor även hos mig. Positiva känslor. :)

Det är en återgivningsmässigt OCH effektmässigt väldigt bra förstärkare helt enkelt. En historiskt finurlig konstruktion dessutom. Den kommer att gå till historien som en av rätt så få genuint nyskapande effektförstärkarkonstruktioner.

Den kommer även att gå till historien som en notoriskt opålitlig konstruktion. :) Inte på grund av konstruktionen primärt utan på grund av produktifikation och produktion. Det är lite synd kan jag tycka.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav hifikg » 2017-01-09 17:03

Varje gång den gamla 208:an diskuteras så blir jag genuint nyfiken på vad jag kan tänkas leta efter den dag det lämnar in. Efter knappa 25 år har jag redan reparerat det två gånger så det kanske inte har långt kvar nu. Tittar emellanåt på specifikationer på och läser test av nya förstärkare, men sällan har de (på pappret) prestanda i klass med "den gamle" och har de det så brukar de ofta betinga rätt avsevärda priser (jämfört med att hålla liv i 208:an t ex).

Emotiva har jag förstått har bra rykte och ett hyggligt pris, om det går att få till Sverige. Bryr man sig inte om priset så finns det fler valmöjligheter, men hör man skillnad på Krell och NAD t ex? Jag TROR inte jag gör det. Men det vore ju roligt. Så jag håller tummarna för att det hinner dyka upp ett självklart val till den dag min gamla NAD inte går att reparera fler gånger.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Elfsberg » 2017-01-09 20:52

Nja. Kanske det.
Men det är lite såhär:

IÖ skriver nånting, om nånting,

nån som hakat upp sig på IÖ (en hater, en anti-fan boy, kalla det vad du vill) läser in helt andra saker och sen ska det rackas ner på hans inlägg och allra helst person också. Helst ska skriva ut Inos manifest på A4 och torka sig i arslet med det också.

Otroligt oschysst. Solklar mobbing i det här fallet, då det skett så många gånger förrut. Småbarnsfasoner. Man ska inte inte tro att man får bete sig hur fan man vill bara för att man mår dåligt och ännu mindre för att det är på internet. Eller så är vederbörande inte läskunnig och kanske ska hålla sig ifrån att posta, för det får kanske större konsekvenser än vad det borde få, även om man inte från första början menar att göra någon illa.

Vissa inlägg utmärker sig. Den här gången finns det en viss intensitet som knappast kan vara hälsosam. Vem fan orkar haka upp sig på det där sättet? Nån på internet har en annan åsikt. För guds skull..

(Märk väl att det var ett påhopp.)

Nej, visst, nu måste det ju inte vara som jag säger, det är jag helt öppen för..

(..men ni kan ju ge er fan på att jag har rätt den här gången. 8))

Skämmas på internet. :mrgreen:

(Jag skulle aldrig köpa en NAD 208, men inte för att det inte låter tillräckligt bra och transparent eller sådär.)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav IngOehman » 2017-01-09 22:56

Det jag tycker är finast med NAD 208 är att den är så effektiv. Det vill säga levererar enormt med max-effekt, men ändå har en så måttlig effektförbrukning.

KlassG är en del av hemligheten, men även dimensioneringen som läker ihop signalhalvorna väl trots rimlig tomgångsström spelar in.

Den drar bara typ 50 W i tomgång. Det är väldigt lite för ett steg som kan leverera uppåt 2 * 1000 W i 4 ohm.

50 W blir 438 kWh på ett år, det vill säga ungefär lika många kronor. 36:50 i månaden eller en dryg krona om dagen blir kostnaden om man lämner steget ständigt på. Det är inte så farligt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-10 01:14

Självklart har det ämnet avhandlats på det här forumet :D

viewtopic.php?f=9&t=984
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav IngOehman » 2017-01-10 01:31

Oj!

Intressant att Naqref räknade fel utan att något sa till*. :o

Naqref skrev:70x0.025x4x4=49


...stämmer ju inte alls. 70 x 0,025 x 4 x 4 = 28, ju! Inte 49.

Dock hamnar han trots det väldigt rätt med den faktiska totala strömförbrukningen för steget.
Det finns ju även annat som drar ström, vilket han mycket riktigt påpekade. :)


Vh, iö

- - - - -

*Annat än med avseende på indata och nomenklatärt då vill säga. Alltså att det inte skulle vara 0,12 utan 12 och att det inte heter mv utan mV, blev påpekat, men inte att det uträknade resultatet bidde fel! :lol:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-10 15:15

Han kanske räknade om det per steg istället för kanal utan att notera det?

Då rimmar det ju med dina siffror rätt bra.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav IngOehman » 2017-01-10 15:52

Vad menar du med "kanske"? Det är inget att spelulera om. Titta på uppställningen istället. Hans beräkning, liksom min, är per TVÅ kanaler.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-10 17:16

Ok, inget att skrika om.

Frågan ställdes för att jag inte visste svaret. Ett simpelt "nej, det är för två kanaler" hade varit ett trevligt svar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav IngOehman » 2017-01-10 17:31

"Skrika"?*

"Visste inte svaret"?

"Hade varit ett trevlig svar"? :(

- - -

Men svaret finns ju i den uppställning han gjorde OCH i orden han skrev runt det också. Han är jättetydlig. Föredömligt.

Det finns inget otrevligt i mitt svar.

Jag ville vara tydlig eftersom du ju missförstått nyss.

- - -

När jag läser det du skriver undrar jag dock om jag trots försöken lyckades. :?

Du verkar inte förstå fortfarande. Ditt förslag med "nej, det är för två kanaler" visar att du inte förstått, för det svaret är inget alternativ. Det hade varit fel bara.

"Ja, han räknade på två kanaler" hade däremot möjligen varit ett användbart svar, och det var ju ungefär vad jag skrev också, samt ytterligare lite för att öka chansen att du skulle förstå även det jag skrev (att även jag räknade på TVÅ kanaler, det vill säga ett komplett slutsteg).

Hänger du med nu?


