delningsfilter , "brusfritt"

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito

delningsfilter , "brusfritt"

Inläggav dawelito » 2017-02-25 19:25

hejsan.

Skulle vilja ha lite tips på ett aktivt delningsfilter till min anläggning i vardagsrummet, har testat ett PA filter men tycker det brusar för mycket.

Har tyvärr inga ideér alls om vad som kan funka men kriterierna är att det ska delas 2vägs (bas / hög) och vara så brusfritt som möjligt.

trevlig lördagskväll!
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: delningsfilter , "brusfritt"

Inläggav Perfector » 2017-02-25 19:30

Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-02-25 20:32

tack för tipsen, det är alltså i den här prisklassen man måste ligga för att hitta ett sånära brusfritt filter som möjligt?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-02-25 20:36

dawelito skrev:tack för tipsen, det är alltså i den här prisklassen man måste ligga för att hitta ett sånära brusfritt filter som möjligt?

Du får vad du betalar för, så är det alltid.
Hittade även dessa.
http://www.monacor.se/produkter/delningsfilter/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2017-02-25 20:49

Nej, så är det inte alls "alltid".
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-02-25 20:55

Men kanske gäller om man köper Monacor ? :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-02-25 20:57

återigen viktigare att haka upp sig än att komma med förslag.
"Faktiskt" riktigt tråkigt beteende.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-02-25 21:02

Perfector skrev:återigen viktigare att haka upp sig än att komma med förslag.

Äääh, det där kan du ju fasen inte ta åt dig för... ;)
Då får du ransaka dig själv lite och hitta självdistansen Perfector, visst en del har hackat på dig men jag tillhör inte dom som skriver dumma saker till/om dig.
Så lite skoj tycker jag nästan du borde överleva :)

Dessutom så skrev jag ju, faktiskt.se, inget annat än något som faktiskt betyder att: det faktiskt är mycket möjligt att du har rätt när det gäller monacor.
Det vet jag ej om det stämmer dock, men det stämmer absolut inte alltid om man tittar utanför monacor :)

Kram på dig och enbart goda hälsningar :)
//David
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-02-25 23:31

Man får faktiskt såga usla råd utan att komma med bättre råd själv.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-02-25 23:38

Elfsberg skrev:

Man får faktiskt såga usla råd utan att komma med bättre råd själv.

Man får i samma anda gärna komma med råd utan att såga andras med kommentarer som att dom är usla.
Låt TS avgöra vad han vill ta till sig.
Förmyndarmentalitet hör inte hemma på Faktiskt.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-02-26 00:26

Har du anpassat nivåerna rätt?
Hur hanterar du volymen?
...kanske duger det du har (eller testat) med lite vridning på rattar.

//Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-02-26 10:03

Misstänker också ett nivåanpassningsproblem. I PA-sammanhang ligger arbetsnivån ofta högre. Finns normalt ingen anledning till ett signalbrusförhållande sämre än 100 dB för ett analogt linjesteg med måttlig förstärkning.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-02-26 14:35

Ja, att blanda PA- och HiFi-prylar skapar ibland problem som inte direkt framgår av tekniska specifikationer.
Jag har t.ex. ett Behringer DCX2496 som filter i min rigg. Innan jag fixade nivåanpassningen hade jag ett hörbart brus, men nu är det knäpptyst vid tomgång.

Därför vill jag också ge Perfector lite feedback. Du svarar ofta med länkar till Monacors webbsida. Men att hänvisa till en prislista eller webbshop utan egen erfarenhet säger ju inget om produkternas kvalitet och lämplighet i aktuell tillämpning. TS skriver att han har provat PA-filter men har problem med brus. Att då helt oreflekterat föreslå andra PA-filter (som sannolikt ger liknande brusproblem) är ju inte så kreativt. Du länkar också till två filter och skriver att det ena är bra och att det andra är billigare. Har du inte koll på att det är exakt samma filter, men med olika antal in- och utgångar?

Jag tror att TS kanske skulle få bättre resultat med Mini-DSP eller CR80 (typ...). Alltså ett filter anpassat för HiFi-nivåer. Men jag har ingen egen erfarenhet av dem så jag vet inte om de passar.
PA-filter funkar för mig, då jag har fixat nivåerna med lite extra prylar jag hade i garaget :) .

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-26 14:47

Tja, så kan man ju se det om man inte ser det som konstruktiv feedback. Nästa gång du skriver något, försök att bokstavstolka det själv och se om du kan få det du har skrivit att stämma. Då slutar folk med kommentarerna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-02-26 17:17

MiniDSP 2x4HD brusar inte. Och så får du ju suverän eq på köpet!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-02-26 17:27

Digitala delningsfilter har ibland också nivåproblem. Lite irriterande kan vara att den ADDA-process som skall till kanske inte är helt ohörbar. Omsampling kan det också bli.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2017-02-26 23:50

Har du väldigt hög känslighet på högtalarna?