Vh, iö

- - - - -

*Jag vet att stora bokstäver är populärt att tolka som skrik, men bortsett ifrån att det är en onödig tolkning så är det din antydan om att skriket inte behövdes ("inget att..."), som jag vill peka på. Det inte bara behövdes (att markera orden, kalla det skrik eller betoning, hur du än ser det), det räckte ju inte ens.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-10 19:23

Jag önskar dig en trevlig kväll.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Kraniet » 2017-01-10 19:54

med tanke på hur högtalarna mäter så finns det nog väldigt mycket att göra på placeringsfronten för att få absolut bästa ljud. Tror inte NAD 208 kommer vara någon särskild begränsning..
Mvh
Magnus

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav boom » 2017-01-10 20:02

FBK skrev:Skulle han köpa idag? :roll: Svar nej. Men det brukar dyka upp bättre och godare godis än 208:an på dessa sajter, det är liksom bara här som tron finns på att 208:an är lösningen på allt för ALLA. Hört talas om ljudsmak.... det är som mat kan jag upplysa om. Och några här som haft 208 har ju bytt till Bryston så det smakar liknande verkar det som.
Ps. Och du missade Dynamic Precision 5.52,KRELL Evolution 302 om du söker något mer rejält, du letar ju bara billigt.Går man och köper sådan högtalare som B&W 800 Diamond D2 så utgår jag ifrån att man också tänker på att det kommer kosta mer än 6000-7000kr till lämpligt slutsteg , samma för försteget och signalkälla. Smakar det så kostar det om man vill ha ut hela prestandan ur systemet .
Och skulle jag köpa sådana högtalare som trådskaparen funderar över så skulle Classe CA-400/CA-401 stå högt upp på listan, men det finns även en del lite äldre Krell som också skulle kunna vara intressanta. Som jag sade, jag skulle inte åka Porsche med däck ifrån en gammal WW bubbla. Tur att man gått över till aktiva studiohögtalare då behöver man inte längre fundera över sådant här.

Dynamic Precision 5.52 pris 55000 begat finns i bodö norge.
KRELL Evolution 302 finns inte ens beganat
Classe CA-400 finns inte ens begagnat i europa
Classe CA-401 finns inte ens beganat i europa
Sen att du hatar 208 det är inget att bry sig om och om vad du skriver det steget är inga fel på musikaliskt.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-01-10 20:10

Classe (stavning?) har jag hört o tycker de är ojämna, vissa ok andra inte.
Jag skulle gått på monoblocken Linn Klimax Solo. 500w/8ohm, sök efter mätningar på nätet.
Har tidigare ägt ett par. Kör nu monoblock från Lejonklou men de har lite för lite effekt för 800-talaren.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav IngOehman » 2017-01-10 20:17

Ja, 500 W per kanal är nog vad man skall sikta på om ambitionen är att kunna utnyttja högtalarna fullt ut.

Å andra sidan finns det säkert många som klarar sig med väsentligt lägre ljudtryck, och därmed också mindre förstärkareffekt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav sprudel » 2017-01-10 23:57

sportbilsentusiasten skrev:Classe (stavning?) har jag hört o tycker de är ojämna, vissa ok andra inte.
Jag skulle gått på monoblocken Linn Klimax Solo. 500w/8ohm, sök efter mätningar på nätet.
Har tidigare ägt ett par. Kör nu monoblock från Lejonklou men de har lite för lite effekt för 800-talaren.


Åh nej, försök inte. Linn Klimax solo ger 500W i 4 Ohm, 290 i 8 Ohm. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Rydberg » 2017-01-11 01:01

boom skrev:KRELL Evolution 302 finns inte ens beganat

Jo om man kan hantera google (kanske för mycket begärt?!) så finns det visst begagnat :wink:

http://www.hifisentralen.no/forumet/tor ... -nr-149695

VSB
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Almen » 2017-01-11 01:07

sportbilsentusiasten skrev:Classe (stavning?)

Classé
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-01-11 01:08

sprudel skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Classe (stavning?) har jag hört o tycker de är ojämna, vissa ok andra inte.
Jag skulle gått på monoblocken Linn Klimax Solo. 500w/8ohm, sök efter mätningar på nätet.
Har tidigare ägt ett par. Kör nu monoblock från Lejonklou men de har lite för lite effekt för 800-talaren.


Åh nej, försök inte. Linn Klimax solo ger 500W i 4 Ohm, 290 i 8 Ohm. :)

Ja så var det ju!Linn specar i 4ohm då deras talare brukar ligga runt 4ohm. Glömde det.
Tack för korrektionen.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav boom » 2017-01-11 07:09

Rydberg skrev:
boom skrev:KRELL Evolution 302 finns inte ens beganat

Jo om man kan hantera google (kanske för mycket begärt?!) så finns det visst begagnat :wink:

http://www.hifisentralen.no/forumet/tor ... -nr-149695

VSB

Missade den .Men skulle inte betala 50.000 för så mycket dist 0.02% vid 1khz och då är den begagnad och över prisat .

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav UrSv » 2017-01-11 08:51

boom skrev:Classe CA-400 finns inte ens begagnat i europa


http://www.audio-markt.de/_markt/item.p ... 626853362&
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav boom » 2017-01-11 12:02

UrSv skrev:
boom skrev:Classe CA-400 finns inte ens begagnat i europa


http://www.audio-markt.de/_markt/item.p ... 626853362&

Då får han åka till tyskland.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav UrSv » 2017-01-11 12:06

Varför då? Bor han nånstans dit fraktbolag inte skickar saker?
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav boom » 2017-01-11 13:34

UrSv skrev:Varför då? Bor han nånstans dit fraktbolag inte skickar saker?

Skulle aldrig skicka med ett fraktbolag på en sån pjäs om man inte vill köpa en pallplats.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav BORIS » 2017-01-11 13:49

Missade du att säljaren skriver att han kan skicka förstärkaren på halvpall

Användarvisningsbild
majjen04
 
Inlägg: 477
Blev medlem: 2003-08-21

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav majjen04 » 2017-01-11 15:08

Hej!

Varför inte satsa på Electrocompaniets slutsteg t ex AWR 250R eller Nemo 400 alt 600, dessa är speciellt framtagna för B&W största modeller.
Mv
Kenth
Electrocompaniet From Norway ruels! Like The Northen Lights

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav IngOehman » 2017-01-11 15:12

Fascinerande att tråden på sidan tre fortfarande diskuterar slutsteg, trots att TS redan i första inlägget gör klart vad han skall driva högtalarna med...

Var det inte högtalarna som TS ville att tråden skulle handla om?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
majjen04
 
Inlägg: 477
Blev medlem: 2003-08-21

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav majjen04 » 2017-01-11 15:29

IngOehman skrev:Fascinerande att tråden på sidan tre fortfarande diskuterar slutsteg, trots att TS redan i första inlägget gör klart vad han skall driva högtalarna med...

Var det inte högtalarna som TS ville att tråden skulle handla om?


Vh, iö


Jo så var det!

Ingen har väl kritiserat valet av "burkar". B&W:s 800 modeller är ju alla bra val, själv föredrar jag 801D. Tycker dock att högtalarna är värd så bra elektronik som möjligt! Nad är ju ett instegsmärke och 208:an kan jag väl räkna till mid hifi nivån. Det tråkiga med den är väl dess "instabilitet" samt dess utseende :D
Men ägaren verkar ju nöjd med denna så allt är väl bra då!
mv
Kenth
Electrocompaniet From Norway ruels! Like The Northen Lights

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav hifikg » 2017-01-11 17:30

majjen04 skrev:Nad är ju ett instegsmärke och 208:an kan jag väl räkna till mid hifi nivån. Det tråkiga med den är väl dess "instabilitet" samt dess utseende :D
Men ägaren verkar ju nöjd med denna så allt är väl bra då!
mv
Kenth


Instegsmärke? Mid Hifi, jo prismässigt då.
Nåja, jag vet väldigt lite om vad de gjort före och efter 208, förutom den där beryktade 3020 som ALLA tyckte var så bra till Hifi-Klubben tog över distributionen, då blev den helt plötsligt rejält nedsablad. På en hifimässa placerade man den t o m i en toalettstol..
Utseendet är ju som det är, men skönheten kommer inifrån och efter något decennium har man vant sig, jag lovar :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav IngOehman » 2017-01-11 21:23

Ja begrepp som "instegsmärke" och "mid fi" är intressanta.

Vad betyder de egentligen?

Det är nog som även majjen04 var inne på, snarast något som beskriver de förekommande attityderna till märket. Och finns det några entydiga egenskaper som går att koppla till begreppen så är det sådant som utseende och pris, det vill säga sådant som vem som helst, även helt utan kunskap och omdöme att kunna utvärdera fideliteten, kan komma med synpunkter om.

Därför finns, menar jag, ett problem med begreppet mid fi. Det antyder ju att fideliteten är mittemellan, vilket rent sakligt kan vara helt fel. I NAD 208-fallet så är ju fideliteten sällsynt hög, så ett begrepp som superhi-fi kunde vara befogat.

Instegsmärke däremot är svårare att invända mot som begrepp. Det betyder väl bara att den som inte hunnit nörda in tillräckligt för att avsätta en jättebudget, ändå kan ha råd - det vill säga "tillräckligt billigt".

- - -

Slutligen tycker jag majjen04 sammanfattar verkligheten bra när han konstaterar att NAD 208s huvudsakliga svagheter är byggkvaliteten som statistiskt lett till ett större servicebehov än många andra slutsteg, samt att de kanske inte är så snygga?

Det är dock självklart en smakfråga, men för den med "dyr smak" (som tycker att det skall se dyrt ut, alltså som gillar att titta på saker som ser dyra ut att tillverka) finns det ju imposantare formgivningar från vissa andra tillverkare. Att lådan för NAD 208 inte är jättedyr att bygga synd på den, helt enkelt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav imac » 2017-01-11 21:44

Sedan är det väl inte bara lådan som är kostnadsmedvetet gjord, även det som finns i är väl med samma tänk. :roll:

Det jag tror dom flesta säger är prova med något annat steg så får du se hur 208 står sig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-12 00:02

IngOehman skrev:Ja begrepp som "instegsmärke" och "mid fi" är intressanta.
Vh, iö


Jo, det är helt korrekt att tråden handlade om högtalarna :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav IngOehman » 2017-01-12 02:15

imac skrev:Sedan är det väl inte bara lådan som är kostnadsmedvetet gjord, även det som finns i är väl med samma tänk. :roll:

Det jag tror dom flesta säger är prova med något annat steg så får du se hur 208 står sig.

Jag har inte sagt någonting sådant.

Har inte uppfattat att det är de flestas uppfattning heller.

Jag säger snarare att slutsteget är ett ickeproblem. Så jag ser fram emot vad TS kommer att gilla högtalarna i sitt hem, oavsett vad som driver dem. Det påverkar inte så mycket.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
pinnen
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2005-03-18
Ort: HCBS

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav pinnen » 2017-01-12 07:28

Jag är så lyckligt lottad att jag har oerhört svårt (oftast omöjligt) för att höra någon skillnad ljudmässigt på slutsteg av bra hifi märken typ Rotel, NAD, Emotiva mfl. Att det sedan finns dyra fina steg som Krell, Bryston, Classe mm vore i mitt fall som att kasta pärlor för svin kanske och jag lyssnar nog hellre än tittar på grejerna även om jag minns en mässa där Burmester var med och det var det mest blänkande jag sett i hifiväg. Kanske inte riktigt min stil men kul oavsett då den som köper antagligen vill kunna se grejerna ordentligt.

Så steget vore nog det sista jag skulle kika på vid uppgradering. :)

Jag har alltid gillat B&W 800 serier genom åren men har faktiskt skämmigt nog missat dom senaste typ fem åren. Håller dom fortfarande hög klass??. Snygga är dom ju i vilket fall :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Kraniet » 2017-01-12 22:16

jag skulle vara väldigt nöjd med ett 208. Men så vill ju jag också ha utrustning som färgar så lite som möjligt. En del vill ju att utrustningen ska ha ett eget "sound" och då kanske NAD 208 inte är rätt slutsteg..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-15 00:41

Har börjat spana runt lite även om jag inte har några direkta planer på att köpa något just nu.

Fick nys om ett par fabriksnya B&W 800 Diamond i oöppnade kartonger i svart pianolack nere i Italien. Problemet är att det är drygt 230 mil dit. Sen är frågan hur mycket som är skäligt att betala. Den nya Diamond 800 D3 serien släpptes för ett tag sedan vilket jag antar gör att priset dras ner på äldre modeller. De kostade i vart fall 180 000 nya på Hi-Fi klubben för något år sedan innan de slutade säljas. Vad anser ni? Någon som har koll på hur mycket det skulle kosta att få dem hemlevererade av ett fraktbolag? Antar att man bör åka ner dit på något sätt och se dom i verkligheten innan man slår till, det är ju trots allt en hel del pengar det handlar om. Hur hade ni gjort?

Jag mejlade säljaren och bad honom skicka några bilder vilket han gjorde så det verkar ändå rätt seriöst.

Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-01-15 01:23

Jag har köpt ännu större talare i EU, se bara till att de är försäkrade och skickas på pall.
Priser...kolla på nätet.

Du kan även åka ned med bil, jag åkte från södra europa till mitten av england tor för att hämta ett par (andra) talare. En liten minesemester är inte fel.

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-15 03:22

I de annonser jag har sett så ligger de på runt 11 000-12 000 EUR begagnade. Säljaren begär 14 000 EUR för dessa men de är som sagt fabriksnya i oöppnade kartonger och garantin är inte aktiverad än. Det blir ca 133 000 SEK. Hi-Fi klubben sålde ut demoexemplar för 150 000 förra året och innan dess kostade de som sagt 180 000 nya så priset kanske inte är helt orimligt.

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-15 05:13

De gör sig inte så illa i svart pianolack.