Jag kör ett enkelt DBX 223XL (tror jag det heter) och det är knäpptyst (vad jag märkt) men mina högtalare har inte så hög känslighet 85-86 dB.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-02-26 23:58

Har volymen ställt väldigt lågt överallt så tror inte det är det som är problemet.
Edit: missade ett par bra inlägg om nivåanpassning, vad lite mer exakt inenbär det för att få tyst på anläggningen ? :) egentligen så blandar jag ju inte PA och hifi mer än att jag använder försteget i integra men det kanske är tillräckligt för att ställa till det.

Högtalarna har känslighet 104db 1w/m vilket nog får klassas som högt antar jag.

Skulle vara bra med något delningsfilter som inte är "pa", alltså inga långa rack konstruktioner.

Minidsp hittar jag inte vart man kan köpa, får googla lite till :) egentligen så har ju integran pre-out på alla kanaler så jag skulle ju kunna köra stegen rakt in i receivern bara men jag funderar på att byta ut den mot eTT litet försteg istället så då behöver jag ju ett filter :)
Senast redigerad av dawelito 2017-02-27 00:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2017-02-27 00:01

minidsp HD löser väl dom problem som vanligast kom upp när man pratade om gamla 2x4

ingen A/D omvandling, det går att köra digitalt in
högre nivå ut, från 0.9V till 2V
sen är den snygg, smäcker och lättanvänd som vanligt

Finns numera att köpa i Sverige också så man slipper omständigheterna med tull och lång frakt

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-02-27 00:52

Med så überkänsliga högtalare vet jag inte om jag vågar rekommendera minDSP HD längre, även om den är knäpptyst hos mig. Fö kan du kolla hur jag kopplat för max gain och bäst s/n här: http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=65209&p=1908865#p1908865. Jag kopplar alltså digital musik direkt till digital in på Minidsp. Film går front pre out på a/v receiver och in analogt i minidsp. Ut från minidsp går sub och top ( fyra kanaler) in i ext-in på annan a/v receiver och sen vidare till slutsteg. På så sätt får jag full gain in i det sista.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-02-28 00:25

dawelito skrev:Har volymen ställt väldigt lågt överallt så tror inte det är det som är problemet.
Edit: missade ett par bra inlägg om nivåanpassning, vad lite mer exakt inenbär det för att få tyst på anläggningen ? :)

Volym innan filtret - högt.
Filtret skall jobba straxt under klippning när slutstegen klipper. Tjustera nivå ratt på slutstegen för att uppnå det, eller om volymkontrollen sitter mellan filter och slutsteg så är det den som måste anpassas. Viktigt att filter och slutsteg matchar nivåmässigt, om de sitter direkt ihop.

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-28 12:35

Sentec EC-9, Ino Audio CR-8/CR-80, Mini-dsp 2x4HD

Jag gillar EC-9, men svåra att hitta.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-28 16:05

dawelito skrev:hejsan.

Skulle vilja ha lite tips på ett aktivt delningsfilter till min anläggning i vardagsrummet, har testat ett PA filter men tycker det brusar för mycket.

Har tyvärr inga ideér alls om vad som kan funka men kriterierna är att det ska delas 2vägs (bas / hög) och vara så brusfritt som möjligt.

trevlig lördagskväll!

Det finns mycket som gör att det är väldigt svårt att ge ett bra svar på den där frågan. Dessa är några:

Du skriver inte mycket om vad det är du skall ha det elektroniska filtret till. "Till min anläggning" är inte mycket hjälp. Är det ett fyrvägssystem som skall delas elektroniskt i en av delningarna? Hur brant behöver filtret vara? Vilka inställningar behöver du? Hur ser insignalerna ut? Hur många kanaler skall delas och vid vilken frekvens?

Listan kan göras väldigt mycket längre än så, men du kanske kan improvisera lite själv och berätta vad du skall ha det till.

En ledtråd kan vara att du berättar vilken lösning du har nu och hur du gjort tidigare, alltså före det.

Det enda du berättar är ju att det just nu brusar för mycket och att du skall dela mellan låga och höga frekvenser.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-02-28 21:22

RogerGustavsson skrev:1.Digitala delningsfilter har ibland också nivåproblem. 2.Lite irriterande kan vara att den ADDA-process som skall till kanske inte är helt ohörbar. 3. Omsampling kan det också bli.

edit mina siffror.

1. Varför har just digitala delningsfilter nivåproblem? Alla de filter jag har sett går att justera på ingångar och utgångar så att man kan lägga sig inom lämplig nivå. Är det några speciella filter som du tänker på?