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav petersteindl » 2017-01-15 05:59

Priset är inte orimligt. Det vore till och med väldigt bra om andrahandsvärdet var ok för den här typen av produkter.

Du bör kunna få besked om varför han har ouppackade högtalare i kartong. Är de stulna? Plockade från importörens lager eller vad är skälet till att de är ouppackade och till att de säljs? Du kan fråga rakt på sak men då måste du kunna motivera frågan annars kan han ta illa vid sig om allt är sjyst. Det finns ju numer lagar i Sverige/EU som reglerar begagnat/stöldgods/ouppackat och det finns ingen anledning att ta illa upp om fråga ställs om du talar om att du behöver ett godtagbart svar för ditt eget vidkommande om du i din tur får frågor.

Om du åker ner så bör du dessförinnan ha en skriftlig överenskommelse om slutpris och hur länge det gäller och du bör vara införstådd med att även kunna åka hem utan högtalare. Åker du ner så kommer ni med säkerhet ha varandras telefonnummer. Då du hunnit ner till södra Tyskland skulle du kunna få sms om att det helt plötsligt står en ny kund vid porten med pengar i hand som gladeligen betalar 1 000 EUR mer och han undrar då om du kan haka på så får du högtalarna. Det är i så fall inte första gången sådant skulle hända.

Men det finns goda knep att tillgå, bara man har is i magen och stålarna och inte är för köpkåt.

Jag kan se att du verkligen gillar högtalarna. Det är bra. Men, stay cool.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Conan » 2017-01-15 07:23

Jäklar vad fina högtalare! Förstår om det kliar i fingrar att få äga dom! :P

Tänker på omaket att åka till Italien för att kika på dem; kan man inte köpa tjänsten från fraktbolaget att dom inspekterar högtalarna på plats hos säljaren och ser till att de är klara att transporteras? Efter kontrollen kan ju betalningen ombesörjas med Pay Pal eller så, medan fraktfirman packar högtalarna.

Alltså, jag är ju egentligen skitsämst på att ge råd när det gäller sånt här - skulle vara för köpkåt på högtalarna... :lol:

Hamster
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2014-04-25
Ort: Här

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Hamster » 2017-01-15 08:43

Jag köpte ett par nästintill nya 803 Diamond för 5,800 euro av Thomas Dressel på tyska firman Schlegelmich High End, 2013. Dom tog 190 Euro i frakt, vilket torde vara hälften eller en fjärdedel av vad ett par 800 skulle kosta att skicka. Företag som har avtal med fraktbolag får ju oerhört mycket bättre priser/villkor än vad vanliga privatpersoner kan få. Jag betalade hela summan i förskott efter att ha bestämt mig för att firman var seriös, ett par mail och ett telefonsamtal lugnade mig. Skåpen hämtade jag sedan ut på Schenker i Årsta. En annan firma som jag då kollade med var Stassen HiFi i netherlands, men dom hade inte rätt objekt då. Ebay och Audiomarkt är bra ställen att leta företag som har "specialare" på tung utrustning.

Det var ett roligt och spännande projekt att köpa dessa på detta vis, men jag vill bara nämna att de pengar som jag "sparade" på att köpa demoex utomlands, som jag inte hade kunnat provköra i mitt lyssningsrum, försvann rätt snabbt när jag märkte att högtalarna inte riktigt passade mig och min dåvarande, ganska förlåtande miljö. Det gick ju inte att få tillbaka detta vid senare försäljning i sverige. Hade jag från början ställt in mig på att betala hifi-klubbs priser, och förhandlat mig till ett hemlån, hade jag kanske inte slagit till. Jag "bytte upp mig" från ett par B&X 803 Matrix 3, så steget var väl inte så himla stort, tänkte jag litet naivt.

Jag är alldeles för nervös och cynisk för att våga köpa av privatperson om jag inte skulle kunna inspektera på plats och betala där och då. En enkel kontroll du kan göra är ju att googla säljares email adresser och även bild-googla bilder för att se om dessa finns nån annanstans, det kanske är bilder "nån" har hittat på nätet. . Jag är helt säker på att det dyker upp demade eller inbytta 800's på rätt firma förr eller senare och med litet tur kanske i sverige så man kanske kan få testa. Skickar du ett mail till t.ex. Schlegelmilch och berättar vad du är ute efter så sätter dom säkerligen upp dig på väntelista om dom inte har rätt objekt hemma.

/tomas j

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-15 19:38

Han säger att han driver smyckesbutiker men tidigare hade ett företag som arbetade med ljudsystem för nattklubbar och hemmabio. Han har fortfarande kunder där ifrån som han hjälper. I början av 2015 köpte han 3 par B&W Diamond 802 som var ämnade att användas för detta, dessa är nu sålda. Han köpte även ett par Diamond 800 som han hade tänkt använda själv och en hel del andra produkter från den italienska B&W importören Audiogamma i början av 2015. Sen så kom det småbarn i vägen och nu har han bestämt sig för att sälja även dessa. Han har fler annonser ute på diverse andra grejor. Dyra hörlurar m.m.

Om det stämmer vilket man får anta att det gör så borde det finnas kvitto från Audiogamma. Jag har hur som helst förklarat för honom att jag inte har tid att åka ner till Italien just för tillfället. Har mycket med jobb och annat som måste fixas först. Men om de fortfarande finns kvar om några månader så kanske vi kan styra upp något. Han har inte bråttom att sälja dom säger han så vi får väl se vad som händer. Högtalarna väger 115,5 kg styck inkl kartonger så det är rätt tunga pjäser. Inget man tar under armen o sätter sig på bussen och checkar in som handbagage på flyget.

Min far har en Saab 9-5 kombi 07a frågan är om dom går in i bagaget i den. I så fall hade man kanske kunnat lura med honom ner dit på en liten semester. Alternativet är att ta flyget ner, det verkar inte kosta så mycket, kika på högtalarna och se till så en fraktfirma skickar hem dom.

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav jbass » 2017-01-15 19:58

Två stycken 802 föroackade i sina kartonger går precis in i en Volvo V70 -06. Jag har väldigt svårt att tro att du får plats med två 800.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Elfsberg » 2017-01-15 22:19

Slå till!
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Perfector » 2017-01-15 22:28

Eller bygg ett par efter denna beskrivning.
https://www.youtube.com/watch?v=fHgdNQkiNVk
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-15 23:10

Som redan påtalat ska man inte förhasta sig. Det är trots allt ganska mycket pengar det handlar om. Jag har kommit fram till att jag nog gärna vill ha fabriksnya. Även om jag hittar ett par som är i nyskick är det ändå inte samma känsla när man vet att dom har varit någon annans innan. Känslan av att få öppna kartongerna för första gången och känna doften av fabriksnya högtalare, få spela in och veta att ingen annan omöjligt kan ha burit sig dumt åt med dom på ett eller annat sätt är värt de extra pengarna tycker jag. I alla fall när det gäller saker man har för avsikt att behålla väldigt länge.

Framåt vårkanten om högtalarna fortfarande finns kvar och saker och ting har lugnat ner sig med jobb och annat kanske det blir en tur till Italien. Annars blir det till att leta vidare. Men frågan är hur stor sannolikheten är att man hittar fler fabriksnya exemplar? Det fanns ett par i England för något år sedan men de är sålda.

https://www.avforums.com/threads/bowers ... d.1957554/

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-01-15 23:23

Om du vill ha fabriksnya 800 tror inte jag att du ska låta dessa slinka undan, då det är ganska otroligt att det finns många par som står i ladorna.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Elfsberg » 2017-01-15 23:34

Chansa. Slå till. Lev livet.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-16 01:59

Visst är det frestande att chansa och skicka över pengarna och hoppas på det bästa men det sunda förnuftet talar emot det. Förr eller senare blir man blåst och att åka ner till Italien är som sagt inte aktuellt i dagsläget. Får se om ett par månader om högtalarna finns kvar. Kanske har jag då tänkt om och helt gett upp planerna men skulle det vara så att köplusten finns kvar så blir det i alla fall inte något impulsköp.

För tillfället är jag iväg och jobbar och kommer inte hem på någon vecka så just nu hade jag inte kunnat slå till även om högtalarna hade funnits så nära som hos grannen hemma.

Har förresten lagt märke till att B&W 800D väger 125 kg medan efterföljaren B&W 800D2 "bara" väger 102 kg. Antar att det beror på att de har gått över till neodymiummagneter i elementen och på så vis fått ner vikten.

http://www.bowers-wilkins.com/Downloads ... _sheet.pdf

http://www.bowers-wilkins.com/Downloads ... _sheet.pdf

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav petersteindl » 2017-01-16 05:04

Var i Italien är det?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-16 05:23

Frosinone

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav music4ever » 2017-01-16 05:38

Ge ett lägre bud, och säg att du kommer "direkt" och hämtar dem personligen. Så slipper han pula med frakten mm.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav petersteindl » 2017-01-16 05:54

P1200VB skrev:Frosinone


Oj, det ligger i närheten av Rom. Det är lite långt med bil. Milano funkar. Om det skall kombineras med semester, kalkylera 2 veckor. Annars blir det endast trist bilåkning på motorvägar. Vid varje hotelövernattning på väg tillbaka så får högtalarna antingen vara kvar i bilen eller lyftas in på rummet eller åtminstone in i hotellet.

Då skulle jag hellre flyga ner, hyra bil och kolla in och pröjsa högtalarna och ombesörja frakt. På våren är det fint där nere. Rom är sevärt. Men att ha högtalare i bil på gatan i Rom skulle jag dra mig för.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-16 06:18

Ja det är lite så jag tänker. Framåt våren skulle man förutsatt att högtalarna finns kvar kunna flyga ner, ta sig en liten semester och åka förbi och kika. Då har man inget att förlora på det. Men bara tanken på att sätta sig i en bil och köra totalt 460 mil med allt vad det innebär får det att vända sig i magen.

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 956
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Lassej » 2017-01-16 21:52

petersteindl skrev:
P1200VB skrev:Frosinone


Oj, det ligger i närheten av Rom. Det är lite långt med bil. Milano funkar. Om det skall kombineras med semester, kalkylera 2 veckor. Annars blir det endast trist bilåkning på motorvägar. Vid varje hotelövernattning på väg tillbaka så får högtalarna antingen vara kvar i bilen eller lyftas in på rummet eller åtminstone in i hotellet.

Då skulle jag hellre flyga ner, hyra bil och kolla in och pröjsa högtalarna och ombesörja frakt. På våren är det fint där nere. Rom är sevärt. Men att ha högtalare i bil på gatan i Rom skulle jag dra mig för.

Med vänlig hälsning
Peter


Exakt! Så hade jag också gjort. Jag har bilat massor på kontinenten i samband med sonens tävlingar (fd Europamästare i radiostyrd bilracing) och vi lämnar aldrig värdesaker kvar i bilen. Vår bil har varit fullpackad med däck, reservdelar, reservbilar m.m. Vet flera som har haft inbrott. Även om det är tunga grejer.
Går fort att flyga till Rom, ta hyrbil och gör upp allt. Priset är ok som Peter redan har nämnt.
Lycka till!

Mvh
Lasse
(Som äger 802D2)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav distad » 2017-01-18 21:49

Och här finns ett par rejäla slutsteg att driva dem med. https://www.blocket.se/vi/70913621.htm
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-01-18 22:09

FBK skrev:Och här finns ett par rejäla slutsteg att driva dem med. https://www.blocket.se/vi/70913621.htm

Lika snygga som 800D, en fin matchning

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav hifikg » 2017-01-18 22:16

FBK skrev:Och här finns ett par rejäla slutsteg att driva dem med. https://www.blocket.se/vi/70913621.htm


Ögongodis :-)
(Ja, de låter säkert heeelt okej också)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 956
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Lassej » 2017-01-18 23:02

FBK skrev:Och här finns ett par rejäla slutsteg att driva dem med. https://www.blocket.se/vi/70913621.htm


Yes, sitter som en smäck. Dessa skulle jag kunna tänka mig :) .

Mvh
Lasse

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Conan » 2017-01-19 07:19

Drar du nu till helgen och tjackar högtalarna..? :D

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-19 07:44

Conan skrev:Drar du nu till helgen och tjackar högtalarna..? :D


Läs gärna vad som har skrivits tidigare så slipper jag svara på samma fråga igen.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav PerStromgren » 2017-01-19 09:49

Conan skrev:Drar du nu till helgen och tjackar högtalarna..? :D


P1200VB skrev:Framåt våren skulle man förutsatt att högtalarna finns kvar kunna flyga ner, ta sig en liten semester och åka förbi och kika. Då har man inget att förlora på det. Men bara tanken på att sätta sig i en bil och köra totalt 460 mil med allt vad det innebär får det att vända sig i magen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-01-19 13:48

P1200VB skrev:
Conan skrev:Drar du nu till helgen och tjackar högtalarna..? :D


Läs gärna vad som har skrivits tidigare så slipper jag svara på samma fråga igen.