2. Lite irriterande kan ju också vara att läsa om varningar för dessa omvandlingar som generellt problematiska när man inte vet om de verkligen är det. Och vill man veta om det är ett problem så är det ju bara att testa med ett filter ställt rakt och koppla in för att jämföra om det är en skillnad och i så fall hur stor den är. Personligen ser jag inte att det är ett problem förens det verkligen är ett problem som går att härleda till just det. Jag ser snarast det som att den verkliga boven i jakten på maximal ljudkvalité är feljusterade filter. Personligen så ser jag att man måste se till helheten och är det just digitala filter man pratar om så är de ju i regel så mycket mer än bara ett delningsfilter. I regel ingår ju nån form av peq, tids och fasjusteringar också och då tycker jag att man får jämföra den totala ljudmässiga skillnaden mellan att använda digitalt filter eller inte. Sen tycker jag att man kanske skall fundera på om man skall prata i termer som gör att det låter som att digitala filter är en homogen grupp som låter på ett visst sätt. Det finns precis som när det gäller övrig elektronik skillnader mellan bra och mindre bra digitala filter och enligt mina erfarenheter får man bättre filter om man kan tänka sig att betala lite mer. Om ett försteg eller slutsteg "får" kosta +50' för att låta bra så kanske ett filter emellan dom för 2'-3' inte håller samma klass. Så är det ett Behringer, DriveRack, BSS så tycker jag inte att man skall klumpa ihop dom i "digitala filter" utan jämföra modell för modell. Har man dåliga erfarenheter av något filter så är det ju inte säkert att det är representativt varken för modellen eller att den verkligen skulle varit bra injusterad.

3. Varför kan det bli omsampling? Endera så blir det omsampling om man kör in en digital signal som inte är 24/96. Eller också så blir det inte om man endera kör in en 24/96 eller en analog signal.

Mina åsikter förstås efter en del erfarenheter med digitala filter

/Harryup

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-03-01 01:03

3. Omsampling kan det mycket väl bli om en 24/96 signal körs in även om burken jobbar med 24/96 internt. Beror på konstruktionen och min vilda gissning utan att veta, tror jag att det kan vara rätt vanligt. Körs det in en analog signal, så blir det alltid omsampling.

//Michael

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-03-01 01:24

En analog signal samplas väl bara en gång, tror inte att man gör om det.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-03-01 01:27

Fast just det jag vänder mig emot i mer eller mindre alla elektroniska delningsfilterstrådar är att man tror så mycket. Vem hjälper det? Skall man uttala sig om filter så är det väl enklast att man kollar om det stämmer. Och det tros alltid i lite negativ ton om digitala filter.

/Harryup

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2017-03-01 15:25

Har man digitala källor så är ju digitala filter klockrena. Men visst, det finns ju fallgropar där med. Beroende på hur man bygger upp systemet så kan man få investera i mer D/A.
Har man analoga källor så verkar ju analoga filter mer intuitivt. Knåpa ihop något eget? Leta begagnat? Aktiva filter med rör är coolt. :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-03-01 15:27

Jag tänker på att en del kör 16 Bitar och med större EQ-ingrepp/lyft får man ju sänka nivån totalt för att inte överstyra digitalt = signalbrusförhållandet blir lägre. Tänker jag fel?

Sedan kan det vara andra nivåer på PA-prylar. Ibland krävs mera nivå från föregående steg för att ge full utstyrning. I fallet miniDSP är det problem med att utnivån är för låg för en del slutsteg. Vet inte hur de senare/mera avancerade modellerna beter sig. Den miniDSP jag har själv skulle behöva ett kapablare linjesteg på utgångarna för att minimera effekterna av längre signalkablar. Det kan vara en feel good grej... men 600 Ohm i utimpedans och låg drivspänning känns inte jättebra.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-03-01 16:15

RogerGustavsson skrev:Jag tänker på att en del kör 16 Bitar och med större EQ-ingrepp/lyft får man ju sänka nivån totalt för att inte överstyra digitalt = signalbrusförhållandet blir lägre. Tänker jag fel?

Om man sänker nivån på den digitala filen innan övriga ingrepp med DSP så sänker man ditherbruset som bor i filen också = bruset sänks. Själva DSP och den DAC som spottar ut den analoga signalen jobbar med 24 bitar så det bruset kan man bortse ifrån.

Dvs. om man först sänker och sedan höjer signalen så blir bruset och dynamiken i praktiken oförändrad. Det enda extra bruset blir då det som 24 bit dither står för = ooooherhört litet tillskott. Har inte räkndedosan här men det rör sig om en ökning med någon hundradels dB eller så.

Nästa

Återgå till Köpråd