Vi förstår, du ska först till Stockholm o köpa slutstegen :wink: :mrgreen:
...eller hur var det nu...hade du slutsteg redan eller? 8) 8)

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-19 16:59

Tycker nog att slutstegsfrågan har avhandlats tillräckligt i den här tråden :)

Nu återstår bara att se om och när jag får tummen ur och köper ett par högtalare.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav hifikg » 2017-01-19 19:50

http://www.annunci.net/biella/audio-tv-video/bw-800d-d2-speakers-1917614
Fyndpris? Eller missar jag något? Visserligen begagnade, men ändå.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
P1200VB
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2008-05-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav P1200VB » 2017-01-19 20:12

Ja det verkar vara för bra för att vara sant och då är det oftast inte det heller.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav PerStromgren » 2017-01-19 20:17

Jag har sett märkligt bra priser på Quadhögtalare i Italien också. Är det något lurt med dom där latinosarna?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
roggaro
 
Inlägg: 4738
Blev medlem: 2009-06-11
Ort: Hising Island

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav roggaro » 2017-01-19 22:28

vet bara att de gör rättså dåliga spårvagnar, men borde inte Peter svara eftersom, har jag för mig att pressverktygen till hans ägg finns där 8) hur filosoferar man över välljud i det landet...
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav petersteindl » 2017-01-20 01:26

roggaro skrev:vet bara att de gör rättså dåliga spårvagnar, men borde inte Peter svara eftersom, har jag för mig att pressverktygen till hans ägg finns där 8) hur filosoferar man över välljud i det landet...


...över en Barolo eller Brunello tillsammans med en god risotto frutto di mare och tiramisu samt digestivo såsom Amaro, limoncello eller Grappa. Därefter en Espresso ... :mrgreen:




... lungo, macchiato. :)

burp
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav IngOehman » 2017-01-22 00:06

petersteindl skrev:
P1200VB skrev:Frosinone


Oj, det ligger i närheten av Rom. Det är lite långt med bil. Milano funkar. Om det skall kombineras med semester, kalkylera 2 veckor. Annars blir det endast trist bilåkning på motorvägar. Vid varje hotelövernattning på väg tillbaka så får högtalarna antingen vara kvar i bilen eller lyftas in på rummet eller åtminstone in i hotellet.

Då skulle jag hellre flyga ner, hyra bil och kolla in och pröjsa högtalarna och ombesörja frakt. På våren är det fint där nere. Rom är sevärt. Men att ha högtalare i bil på gatan i Rom skulle jag dra mig för.

Med vänlig hälsning
Peter

Nu är ju Florens nordligare än Frosinone, men två veckor för att det inte skall bli bara motorvägsskörning?

Jag har två gånger kört sträckan Stockholm-Florens i ett sträck. Första gången per motorcykel så tog det mindre än ett dygn, andra gången med bil så tog det 30 timmar någonting.

Visst kan man ta två veckor på sig, om man vill. Särskilt om man vill inkludera lite semester typ över en vecka. Men inte är det för lång sträcka att köra bil. Man kan köra bil runt jorden. Det vill säga om man färjar lite också. Föräldrarna tog bilen till Syrien för några år sedan. Det gick bra det också.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Laila » 2017-01-22 00:49

IngOehman skrev:....
Jag har två gånger kört sträckan Stockholm-Florens i ett sträck. Första gången per motorcykel så tog det mindre än ett dygn, andra gången med bil så tog det 30 timmar någonting.
Vh, iö

Härligt iö, jag har flera gånger tänkt att fråga dig varför du "alltid" brukar skriva "i ett streck" när
jag inbillat mig att du menar "i ett sträck" ? Nu är det åtminstone inte "alltid" som gäller. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav petersteindl » 2017-01-22 01:17

Säg 3 veckor då. Det bör väl räcka med lite semester. Man kör Stockholm - Skåne på en dag och äter en god lunch på vägen och en god middag i Skåne. Sedan åker man till Goslar och övernattar där och äter en jättefin måltid där. Sedan har man några timmar upp i bergen och besöker klockmuseum. Sedan kan man övernatta där och äta jättegod mat. Då kan man kommit 6 mil den dagen. Det är lagom. Sedan forsätter man mot Moseldalen och dricker goda viner och äter jättegoda Sparrisrätter. Det tar 3 dagar i Mosel. Mycket trevligt. Sedan styr man kosan mot Luxemburg, Liechtenstein, Österrike och Schweiz och besöker trevliga orter i Alperna och från Mosel till Alperna är det 5 dagar. Fantastiska vyer, god mat och gott vin. Lugano. Därefter kommer man in i Italien och då bör man besöka Menaggio och ta båten till Bellagio och sedan måste man se Como och man kan stanna några dagar runt omkring Milano. Därefter kan man skynda ner till Alba och Barolo och köpa lite goda viner och besöka vingårdar. Det är mycket vackert där. Sedan måste man åka förbi Genova och ner till Cinque Terre och vandra där i 5 dagar. Där är det jättefint. Sedan styr man kosan mot Carrara och Massa och tittar på marmorbrotten. Det är en upplevelse i sig. Nu är man i Toscana och då måste man ju åka till Pisa och där finns det massor att se och jättegod glass :) 1-2 dagar behövs det där. Från Pisa åker man småvägarna genom Toscana till San Gimignano som är söder om Florens. Där stannar man över natten och äter en förträfflig måltid. Dagen efter besöker man Siena och äter en lunch vid torget. Sedan kan man antingen köra mot kusten eller mitt i landet och det tar bara 2 dagar mot målet om man inte vill se Rom innan man hämtar högtalarna. 4-7 dagar i Rom verkar lagom. Sedan hämtar man högtalarna och åker mot Florens och ser samtliga sevärdheter där och därefter mot Adriatiska kusten och San Marino som är jättetrevligt och sedan mot Venedig för att inmundiga god mat och se alla sevärdheter i Venedig. Där stannar man 4 dagar och åker gondol och tittar på Muranos glasbruk. Jättetrevligt. Nu kan man åka norrut mot Treviso och Cortina i Dolomiterna. Där kan man åka runt och ta det lite lugnt för omväxlings skull. Du har ju nu 250 kg högtalare i bilen eller på motorcykeln.

Sedan åker man mot Lienz och Grossglockner i Österrike. Otroligt vackert. Man kommer fram till Kaprun och kan göra en smärre avstickare mot Bad Gastein, Graz, Bratislava och Wien. Där finns massor att se och mycket gott att äta under vägen. Sedan drar man till München, Prag, Dresden och Berlin och på den rutten passar man på att se samtliga sevärdheter. Det tar några dagar extra men är väl värt att se. Sedan åker du mot Hamburg och för att inte missa tid så är det bara att åka hemåt och koppla in högtalarna och njuta av Barolovinet du inhandlat på vägen ner. Nånting säger mig att det kan bli lite jobbigt att kånka högtalarna på motorcykel, men det kanske går.

Ha en God Tur!
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav IngOehman » 2017-01-22 02:23

Du har verkligen en poäng där. När man åker således att mans står på så finns liksom inget skäl att ta det lugnt. Det bara tar längre tid då. Men om man slår av lite så man hinner se något, så är det absolut bäst att göra det så ordentligt att man verkligen hinner se något!

Jag har varit på de flesta ställen du nämner i ditt reseförslag, och ger upptumme på nästan alla tipsen!

Venedig skulle jag skippa dock (för turistigt) och istället skulle jag av bara farten passera målet och fortsätta en bit söderut, till Amalfi-kusten, och i dessa trakter speciellt spana in Positano (där man kan bo och göra dagsturer) och förstås inte missa Capri innan resan bär norrut igen! :)

Laila skrev:
IngOehman skrev:....
Jag har två gånger kört sträckan Stockholm-Florens i ett sträck. Första gången per motorcykel så tog det mindre än ett dygn, andra gången med bil så tog det 30 timmar någonting.
Vh, iö

Härligt iö, jag har flera gånger tänkt att fråga dig varför du "alltid" brukar skriva "i ett streck" när
jag inbillat mig att du menar "i ett sträck" ? Nu är det åtminstone inte "alltid" som gäller. :)

Det beror på språklig oförmåga/inkompetens samt specifikt ordblindhet.

Jag försöker skriva så bra jag kan men det är svårt för mig. Tack för påpekandet dock, återkoppling är bästa sättet att lära sig bättre. :)

Det ingen pekar på märker jag ju inte. :?

Tror någon påpekat detta förut (kanske du?) och att jag därför nu kände att något kanske kunde vara fel. Så jag provade med "ä" och det såg bättre ut.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-01-22 02:30, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-22 02:28

Mycket alkohol blir det tydligen. Lägg in två veckor för "förberedelse till körning" i schemat.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav IngOehman » 2017-01-22 02:36

Det behövs inte.

De har 0,5-promillegräns, precis som alla rimligt civilicerade europeiska länder (en del har till och med 0,8-gräns).

Så dricker man normalt (inte super) så behöver man inte tänka på detta. Det är bara att köra.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav petersteindl » 2017-01-22 03:22

MagnusÖstberg skrev:Mycket alkohol blir det tydligen. Lägg in två veckor för "förberedelse till körning" i schemat.


Blir det? Färsk sparris och moselvin i Moseldalen är ett måste om man är där. Vad har Moselvin för alkoholhalt? 7-9 %? Mindre än dina belgare. :)

I Barolo så hör avsmakning av olika viner till, liksom, då man besöker vingårdar. :)

Till middagarna på kvällarna kan man ju alternera, beroende på var man är och vad man äter. Till lunch så finns det olika alternativ beroende på var man är.

Men, det kan bli en del vin eller öl eller mineralvatten.

God mat blir det oavsett. Drar man ner till Amalfikusten så är Sorrento ett trevligt ställe att övernatta på. Jag har cyklat hela Amalfikusten och varit på Capri. Då jag var i Sorrento hade jag en utsökt middag på en liten restaurang med några rum på övervåningen. Efter maten frågade Hotel/restaurangägaren vad vi ville dricka. Underförstått, en likör. Det är på något sätt som om deras mat passar med likör som avslut. Jag frågade efter Grand Marnier eller Cointreau. Han glodde på mig och tyckte nog att jag var oförskämd. Han hade inget sånt. Han föreslog Limoncello. Öh, vad är det? Då kom han in med smakprov av egenhändigt tillverkad Limoncello. Sedan den dagen har jag i princip lagt de franska likörerna på hyllan. Limoncellon var bara helt överlägsen, så fräsch och god och perfekt efter deras måltid. Vad jag då inte hade någon aning om var att Sorrento är Mecca för Limoncello och jag hade nog extrem tur. Jag har varken förr eller senare smakat något dylikt.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav IngOehman » 2017-01-22 04:11

Även jag har smakat Limoncello i Sorrento!

Gillar, men inte så mycket att jag vill ha druckit min sista Cointreau eller Grand Marnier. Speciellt Cointreau är en likör som liksom GT är lite som modersmjölk för mig. Barndomsminnen liksom. Och Grand Marnier är oersättligt i viss efterrätt...


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav petersteindl » 2017-01-22 05:27

IngOehman skrev:Även jag har smakat Limoncello i Sorrento!

Gillar, men inte så mycket att jag vill ha druckit min sista Cointreau eller Grand Marnier. Speciellt Cointreau är en likör som liksom GT är lite som modersmjölk för mig. Barndomsminnen liksom. Och Grand Marnier är oersättligt i viss efterrätt...


Vh, iö


Absolut! Alltså, Cointreau eller Grand Marnier är goda och går att göra många roliga saker med.

Crepes Grand Marnier , sen är jag helt såld.

Bild

Kommer du ihåg då du och jag och Olav var på Bon Lloc den 3e maj 2003? :) Jag har kvar menyn som jag bad om att få signaturer i. Det blev tre signaturer varav den ena är av Mathias Dahlgren. Jag håller den i min hand just nu.

Menu Degustation
Aptitretare
*
Montadito, oxfilé, gåslever, tryffel
Veuve Clicquot Rich Reserve 1995
*
Lättgrillad tonfisk, ägg, kronärtskocka, iransk kaviar
Trimbach Cuvée Frédéric Emile Riesling 1998
*
Karl-Johan Cappucino, vinragu, vinragu på oxsvans, steklök
Bodegas Emilio Moro, Ribera del Duero, Reserva 1996
*
Gammaldags Lemonad
*
Örtstekt Vaktel, tryffelpolenta, glacerade smålökar
Breida Barbera d'Asti Bricco della Bigotta 1999
*
Saint Marcellin, äppelchips
Robert Craig Affinity Cabernet Sauvignon Napa Valley 1999
*
Citrussoppa & blodapelsinsorbet
*
Pain epice kaka, morotsgratiné, färskostsorbet
Domaine Marcel Deiss Altenberg de Bergheim Alsace Grand Cru 1998
*
Kaffegodis
-

Efter måltiden tog du in en Cognac av bästa kvalisort och jag en Grand Marnier Cuvee Cent Centenaire. Olav valde en Grappa. Quorum, Grappa di Barbera d'Asti 1999.

Jag tror den såg ut så här.

Bild

Efter att du och jag fått prova Olavs Grappa tog vi in en varsin likadan Grappa och Olav tog en till. Den var helt fantastisk. Olav prickade helt rätt.

Jag skriver allt detta med tanke på TS och hans kommande resa till Italien :roll: :oops: :D

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Perfector » 2017-01-22 11:34

petersteindl skrev:
IngOehman skrev:Även jag har smakat Limoncello i Sorrento!

Gillar, men inte så mycket att jag vill ha druckit min sista Cointreau eller Grand Marnier. Speciellt Cointreau är en likör som liksom GT är lite som modersmjölk för mig. Barndomsminnen liksom. Och Grand Marnier är oersättligt i viss efterrätt...


Vh, iö


Absolut! Alltså, Cointreau eller Grand Marnier är goda och går att göra många roliga saker med.

Crepes Grand Marnier , sen är jag helt såld.

[ Bild ]

Kommer du ihåg då du och jag och Olav var på Bon Lloc den 3e maj 2003? :) Jag har kvar menyn som jag bad om att få signaturer i. Det blev tre signaturer varav den ena är av Mathias Dahlgren. Jag håller den i min hand just nu.

Menu Degustation
Aptitretare
*
Montadito, oxfilé, gåslever, tryffel
Veuve Clicquot Rich Reserve 1995
*
Lättgrillad tonfisk, ägg, kronärtskocka, iransk kaviar
Trimbach Cuvée Frédéric Emile Riesling 1998
*
Karl-Johan Cappucino, vinragu, vinragu på oxsvans, steklök
Bodegas Emilio Moro, Ribera del Duero, Reserva 1996
*
Gammaldags Lemonad
*
Örtstekt Vaktel, tryffelpolenta, glacerade smålökar
Breida Barbera d'Asti Bricco della Bigotta 1999
*
Saint Marcellin, äppelchips
Robert Craig Affinity Cabernet Sauvignon Napa Valley 1999
*
Citrussoppa & blodapelsinsorbet
*
Pain epice kaka, morotsgratiné, färskostsorbet
Domaine Marcel Deiss Altenberg de Bergheim Alsace Grand Cru 1998
*
Kaffegodis
-

Efter måltiden tog du in en Cognac av bästa kvalisort och jag en Grand Marnier Cuvee Cent Centenaire. Olav valde en Grappa. Quorum, Grappa di Barbera d'Asti 1999.

Jag tror den såg ut så här.

[ Bild ]

Efter att du och jag fått prova Olavs Grappa tog vi in en varsin likadan Grappa och Olav tog en till. Den var helt fantastisk. Olav prickade helt rätt.

Jag skriver allt detta med tanke på TS och hans kommande resa till Italien :roll: :oops: :D

Med vänlig hälsning
Peter

Och allt det här hänger ihop med högtalarna på vilket sätt, undrar nyfiken?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Maccis » 2017-01-22 11:38

Off-topic - Standard på Faktiskt.se.....
:D :D
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav petersteindl » 2017-01-22 17:13

Perfector skrev:Och allt det här hänger ihop med högtalarna på vilket sätt, undrar nyfiken?

Det är ju naturligtvis tryffeltalet. :) som är den gemensamma nämnaren.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav IngOehman » 2017-01-22 17:45

Perfector skrev:
petersteindl skrev:
IngOehman skrev:Även jag har smakat Limoncello i Sorrento!

Gillar, men inte så mycket att jag vill ha druckit min sista Cointreau eller Grand Marnier. Speciellt Cointreau är en likör som liksom GT är lite som modersmjölk för mig. Barndomsminnen liksom. Och Grand Marnier är oersättligt i viss efterrätt...


Vh, iö


Absolut! Alltså, Cointreau eller Grand Marnier är goda och går att göra många roliga saker med.

Crepes Grand Marnier , sen är jag helt såld.

[ Bild ]

Kommer du ihåg då du och jag och Olav var på Bon Lloc den 3e maj 2003? :) Jag har kvar menyn som jag bad om att få signaturer i. Det blev tre signaturer varav den ena är av Mathias Dahlgren. Jag håller den i min hand just nu.

Menu Degustation
Aptitretare
*
Montadito, oxfilé, gåslever, tryffel
Veuve Clicquot Rich Reserve 1995
*
Lättgrillad tonfisk, ägg, kronärtskocka, iransk kaviar
Trimbach Cuvée Frédéric Emile Riesling 1998
*
Karl-Johan Cappucino, vinragu, vinragu på oxsvans, steklök
Bodegas Emilio Moro, Ribera del Duero, Reserva 1996
*
Gammaldags Lemonad
*
Örtstekt Vaktel, tryffelpolenta, glacerade smålökar
Breida Barbera d'Asti Bricco della Bigotta 1999
*
Saint Marcellin, äppelchips
Robert Craig Affinity Cabernet Sauvignon Napa Valley 1999
*
Citrussoppa & blodapelsinsorbet
*
Pain epice kaka, morotsgratiné, färskostsorbet
Domaine Marcel Deiss Altenberg de Bergheim Alsace Grand Cru 1998
*
Kaffegodis
-

Efter måltiden tog du in en Cognac av bästa kvalisort och jag en Grand Marnier Cuvee Cent Centenaire. Olav valde en Grappa. Quorum, Grappa di Barbera d'Asti 1999.

Jag tror den såg ut så här.

[ Bild ]

Efter att du och jag fått prova Olavs Grappa tog vi in en varsin likadan Grappa och Olav tog en till. Den var helt fantastisk. Olav prickade helt rätt.

Jag skriver allt detta med tanke på TS och hans kommande resa till Italien :roll: :oops: :D

Med vänlig hälsning
Peter

Och allt det här hänger ihop med högtalarna på vilket sätt, undrar nyfiken?

Oj, framgick inte det?

Att matglädje är något man bör passa på att inkludera om man ändå behöver åka till Italien för att hämta högtalarna.

- - -

Ja, Peter, självklart minns jag. En helt fantastisk middag. Att den kostade som en en-veckas charterresa till varmare breddgrader skadade inte prisvärdheten, och det säger väl allt. :)

Det är inte prislappen som bestämmer om något är dyrt eller billigt.

Och det jag skrev om att jag fortfarande högt värderar Cointreau och Grand Marnier beror på att du skrev:
PeterSteindl skrev:Jag frågade efter Grand Marnier eller Cointreau. Han glodde på mig och tyckte nog att jag var oförskämd. Han hade inget sånt. Han föreslog Limoncello. Öh, vad är det? Då kom han in med smakprov av egenhändigt tillverkad Limoncello. Sedan den dagen har jag i princip lagt de franska likörerna på hyllan.


Det har inte jag, helt enkelt. :) Speciellt inte Cointreau, som inte (såsom Grand Mariner) som de flesta tror är en apelsinlikör. Det är en apelsinSKALSlikör.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: B&W 800 Diamond D2

Inläggav Emanuelgbg » 2017-02-10 16:22

Finns en äldre modell i Norge, 801N
http://www.hifisentralen.no/forumet/tor ... mid=152723


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster